Gå til innhold

Test: Samsung Galaxy S5


Anbefalte innlegg

 

Det er vel også ytterst få som klager på at Samsung benytter polykarbonat. Problemet er at de går for super flashy og veldig plastic fantastic polykarbonat, se på Nokia og flere av deres løsninger på polykarbonat og hvordan det kan gjøres litt bedre hva gjelder kvalitetfølelse. Den chromelisten rundt kanten som ikke kan byttes og har veldig lett for å begynne å skalle av og få slitasjeskader hjelper heller ikke. Forsøk på imitere skinn til 5500kr slår heller ikke så alt for godt ann hos mange.

 

Kvalitetsfølelse er en subjektiv ting. Har hatt alle Samsung S serie og Note serie og har ikke noe å utsette på kvaliteten. En kan heller ikke bytte ut deler på en tlf som HTC M8 om denne får riper. Når det gjelder tlf med imitert skinn, regner med du sikter til Note 3, så nådde den 10 mill solgte allerede etter to mnd og selger fremdels godt. Du må gjerne linke til en Nokia som har hatt den sukssessen :-)

 

Uansett, dette er S5 tråd og jeg kan rapportere at etter tre dagers bruk med denne kan jeg meddele at tlf er særdeles god. Rask, meget god batteritid, flott skjerm og utmerket kamera :-)

Endret av blutut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koreanere har fått suksess med å kopiere fra andre, fingerleser fra iPhone vanntett fra Sony, sleipe idioter, lurer på hva neste blir.

 

Nå var ikke Iphone først ute med fingerleser,det var Motorola som var det.Så da har både apple og samsung kopiert.

Lenke til kommentar

 

Koreanere har fått suksess med å kopiere fra andre, fingerleser fra iPhone vanntett fra Sony, sleipe idioter, lurer på hva neste blir.

På samme måte som at Apple har fått suksess med å kopiere alt i fra andre og i tillegg for å kalle det dem har kopiert for en innovasjon for å lure folk til å tro at dem har laget noe nytt?

Apple var heller ikke først ute med smart/touch/berøring telefoner heller.

Qtek eller HTC som de het var ute med en før de.

Bare for å ta et eksempel..

Det her det som kalles innovasjon, man utbedrer/gjør ting som de mener er det som skal til for å selge noe..

Akkurat som når bilen ble oppfunnet.

Det er ikke VW som oppfant bilen, så å si at apple fant opp hjulet og at samsung bare kopierer de er ikke sant.

 

Nå skal det sies at jeg ikke synes samsung kommer opp med så mye nytt og enkelte av demmes modeller ligner faretruende mye på apple sitt design.

Men, det er sånn selskaper er. Enkelte gjør endringer før andre hopper etter i samme sandkasse..

Endret av Fettlars
Lenke til kommentar

Kvalitetsfølelse er en subjektiv ting. Har hatt alle Samsung S serie og Note serie og har ikke noe å utsette på kvaliteten. En kan heller ikke bytte ut deler på en tlf som HTC M8 om denne får riper. Når det gjelder tlf med imitert skinn, regner med du sikter til Note 3, så nådde den 10 mill solgte allerede etter to mnd og selger fremdels godt. Du må gjerne linke til en Nokia som har hatt den sukssessen :-)

 

Uansett, dette er S5 tråd og jeg kan rapportere at etter tre dagers bruk med denne kan jeg meddele at tlf er særdeles god. Rask, meget god batteritid, flott skjerm og utmerket kamera :-)

Kvalitetsfølelse er absolutt en subjektiv ting, og vi kan vel alle være enige om at plast ikke bare er plast. Det er store variasjoner, omtrent som et plast-dashboard, knapper og hendler i plast, interiørpaneler med videre i en Mercedes føles veldig bra, mens det i en Toyota er helt grusomt. Samme er det med Samsung. Mange mobilfabrikanter bruker forskjellige typer termoplast og det kan være alt fra lekkert (tenk en Lenovo Thinkpad eller moderne Nokia) til grusomt (tenk Samsung). At noen kan være fornøyde tror jeg dreier seg mer om å forsvare kjøpet de har gjort, evt merkevare-tilhørighet. Jeg har derimot alltid vært overrasket over hvor billige telefonene føles i handa.

