Gå til innhold

Test: Samsung Galaxy S5


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ærlig talt ikke at denne i det hele tatt får 5?!

 

God prosessor og skjerm, greit kamera. Hva så?!

Det er ingenting som tilsier at man burde kjøpe denne over konkurrentene. I tillegg er den lastet med bloatware, er for dyr og ser ut som S4.

Nå som spesifikasjonshysteriet har lagt seg burde testene fokusere mer på det unike med telefonene. Såvidt jeg ser har ikke S5 noenting spesielt å komme med.

Okay... Ingentign altså? At all?? Hva med å ha verdens første mobilkamera med phase detection autofokus?? Som man jo har satt pris på i bedre kameraer lenge, og som vil holde S5s fokussystem raskest frem til andre mobilprodusenter også kommer så langt som å inkorporere dette i sine kameraer. Som tidligere nevnt klarte jo faktisk Amobil glatt å snakke om dette i sin test av Amobil, noe som jo er utrolig rart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg håper på en Sony Experia Z2 Compact jeg. Jeg håper på 4,5" skjerm, tynnere og lettere enn forgjengeren, smal ramme rundt skjerm og minnekortleser. Om det er 720x1280 eller 1080x1920 er ikke sååå krise, da den lave oppløsningen fungerer på så små skjermer. Og bra batteritid!

 

Syns toppmodellene begynner å bli litt vel store for min del. Har en HTC One M7 nå, og syns den er litt vel stor. HTC burde beholdt størrelsen på panelet og slanket rammen rundt istedet.

Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner ærlig talt ikke at denne i det hele tatt får 5?!

 

God prosessor og skjerm, greit kamera. Hva så?!

Det er ingenting som tilsier at man burde kjøpe denne over konkurrentene. I tillegg er den lastet med bloatware, er for dyr og ser ut som S4.

Nå som spesifikasjonshysteriet har lagt seg burde testene fokusere mer på det unike med telefonene. Såvidt jeg ser har ikke S5 noenting spesielt å komme med.

Okay... Ingentign altså? At all?? Hva med å ha verdens første mobilkamera med phase detection autofokus?? Som man jo har satt pris på i bedre kameraer lenge, og som vil holde S5s fokussystem raskest frem til andre mobilprodusenter også kommer så langt som å inkorporere dette i sine kameraer. Som tidligere nevnt klarte jo faktisk Amobil glatt å snakke om dette i sin test av Amobil, noe som jo er utrolig rart.

 

 

 

Dette høres jo fint og flott ut, men ser vi på tester av kamera så har dette tilsynelatende ikke så forferdelig mye å si på bildekvaliteten man faktisk ender opp med? At Amobil selvsagt burde brukt tid på å teste ut, og i det minst nevne dette i langt større grad er jeg enig i, men hvor mye ståhei skal det få om resultatet (altså bildene) tilsynelatende ikke er noe spesielt å rope hurra for sammenlignet med andre i markedet.

 

Kort oppsummert så ser jo de fleste ut til å konkludere med at kamera er bra under gode lysforhold, et av de bedre på markedet mens under dårlige lysforhold så er det fremdeles bedre alternativer der ute. Mer eller mindre akkurat det samme som det har vært med hver nye Galaxy S-telefon de siste årene, et godt gjennomført kamera men med mye av de samme svakhetene som tidligere generasjoner så kamera blir bare hakket bedre, og hakket bedre for hvert år men intet mer enn det.

 

Man kan jo skryte så mye man vil av teknologi, men om det tilsynelatende ikke har noen voldsomt revolusjonerende effekt på resultatet så finnes det vel grenser på hvor mye det skal hauses opp? Amobil føler tydeligvis at kamera ikke var så merkbart forbedret at det var så fryktelig mye å skrive om, og det understreker vel det faktum at denne maskinvaren ikke har hatt så voldsomt utslag på hvor godt kamera virker i praksis. Uten at jeg har testet kamera selv, eller har noen ekspert innenfor området kameraer generelt da det er et av aspektene med produkter som bryr meg minst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, fikk kjent litt på en slik en her om dagen, og det Norgesplaster dekslet kan jeg fint klare meg uten. Skulle jeg hatt en slik en så måtte jeg ha byttet bakdeksel! (Ikke det at jeg skal ha en....)

 

Ikke bare at det ser stygt ut, men det føltes skikkelig... fælt ut... i handa, sammenliknet med både S4, Note 3 og min egne 1020. Det var en seriøs "Plastic Fantastic" følelse jeg aldri har kjent makan til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner ærlig talt ikke at denne i det hele tatt får 5?!

 

God prosessor og skjerm, greit kamera. Hva så?!

Det er ingenting som tilsier at man burde kjøpe denne over konkurrentene. I tillegg er den lastet med bloatware, er for dyr og ser ut som S4.

Nå som spesifikasjonshysteriet har lagt seg burde testene fokusere mer på det unike med telefonene. Såvidt jeg ser har ikke S5 noenting spesielt å komme med.

Okay... Ingentign altså? At all?? Hva med å ha verdens første mobilkamera med phase detection autofokus?? Som man jo har satt pris på i bedre kameraer lenge, og som vil holde S5s fokussystem raskest frem til andre mobilprodusenter også kommer så langt som å inkorporere dette i sine kameraer. Som tidligere nevnt klarte jo faktisk Amobil glatt å snakke om dette i sin test av Amobil, noe som jo er utrolig rart.

 

De kan putte på så mye funksjoner med navn de bare vil. Gjør det ikke telefonen bedre er heller ikke telefonen bedre. Samsung har ikke gjort noe innovativt siden S2, la oss bare innse det.

Se til smarte konsepter som Asus Padfone for.eks. Dette er virkelige innovative løsninger.

Eksempelvis: HTC har enestående byggekvalitet, Apple har markedet beste fingerprint løsning, Asus har Padfone og LG har den veldig godt prisede Nexus 5. Hva har Samsung og hva av det fungerer egentlig?

