Gå til innhold

Test: Samsung Galaxy S5


Anbefalte innlegg

Spontankjøpte en S5 siden jeg har hatt signalproblemer med Note 3. Som utålmodig syns jeg det er tungvint å ta bort dekselet for å kople til lader. Får man bilholder med "Inductive Charging" til S5, og hva ekstra må til på S5'en for å få dette? Er det i salg...?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

 

Har ikke funnet ut dette: Blir skjermen i daglig praksis mindre en s5 pga hjemknapp osv ligger å tar en del plass? Prøvde å måle å jeg kom fram til at "knappene" tar mer en 1tomme. Noen synspunkter?

 

Hvilken skjerm? Aner ikke hva du snakker om.

 

Gjelder Z2 mot S5. Er usikker på hvor mange tommer Z2 skjermen egentlig viser utenom navigasjonsfeltet fremme.

Lenke til kommentar

Spontankjøpte en S5 siden jeg har hatt signalproblemer med Note 3. Som utålmodig syns jeg det er tungvint å ta bort dekselet for å kople til lader. Får man bilholder med "Inductive Charging" til S5, og hva ekstra må til på S5'en for å få dette? Er det i salg...?

http://www.samsung.com/us/mobile/cell-phones-accessories/EP-CG900IBUSTA

 

http://www.androidpolice.com/2014/01/08/hands-on-the-air-dock-wireless-car-charger-might-get-everything-right/

 

Muligens litt trøblete, men det produktet virket ganske interessant

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Koreanere har fått suksess med å kopiere fra andre, fingerleser fra iPhone vanntett fra Sony, sleipe idioter, lurer på hva neste blir.

 

Hvordan hadde verden vært hvis ingen kunne bruke de samme tingene som noen andre hadde tatt i bruk før dem ?

Hallo! Den første bilen er jo ikke den eneste som er laget. Det finnes mer enn 1 pc, bil osv
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Koreanere har fått suksess med å kopiere fra andre, fingerleser fra iPhone vanntett fra Sony, sleipe idioter, lurer på hva neste blir.

 

Først: motorola var først med fingerleser, Sony var langt ifra først med vanntette mobile. Og dessuten så er fingerleseren til samsung helt annerledes enn fra iPhone sin

Lenke til kommentar

 

Koreanere har fått suksess med å kopiere fra andre, fingerleser fra iPhone vanntett fra Sony, sleipe idioter, lurer på hva neste blir.

Først: motorola var først med fingerleser, Sony var langt ifra først med vanntette mobile. Og dessuten så er fingerleseren til samsung helt annerledes enn fra iPhone sin

 

Første vanntette smartelefon..?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei, nå som det har gått en liten stund, så kanskje noen har dannet seg noen videre erfaringer fra denne mobilen?

 

Har endelig klart å kutte ned på muligheter, og valget står mellom enten Galaxy S5, eller LG G3.

 

Etter hva jeg kan lese, så synes Amobil at den ikke er helt responsiv i menyene, ja til og med dårligere enn S4. Mens andre tester ikke sier noe om dette overhode, og bare drar inn test etter test hvor den gjør det bra (se f.eks på anandtech og Dinside). Ja, bort sett fra dårlig Random 4K read ytelse, som en ikke skal glemme.

 

Så er det noen her som har noe å si angående ytelsen som de har erfart over tid? Jeg har merket meg at selv S5 bruker litt tid på å loade hjemmeskjermen. Ja, og det er et lite irritasjonsmoment jeg også har på S2'en min som skal pensjoneres, dog noe verre der. :S

 

Litt av grunnen til at dette er så ergelig, da jeg har prøvd å veie opp alle positive og negative sider med LG og Samsung, og Samsung ligger foreløpig best an. Men sliter med å velge den om den altså stryker på det ALLER viktigste punktet.