 

Ser man på globale salgstall så er det ikke så smart å nevne Samsung. Nokia har solgt over 250 MILLIONER eksemplarer av 1100 f.eks. Faktisk må man ned på en syvendeplass for å finne en telefon som ikke er en Nokia, der finner vi Motorola Razr V3. Første Samsung er Galaxy S3 med 60 mill solgte og en 15. plass.

 

 

Ellers er vi enige om at S5 sikkert er en helt ok topp-mobil, problemet er bare at den må se seg slått av de andre spydspissmobilene i starten av 2014. De får satse på comeback til høsten eller neste år.

Lenke til kommentar

"...må se seg slått av de andre spydspissmobilene i starten av 2014", skriver du.

 

Slått på støv- og vanntetting også? Tror f.eks. ikke M8 er særlig glad i en badetur :)

Og hva med pulsmåler, fingersensor, kamerakvalitet...

Ellers er det sikkert skikkelig kult å ha en telefon med "alu-body" som er glatt som et såpesykke og som blir full av riper man ikke kan få bort igjen - framfor å kunne velge og vrake i deksler man kan bytte ut...

Lenke til kommentar

Jeg trodde vi snakket om moderne smartmobiler og ikke den eldgamle 1100. Dessuten er jeg ikke helt sikker på at den brøt 10 mill merke på 60 dager.

 

Tror heller ikke at de som eier en Toyota synes plasten deres er helt grusom. Samme er det med oss som velger Samsung, vi synes deres tlf er flotte og gode. Så får vi heller ha dårlig smak.

 

HTC M8 er helt sikker en glimrende tlf men den er ikke for meg. Jeg finner den for stor og tung for en 5 " å være, dessuten synes jeg ikke den har noe godt kamera.

Lenke til kommentar

"...må se seg slått av de andre spydspissmobilene i starten av 2014", skriver du.

 

Slått på støv- og vanntetting også? Tror f.eks. ikke M8 er særlig glad i en badetur :)

Og hva med pulsmåler, fingersensor, kamerakvalitet...

Ellers er det sikkert skikkelig kult å ha en telefon med "alu-body" som er glatt som et såpesykke og som blir full av riper man ikke kan få bort igjen - framfor å kunne velge og vrake i deksler man kan bytte ut...

 

Nå har vel HTC One (M8) fått mest skryt av samtlige hva gjelder "ligger godt og trygt i hånden" så det var et noe merksnodig motargument. De fleste av anmeldelse som er ute til nå nevner jo ofte at Galaxy S5 ikke ligger like godt i hånden som det HTC One (M8) mye grunnet at Galaxy S5 er relativt falt, mens HTC One (M8) er buet.

 

Når det kommer til pulsmåler så ser jeg ikke helt argumentet? Det er jo ingen anmeldelser til nå som har sett noe nytteverdi i denne, og alle rapporterer jo at det er en glorifisert og dedikert løsning istedenfor å bruke en app som benytter kamera til akkurat det samme og som oppleves like nøyaktige (eller unøyaktige) som denne implantasjonen. Så hva er den store gevinsten med denne? Du kan ikke bruke den til å effektiv måle puls under trening så den har forferdelig liten nytteverdi og når du kan bruke kamera til enhver mobiltelefon som kjører Android eller iOS ved å laste ned gratis app fra PlayStore eller AppStore så er vel ikke dette så mye å hoppe i taket for?