 

Samsung putter på telefonene sine en hel del. Men hva av det er egentlig verdt noe?

Helt ærlig måtte en S5 kostet under 3000kr for å være verdt det. Det er der Nexus ligger.

 

Bare så det er sagt så er jeg Samsung fan! Det meste jeg har er Samsung. Det endrer ikke på det faktum at det ikke har vært hensiktsmessig å kjøpe Samsung telefon etter S3. Jeg mener ikke å hate på Samsung, jeg ønsker bare at de skal prestere så mye bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg mener ikke å hate på Samsung, jeg ønsker bare at de skal prestere så mye bedre.

 

Så du mener at Samsung Galaxy S5 presterer dårlig når den først får skryt av skjermen for å være den beste skjermen DisplayMate har testet av alle skjermer dem har kommet over?

 

Her er en link til testen: http://www.displaymate.com/Galaxy_S5_ShootOut_1.htm

 

Nå vil vel kanskje RamGuy komme hit å fortelle meg en hel historie om skjermen på at det ikke er RGB oppsett på pixlene bla bla bla osv. Jeg personlig har ikke så mye fokus lengere på oppløsning og PPI med at begge delene er så høye nå at dem ikke har noen stor betydning lengere.

 

Det som er viktig er at den totale kvaliteten på skjermen er sykt bra når du ser på den på akkurat samme måte som iPhone fansen sier. Altså at det er ikke oppløsningen (f.eks) som teller med at det er hvordan kvaliteten på skjermen er når man bruker den som gjelder. iPhone fansen bryr seg lite om at iPhone 5S ikke en gang har 720p oppløsning siden det er det endelige resultatet som er viktig hvor fargegjengivelse, kontrast og lysstyrke (for å nevne noe) er tatt med i betrakningen.

 

Så for å oppsummere dette som RamGuy babler om, så driter vi opp i disse detaljene han skriver om med at det er det endelige resultatet som er det som gjelder. Og som sagt, så er skjermen på Galaxy S5 verdens beste skjerm (uavhengig av hvilken type skjerm det er) i følge DisplayMate.

 

Og det andre som andre telefoner bare kan glemme å slå Galaxy S5 i, er på hvor vanntett og robust Galaxy S5 er. Her kan du se en video som viser at Galaxy S5 går gjennom en test under vann i ca 1 time og ca 50 minutt i en vaskemaskin.

 

 

Og til slutt, så er Galaxy S5 en STOR oppgradering når det kommer til hvor mye telefonen tåler over Galaxy S4.

 

 

Så at du mener at Samsung presterer dårlig her er meg en gåte. Jeg synes Samsung presterer ekstremt bra her.

Endret av Vindicator
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

De kan putte på så mye funksjoner med navn de bare vil. Gjør det ikke telefonen bedre er heller ikke telefonen bedre. Samsung har ikke gjort noe innovativt siden S2, la oss bare innse det.

Det er jo sant at du kan ha så mange funksjoner de bare vil med fancy navn, MEN phase detection autofocus (og ikke bare contrast) er ikke bare en fancy "funksjon" som de har funnet på, hehe! Spør en kompis eller noe som kan noe om kameraer og fotografering. Det er virkelig innovativt for en mobiltelefon selv om de fleste virker å overse det, å ha dette. Da jeg kjøpte mitt første systemkamera for noen år siden var en av grunnene (foruten pris) at det hadde så bra autofokussystem, så for de som er glad i fotografering - selv om man er helt amatør som meg - er dette virkelig noe å skrive hjem om. Å ha en mobiltelefon som kombinerer disse to autofokusmekanikkene vil gjøre det mye enklere å holde god fokus.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg mener ikke å hate på Samsung, jeg ønsker bare at de skal prestere så mye bedre.

 

Så du mener at Samsung Galaxy S5 presterer dårlig når den først får skryt av skjermen for å være den beste skjermen DisplayMate har testet av alle skjermer dem har kommet over?

 

Her er en link til testen: http://www.displaymate.com/Galaxy_S5_ShootOut_1.htm

 

Nå vil vel kanskje RamGuy komme hit å fortelle meg en hel historie om skjermen på at det ikke er RGB oppsett på pixlene bla bla bla osv. Jeg personlig har ikke så mye fokus lengere på oppløsning og PPI med at begge delene er så høye nå at dem ikke har noen stor betydning lengere.

 

Det som er viktig er at den totale kvaliteten på skjermen er sykt bra når du ser på den på akkurat samme måte som iPhone fansen sier. Altså at det er ikke oppløsningen (f.eks) som teller med at det er hvordan kvaliteten på skjermen er når man bruker den som gjelder. iPhone fansen bryr seg lite om at iPhone 5S ikke en gang har 720p oppløsning siden det er det endelige resultatet som er viktig hvor fargegjengivelse, kontrast og lysstyrke (for å nevne noe) er tatt med i betrakningen.

 

Så for å oppsummere dette som RamGuy babler om, så driter vi opp i disse detaljene han skriver om med at det er det endelige resultatet som er det som gjelder. Og som sagt, så er skjermen på Galaxy S5 verdens beste skjerm (uavhengig av hvilken type skjerm det er) i følge DisplayMate.

 

Og det andre som andre telefoner bare kan glemme å slå Galaxy S5 i, er på hvor vanntett og robust Galaxy S5 er. Her kan du se en video som viser at Galaxy S5 går gjennom en test under vann i ca 1 time og ca 50 minutt i en vaskemaskin.

 

 

Og til slutt, så er Galaxy S5 en STOR oppgradering når det kommer til hvor mye telefonen tåler over Galaxy S4.

 

 

Så at du mener at Samsung presterer dårlig her er meg en gåte. Jeg synes Samsung presterer ekstremt bra her.

