Gå til innhold

Test: Samsung Galaxy S5


Anbefalte innlegg

Overraskende (eller kanskje egentlig ikke?) at Samsung fortsatt har problemer med treghet i hele systemet ved skriving til lagring. Dette var jo et kjempeproblem på Galaxy S, men da var det pga. Samsung sitt eget filsystem. Både S2 og S3 har hatt merkbare tregheter ved skriving til interminnet. Skulle tro at flashbasert minne og kontrollere til disse var noe Samsung burde hatt mye bedre kontroll på. Dårlig samarbeid mellom avdelingene i konsernet?

 

Skulle jo tro at ting bedrer seg i takt med bedre og raskere teknologi. Men det er mulig Samsung benytter og plukker ut veldig kjip NAND i telefonene sine, dette er jo en av få ting som veldig sjeldent blir testet i anmeldelser og som aldri fremkommer av spesifikasjonene til modellen så er jo en gullkantet del av telefonen Samsung kan nedprioritere uten at det kommer direkte frem i 90% av anmeldelser og tester og som ikke ser dårlig ut i markedsføringen av telefonen.

 

De har jo, og bruker vel fremdeles veldig kjipe SSD og NAND løsninger fra SanDisk i flere av sine Samsung 9-serie / Ativ Book 9 fremfor sine egne SSD og NAND løsninger som helt klart er å foretrekke så man vet jo aldri. Dette er vel noe en teardown eventuelt burde klare å avsløre og sånn sett så burde vi vel kunne vite hva som har vært tilfellet med tidligere modeller som Galaxy S4, Note 3 osv til sammenligning.

 

 

Det er uansett en utrolig lite gjennomtenkt og idiotisk prioritering om det har merkbart negativ effekt på ytelsen og opplevelsen til telefonen. Man kan jo også stille spørsmålstegn med hvorfor produsenter på død og liv skal sverge til egne skall og hjemmemekket firmware og programvare når det å kjøre ren Android trolig ville ført til bedre ytelse, raskere og mer effektiv oppdatering av telefonen med mindre arbeid for produsenten selv som nå må sitte å oppdatere og gjøre klar sine egne skall og programvare for vær nye oppdatering av Android. Virker som veldig mye arbeid, og veldig mye negativt for brukerne til svært liten nytte når alt kommer til alt. De kunne jo heller ha tilbudt et TouchWiz skall via Play Store eller Samsung Stoe for de som vil ha skallet, men alt handler vel om å være særegen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Overraskende (eller kanskje egentlig ikke?) at Samsung fortsatt har problemer med treghet i hele systemet ved skriving til lagring. Dette var jo et kjempeproblem på Galaxy S, men da var det pga. Samsung sitt eget filsystem. Både S2 og S3 har hatt merkbare tregheter ved skriving til interminnet. Skulle tro at flashbasert minne og kontrollere til disse var noe Samsung burde hatt mye bedre kontroll på. Dårlig samarbeid mellom avdelingene i konsernet?

 

De har jo, og bruker vel fremdeles veldig kjipe SSD og NAND løsninger fra SanDisk i flere av sine Samsung 9-serie / Ativ Book 9 fremfor sine egne SSD og NAND løsninger som helt klart er å foretrekke så man vet jo aldri.

 

Jeg har en 9-series laptop i fra Samsung (15 tommeren) hvor en Samsung SSD kom med maskinen. Denne kjøpte jeg i 2012.

 

Nå kjøpte jeg den dyreste 9-serien som var når jeg kjøpte den for nesten 2 år siden. Men sjekket litt rundt og fant ut at det er de billigere 9-series modellene som kom med SanDisk SSD da, så er glad for at jeg kjøpte den som var litt dyrere da med at Samsung sin SSD er mye mye bedre enn SanDisk sin.

Lenke til kommentar

Det var vel helst i andre markeder de brukte Sandisk SSD? De modellene som var tilgjengelig her til lands da jeg kjøpte min, var i alle fall alle med Samsung SSD. Det var selvsagt noe av det jeg sjekket før jeg bestemte meg for å kjøpe en.

 

Uansett, det er helt utilgivelig å lansere en telefon med de HW spesifikasjonene som S5 har med lagg/treghet i menyer og systemet generelt. Når utviklingen på TouchWiz også omtrent har stått stille siden S3, skjønner jeg virkelig ikke at denne telefonen skal kunne opprettholde Samsungs markedsandeler. Har hatt Samsung S, S2 og S3, men nå fristet både M8 og Z2 mer. Siden Z2 drøyer, ble det M8 og det er en forsfriskende opplevelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når M8 får bedre score på kamera så er det noe som stusser noe voldsomt.