 

Fingeravtrykkleser er derimot har jo en langt større nytteverdi, men igjen så har jo de fleste anmeldelser sett ut til å dømme den nord og ned. Den kan ikke benyttes ved bruk av en hånd da du er avhengig å swipe retten ovenfra og ned, dette må også gjøres et mer eller mindre spesifikt tempo som har skapt mye irritasjon for mange som opplever denne som svært lite effektiv. Og så fort du velger å aktivere fingeravtrykk så blir du tvunget til å sette et passord på telefonen, som inneholder minimum åtte bokstaver hvor det må være tall, og minst en stor og en liten bokstav. Altså et langt mer omfattende løsning enn hva folk flest pleier å forholde seg til (les mønsterkode, eventuelt firesifret pin) som du må benytte om du ikke klarer å få fingeravtrykkleseren til å funger på fem forsøk, og de fleste ser ut til å mene at dette skjer litt for ofte og at irritasjonen med å da måtte skrive inn passord kontra mønsterkode osv gjør at de bare deaktiverer hele greia. Fingeravtrykkleseren fungerer heller ikke om hjemknappen eller fingeren din er fuktig og er derfor ubrukelig i kombinasjon med eventuelle situasjoner hvor du utnytter det faktum at telefonen er vanntett.

 

 

Kamera er derimot et veldig viktig og godt poeng, de som ønsker et kamera som har bra detaljnivå under gode lysforhold ender opp med en langt bedre løsning på Galaxy S5, men samtidig så er jo HTC One (M8) en del bedre under dårlige (les mørke) lysforhold.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

"...må se seg slått av de andre spydspissmobilene i starten av 2014", skriver du.

 

Slått på støv- og vanntetting også? Tror f.eks. ikke M8 er særlig glad i en badetur :)

Og hva med pulsmåler, fingersensor, kamerakvalitet...

Ellers er det sikkert skikkelig kult å ha en telefon med "alu-body" som er glatt som et såpesykke og som blir full av riper man ikke kan få bort igjen - framfor å kunne velge og vrake i deksler man kan bytte ut...

Nå har vel HTC One (M8) fått mest skryt av samtlige hva gjelder "ligger godt og trygt i hånden" så det var et noe merksnodig motargument. De fleste av anmeldelse som er ute til nå nevner jo ofte at Galaxy S5 ikke ligger like godt i hånden som det HTC One (M8) mye grunnet at Galaxy S5 er relativt falt, mens HTC One (M8) er buet.

 

Når det kommer til pulsmåler så ser jeg ikke helt argumentet? Det er jo ingen anmeldelser til nå som har sett noe nytteverdi i denne, og alle rapporterer jo at det er en glorifisert og dedikert løsning istedenfor å bruke en app som benytter kamera til akkurat det samme og som oppleves like nøyaktige (eller unøyaktige) som denne implantasjonen. Så hva er den store gevinsten med denne? Du kan ikke bruke den til å effektiv måle puls under trening så den har forferdelig liten nytteverdi og når du kan bruke kamera til enhver mobiltelefon som kjører Android eller iOS ved å laste ned gratis app fra PlayStore eller AppStore så er vel ikke dette så mye å hoppe i taket for?

 

Fingeravtrykkleser er derimot har jo en langt større nytteverdi, men igjen så har jo de fleste anmeldelser sett ut til å dømme den nord og ned. Den kan ikke benyttes ved bruk av en hånd da du er avhengig å swipe retten ovenfra og ned, dette må også gjøres et mer eller mindre spesifikt tempo som har skapt mye irritasjon for mange som opplever denne som svært lite effektiv. Og så fort du velger å aktivere fingeravtrykk så blir du tvunget til å sette et passord på telefonen, som inneholder minimum åtte bokstaver hvor det må være tall, og minst en stor og en liten bokstav. Altså et langt mer omfattende løsning enn hva folk flest pleier å forholde seg til (les mønsterkode, eventuelt firesifret pin) som du må benytte om du ikke klarer å få fingeravtrykkleseren til å funger på fem forsøk, og de fleste ser ut til å mene at dette skjer litt for ofte og at irritasjonen med å da måtte skrive inn passord kontra mønsterkode osv gjør at de bare deaktiverer hele greia. Fingeravtrykkleseren fungerer heller ikke om hjemknappen eller fingeren din er fuktig og er derfor ubrukelig i kombinasjon med eventuelle situasjoner hvor du utnytter det faktum at telefonen er vanntett.