 

 

 

Nå forstår jeg ikke helt hvor du forsøker å legge lista? Du er jo en av de som gang på gang har dratt frem Oppo Find 7A QHD og snakket veldig varmt om skjermen på denne utelukkende basert på at den har en skjerm med oppløsning på 2560x1440 og nå plutselig er du ikke så opptatt av oppløsning, hvor høy PPI er. Du har jo en tråd om omhandler Oppo Find 7A hvor du skriver i listen over spesifikasjoner "QHD (2560x1440 resolution) skjerm (538 PPI :omg: ). Dem som synes oppløsningen eller PPI'en er i høyeste laget kan jo få lov til å lese dette.".

 

Her må du nesten klare å ta et standpunkt, du forandrer jo tilsynelatende personlige meninger og argumenter bare sånn at de skal passe egen argumentasjon best. Hvorfor kan du være så opphengt i oppløsning og høy PPI i den ene sammenhengen, men samtidig ikke bry deg om det i en annen?

 

 

 

Og leser du innleggene mine et par ganger så ser du at jeg aldri skriver at den reelle PPI-forskjellen har noe for seg, jeg skriver bare at det får bli opp til hver enkelt å vurdere og ikke vurdere om reduksjonen i PPI er relevant og har noen betydning for dem. Jeg skriver ingenting direkte negativt om skjermen sin oppløsning, jeg skriver ingenting om at jeg ikke syntes oppløsningen er høy, jeg skriver ingenting om at jeg mener høyere PPI har noe som helst for seg på denne skjermstørrelsen så her får du slutte å legge ord i min munn og faktisk lese hva jeg skriver før du kritiserer.

 

Det eneste jeg skriver er at det er utrolig idiotisk sett opp imot Samsung sin egen markedsføring og drittslenging mot konkurrerende selskaper hvor de skryter at deres skjerm har høyere PPI enn en annen når den i realiteten på grunn av pentiletrikset de benytter faktisk ikke har det. Det blir jo veldig dobbeltmoralsk og hyklersk når de bedriver misvisende markedsføring på den måten. Samtidig syntes jeg det er idiotisk at Samsung som eneste selskap på markedet driver å trikser med underpikslene på skjermen, ingen andre gjør det så hvorfor må Samsung på død og liv ty til slike midler, og hvor merksnodig blir det ikke når de skal sitte å markedsføre skjermen som om det er et panel med full 1920x1080 med en PPI på 441 når det faktisk ikke er realiteten. Og sist men ikke minst så sa jeg det må være skuffende for de som mener at 2560x1440 og en høyere PPI faktisk ha noe for seg at skjermen ikke engang har en reell oppløsning på 1920x1080 som konkurrentene.

Endret av RamGuy
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når det er sagt så har mange begynt å så tvil om testresultatene til DisplayMate, ingen andre får like gode målinger som de, bare se Anandtech.com sin test og detaljerte målinger av skjermen. De selv reagerer jo på nettopp dette at testresultatene av det endelige produktet viker såpass fra det DisplayMate opplevde. De skal vel ta kontakt med DisplayMate for å sjekke ut dette videre, og eventuelt få de til å teste deres Samsung Galaxy S5 og se om de ender opp med samme resultat.

 

Her mistenker man ett av to ting, enten så er det en voldsomt forskjell på skjermpanelene og hvor godt kalibrerte og hvilken kvalitet de innehar. Det er ikke så utenkelig i og med at produksjonen av AMOLED skjermer fremdeles viser seg å være en liten utfordring sammenlignet med LCD. Eller så kan det se ut til at DisplayMate har fått håndplukket et kremeksemplar fra Samsung, de har jo tross alt mottatt et testeksemplar som ble sendt ut før nesten alle andre store og anerkjente nettsider har mottatt sine som virker veldig merkelig.

 

Så enn så lenge så er det altså kun DisplayMate som kan henvise til slike fantastiske tall, ingen andre så vi får vel avvente litt akkurat der. Jeg var jo en av de som ventet spent på test av denne skjermen og dette skjermpanelet og roste jo Samsung veldig i tråden vi har her på forumet når de la ut om DisplayMate sin test og sa at dette hørtes veldig, veldig bra ut om det skulle vise seg å stemme. Men enn så lenge så er jeg litt lunken, når testresultatene ikke ser ut til å bli replisert av andre og Anandtech merker ting som at hvittone og gråtonene ikke er riktig og ender opp med helt andre tall for kalibrering av skjermen så blir man fort litt usikker, skjermen lysstyrke var jo heller ikke i nærheten av de spesifiserte på 500 nits.

 

 

Og siden når begynte du å ta DisplayMate så seriøst, hver gang jeg henviste til DisplayMate som hele tiden, helt til de testet Samsung Galaxy S5 har sagt at iPhone 5 og iPhone 5S innehar de best kalibrerte og de generelt beste mobilskjermene på markedet så har du jo feid det helt vekk. Men nå som Samsung scorer best da er dette plutselig helt alfa omega og superviktig og relevant? Du har jo gang på gang fnist på nesa over skjermene til iPhone på grunn av så kalt lav oppløsning og lav PPI men hva gjelder pentile piksler på Samsung sine skjermer da er plutselig ikke oppløsning og PPI relevant i det hele tatt, nå er det skjermkvaliteten og det endelige resultatet som teller. Da må vel du for en gang skyld innrømme at iPhone faktisk har den beste skjermen på markedet bak Galaxy S5 da om du har så tiltro til DisplayMate?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser fortsatt ingenting som tilsier at S5 skal være så dyr. Det er som nevnt i testen. Ting blir gradvis forbedret her og der. OK. Det er altså ingen grunn til å kjøpe S5 noe over 3000kr.

Kameraet er ikke SÅ bra, designet er dritt, skjermen er god, du kan dusje med den. OK. Det er bare vente å se. Samsung kommer til å tape på flaggskipfronten

Ser fortsatt ingenting som tilsier at S5 skal være så dyr. Det er som nevnt i testen. Ting blir gradvis forbedret her og der. OK. Det er altså ingen grunn til å kjøpe S5 noe over 3000kr.

