Gå til innhold

Den Store Samsung Galaxy S5 Tråden


  

203 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe S5?

    • Ja!
      79
    • Nei, oppgraderingen er ikke stor nok
      87
    • Kanskje, når prisen går ned
      36
  2. 2. Hvilken farge går du for?

    • Gull
      10
    • Hvit
      31
    • Mørkegrå
      55
    • Mellomblå
      36
    • Skal ikke kjøpe
      70


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp. Hos meg stod det mye mellom Xperia Z2 og Galaxy S5. Men synes skjermen til Xperia ikke var noe særlig bra (både lysstyrke/innsynsvinkel har jeg sett bedre på LCD, og mot S5'en sin SAMOLED, så ble det alt for kort).

 

At S5 også jevnt over på en del tester scorte litt bedre på batterilevetid, spesielt nettsurfing, var et stort pluss.

 

pluss noe annet smårask som gjorde at det enten måtte bli S5 eller LG G3 (hvor sistnenvte også tapte på en del dårligere på batterisiden (spesielt surfing) og muligens litt stor og ikke vanntett)

 

Litt merkverdig at jeg til slutt endte opp med S5, da jeg liker å prøve nytt merke, og med S2 i 3,5 år så var jeg klar for noe nytt. Men syntes ikke de andre var bra nok for mitt eget bruk, rett og slett. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Eneste ulempen jeg må si om Samsung produkter er oppdateringsventetiden. OMG, med en gang Samsung lanserer et topp produkt, da blir det forrige topp produktet nedprioritert. Min Galaxy Note 10.1 2014 versjonen er allerede nedprioritert for Galaxy Note 12.2. Her står jeg med min Note med fortsatt Jelly Bean, mens Kit Kat på den andre.

 

Ulempen står enda verre dersom dere kjøper Telenor Galaxy S5 (eller andre Samsung produkter fra Telenor).

Lenke til kommentar

Er dette særlig rart? :p

 

Forøvrig fornøyd med at min S2 fikk vanvittig mange oppdateringer i årenes løp. Hadde ikke forventet så mye gratis og automatisk oppdatering. Det koster dem jo naturligvis penger å oppdatere, og programvare er en viktig og dyr del av telefonen. Forventer ikke akkurat at man skal få alt gratis, selv om det er fint å få noen oppdateringer.

 

 

Ulempen står enda verre dersom dere kjøper Telenor Galaxy S5 (eller andre Samsung produkter fra Telenor).

Hvorfor?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ulempen står enda verre dersom dere kjøper Telenor Galaxy S5 (eller andre Samsung produkter fra Telenor).

Hvorfor?

 

Telenor har egen firmware på telefonene sine (TEN mot NEE som er de ulåste, iirc) som gjør at ting tar tid. I bunn og grunn slippes oppdateringene av Samsung til de ulåste telefonene, også er det opp til Telenor å pusse på oppdateringen og tilpasse den til TEN-telefonene. Tar gjerne 1-3 måneder ekstra fra Telenor-telefoner får oppdateringer kontra ulåste.

Endret av Klatt3n
Lenke til kommentar

Hmm, såpass ja.

Hvor mye skal til for å låse opp telefonene/bytte firmware?

 

Går ut fra at de ikke fjerner låsen, selv når du har betalt ned telefonen?

 

Edit: Nevermind. Fant ut at du fikk koden gratis (og må dermed gjøre det selv) når du har betalt den ned. http://www.telenor.no/privat/kundeservice/mobilhjelp/operatorlas/

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det kan du, men det forander ikke noe med firmware. Det er bare operatørlåsen i seg selv. Etter du fjerner operatørlåsen vil fortsatt Telenor sine programmer (Wimp, Telenor-apper (kontaktflytter, telenor bedriftsnett, etc etc etc)) fortsatt ligge på telefonen. Skal du skifte ut firmware må du flashe/roote telefonen (og dette kan jeg niks og nada om, så her stopper min kunnskap om dette emnet) og i mange slike tilfeller kødder du med garantien.

Endret av Klatt3n
Lenke til kommentar

Forresten har Samsung kommet med Knox system. Altså den vil sjekke om det har skjedd noe endringer med telefonens root system. Dersom Knox systemet trigges, da er garantien borte.

 

Og ja, Samsung var en av de beste og første med Android oppdateringer før, men nå er det vel HTC og Sony. Som Klatt3n skrev, TEN firmware tar 1-3 måned ekstra etter NEE. Hvis jeg husker riktig fikk TEN nylig en oppdatering som NEE har fått for lenge siden.

Lenke til kommentar

Ta dette med en ørliten klype salt, men såvidt meg bekjent:

 

- Du kan flashe NEE rom via Odin og ergo få den nyeste firmwaren tilgjengelig.