 

 

Kamera er derimot et veldig viktig og godt poeng, de som ønsker et kamera som har bra detaljnivå under gode lysforhold ender opp med en langt bedre løsning på Galaxy S5, men samtidig så er jo HTC One (M8) en del bedre under dårlige (les mørke) lysforhold.

Føler jeg må komme med et lite replik her. Har må brukt min S5 siden lørdag og noe av det første jeg gjort på mobilen var å aktivere fingeravtrykkleser. For det første har jeg ved et tilfelle ikke klart å løse opp mobilen ved første forsøk, det var i regnvær mens jeg tok bilder (mobilen tåler jo litt vann=). For det andre så er det riktig at du må ha 8 tegns passord for å åpne mobilen i tilfelle avtrykkleseren ikke klarte å lese etter femte førsk, men du må ikke ha store og små bokstaver, kan fritt velge bare små bokstaver i tillegg til tall, eks abcd1234.

 

Ellers er jeg enig i at det med pulsgreie er uinteresant for veldig mange, jeg f.eks har faktisk fortsatt ikke sett eller prøvd funksjonen, men det er sikkert noen som setter pris på den.

 

Nå var jeg heldig og fikk prøve både S5, M8 og Z2 før jeg bestemte meg med kjøp av mobil, og det er ikke store forskjell må hvor godt mobilen sitter i håndenfra M8 og S5, Z2 derimot var ganske ekkel, stor firkant med masse glass som føltes den skulle gå i stykker så fort du la det på bordet.

 

Kameraet til S5 er noe av det beste som finnes på et mobil per dags dato, og MYE bedre enn M8 sin!

 

Ciao!

Lenke til kommentar

Flott å høre at du er fornøyd og ikke opplever utfordringer med fingeravtrykkleseren, og den reelle verdien med pulssensoren kan jeg ikke fatte at skal være reell for noen når anmeldelser hevder at det å benytte kamera (som enhver toppmodell har) i kombinasjon med app som måler puls via kamera tilsynelatende er like bra og troverdig som denne måleren. Da har jo i realiteten enhver mid- og toppmodell på markedet i samme nytten bare de ikke har en dedikert sensor men må benytte kamera til å utføre det samme.

 

Vi kan jo heller ikke skyve alle anmeldelser under en stol? Når alle presiserer at de føler at fingeravtrykkleseren ikke er god nok så må det nesten være en grunn til det. Hvorfor du tilsynelatende ikke opplever noen av disse problemene og irritasjonsmomentene er jo ikke godt å si, men det er neppe tilfeldig at såpass mange anmeldelser på nett gjør det og det kan jo ikke ignoreres bare fordi du ikke opplever problemet. Vi har to stykk Galaxy S5 utstilt på jobb og ingen av disse fungerer så alt for bra, men så har de stått utstilt en stund allerede og blir jo smusset til av utallige mennesker hver dag og kjører en retaildemo som gjør hele telefonen ufattelig treg så man kan vel ikke bruke disse som noen mal for noe som helst.

 

Kamera har jo nå vært i utallige shootouts osv.. Og den er helt midt på treet under dårlige (les mørke) forhold i mer eller mindre samtlige og blir stortsett slått av HTC One (M8) under dårlige lysforhold, selv om HTC One (M8) naturligvis ikke har samme graden av detaljer i sine bilder så er det jo bedre med et synlig og halvveis brukanes bilde enn en mørk smørje det blir fra Galaxy S5 i mange av bildene den har i disse sammenligningene under dårlige lysforhold. Når det er sagt så er jo Galaxy S5 en god del bedre under gode lysforhold da den har langt flere detaljer i bildet men man skal være litt forsiktige med å utrope en vinner her for det kommer jo veldig an på bruksområder og behov, tar du mye bilder under relativt dårlige lysforhold så seiler jo ikke Galaxy S5 opp som noe bedre alternativ enn HTC One (M8) selv om den har langt bedre detaljer under gode lysforhold.