Kameraet er ikke SÅ bra, designet er dritt, skjermen er god, du kan dusje med den. OK. Det er bare vente å se. Samsung kommer til å tape på flaggskipfronten

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ærlig talt ikke, hvorfår Samsung lager sin 5. toppmodell i plastikk... Jeg gjentar: Dette er den 5. generasjonen. Gennrasjon 1 kom altså i 2010. Det er 4 år's løp det.... Å altså i den 5.generasjonen; SÅ LAGER DE DEN I PLASTIKK!...

 

Generasjon 5. (Man burde forvente ganske mye i en toppmodels 5.generasjon)

Ok, den koster 5500 kroner, -Da forventer jeg enda mer!

 

Ok, denne modellen er en 5.generasjons ''toppmodell'' som koster hele koster 5500kr. (det er ganske mye penger for en mobil! xD)

 

Men hvis man bruker så mye penger på en mobil. En ''råsterk'' toppmodels 5.generasjonsmobil...

 

...så vil man ikke ha................

 

=PLASTIKK!!!! FOR FAAN!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå forstår jeg ikke helt hvor du forsøker å legge lista? Du er jo en av de som gang på gang har dratt frem Oppo Find 7A QHD og snakket veldig varmt om skjermen på denne utelukkende basert på at den har en skjerm med oppløsning på 2560x1440 og nå plutselig er du ikke så opptatt av oppløsning, hvor høy PPI er. Du har jo en tråd om omhandler Oppo Find 7A hvor du skriver i listen over spesifikasjoner "QHD (2560x1440 resolution) skjerm (538 PPI :omg: ). Dem som synes oppløsningen eller PPI'en er i høyeste laget kan jo få lov til å lese dette.".

Her må du nesten klare å ta et standpunkt, du forandrer jo tilsynelatende personlige meninger og argumenter bare sånn at de skal passe egen argumentasjon best. Hvorfor kan du være så opphengt i oppløsning og høy PPI i den ene sammenhengen, men samtidig ikke bry deg om det i en annen?

 

Og leser du innleggene mine et par ganger så ser du at jeg aldri skriver at den reelle PPI-forskjellen har noe for seg, jeg skriver bare at det får bli opp til hver enkelt å vurdere og ikke vurdere om reduksjonen i PPI er relevant og har noen betydning for dem. Jeg skriver ingenting direkte negativt om skjermen sin oppløsning, jeg skriver ingenting om at jeg ikke syntes oppløsningen er høy, jeg skriver ingenting om at jeg mener høyere PPI har noe som helst for seg på denne skjermstørrelsen så her får du slutte å legge ord i min munn og faktisk lese hva jeg skriver før du kritiserer.

 

Det eneste jeg skriver er at det er utrolig idiotisk sett opp imot Samsung sin egen markedsføring og drittslenging mot konkurrerende selskaper hvor de skryter at deres skjerm har høyere PPI enn en annen når den i realiteten på grunn av pentiletrikset de benytter faktisk ikke har det. Det blir jo veldig dobbeltmoralsk og hyklersk når de bedriver misvisende markedsføring på den måten. Samtidig syntes jeg det er idiotisk at Samsung som eneste selskap på markedet driver å trikser med underpikslene på skjermen, ingen andre gjør det så hvorfor må Samsung på død og liv ty til slike midler, og hvor merksnodig blir det ikke når de skal sitte å markedsføre skjermen som om det er et panel med full 1920x1080 med en PPI på 441 når det faktisk ikke er realiteten. Og sist men ikke minst så sa jeg det må være skuffende for de som mener at 2560x1440 og en høyere PPI faktisk ha noe for seg at skjermen ikke engang har en reell oppløsning på 1920x1080 som konkurrentene.

 

Jeg lister opp oppløsningen og PPI'en til Oppo Find 7 som positivt fordi det vil være en fordel for dem som måtte bry seg om det.

 

I det praksise så vil man ikke se noen merkbar forskjell mellom 1080p og 2k oppløsning på en 5.5 tommers skjerm. Kanskje man vil se 2k skjermen som noe skarpere enn 1080p skjermen, men dette vil være så lite forskjell at det omtrent ikke har betydning.

 

Dette med oppløsning og PPI gjelder kun i hovedsak når man går i fra 720p oppløsning og oppover. Da vil man merke enormt store forskjeller. Mange iPhone fans sier jo at skjermen på iPhone 5S er så bra at man ikke vil kunne se noe bedre kvalitet på skjermene når dem leverer mere enn 300+ PPI. Dette er tull. Alle som har testet en iPhone 5S og så testet en Samsung Galaxy S4 vil på sekundet se og si at skjermen på Galaxy S4 er mye mye bedre og er mye skarpere og ser bedre ut.

 

Og når det kommer til DisplayMate, så stoler jeg på dem MYE mere enn det Anandtech gjør. DisplayMate er et firma med lang erfaring på kalibrering av skjermer så jeg vil si at dem vet mye mere om kalibrering av skjermer og på hva som er rette farger osv enn det Anandtech gjør.

 

Ser fortsatt ingenting som tilsier at S5 skal være så dyr. Det er som nevnt i testen. Ting blir gradvis forbedret her og der. OK. Det er altså ingen grunn til å kjøpe S5 noe over 3000kr.
Kameraet er ikke SÅ bra, designet er dritt, skjermen er god, du kan dusje med den. OK. Det er bare vente å se. Samsung kommer til å tape på flaggskipfronten

 

Kameraet er mye forbedret i fra Galaxy S4. Og det andre er at kameraet på Galaxy S5 er noe av det beste som man kan få på en smarttelefon i dag.

 

Det som er artig er at HTC One M8 sitt kamera leverer bilder som er vanvittig mye dårligere enn det Galaxy S5 leverer i alle omgivelser utenom når det er mørkt ute. Selv om HTC One M8 gjør bildene lysere i mørke omgivelser så ser bildene fortsatt ræva ut.

 

Når det kommer til design, så er det noe som er subjektivt. Designen er gjort om til det den er nå på grunn av holdbarhet og på hvor mye telefonen skal tåle av vann og støv osv. Også er jo telefonen skikkelig vanntett også som jeg viste videoer av lengere opp. Så du kan si hva du vil, men designen av Galaxy S5 er gjort med gode grunner.

