Gå til innhold

Test: Samsung Galaxy S5


Anbefalte innlegg

Vi får se, jeg skal iallefall holde øynene åpen for slikt når jeg får min i morgen. Hvis det blir et irritasjonsmoment så går den selvfølgelig i retur, man forventer ikke slikt på en toppmodell til nesten 6000kr.

 

Det er ikke sikker det går så geit å retuner den som du tror, de kvier seg for å ta tilbake mobiler når de først er solgt, i alle fall uten synlige feil. Men det er jo lov å håpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved nettkjøp så har man 14-dager lovfestet angrerett åkkesom. En del butikker operer med åpent kjøp, men de fleste har ikke angrerett på telefonen kjøpt med binding, men kjøper du uten binding så vil vel butikker som Elkjøp og Lefdal ta i mot innen 30 dager.

 

Da kan man i realiteten prøve alle de 3 ( Galaxy S5 og HTC M8 og Sony Z2 ) for å se vilken en liker best da :)

Lenke til kommentar

Ved nettkjøp så har man 14-dager lovfestet angrerett åkkesom. En del butikker operer med åpent kjøp, men de fleste har ikke angrerett på telefonen kjøpt med binding, men kjøper du uten binding så vil vel butikker som Elkjøp og Lefdal ta i mot innen 30 dager.

 

 

 

Ved nettkjøp så har man 14-dager lovfestet angrerett åkkesom. En del butikker operer med åpent kjøp, men de fleste har ikke angrerett på telefonen kjøpt med binding, men kjøper du uten binding så vil vel butikker som Elkjøp og Lefdal ta i mot innen 30 dager.

Da kan man i realiteten prøve alle de 3 ( Galaxy S5 og HTC M8 og Sony Z2 ) for å se vilken en liker best da :)

 

 

Elkjøp/lefdal har ikke åpent kjøp på mobiler, verken med eller uten binding. Derimot har alle butikker 14 dagers angrerett ved kjøp over nett. Her må du derimot behandle produktet ditt svært bra hvis ikke blir det fort krangel med butikken.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Overraskende svak test av Amobil! Har fulgt med på deres mobiltester i maaange år, men synes det har blitt dårligere I det siste, selv om det nye poengsystemet virker veldig bra.

 

Hvis man leser tester fra forskjellige store, internasjonale nettsteder så får man et helt annet inntrykk av denne mobile enn hva man gjør ved å lese Amobils test. Ikke at jeg vet om den fortjener mer enn 8, jeg har jo nettopp bare fått min, men som tidligere nevnt er spesielt kameradelen av testen veldig liten og svak. Blant annet så nevnes det jo ikke en gang at dette (trooor jeg) er den første mobilen som har bade fase- og kontrastsautofokus, noe som jo vanligvis system/dslrkameraer har! Akkurat det er vel faktisk ganske "revolusjonerende" og vil nok bli en del omtalt i kameradueller senere. M8s kamera har jo blitt omtalt som dårligere enn hva som fantes I fjorårets mobiler av andre seriøse mobiltester som forstår at i dagslys så er det rett og slett for dårlig til en 2012 - unnskyld, 2014, telefon , men det virker jo som Amobil faktisk synes at M8 sitt kamera er bedre enn S5 sitt, og det henger jo ikke på greip.

 

Det var bare utrolig overraskende at S5 fikk "så mye" dårligere karakter enn M8, hvilket jo også burde bety at kommende Z2 også vil lande i det området, men Z2 kommer nok til å lande på 10/10 uansett, i hvilket fall jeg i hvert fall ikke kommer til å skjønne bæret, med mindre Amobil plutselig kommer frem til at Z2 sitt bedre utseende tilsvarer to karakterhopp opp :p

 

 

 

endelig en til som begynte å lure

Lenke til kommentar

Du har en S5 da eller? Ettersom du mener at du vet nok om denne til å gi den en 10'er på skalaen?

 

Eller mener du at HTC One burde fått mer trekk?

Fikk bare veldig lyst til å skryte litt, har hatt S5 siden onsdag, 2 dager før lansering.

Har brukt telefonen flittig og har ikke opplevd noe form for treghet i noen situasjon.