 

For ikke å nevne at M8 også får bedre score på batteri, selv om det ikke er gjort noen grundig batteritest. Ser man andre nettsteder så har begge veldig bra batteri, men S5 sitt varer marginalt lengre.

Endret av Apox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overraskende svak test av Amobil! Har fulgt med på deres mobiltester i maaange år, men synes det har blitt dårligere I det siste, selv om det nye poengsystemet virker veldig bra.

Hvis man leser tester fra forskjellige store, internasjonale nettsteder så får man et helt annet inntrykk av denne mobile enn hva man gjør ved å lese Amobils test. Ikke at jeg vet om den fortjener mer enn 8, jeg har jo nettopp bare fått min, men som tidligere nevnt er spesielt kameradelen av testen veldig liten og svak. Blant annet så nevnes det jo ikke en gang at dette (trooor jeg) er den første mobilen som har bade fase- og kontrastsautofokus, noe som jo vanligvis system/dslrkameraer har! Akkurat det er vel faktisk ganske "revolusjonerende" og vil nok bli en del omtalt i kameradueller senere. M8s kamera har jo blitt omtalt som dårligere enn hva som fantes I fjorårets mobiler av andre seriøse mobiltester som forstår at i dagslys så er det rett og slett for dårlig til en 2012 - unnskyld, 2014, telefon , men det virker jo som Amobil faktisk synes at M8 sitt kamera er bedre enn S5 sitt, og det henger jo ikke på greip.

Det var bare utrolig overraskende at S5 fikk "så mye" dårligere karakter enn M8, hvilket jo også burde bety at kommende Z2 også vil lande i det området, men Z2 kommer nok til å lande på 10/10 uansett, i hvilket fall jeg i hvert fall ikke kommer til å skjønne bæret, med mindre Amobil plutselig kommer frem til at Z2 sitt bedre utseende tilsvarer to karakterhopp opp :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette blir fryktelig off-topic, men det har vært flere Samsung 9-serie "toppmodeller", altså ikke disse hvite plastikkgreiene Samsung har solgt billig den siste tiden og maskert som en 9-serie med AMD CPU på 1,0GHz og mye tullball som har blitt spottet med SanDisk SSD.

 

Blant annet eksemplaret som ble testet av latopmag.com i 2012:

http://www.laptopmag.com/review/laptops/samsung-series-9-15-inch-np900x4c.aspx

 

Det er også mange på notebookreview.com sitt forum som har endt opp med det samme, om dette har vært tilfellet med nordiske modeller aner jeg ikke og hvor utbredt det eventuelt har vært og hvorvidt Samsung har stoppet med dette i nyere modeller vet jeg ingenting om. Jeg stilte bare et spørsmålstegn hva gjelder valg av NAND da dette tradisjonelt sett er et punkt hvor produsenter kan velge å være kjipe uten at det nødvendigvis kommer godt frem av verken tester, anmeldelser og ikke minst så blir det jo aldri nevnt i verken spesifikasjoner eller markedsføring.

Lenke til kommentar

Skal man lese gode, gjennomgående tester utført av profesjonelle som virker har peiling og jobber oppover i bransjen så går man til Anandtech.com.

 

De har jo allerede sin gjennomgåendetest av Samsung Galaxy S5 ute allerede.

 

 

Og er kommer det vel temmelig godt frem at selv om Galaxy S5 utvilsomt er en solid og god telefon så er det vel den mest skuffende og den minste forbedringen og evolusjonen av Galaxy sin S-serie så langt. Og ut ifra de forventninger folk etter hvert har begynt å få til Samsung, spesielt på det å pushe maskinvarespesifikasjonene lenger enn de fleste andre i markedet så skuffer det nok veldig at de ikke gjør det bedre og egentlig kun er på nivå med sine konkurrenter og ikke bedre i denne omgang, og når du da attpåtil legger til det faktum at de fremdeles ikke har noe voldsomt fokus på design og ikke har utarbeidet dette noe særlig denne generasjonen heller så forstår jeg godt at fokuset går over til konkurrenter som Sony med Xperia Z2 og HTC One (M8).

 

På dette tidspunktet i fjor når vi fikk Galaxy S4 så var den jo utvilsomt den beste Androidtelefonen på markedet om vi så på rene spesifikasjoner og rå maskinvare. I år så er ikke dette tilfellet, nå er det toppmodeller fra andre selskaper som er fult på høyde og Samsung er ikke lenger noen "kongen på haugen" hva gjelder maskinvare og når de da samtidig ikke har forbedret noe voldsomt på aspekter de har høstet en del kritikk i forhold til sine konkurrenter som ofte går på design og byggekvalitet så er det klart folk ikke er like imponert som tidligere.