 

Jeg skjønner ærlig talt ikke, hvorfår Samsung lager sin 5. toppmodell i plastikk... Jeg gjentar: Dette er den 5. generasjonen. Gennrasjon 1 kom altså i 2010. Det er 4 år's løp det.... Å altså i den 5.generasjonen; SÅ LAGER DE DEN I PLASTIKK!...

Generasjon 5. (Man burde forvente ganske mye i en toppmodels 5.generasjon)
Ok, den koster 5500 kroner, -Da forventer jeg enda mer!

Ok, denne modellen er en 5.generasjons ''toppmodell'' som koster hele koster 5500kr. (det er ganske mye penger for en mobil! xD)

Men hvis man bruker så mye penger på en mobil. En ''råsterk'' toppmodels 5.generasjonsmobil...

...så vil man ikke ha................

=PLASTIKK!!!! FOR FAAN!

 

La meg gjøre det veldig klart i en liste for deg på hvorfor plastikk (Polycarbonate) er brukt.

 

1. Folk vil ha det.

2. Holdbarheten knuser alt annet på markedet.

3. Polycarbonate tar ikke til seg riper og slikt like mye som allumminium gjør.

4. Vekt.

5. Man får ikke stygge bulker og stygge skrapemerker i telefonene om man mister dem i bakken / asfalten.

6. Polycarbonate er brukt i skuddsikre vinduer. Says enough.

 

Ikke nok med det, men Galaxy S5 er billigere enn HTC One M8.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg mener ikke å hate på Samsung, jeg ønsker bare at de skal prestere så mye bedre.

 

Og det andre som andre telefoner bare kan glemme å slå Galaxy S5 i, er på hvor vanntett og robust Galaxy S5 er. Her kan du se en video som viser at Galaxy S5 går gjennom en test under vann i ca 1 time og ca 50 minutt i en vaskemaskin.

 

 

Og til slutt, så er Galaxy S5 en STOR oppgradering når det kommer til hvor mye telefonen tåler over Galaxy S4.

 

 

 

Så at du mener at Samsung presterer dårlig her er meg en gåte. Jeg synes Samsung presterer ekstremt bra her.

 

 

Her er du fryktelig bastant, og videoer på YouTube er vel den dårligste formen for "dokumentasjon" som finnes. Nå tror jeg uansett ikke at folk flest vektlegger hvorvidt telefonen tilsynelatende kan tåle så og så mye, om du er heldig. Går telefonen i bakken så har den en stor reell sjanse for å gå at dundas, det å se X-antall videoer på YouTube hvor telefonen ikke blir ødelagt hjelper deg fint lite om din Galaxy S5 fikk kunst skjerm når den falt ned på flisene på badet, vil vel heller si tvert imot. Samsung garanterer ikke mot fallskader av noen art, ergo så er du temmelig dum og naiv om du handler en telefon ut ifra at "YouTubevideoer viser meg at den kan tåle å gå et par gang i bakken". Ingen har noen ambisjon om å miste telefonen i bakken, de fleste forsøker å være forsiktige med mobiltelefonene sine og veldig mange i dag tegner forsikring, eller så har de jo allerede diverse reiseforsikringer osv som dekker mye.

 

De som velger Galaxy S5 basert på YouTubevideoer og teorier om at de skal tåle mye må naturligvis få lov til det, men jeg tror det er ytterst få som baserer et valg ut ifra dette og det er jo ikke så fryktelig relevant når det ikke foreligger garantier for noe som helst. At den er IP67-sertifisert er naturligvis kjekt, men det betyr altså at Samsung går god for at telefonen skal klare seg på 1 meters dyp i 30 min, hvorvidt telefonen klarer eller ikke klarer mer er vel ikke så veldig relevant for driver du å bader med den på 10 meters dyp i 1 time så bryter du jo vilkårene og du har overhode ingen garanti fra produsenten om at det skal gå bra eller ikke. Til sammenligning så har vi jo Sony Xperia Z2 som er IP58-sertifisert og skal vel dermed være garantert fra Sony å holde ut under vann lenger og dypere enn Samsung garanterer med Galaxy S5.

 

 

Du kan heller ikke sitte her å garantere at Galaxy S5 er så robust at ingen kommer i nærheten, dette er helt flåsete utsagn du drar rett ut av løse luften. Et par YouTubevideoer forandrer ikke på dette, og Samsung vil heller ikke gi deg noen ny telefon eller gi deg garanti om telefonen skulle vise seg å ikke tåle alt det du nevner så det er jo totalt verdiløst for en sluttbruker om uhellet først er ute. Om dette er de eneste argumentene du har for telefonen så ser det veldig, veldig tynt ut. Og mener du at dine YouTubevideoer av at telefonen visstnok skal tåle å gå et par ganger i bakken, helt uten garantier skal overveie det faktum at den sliter med varmeutviklingen, har den svakeste random read / write ytelsen til NAND som vi har sett på en toppmodeller på lange tider som tilsynelatende fører til slowdowns i systemet og det hele?

 

Det er nettopp summen av alt dette som gjør at alternativer som LG G Pro 2, HTC One (M8), Sony Xperia Z2 osv seiler opp som minst like solide og aktuelle modeller som Galaxy S5 her.. Per nå så fremstår rett og slett ikke Galaxy S5 som noen markedsleder, den er bare en del av flokken som utgjør toppmodeller av Androidtelefoner og det foreligger egentlig ingen åpenbare grunner til hvorfor man skal velge Galaxy S5 fremfor noen av de andre toppmodellene. Verken ytelse, kamerakvaliteten, størrelse, vekt eller noe gjør at Galaxy S5 ser ut som en utpreget vinner eller førstevalg for folk flest her.

Endret av RamGuy
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Jeg lister opp oppløsningen og PPI'en til Oppo Find 7 som positivt fordi det vil være en fordel for dem som måtte bry seg om det.