 

Kameratesten var derimot rettferdig, autofokusen kødder litt, og i dårlig lys blir bildene relativt dårlige.

 

EDIT: Har ikke brukt en M8 selv, så her har jeg ingen anelse hvordan den fungerer.

Endret av heyogho
Lenke til kommentar

Beholder min note3! Og etter det kjøper jeg noe annet enn Samsung. Bare det at de ikke støtter miracast/wifi direct mot min Android mini PC (MiniX x7) er jo helt latterlig. Det er ikke et Samsung produkt og da funker det ikke :( De er i ferd med å bli litt sære i mine øyne. Neste gang prøver jeg noe annet!

Lenke til kommentar

Når det gjelder late designere, så glemte dere Porsche..

Antar du sikter til 911? Men å sammenligne et 50 år gammelt sportsbilikon med en plastic-fantastic mobil er litt epler og pærer. Porsche har utvilsomt gjort veldig mye veldig rett, mens Samsungs designspråk er stort sett fraværende.

 

 

Galaxy s-serien har aldri vært der samsung har lagt mest prestisje siden den orginale galaxy note kom ut. vent til sensommeren/høsten når Note 4 kommer, er da vi virkelig vil se telefonen som setter standarden for 2014.

jeg gjetter på at Z2 kommer til å få 10/10 poeng hos Amobil, selvom denne er en langt mindre oppgradering fra Z1 enn hva S5 er fra S4.

10/10 spørs, men forventer at Xperia Z2 får høyere karakter enn S5 ja. Som bare skulle mangle, den er jo mange skritt foran på papiret alene.

 

 

Overraskende svak test av Amobil! Har fulgt med på deres mobiltester i maaange år, men synes det har blitt dårligere I det siste, selv om det nye poengsystemet virker veldig bra.

 

Hvis man leser tester fra forskjellige store, internasjonale nettsteder så får man et helt annet inntrykk av denne mobile enn hva man gjør ved å lese Amobils test. Ikke at jeg vet om den fortjener mer enn 8, jeg har jo nettopp bare fått min, men som tidligere nevnt er spesielt kameradelen av testen veldig liten og svak. Blant annet så nevnes det jo ikke en gang at dette (trooor jeg) er den første mobilen som har bade fase- og kontrastsautofokus, noe som jo vanligvis system/dslrkameraer har! Akkurat det er vel faktisk ganske "revolusjonerende" og vil nok bli en del omtalt i kameradueller senere. M8s kamera har jo blitt omtalt som dårligere enn hva som fantes I fjorårets mobiler av andre seriøse mobiltester som forstår at i dagslys så er det rett og slett for dårlig til en 2012 - unnskyld, 2014, telefon , men det virker jo som Amobil faktisk synes at M8 sitt kamera er bedre enn S5 sitt, og det henger jo ikke på greip.

 

Det var bare utrolig overraskende at S5 fikk "så mye" dårligere karakter enn M8, hvilket jo også burde bety at kommende Z2 også vil lande i det området, men Z2 kommer nok til å lande på 10/10 uansett, i hvilket fall jeg i hvert fall ikke kommer til å skjønne bæret, med mindre Amobil plutselig kommer frem til at Z2 sitt bedre utseende tilsvarer to karakterhopp opp :p

 

 

Design er en ting, men Z2 har andre specs som også er foran, som høyere IP-rating ergo er den mer motstandsdyktig mot vann, den har 50% mer arbeidsminne (3GB vs 2GB), ekte full-hd skjerm, 15% større batterikapasitet, og kameraet har allerede imponert stort f.eks her: http://www.dxomark.com/Mobiles/Sony-Xperia-Z2-overview-Revised-model-takes-first-place-in-Mobile-rankings

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ærlig talt ikke at denne i det hele tatt får 5?!

 

God prosessor og skjerm, greit kamera. Hva så?!

Det er ingenting som tilsier at man burde kjøpe denne over konkurrentene. I tillegg er den lastet med bloatware, er for dyr og ser ut som S4.