Ca prioritering for min del (sortert fra viktigste i topp og minst viktigst nedert):

  • Systemytelse - LG ser ut til å være jevnt over bedre her. Føltes bedre og raskere i butikken, men var kort tur. Og har hørt at mobilene ikke opererer under realistiske forhold her? Men så har du de tester som sier G3 føles tregere... :S
  • Skjerm - Liten seier til Samsung her. Svartnivå og synlighet teller tungt.
  • Batterilevetid - Samsung ser ut til å være kvassere her.
  • Konstruksjon/design - LG vinner på design og tynne bezels, mens Samsung vinner på fysiske knapper og "vanntett".
  • Kamera - Makrofotografering og dårlige lysforhold er viktig. Da vinner kanskje LG? BLir en del bilder av elektronikk, lapper og oppbygning. Samt generelt sett da.
  • Utbyttbart batteri - Begge vinner.
  • "Good feeling" - LG vinner på litt freshere og nytt UI i forhold hva jeg er vant med. Mens Samsung ser ut til å være best på funksjonssiden, da jeg er glad i gadgets og sensorikk?
  • Multitaskingsfunksjonalitet - LG?
  • Pris - Samsung vinner ved å være 500kr rimeligere for meg (1800kr VS 2300kr) Hos telenor, hvor jeg har trukket fra abonnement og WIMP som jeg uansett må betale for.
  • Spill. Spiller per dags dato nada, men med litt kraft under panseret så kanskje jeg vil leke meg litt. Her vinner vel Samsung greit?

Så hva tror dere folkens?

Er virkelig Samsung såpass svak på softwarefronten at den føles uresponsiv ut? Er jo litt kresen her da. Såpass "paranoid" at jeg endte opp med 4770k/SSD på HTPCen, og til vanlig 5GHz 4930K/2xSSD/DDR3 3000MHz på normal-PCen. :blush:

 

Noen tester sier nada om hvor rask den føles. Andre sier den føles snappy og rask, mens Amobil slakter den her... :mellow:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette blir naturligvis høyest udokumentert, men jeg som sliter med kronisk hodepine blir, ja hva skal man kalle det, "sjøsyk" av AMOLED skjermene til Samsung. Tar ikke mer enn 5-10 min før jeg føler meg uvel. Hjelper naturligvis å skru ned lysstyrken, og dette er ikke noe spesifikt AMOLED problem da jeg har testet Nokia Lumia modeller med OLED uten og få samme opplevelsen.

 

Noe jeg merker veldig godt med disse skjermene er at det er en veldig tydelig etterslep på skjermen, blant annet når man scroller på nettsider så er det jo tydelig ghosting / trailing eller hva man nå kaller det fra teksten under bevegelse samtidig som teksten blir noe vanvittig blurry og uklar så fort du begynner å scrolle, noe jeg av erfaring fra en Samsung F2380M PVA PC-skjerm vet at slår ut hode mitt på null, komma, ingenting.

 

 

Hvorfor S4 og S5 sliter såpass med ghosting / trailing / etterslep eller hva si skal kalle det aner jeg ikke. Trodde OLED generelt ikke skulle ha slike problemer?

Lenke til kommentar

Avgir amoled skjermer mer stråling eller anderledes stråling til brukere enn andre skjermer? Har en følelse av at strålingen fra amoled skjermer gjør meg syk/uvell ved bruk. Noen andre som plages av dette? ..(Har nå samsung gallaxy s4 active som jeg ikke blir syk/uvell av)

Som alle skjermer så avgir de stråling med frekvens rundt 430–790 THz. Samt en del i 430-0,3 THz-området.

 

Har aldri merket noe spesielt med AMOLED, annet enn hvor digg den er å bruke.

 

 

 

Hvorfor S4 og S5 sliter såpass med ghosting / trailing / etterslep eller hva si skal kalle det aner jeg ikke. Trodde OLED generelt ikke skulle ha slike problemer?

Ja, det er i så fall ganske merkverdig. OLED paneler skal jo være lynraske i forhold til LCD, spesielt IPS-paneler som de ofte bruker i mobiler. Det er ikke dermed sagt at prosessoren som styrer bildebehandling holder med.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...