 

I det praksise så vil man ikke se noen merkbar forskjell mellom 1080p og 2k oppløsning på en 5.5 tommers skjerm. Kanskje man vil se 2k skjermen som noe skarpere enn 1080p skjermen, men dette vil være så lite forskjell at det omtrent ikke har betydning.

 

Dette med oppløsning og PPI gjelder kun i hovedsak når man går i fra 720p oppløsning og oppover. Da vil man merke enormt store forskjeller. Mange iPhone fans sier jo at skjermen på iPhone 5S er så bra at man ikke vil kunne se noe bedre kvalitet på skjermene når dem leverer mere enn 300+ PPI. Dette er tull. Alle som har testet en iPhone 5S og så testet en Samsung Galaxy S4 vil på sekundet se og si at skjermen på Galaxy S4 er mye mye bedre og er mye skarpere og ser bedre ut.

 

Og når det kommer til DisplayMate, så stoler jeg på dem MYE mere enn det Anandtech gjør. DisplayMate er et firma med lang erfaring på kalibrering av skjermer så jeg vil si at dem vet mye mere om kalibrering av skjermer og på hva som er rette farger osv enn det Anandtech gjør.

 

 

Hvordan kan du sitte her å si at du stoler mye mer på DisplayMate to sekunder etter at du forsøker å påstå at skjermen på en Samsung Galaxy S4 er mye bedre enn skjermen til iPhone 5? "Alle som har testet en iPhone 5S og så testet en Samsung Galaxy S4 vil på sekundet se og si at skjermen på Galaxy S4 er mye mye bedre og er mye skarpere og ser bedre ut." drister du deg til å si faktisk, men DisplayMate har jo testet begge skjermer og mener jo altså at skjermen til iPhone 5 / 5S er bedre. Så enten må du stole på og være enige med DisplayMate, eller så er du ikke. Her vakler du fra kant til kant etter eget godt befinnende bare for å støtte oppunder egne argumenter igjen.

 

 

iPhone 5 / 5S har en pikseltetthet på 326 PPI, Samsung Galaxy S4 med pentile underpiksler tatt i betraktning har en pikseltetthet på 342 PPI. Prøver du å påstå at forskjellen her på fattige 16 PPI representerer en natt og dag forskjell i skarphet? Den må du nesten litt lenger ut på landet med. Det første folk merker når de sammenligner en iPhone 5 / 5S med Galaxy S4 er nok de kraftigere og overeksponerte fargene, og at hvittonen går mot blå, og at gråtonen går mot grønn. 90% av alle der ute vil nok si seg mer enn godt nok fornøyde med begge skjermene, men DisplayMate og alle mål som er gjort av begge skjermene sier altså at iPhone 5 / 5S er mye bedre på fargekalibrering, har et mer korrekt fargespekter, har mye bedre lysstyrke og langt mer korrekt grå og hvittone. Galaxy S4 derimot vinner på fargekontrast, her er jo AMOLED temmelig uslåelig og vil aldri bli slått av LCD og det skyldes et sortnivå som faktisk er helt sort. Det er vel eneste fordelen, og fordelen av en høyere PPI (les 16 PPI forskjell).

Endret av RamGuy
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kameraet er mye forbedret i fra Galaxy S4. Og det andre er at kameraet på Galaxy S5 er noe av det beste som man kan få på en smarttelefon i dag.

 

Det som er artig er at HTC One M8 sitt kamera leverer bilder som er vanvittig mye dårligere enn det Galaxy S5 leverer i alle omgivelser utenom når det er mørkt ute. Selv om HTC One M8 gjør bildene lysere i mørke omgivelser så ser bildene fortsatt ræva ut.

 

Når det kommer til design, så er det noe som er subjektivt. Designen er gjort om til det den er nå på grunn av holdbarhet og på hvor mye telefonen skal tåle osv. Også er jo telefonen skikkelig vanntett også som jeg viste videoer av lengere opp. Så du kan si hva du vil, men designen av Galaxy S5 er gjort med gode grunner.

 

På hvilket grunnlag kan du sitte her å si at Samsung Galaxy S5 sitt kamera er det beste? Her påberoper du deg retten til å bestemme for og over alle andre. Som testene viser så har vi en rekke telefoner som er bedre under mørkeforhold; LG G2, HTC One (M7), HTC One (M8), iPhone 5C, iPhone 5S, Lumia 920, Lumia 925, Lumia 1020, Lumia 1520 og PureView 808. Hva hjelper høyere oppløsning og muligheten for flere og bedre detaljer i bilde om kamera under mørke og dårligere lysforhold ikke klarer å ta oppegående bilder fra starten av?

 

Men her kommer det jo an på bruksmønster, er du en som tar massevis av bilder ute i strålende dagslys og tar mye bilder i kontrollerte omgivelser osv så lysfølsomheten under dårligere og mørkere forhold har lite å si så er kamera veldig bra, men fremdeles ikke best, men absolutt blant de bedre. Er du en som derimot tar mye bilder i diverse lysforhold hvor det blir mye dårlig lys og mange bilder i mørkeforhold så fremstår jo ikke kamera som noen vinner i det hele tatt. Her er det faktisk veldig mange som gjør det bedre, så igjen det blir snakk om bruksområder og kameraet er definitivt ikke godt nok under mørkeforhold til å erklære det som noen "vinner" eller på noen måte som "det beste kamera". Her konkluderer du bare etter eget godt befinnende og driter egentlig loddrett i hvilke behov og bruksmønster folk eventuelt skulle ha.

 

 

At Samsung har sine grunner for at design og utforming har blitt som det de har blitt er da naturlig, noe annet ville jo vært helt på jordet. Det betyr dog ikke det samme som at alle vil gå mann av huset og verdsette de valgene de har gjort. Mange føler dette blir kjedelig, den er veldig lik Galaxy S4 og det hele blir litt kjedelig, spesielt når mange mente at designet og utformingen til Galaxy S4 ikke var av den mest interessante og beste i utgangspunktet. Mange har også sett seg veldig lei av den kjedelige og grelle (ja det er subjektivt) plastikken og nå er det altså alternativer som vektlegger design på en helt annen måte enn Samsung og når de da ender opp men en telefon som blir for varm til å kjøre på oppgitte hastigheter, som blir større og tyngre enn forgjengeren men samtidig ser mer eller mindre lik ut og fremdeles beholder plastikken som mange har sett seg lei av så blir det ikke akkurat en vinneroppskrift ut av det hele.