- Du trenger ikke fjerne operatørlåsen for å gjøre dette. Det krever heller ikke root, men operatørlåsen blir ikke borte.

- Merk at all data på telefonen blir borte (ta backup først, f.eks med Helium).

 

Jeg tror dog det har blitt utviklet roots som omgår Knox. (Søk på Towelroot).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
I bunn og grunn slippes oppdateringene av Samsung til de ulåste telefonene, også er det opp til Telenor å pusse på oppdateringen og tilpasse den til TEN-telefonene. Tar gjerne 1-3 måneder ekstra fra Telenor-telefoner får oppdateringer kontra ulåste.

Hvilken kilde baserer du denne påstanden på? Noen ganger kommer oppdateringene samtidig, noen ganger er TEN først ute, ofte er NEE først ut. Det ligger lister for utgivelsesdatoer på nettet.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

 

I bunn og grunn slippes oppdateringene av Samsung til de ulåste telefonene, også er det opp til Telenor å pusse på oppdateringen og tilpasse den til TEN-telefonene. Tar gjerne 1-3 måneder ekstra fra Telenor-telefoner får oppdateringer kontra ulåste.

Til informasjon så er ingen av disse utsagnene riktige. For å svare på det andre utsagnet, så varierer det, noen ganger kommer oppdateringene samtidig, noen ganger er TEN først ute, ofte er NEE først ut.
Du må gjerne komme med riktig informasjon dersom jeg tar feil! Hvordan fungerer prosessen, da?

 

Sånn ellers har jeg hatt TEN-telefoner helt siden S2 og har kanskje opplevd en eller to ganger at jeg har fått oppdateringer før NEE-versjonene har. Kun mindre oppdateringer også, store forandringer som 4.0, 4.1, osv, har alltid vært senere ute.

 

Edit: Av egen nysgjerrighet tilbrakte jeg fem minutter på Google og fant ut at dette ikke er første gang du har kommentert dette emnet, og den gang på mer eller mindre akkurat samme måte. (tl;dr "Jeg ser du tar feil", uten å overhodet komme med noe informasjon om hvorfor vedkommende tar feil, nesten som om du kun er ute etter å påpeke at noen på Internett ikke har rett! Skal si! Litt av en type du er.)

 

Så ja, det viser seg at Telenor ikke fikser på oppdateringen som jeg trodde, men at de må godkjenne oppdateringer som Samsung lager til TEN-variantene. Noen ganger går dette kjapt, andre ganger kan det ta lenger tid.

Endret av Klatt3n
Lenke til kommentar

Du må gjerne komme med riktig informasjon dersom jeg tar feil! Hvordan fungerer prosessen, da?

Edit: Av egen nysgjerrighet tilbrakte jeg fem minutter på Google og fant ut at dette ikke er første gang du har kommentert dette emnet, og den gang på mer eller mindre akkurat samme måte. (tl;dr "Jeg ser du tar feil", uten å overhodet komme med noe informasjon om hvorfor vedkommende tar feil, nesten som om du kun er ute etter å påpeke at noen på Internett ikke har rett! Skal si! Litt av en type du er.)

Jeg prøver bare å påpeke at kilder er viktig for å minimere risikoen av å spre feilaktig informasjon.

 

Så ja, det viser seg at Telenor ikke fikser på oppdateringen som jeg trodde, men at de må godkjenne oppdateringer som Samsung lager til TEN-variantene. Noen ganger går dette kjapt, andre ganger kan det ta lenger tid.

Mulig, men igjen flere antakelser. Det viktigste er at programvaren følger en spesifikasjon gitt av operatør. Ulike operatører har ulike krav til produsent.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

https://www.facebook.com/telenornorge/posts/10151995565154803

 

Hvis du leser litt mellom linjene og ikke nødvendigvis tar alt så bokstavelig (dette er tross alt ikke noe grådig viktig emne å ha alt sammen hundre prosent korrekt på), så forstår du gjerne at bunnlinja er at det er litt ekstra arbeid involvert når det gjelder TEN, og dette av og til tar lengre tid enn NEE-versjonen.

 

Antar at du jobber hos Telenor eller Samsung eller noe siden du vet så mye om dette, og ting du sier appåtil bestrider det ansatte hos Telenor/Samsung sier? Ref alt du har påstått i tidligere emner her på forumet.

Endret av Klatt3n
Lenke til kommentar

 

Min Galaxy Note 10.1 2014 versjonen er allerede nedprioritert for Galaxy Note 12.2. Her står jeg med min Note med fortsatt Jelly Bean, mens Kit Kat på den andre.

4.4.2 er ute på 10.1 2014 såvidt jeg vet.
LTE versjonen er ute, men ikke Wifi. Endret av nKyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...