Nå som spesifikasjonshysteriet har lagt seg burde testene fokusere mer på det unike med telefonene. Såvidt jeg ser har ikke S5 noenting spesielt å komme med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå må du ikke ta ting for personlig og ut av proporsjoner her. Selv har jeg ikke påstått at forskjellen er merkbar i praksis, har jeg det? Men jeg er kritisk til at Samsung, som eneste aktør i markedet bedriver denne formen for "triksing" når ingen andre gjør det.

 

Samtlige andre paneler som benyttes har fult antall RGB underpiksler, les SAMTLIGE. Dette har aldri vært normalt å drive å tukle nede på underpikselnivå som det Samsung har bedrevet over en lang tid med AMOLED-skjermene sine, og når de attpåtil går ut i reklamekampanjer og forsøker å latterliggjøre blant annet Apple med å påstå at "oi, se hvor skarp skjermen på vår Samsung Galaxy Note 12.2 Pro tab er sammenlignet med iPad Air fordi vi har 2560x1600 oppløsning, Apple har "bare" 2048x1536 så tar det litt overhånd når vi tenker på at på grunn av Pentile så er jo den effektive oppløsningen på Note Pro "bare" 1707x1067 om vi skal bedrive litt grov regning og avrunding. Det gir jo en lavere pikseltetthet per tomme enn hva Apple har på iPad, likevel så bedriver Samsung sin markedsføring som om det skulle være en helt tradisjonell 2560x1600 oppløsning og prater ned til konkurrentene som faktisk operere med reelle oppløsninger på produktene sine og strengtatt har en bedre oppløst skjerm når alt kommer til stykke.

 

Nå har vel riktignok Samsung ikke gjort dette med mobiltelefonene sine, men det er jo verdt å merke seg at alle konkurrentene faktisk gir deg en 1920x1080 oppløst skjerm, Samsung operer i realiteten med en skjerm hvor oppløsningen er nærmere 1493x840. Hvorvidt dette er merkbart på en såpass liten skjerm kan jo diskuteres i det uendelige, selv er jeg en av de som mener det har svært, svært liten betydning. At det ikke er merkbart skal jeg ikke påstå, men at det har noen reell betydning, spesielt for folk flest tror jeg ikke det har. Det er uansett verdt å merke seg og det er litt merkelig hvorfor Samsung som eneste aktør skal holde på med dette, og hvor riktig det er at skjermen kan markedsføres i hue og ræva som en 1920x1080 skjerm med tilsvarende PPI for det er jo regelrett løgn når alt kommer til stykke.

 

Og spesielt når enkelte her inne satt å ventet og ønsket seg en skjermoppløsning på 2560x1440, som om enda høyere oppløsning og enda høyere PPI enn hva 1920x1080 gir deg på 5" tydeligvis var noe de higet etter så må jo det faktum at skjermen faktisk har en reell oppløsning og PPI som er lavere enn konkurrentene være en ting de biter seg merke i. Syntes også det er helt greit at det kommer frem i lyset og at Samsung faktisk fortjener å oppleve litt blest rundt pentile når det faktisk er en reell ting som ingen andre aktører bedriver per dags dato. Om ikke kommenterer det så kan jo Samsung bare fortsette med denne formen for triksing uten at det får noen former for konsekvenser, og det neste vi ser er at HTC begynner med det, så begynner Sony osv osv..

 

 

Men en ting er sikkert, resultatet er ikke det samme. Det er færre piksler, det er ikke en reell oppløsning på 1920x1080 piksler, om det er merkbart eller ikke og hvor stor betydning det har får bli opp til hver enkelt å vurdere. Men å påstå at resultatet er det samme er pølsevev.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg savner med en Samsung Galaxy S kontra min nåværende telefon Sony Xperia Z1 er små ting som; Fysisk hjem-tast, smart funskjoner (f.eks. løfte telefonen til øret for å ringe kontakten du har åpen på telefonen, sveipe høyre/venstre i sms appen for å ringe/sende melding og at skjermen ikke skrur seg av når man ser på den). Jeg syns Samsung har lakt mer tilrette for en enklere mobilbruk. Er det flere som legger så mye vekt på ovenfornevnte punkter som jeg gjør? Bytter gjerne ut min Xperia Z1 til Galaxy S5 dog Z2/M8 også er kritiker rost, men mangler disse funskjonene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...