Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Drikker ikke alkohol. Er jeg rar?


Anbefalte innlegg

Hei jente 20 år her.

 

Jeg drikker ikke alkohol fordi min far er alkoholiker. Derfor har jeg bare negative ting assosiert med alkohol. Alle mine venner drikker og jeg føler ofte jeg går glipp av noe når jeg er edru på fest.

 

Selv om alkohol er et lovlig rusmiddel så føler jeg at jeg er rar som synes så mye negativt om alkohol. Jeg kan ikke skjønne at foreldre synes det er greit at deres barn på 16 år drar på fest og drikker. De får jo en rus....

 

Er dette rart? Jeg har aldri drukket, og kommer nok aldri til å gjøre det heller. Det er av den grunn at jeg synes alkohol er fælt. Jeg kan være på fest, og selv om jeg noen ganger tenker at jeg skulle ønske jeg drakk så synes jeg det er rart at det er akseptert å ruse seg på alkohol.

 

Heldigvis har ingen av mine venner noe i mot at jeg ikke drikker. Får faktisk en del respekt for det. Flere venner som har sagt at de beunder meg, og at det bare beviser at jeg takler gruppepress.

 

Jeg har ikke fortalt noen om disse følelsene, men det begynner å irritere meg at jeg har så rart forhold til akohol. Det at jeg synes det er rart at alkohol er lov.

 

Hva synes dere? :)



Anonymous poster hash: 880f4...8e2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det ikke er rart.

Det er bare flott at du ikke drikker, å klare å ha det gøy uten alkohol er supert.

Men selfølgelig går du glipp av noe.

Jeg har vært ederu på fester og byen selv og det har både vært tider der jeg skulle ønske jeg hadde mer drikke og tider jeg hadde det gøy uten drikke. Viss du bestemmer deg for å starte så er Vin en flott start og noen vil si det er sunt. :)

Lenke til kommentar

Nei, du er ikke rar. Jeg er ikke fullstendig avholds selv, men det er veldig sjeldent jeg gidder å konsumere alkohol.

 

Når man tenker på hvor mye dritt og faenskap folk gjør i fylla, er det rart at alkohol faktisk er lovlig.

 

Tull og tøys. Bare fordi at det kan misbrukes betyr ikke at det skulle vært ulovlig. Det er mye her i verden man kan missbrukes. Alt bør ikke være ulovlig for det.

 

Alkohol, spesifikt øl og vin, brukt riktig er noe bra. Det er kultur og kan fremheve opplevelser, typisk mat.

 

Å drikke alkohol bare for å drikke alkohol er noe annet.

 

Å velge å ikke drikke er et valg man tar og det er helt greit.

Lenke til kommentar

Det er vel som med alle andre vanlige ting man ikke har interesse av. Personlig synes jeg fotball er grisekjedelig, liker verken WoW eller CoD, føler jeg snakker mer enn nok om jobb jobb, hører heller på Magma enn Tiesto ,og har et delvis bevisst utseende som sannsynligvis ikke appellerer til de fleste jenter. Er jeg rar? Kanskje, men det blir mer en semantisk debatt enn noe annet. Klart, det er ting jeg går glipp av, men ærlig talt, jeg orker ikke late som jeg er noe annet enn det jeg er.

 

I ditt, tilfelle, trådstarter, så er vel kanskje den største risikoen at du enten dropper disse festene og går glipp av sosiale situasjoner, eventuelt er såpass mye kontrollert enn svampene du henger med at du oppfattes som i overkant forsiktig og kjedelig. Det kan være uheldig, om dette her er din største sosiale arena. Det siste avsnittet ditt er også viktig. Det er greit å ikke drikke, i mange tilfeller er det sikkert også lurt, men du burde være veldig forsiktig med å moralisere over andres drikking. Du tar et annet valg enn dem, og det er helt ålreit i seg selv. Ikke prøv å rasjonalisere det ytterligere ved å si du tar et bedre valg enn dem.

Lenke til kommentar

Jeg drikker ikke, og jeg er rar. Så da kan man vel slutte at du også er rar? :p

 

Det at man ikke drikker er ikke rart. Men holdningen din til rus er tydelig et produkt av hvordan din far var i forhold til alkohol. Og passer dårlig på behersket bruk av rus generelt. Når jeg tenker rus tenker jeg at man blir avslappet, mindre aggressiv og mer empatisk. Men noen stoffer gir en rus som er tvert motsatt, og noen personer blir også tvert motsatt. Akkurat som at noen personer blir villmenn bak et ratt og setter seg selv og andre i fare. Man kan ikke dermed forby biler.