 

Men igjen så høres det jo ut som dine erfaringer viker veldig fra det vi ser i utallige anmeldelser på nett, og det er jo ikke godt å si hvorfor du opplever ting så meget bedre sammenlignet med de fleste anmeldelser av telefonen. Og nei, kamera er ikke det beste vi har på en mobiltelefon, det er og blir fullstendig pølsevev som alle anmeldelser kan understreke.. Vi har telefoner som Nokia PureView 808, Lumia 1020 som begge er bedre, og modeller som Lumia 920, 925, 930, 1520 osv vil nok også ha et ord med deg her.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott å høre at du er fornøyd og ikke opplever utfordringer med fingeravtrykkleseren, og den reelle verdien med pulssensoren kan jeg ikke fatte at skal være reell for noen når anmeldelser hevder at det å benytte kamera (som enhver toppmodell har) i kombinasjon med app som måler puls via kamera tilsynelatende er like bra og troverdig som denne måleren. Da har jo i realiteten enhver mid- og toppmodell på markedet i samme nytten bare de ikke har en dedikert sensor men må benytte kamera til å utføre det samme.

 

Vi kan jo heller ikke skyve alle anmeldelser under en stol? Når alle presiserer at de føler at fingeravtrykkleseren ikke er god nok så må det nesten være en grunn til det. Hvorfor du tilsynelatende ikke opplever noen av disse problemene og irritasjonsmomentene er jo ikke godt å si, men det er neppe tilfeldig at såpass mange anmeldelser på nett gjør det og det kan jo ikke ignoreres bare fordi du ikke opplever problemet. Vi har to stykk Galaxy S5 utstilt på jobb og ingen av disse fungerer så alt for bra, men så har de stått utstilt en stund allerede og blir jo smusset til av utallige mennesker hver dag og kjører en retaildemo som gjør hele telefonen ufattelig treg så man kan vel ikke bruke disse som noen mal for noe som helst.

 

Kamera har jo nå vært i utallige shootouts osv.. Og den er helt midt på treet under dårlige (les mørke) forhold i mer eller mindre samtlige og blir stortsett slått av HTC One (M8) under dårlige lysforhold, selv om HTC One (M8) naturligvis ikke har samme graden av detaljer i sine bilder så er det jo bedre med et synlig og halvveis brukanes bilde enn en mørk smørje det blir fra Galaxy S5 i mange av bildene den har i disse sammenligningene under dårlige lysforhold. Når det er sagt så er jo Galaxy S5 en god del bedre under gode lysforhold da den har langt flere detaljer i bildet men man skal være litt forsiktige med å utrope en vinner her for det kommer jo veldig an på bruksområder og behov, tar du mye bilder under relativt dårlige lysforhold så seiler jo ikke Galaxy S5 opp som noe bedre alternativ enn HTC One (M8) selv om den har langt bedre detaljer under gode lysforhold.

 

Men igjen så høres det jo ut som dine erfaringer viker veldig fra det vi ser i utallige anmeldelser på nett, og det er jo ikke godt å si hvorfor du opplever ting så meget bedre sammenlignet med de fleste anmeldelser av telefonen. Og nei, kamera er ikke det beste vi har på en mobiltelefon, det er og blir fullstendig pølsevev som alle anmeldelser kan understreke.. Vi har telefoner som Nokia PureView 808, Lumia 1020 som begge er bedre, og modeller som Lumia 920, 925, 930, 1520 osv vil nok også ha et ord med deg her.

 

Nei si det du, faktisk så holdt jeg på å velge M8 eller Z2 fremfor S5 pga noen av anmeldelser, inkl denne her på amobil. Samtidig var det viktig at min nye telefon både hadde avtrykksleser og tålte litt vann så er veldig taknemlig at den ansatte som jobbet på Euronics la meg teste alle tre mobilene i fred og ro, etter en halv time var valget veldig enkelt. Fingeravtrykkleseren er idiotsikkert, sveip tommelen nedover så har mobilen åpnet seg på null komme niks. Jeg kan forstå at hvis noen forventer å bare trykke på startknappen for å lese avtrykket så må du faktiskt sveipe en finger rett over starnknappen og ned (3-4cm?) og kanskje kan bli irretrt at de ikke kan åpne sin mobil uansett hvilken vei man holder mobilen med (iPhone 5S har gjort en bedre jobb her), men å si at den ikke er bra nok på S5 er bare tull. Fatter ikke hvordan de som har skrevet anmeldelsen har testet dette. Første gang du legger inn avtrykket får du veldig nøyaktig forklart hvordan denne fungerer, og man trenger ikke være geni for å huske dette da den brukes flere ganger daglig.