 

Faktum er jo at Samsung Galaxy S5 fremstår ikke som noen "kongen på haugen" telefon, det fremstår ikke som det logiske valget om du skal ha en det beste av det beste innenfor Android og forskjellene fra forrige generasjon Galaxy S4 er såpass små at selv entusiaster vil ha utfordringer med å klare å argumentere med hvorfor man "må" oppgradere denne runden. Dette betyr ikke det samme som at den er dårlig, jeg sier heller ikke det er andre modeller som nødvendigvis fremstår som noen "kongen på haugen" eller virker som noe voldsomt mye bedre og mer naturligvalg som den beste Androidtelefonen fremfor Galaxy S5. Poenget er at det vi ser her er smått skuffende, spesielt til å være Samsung og selv om telefonen fremstår solid så blir det noe middelmådig over det hele og med diverse bugs og slowdowns i systemet så høres jo ikke 8 av 10 så veldig urimelig ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leser vi igjennom Anandtech.com sin test så ser vi det er flere ting med Samsung Galaxy S5 som skuffer, blant annet så virker det som Samsung har fullstendig ignorert random read / write ytelse på NAND / flashlagring til telefonen, noe som er smått absurd og utrolig skuffende og har nok mye av skylden for at telefonen blir og oppleves veldig treg når ting skrives til flashlagringen på telefonen:

 

62446.png

Dette her er intet annet enn fryktelig skuffende lesning...

 

 

Og som Anandtech påpeker igjennom samtlige tester av CPU og GPU ytelse så virker det som telefonen blir holdt igjen av for dårlig kjøling. Telefonen møter veggen og må klokke seg selv ned etter få minutter, ja den må faktisk klokke seg selv ned på grunn av varmeutvikling før testene klares å gjennomføres og det er jo ikke spesielt overbevisende.. Og hvorfor i all verden har Samsung valgt å gå for Qualcomm Snapdragon 801 MSM897AC, altså den SoC som opererer med 2,5GHz på CPU og 578MHz på GPU når telefonen tilsynelatende ikke klarer å levere god nok kjøling?

 

HTC One (M8) som har gått for Qualcomm Snapdragon 801 MSM8974AB som er klokket til 2,3GHz på CPU ser jo bedre ytelse som et resultat av at det er en telefon som faktisk klarer å holde CPU og GPU kald nok til at den kan operere ved makshastighet over tid. Hvorfor i all verden går Samsung for en høyereklokket variant når telefonen ikke har god nok kjøleevne til å vedlikeholde varmeutviklingen ved høy belasting? Er det kun for å kunne skryte på seg 2,5 GHz på papiret hvor konkurrentene skriver 2,3GHz? Virker jo som en helt absurd og idiotisk beslutning fra Samsung sin side og telefonen ender altså opp med å bli slått av HTC One (M8) og da trolig Sony Xperia Z2 over stortsett hele fjøla, til tross for høyere klokket SoC.

 

 

Forskjellen i ytelse totaltsett sammenlignet med Galaxy S4+ er jo skuffende liten, på grunn av denne throttlingen så er jo CPU + GPU ytelse marginalt bedre sammenlignet med S4+, samtidig som det er en markant reduksjon i random read / write ytelse på NAND som gjør at vi ser ut til å ende opp med en dårligere brukeropplevelse av telefonen sammenlignet med forgjengeren?

 

 

Skjermen var vel det som overrasket meg mest, etter å ha lest DisplayMate sin vurdering av skjermpanelet så var jeg veldig spent på test av skjermen ettersom det kunne se ut til at AMOLED-skjermene til Samsung endelig hadde blitt kvitt mye av barnesykdommene som har gitt oss overeksponerte farger, svak hvit og gråbalanse, endelig skulle den bli mulig å bruke ute i solskinn osv.. Ting har så definitivt blitt langt bedre, og ting går så absolutt i riktig retning men som Anandtech skriver så er ikke fargekalibreringen på nivå med de beste:

 

62602.png

 

62601.png

 

Og det er med den berømte "Cinema Mode" valget på skjermen som er den mest naturtro og fargekorrekte av dem alle. Ikke er skjermen i nærheten av 500 nits som Samsung forsøker å skryte på seg:

 

62604.png

 

Så igjen har ting blitt bedre, men ikke på langt nær så bra som man skulle tro og forvente etter av opphausingen i forkant. Og Anandtech understreker jo at det hvite fremdeles ikke ser helt hvit ut, og spesielt grått ser mer ut som en form for off-green og disse effektene blir verre jo sterke lysstyrke man har på skjermen. Og Samsung fortsetter med sitt pentile pixel system, så de som håpet på 2560x1440 oppløsning på 5,1" må nok se seg veldig skuffet:

 

Samsung-GS5_575px.jpg

 

Med andre ord så er det fremdeles kun de grønne pikslene på skjermen som holder en oppløsning på 1920x1080, både rød og blått har en oppløsning på 1280x720. Dette burde ikke være noe stort problem på en skjerm av denne størrelsen da pikseltettheten blir så høy ved 1280x720 uansett at det skal godt gjøres å merke noen forskjell fra dette til fullverdig RGB på 1920x1080. Men de som hadde en slags formening om at 2560x1440 hadde noe for seg på såpass liten skjerm og gledet seg til det må jo se seg veldig skuffet over at det ikke engang er fullverdig 1920x1080 denne gangen heller.