Lenke til kommentar

Hei jente 20 år her.

 

Jeg drikker ikke alkohol fordi min far er alkoholiker. Derfor har jeg bare negative ting assosiert med alkohol. Alle mine venner drikker og jeg føler ofte jeg går glipp av noe når jeg er edru på fest.

 

Selv om alkohol er et lovlig rusmiddel så føler jeg at jeg er rar som synes så mye negativt om alkohol. Jeg kan ikke skjønne at foreldre synes det er greit at deres barn på 16 år drar på fest og drikker. De får jo en rus....

 

Er dette rart? Jeg har aldri drukket, og kommer nok aldri til å gjøre det heller. Det er av den grunn at jeg synes alkohol er fælt. Jeg kan være på fest, og selv om jeg noen ganger tenker at jeg skulle ønske jeg drakk så synes jeg det er rart at det er akseptert å ruse seg på alkohol.

 

Heldigvis har ingen av mine venner noe i mot at jeg ikke drikker. Får faktisk en del respekt for det. Flere venner som har sagt at de beunder meg, og at det bare beviser at jeg takler gruppepress.

 

Jeg har ikke fortalt noen om disse følelsene, men det begynner å irritere meg at jeg har så rart forhold til akohol. Det at jeg synes det er rart at alkohol er lov.

 

Hva synes dere? :)

 

 

Anonymous poster hash: 880f4...8e2

Først og fremst - nei, du er ikke rar. Vi kan ihvertfall ikke konkludere med at du er rar pga. dette, men for alt jeg vet så kan det være andre ting som gjør deg rar. :p

 

Du er unormal på det punktet, fordi normalen er at de fleste drikker. Ingenting er galt i det.

 

At du har negative assosiasjoner med alkohol er veldig forståelig. Jeg tror heller ikke at du hadde klart å kost deg like mye med alkohol som andre, nettopp fordi dette er forbundet med noe negativt og kanskje sårt i livet ditt.

 

Hvis du ikke vil prøve alkohol noengang så er det ditt valg! :) Tommel opp! Du tar det valget som er riktig for deg, og det er deg selv du skal spørre - ingen andre. ;)

 

 

Men det er viktig å tenke på at alkohol har flere sider. Ja, det finnes alkoholikere, det finnes de som drikker til de spyr (gang på gang) og alkohol er veldig destruktivt for helsen. Men igjen så kan det være kos for mange. Og det er ingen tvil om at rusen gir en god følelse.

 

Jeg var avholds til jeg var 19, er nå 20. Drikker kanskje noen ganger i året, pga. mitt kostholdssyn og det faktum at jeg jobber mye. Føler heller ikke et veldig behov for å drikke så ofte.

 

 

Det at "alle" drikker - mye, det er ikke en positiv ting heller, selv om det er forståelig.

 

 

Men hvis du bestemmer deg for å prøve så prøv med f.eks. cider først, og ikke sturte dem. 1,5 L cider på en gang er ikke behagelig for magen og kan gjøre deg ganske kvalm. :p Noen kan bli ganske aggressive i forbindelse med alkohol, selv om jeg selv aldri har merket noe til dette selv (heller omvendt). Er jo mange faktorer til dette.

 

 

 

Når jeg tenker rus tenker jeg at man blir avslappet, mindre aggressiv og mer empatisk. Men noen stoffer gir en rus som er tvert motsatt, og noen personer blir også tvert motsatt.

Det å bli mer avslappet, mindre aggressiv og mer empatisk er mer koblet mot rusmidler som f.eks. cannabis. Alkohol har en mer fordummende effekt, så du tenker mindre gjennom ting og sperrene blir flyttet enda lengre. Men som "alle" rusmidler i varierende grad så er rusen et produkt av din egen sinnsstemning, personlighet og forhold til omgivelsesendringer og miljø. Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Jeg drakk veldig lite før, nå drikker jeg ingenting. Jeg pleide å drikke 2 bokser med cider (0.5l, 4.7%) siste helga hver måned. Forrige måned så drakk jeg ingenting, og skal fortsette å være 100% avholds, da jeg liker brus, vann og Red Bull mye bedre en cider. Kameratene mine respekterer at jeg ikke drikker, og de drikker mindre når jeg er sammen med dem, da de veit at jeg føler meg utrygg blant folk som er fulle. Hvis jeg har kjøpt cider, så har jeg som oftest endt opp med de som er på 1.5l flasker, alkoholfri.

Jeg er oppvokst i en familie der folk koste seg med alkohol, ble aldri fulle, og drakk gjennomsnittlig ganske lite.