 

Men usansett, lykke til til alle som velger nytt mobil, man må jo innrømme og si at M8 er en veldig pen mobil, samtidig synes jeg iPhone 5S er penest, men synd et skjermen er så liten og at den ikke er vanntett. For min egen del bruker jeg nesten alltid beskyttelse på mine mobiler (koster jo tross alt 5-6 tusen kr.) og da havner fort deisgn på andre eller tredje plass på prioriteringslisten min.

Lenke til kommentar

den reelle verdien med pulssensoren kan jeg ikke fatte at skal være reell for noen når anmeldelser hevder at det å benytte kamera (som enhver toppmodell har) i kombinasjon med app som måler puls via kamera tilsynelatende er like bra og troverdig som denne måleren. Da har jo i realiteten enhver mid- og toppmodell på markedet i samme nytten bare de ikke har en dedikert sensor men må benytte kamera til å utføre det samme.

 

Vi kan jo heller ikke skyve alle anmeldelser under en stol? Når alle presiserer at de føler at fingeravtrykkleseren ikke er god nok så må det nesten være en grunn til det. Hvorfor du tilsynelatende ikke opplever noen av disse problemene og irritasjonsmomentene er jo ikke godt å si,

 

Men igjen så høres det jo ut som dine erfaringer viker veldig fra det vi ser i utallige anmeldelser på nett, og det er jo ikke godt å si hvorfor du opplever ting så meget bedre sammenlignet med de fleste anmeldelser av telefonen.

 

Fordelen med pulsmåleren er jo at du slipper å få fingermerker på kameralinsen som igjen kan gå ut over bilder du tar.

 

Samsung slapp en oppdatering til Galaxy S5 på torsdag (samme dag som Amobil testen kom ut) Så det er nok grunnen til at brukerene opplever telefonen anderledes (bedre) enn anmelderene.

Endret av Gjermundsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og batteriet har blitt enda bedre etter en ukes bruk! Etter halvannet døgn med relativt intens bruk viste batteristatusen i går ettermiddag 47%. Fulladet den i går kveld, og nå, 9 timer senere, viser batteristatus 97%. All synking er påskrudd, den sjekker for ny post hvert kvarter hele døgnet og blåtanna snakker med både smartklokka og FitBit-en døgnet rundt.

Jeg er rett og slett imponert - og i tillegg kan man jo skru på flere grader av batterisparing om man ønsker det :)

 

Til Gjermundsen: Hvor får jeg tak i et enda større og kraftigere batteri? Kan jo være greit å ha et i reserve om man skal være en uke borte fra laderen :)

Lenke til kommentar

Vi har kommet inn i våren og fått de siste nyheter fra produsentene.

Jeg tar stadig bilder med Nokia 808 pureview og er virkelig fornøyd, stort sett.

Min Nokia 808 er blitt 2 år og er fremdeles "kongen" (på kamera)

Foreløpig er det vel ingen over og heller ingen ved siden.

Men, hvem er nærmest?

Er det noen som nærmer seg?

 

Xperia Z2 (som snart kommer)

eller Samsung S5 (nettopp i salg)

 

Som man skjønner, så er kamera 1 prior for meg. Tar mye bilder/video og ekperimenterer med det.

Ellers så bruker jeg tlf mest til ringing, sms og noe mail.

Til tross for denne begrensede bruk, så innrømmer jeg at jeg savner android. (Hadde Gal S2)

 

Men altså....om kamera har så stor betydning. Hva får jeg da mest for, uten å gå for mye ned på kvalitet.

S5?

Eller Z2?

Z2 er vel mest på papiret foreløpig, da den ikke er i salg i Norge enda.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...