 

Men det er jo på sett og vis bra at Samsung holder seg til plastikk og leverer utskiftbart batteri osv.. For det er jo alltids greit at vi har alternativer som dekker disse tingene, for det finnes jo mange der ute som foretrekker plastikk, som vil ha utskiftbart batteri osv.. Så det er bra at noen dekker dette behovet og det markedet men det blir ikke noen automatisk "beste Androidtelefon på markedet" av det. Per i dag så fremstår som sagt ikke denne telefonen som en vinner, hva tilsier at denne skal være en vinner fremfor konkurrentene sine telefoner?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her er du fryktelig bastant, og videoer på YouTube er vel den dårligste formen for "dokumentasjon" som finnes. Nå tror jeg uansett ikke at folk flest vektlegger hvorvidt telefonen tilsynelatende kan tåle så, så mye om du er heldig.

 

YouTube videoer er høyst relevante med at det gir en veldig god pekepinne på hvordan ting fungerer på telefonene osv. Selvfølgelig så har vi videoer som er om meninger til noen og noen videoer er enkelt og greit en sannhet til det motsatte er bevist.

 

Går telefonen i bakken så har den en stor reell sjanse for å gå at dundas, det å se X-antall videoer på YouTube hvor telefonen ikke blir ødelagt hjelper deg fint lite om din Galaxy S5 fikk kunst skjerm når den tatt ned på flisene på badet, vil vel heller si tvert imot. Samsung garantere ikke mot fallskader av noen art, ergo så er du temmelig dum og naiv om du handler en telefon ut ifra at "YouTubevideoer viser meg at den kan tåle å gå et par gang i bakken". Ingen har noen ambisjon om å miste telefonen i bakken, de fleste forsøker å være forsikte med egendelene sine og veldig mange i dag tegner forsikring, eller så har de jo allerede diverse reiseforsikringer osv som dekker mye.

 

Videoene gir en god pekepinne på hvor mye telefonene tåler. Nei, det er ikke en fasit på hvor mye dem tåler med at det finnes 67895476498 forskjellige veier en telefon kan bli skadet på. Så at noen falltester ødelegger en telefon har faktisk betydning og gir de fleste en pekepinne med at de fleste falltestene blir gjort på samme måte som de fleste mister sine telefoner i bakken på.

 

Så igjen, det gir en god pekepinne på hvor mye dem tåler, men er heller ingen fasit.

 

De som velger Galaxy S5 basert på YouTubevideoer og teorier om at de skal tåle mye må naturligvis få lov til det, men jeg tror det er ytterst få som baserer et valg ut ifra dette og det er jo ikke så fryktelig relevant når det ikke foreligger garantier for noe som helst. At den er IP67-sertifisert er naturligvis kjekt, men det betyr altså at Samsung går god for at telefonen skal klare seg på 1 meters dyp i 30 min, hvorvidt telefonen klarer eller ikke klarer mer er vel ikke så veldig relevant for driver du å bader med den på 10 meters dyp i 1 time så bryter du jo vilkårene og du har overhode ingen garanti fra produsenten om at det skal gå bra eller ikke. Til sammenligning så har vi jo Sony Xperia Z2 som er IP58-sertifisert og skal vel dermed være garantert fra Sony å holde ut under vann lenger og dypere enn Samsung garanterer med Galaxy S5.

 

Du er naiv om du tror at folk ikke velger telefoner ut i fra hva tester på internett sier. Jeg ser på 1 million tester av en telefon og ser på hvor mange positive og negative sider en telefon har til meg før jeg går å kjøper en telefon. Det værste noen kan gjøre er å velge en telefon utifra hva dine venner sier. Det kan ende i katastrofe med at hva dine venner liker på en mobil sier lite om hva jeg eller du kommer til å like. Derfor er tester ganske relevant på hva folk velger i dag.

 

Du kan heller ikke sitte her å garantere at Galaxy S5 er så robust at ingen kommer i nærheten, dette er helt flåsete utsagn du drar rett ut av løse luften. Et par YouTubevideoer forandrer ikke på dette, og Samsung vil heller ikke gi deg noen ny telefon eller gi deg garanti om telefonen skulle vise seg å ikke tåle alt det du nevner så det er jo totalt verdiløst for en sluttbruker om uhellet først er ute. Om dette er de eneste argumentene du har for telefonen så ser det veldig, veldig tynt ut. Og mener du at dine YouTubevideoer av at telefonen visstnok skal tåle å gå et par ganger i bakken, helt uten garantier skal overveie det faktum at den sliter med varmeutviklingen, har den svakeste random read / write ytelsen til NAND som vi har sett på en toppmodeller på lange tider som tilsynelatende fører til slowdowns i systemet og det hele?

 

Og hvilket grunnlag har du for å si at den ikke skulle være så robust som jeg sier at den er når jeg baserer det jeg sier utifra hva forskjellige falltester osv har vist den siste tiden om Galaxy S5. Min mening er at Galaxy S5 så langt er den mest robuste og mest vanntette mobilen utifra hva videoene jeg har sett viser.

 

Men selvfølgelig, om f.eks XPERIA Z2 viser seg å gjøre det like bra under vann og etter ca en time i en vaskemaskin, så skal jeg selvfølgelig trekke mitt argument her, så jeg venter på å se slike tester ut av XPERIA Z2.

 

Random read / write ytelsen til NAND minnet på Galaxy S5 har ingenting med hvor robust telefonen er. Dette får bli i en annen diskusjon hvor man legger frem de positive og negative sidene om mobilen. Du er på ville veier om du tror jeg sier at Galaxy S5 ikke har noen negative sider, lol.