Det hender at foreldrene mine har drukket "hele" 3 halv litere med øl på en kveld/ettermiddag (som oftest i helgene). Aldri fulle, så vidt brisen.

Lenke til kommentar

Når man tenker på hvor mye dritt og faenskap folk gjør i fylla, er det rart at alkohol faktisk er lovlig.

 

Har man lært noe av historien så er det at forbud mot alkohol virker mot sin hensikt, og noe av det dummeste man kan håpe på.

 

Til TS:

Ja, du går glipp av noe, men samtidig så har de fleste forståelse for at du er avholds om du har hatt en slik oppvekst. Nå er det viktig å huske på alkoholisme er ikke det samme som å drikke litt i helgene, eller ta seg en øl til maten i ny og ne.

 

Kjenner dog flere som er avholds og som har det veldig gøy på fest, og slipper seg løs. Det henger dog litt sammen med at de er alle veldig utadvendte personer og liker å ha det gøy. En del avholdsfolk har en tendens til å få samme noe av samme oppførsel som de fulle om de er på samme fest. Rart det der.

Lenke til kommentar

Hei. Ts her :)

 

Tusen takk for mange fantastiske svar! Det hjelper veldig .Utrolig deilig å vite at dere respekterer og forstår det.!

 

Jeg kommer til å forbli avholds.

 

På fest prater jeg med alle. Jeg har forskjellige venner, og jeg merker at det er enklere å feste med noen enn andre. Når folk blir fulle er det fort gjort at de forsvinner til alle kanter, mens andre steder blir folk mer pratsomme.

 

Har som regel en unnskylding at jeg kjører. Synes ikke fok har noe med å vite hvorfor jeg ikke drikker, så forteller at jeg kjører, eller at det bare er et valg jeg har tatt.

 

Det er jo såklart noen som begynner å grave veldig. Dette har jeg selv merket, og det har også venner av meg merket. De blir ofte spurt hvorfor.

 

 

 

 

 



Anonymous poster hash: 880f4...8e2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo såklart noen som begynner å grave veldig. Dette har jeg selv merket, og det har også venner av meg merket. De blir ofte spurt hvorfor.

 

Anonymous poster hash: 880f4...8e2

Jeg er en av de som kunne ha funnet på å grave litt, så lenge jeg hadde et inntrykk av at det ikke var masende spørsmål da.

 

Mange synes det er interessant å høre.

 

 

Jeg kommer til å forbli avholds.

 

[...]

 

Har som regel en unnskylding at jeg kjører. Synes ikke fok har noe med å vite hvorfor jeg ikke drikker, så forteller at jeg kjører, eller at det bare er et valg jeg har tatt.

 

Anonymous poster hash: 880f4...8e2

Gjør ikke noe om noen rynker på nesa, de fleste respekterer at du tar sånne valg. :)

 

Og det med at du har erfaring med alkoholmisbruk i familien er ikke noe man vil eller trenger å si til alle.

Lenke til kommentar

 

Det er jo såklart noen som begynner å grave veldig. Dette har jeg selv merket, og det har også venner av meg merket. De blir ofte spurt hvorfor.

 

Anonymous poster hash: 880f4...8e2

Jeg er en av de som kunne ha funnet på å grave litt, så lenge jeg hadde et inntrykk av at det ikke var masende spørsmål da.

 

Mange synes det er interessant å høre.

 

 

Jeg kommer til å forbli avholds.

 

[...]

 

Har som regel en unnskylding at jeg kjører. Synes ikke fok har noe med å vite hvorfor jeg ikke drikker, så forteller at jeg kjører, eller at det bare er et valg jeg har tatt.

 

Anonymous poster hash: 880f4...8e2

Gjør ikke noe om noen rynker på nesa, de fleste respekterer at du tar sånne valg. :)

 

Og det med at du har erfaring med alkoholmisbruk i familien er ikke noe man vil eller trenger å si til alle.

 

Ts her.

 

Du er en av de ja :p

Grunnen til at jeg ikke liker det er fordi det irriterer meg litt at det må være en grunn til at jeg ikke drikker. Folk vil ha en forklaring.

 

Nei, å ingen har noe med at det er alkholmisbruk i familien. Kan jo hende de drar konklusjoner om andre ting også, eller at de begynner å passe skikklig på meg. Vet om noen av disse som skal analysere alt hvis du får vite noe. så hvis jeg reagerer på noe så kan de finne på å si " Er det fordi faren din er alkoholiker?" Ja, heldigvis er det ikke mange av disse, men jeg kjenner spesielt en person. Også har ingen noe med det:)

 

Anonymous poster hash: 880f4...8e2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...