 

Hvorfor må Samsung driver å tulle med ting som underliggende piksler? Ingen andre gjør det, og igjen så fremstår det som en ting de kan trikse med fordi det ikke skader markedsføringen eller spesifikasjonene på telefonen for der står det naturlig vis brandet som Full-HD 1080P, 1920x1080.

 

 

Anandtech har også en veldig god kamerasammenligning og det virker ikke som ISOCELL gjør underverker for bildekvaliteten og lysfølsomheten. Ting blir stadig bedre, og Samsung kan jo skryte på seg at de nok har den beste kombinasjonen av "ok bilder under mørke forhold" og "gode bilder under lyse forhold" sammenlignet med de fleste av konkurrentene men HTC One (M7), HTC One (M8) og Apple iPhone 5S er alle tilsynelatende bedre under mørkeforhold, men de har til gjengjeld ikke like detaljerte under lyse forhold takket være den høyere oppløsningen kamera til Galaxy S5 innehar. Så da blir det igjen et spørsmål om prioritering og bruksområder, tar folk flest bilder under gode lysforhold og under dagslys eller tar de det ofte under dårlige lysforhold og mye innendørs. Poenget er hvertfall at kamera er ikke noen vanvittig forbedring og tar neppe markedet med storm.

 

 

Og fingeravtrykkleseren fremstår solid, men har utfordringer med at den er mer eller mindre ubrukelig ved bruk av en hånd da fingeren må swipes over hjemknappen for å kunne benyttes og de har en veldig stor utfordring med at det er veldig, veldig lett å swipe for sake eller for raskt over så det virker som en funksjon som ikke er helt klar for prime-time enda. Det samme kan sies om pulsmåleren som ingen tester ser ut til å helt forstå poenget med sånn som den implementert her.

 

 

 

EDIT:

 

En siste ting som er verdt å merke seg med skjermen er at den til tross for fremdeles noe svak lysstyrke i forhold flere av konkurrentene tilsynelatende brenner igjennom batteriet om den må skrus opp mot maksimal lysstyrke. Anandtech målte et strømforbruk på hele 754.4 mW ved vising av vanlig hjemskjerm ved idle forbuk, og ved aktivering av "boost" som skal booste skjermen når du er ute i sollys så er vi oppe på hele 1274.9 mW og så fort det er mange hvite og lyse elementer på skjermen så økte det til vanvittige 1517.4 mW ved maks og absurde 2148.0 mW med boost aktivert.

 

De kom altså frem til at du ved å kjøre skjermen på vanlig 60% lysstyrke trolig vil ende opp med minst tre ganger så lang batteritid sammenlignet med å kjøre ting på maks, spesielt om du surfer på nett osv hvor det er mye hvite bakgrunner og hvit innhold.

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Leser vi igjennom Anandtech.com sin test så ser vi det er flere ting med Samsung Galaxy S5 som skuffer, blant annet så virker det som Samsung har fullstendig ignorert random read / write ytelse på NAND / flashlagring til telefonen, noe som er smått absurd og utrolig skuffende og har nok mye av skylden for at telefonen blir og oppleves veldig treg når ting skrives til flashlagringen på telefonen:

 

Ja det er skuffende tall, men det spørs hvor mye det merkes da, man ser jo at Nexus 5 f.eks ligger lavere, men de fleste kan vel være enig i at det er en av de Android telefonene som føles raskest i bruk.

Touchwiz er såklart tyngre enn vanilla android, men jeg er fortsatt skeptisk til at disse tallene har så mye å si på generell bruk av telefonen.

Lenke til kommentar

Amobil har jo nettopp påpekt at telefonen blir svært lite responsiv så fort noe skriver til telefonen, så vi har jo et potensielt feilskjær og stort irritasjonsmoment bare der. Et moment som tilsynelatende ikke har vært opplevd med modeller som S4, S4+ og Note 3 da de tydeligvis leveres med NAND som har bedre random read / write ytelse. Testen til Anandtech bekrefter jo at blant annet Note 3 leveres med NAND som innehar bedre ytelse på dette området, og de gjør tilsynelatende alle de andre toppmodellene Anandtech har testet også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...