 

Det er nettopp summen av alt dette som gjør at alternativer som LG G Pro 2, HTC One (M8), Sony Xperia Z2 osv seiler opp som minst like solide og aktuelle modeller som Galaxy S5 her.. Per nå så fremstår rett og slett ikke Galaxy S5 som noen markedsleder, den er bare en del av flokken som utgjør toppmodeller av Androidtelefoner og det foreligger egentlig ingen åpenbare grunner til hvorfor man skal velge Galaxy S5 fremfor noen av de andre toppmodellene. Verken ytelse, kamerakvaliteten, størrelse, vekt eller noe gjør at Galaxy S5 ser ut som en utpreget vinner eller førstevalg for folk flest her.

 

Det er sant at Galaxy S serien ikke har like mye ledelse i spesifikasjonene i dag som dem hadde for noen år tilbake. Men dette at Galaxy S5 har verdens beste skjerm, at den er vanntett, bruker et materiale som er robust og som tåler mye, ikke er den dyreste mobilen på markedet, fingeravtrykksleser (hvor PayPal kommer inn i bildet der nå), vekt, god å holde i og at den ikke er så glatt at den slipper ut av handen er nok mange grunner alene for at mange velger en Galaxy S5 over HTC One M8, LG G Pro 2 og XPERIA Z2.

 

På hvilket grunnlag kan du sitte her å si at Samsung Galaxy S5 sitt kamera er det beste? Her påberoper du deg retten til å bestemme for og over alle andre. Som testene viser så har vi en rekke telefoner som er bedre under mørkeforhold; LG G2, HTC One (M7), HTC One (M8), iPhone 5C, iPhone 5S, Lumia 920, Lumia 925, Lumia 1020, Lumia 1520 og PureView 808. Hva hjelper høyere oppløsning og muligheten for flere og bedre detaljer i bilde om kamera under mørke og dårligere lysforhold ikke klarer å ta oppegående bilder fra starten av?

 

Men her kommer det jo an på bruksmønster, er du en som tar massevis av bilder ute i strålende dagslys og tar mye bilder i kontrollerte omgivelser osv så lysfølsomheten under dårligere og mørkere forhold har lite å si så er kamera veldig bra, men fremdeles ikke best, men absolutt blant de bedre. Er du en som derimot tar mye bilder i diverse lysforhold hvor det blir mye dårlig lys og mange bilder i mørkeforhold så fremstår jo ikke kamera som noen vinner i det hele tatt. Her er det faktisk veldig mange som gjør det bedre, så igjen det blir snakk om bruksområder og kameraet er definitivt ikke godt nok under mørkeforhold til å erklære det som noen "vinner" eller på noen måte som "det beste kamera". Her konkluderer du bare etter eget godt befinnende og driter egentlig loddrett i hvilke behov og bruksmønster folk eventuelt skulle ha.

 

At Samsung har sine grunner for at design og utforming har blitt som det de har blitt er da naturlig, noe annet ville jo vært helt på jordet. Det betyr dog ikke det samme som at alle vil gå mann av huset og verdsette de valgene de har gjort. Mange føler dette blir kjedelig, den er veldig lik Galaxy S4 og det hele blir litt kjedelig, spesielt når mange mente at designet og utformingen til Galaxy S4 ikke var av den mest interessante og beste i utgangspunktet. Mange har også sett seg veldig lei av den kjedelige og grelle (ja det er subjektivt) plastikken og nå er det altså alternativer som vektlegger design på en helt annen måte enn Samsung og når de da ender opp men en telefon som blir for varm til å kjøre på oppgitte hastigheter, som blir større og tyngre enn forgjengeren men samtidig ser mer eller mindre lik ut og fremdeles beholder plastikken som mange har sett seg lei av så blir det ikke akkurat en vinneroppskrift ut av det hele.

 

Men det er jo på sett og vis bra at Samsung holder seg til plastikk og leverer utskiftbart batteri osv.. For det er jo alltids greit at vi har alternativer som dekker disse tingene, for det finnes jo mange der ute som foretrekker plastikk, som vil ha utskiftbart batteri osv.. Så det er bra at noen dekker dette behovet og det markedet men det blir ikke noen automatisk "beste Androidtelefon på markedet" av det. Per i dag så fremstår som sagt ikke denne telefonen som en vinner, hva tilsier at denne skal være en vinner fremfor konkurrentene sine telefoner?

 

For det første, så anbefaler jeg deg å lese det jeg sier før du kommer med en hel haug med unskyldninger.

 

Jeg har ikke sagt at Galaxy S5 sitt kamera er det beste. Jeg sa dette: Og det andre er at kameraet på Galaxy S5 er noe av det beste som man kan få på en smarttelefon i dag.

 

Jeg sier at det er blandt de bedre kameraene som sier at det er flere telefoner med like gode kameraer.

 

Når det kommer til designet til Galaxy S5, så er den faktisk en del annerledes enn det Galaxy S4 er. Dem som ikke ser forskjellene har desverre problemer med synet.

 

Joda, er noe på Galaxy S5 som har mye likheter med det som er i Galaxy S4, men er fortsatt forandringer her og der, eller det man kan kalle for finjusteringer. Apple har jo gjort mindre justeringer på designet på iPhones de siste 3 årene enn det Samsung har gjort på ett år her, så er det greit for iPhone brukerne at det er slikt, så må det vel være greit for dem som bruker Galaxy telefoner også at det ikke er de store forskjellene mellom hver modell.

Endret av Vindicator
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk er overraskende hårsåre når det kommer til mobiler og konsoller... Skjønner ikke den tilhørigheten folk har til ulike produkter, uansett om det er iPhone, Galaxy, PS, Xbox, Pepsi eller Coca Cola.

De tre siste mobilene mine er iPhone4, Galaxy S2, HTC One M7, og nå håper jeg at Sony lager en skikkelig bra Xperia Z2 Compact som er skikkelig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...