Gå til innhold

Slik får du langt bedre grafikk i Nintendo-klassikerne (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Helligbrøde! 8-bit og 16-bit-spill ser mye verre ut med disse filtrene. Gi meg heller alle de rå pikslene.

Pøh, nostalgi-vissvass :) Sikker på at du hadde foretrukket filtrene om du kunne velge når spillet kom ut, ikke bare foretrukket, men skrytt til alle vennene dine som den dine grafikken.

 

AtW

Nope, jeg syns helt ærlig at det ser ræva ut. Har utrolig lite sans for det.

 

PS1-spill derimot drar mer nytte av ting som bilineære filter, de ser faktisk litt bedre ut. Men sprite-grafikk ser nesten alltid grøtete og fælt ut.

 

Gi meg pikslene. Alle pikslene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Helligbrøde! 8-bit og 16-bit-spill ser mye verre ut med disse filtrene. Gi meg heller alle de rå pikslene.

Pøh, nostalgi-vissvass :) Sikker på at du hadde foretrukket filtrene om du kunne velge når spillet kom ut, ikke bare foretrukket, men skrytt til alle vennene dine som den dine grafikken.

 

AtW

Nope, jeg syns helt ærlig at det ser ræva ut. Har utrolig lite sans for det.

 

PS1-spill derimot drar mer nytte av ting som bilineære filter, de ser faktisk litt bedre ut. Men sprite-grafikk ser nesten alltid grøtete og fælt ut.

 

Gi meg pikslene. Alle pikslene.

 

 

Jeg tipper folk vil si det samme som deg om noen år "disse windowsemulatorene som legger Antialiasing på våre kornete polygoner i gamle 3D-spill, uff og uff, gi meg alle pixlene" :)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Helligbrøde! 8-bit og 16-bit-spill ser mye verre ut med disse filtrene. Gi meg heller alle de rå pikslene.

Pøh, nostalgi-vissvass :) Sikker på at du hadde foretrukket filtrene om du kunne velge når spillet kom ut, ikke bare foretrukket, men skrytt til alle vennene dine som den dine grafikken.

 

AtW

Nope, jeg syns helt ærlig at det ser ræva ut. Har utrolig lite sans for det.

 

PS1-spill derimot drar mer nytte av ting som bilineære filter, de ser faktisk litt bedre ut. Men sprite-grafikk ser nesten alltid grøtete og fælt ut.

 

Gi meg pikslene. Alle pikslene.

Jeg tipper folk vil si det samme som deg om noen år "disse windowsemulatorene som legger Antialiasing på våre kornete polygoner i gamle 3D-spill, uff og uff, gi meg alle pixlene" :)

 

AtW

Du har kanskje ikke lagt merke til at pikselert stil er noe som brukes ganske ofte i DAGENS spill også? Uten noen form for utjevning? Det ser helt utmerket ut.

 

Tidlig PS1-grafikk og sånt derimot ser helt fryktelig ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Du har kanskje ikke lagt merke til at pikselert stil er noe som brukes ganske ofte i DAGENS spill også? Uten noen form for utjevning? Det ser helt utmerket ut.

 

Tidlig PS1-grafikk og sånt derimot ser helt fryktelig ut.

 

 

Joda, jeg har lagt merke til det og det er i mine øyne en ganske dustete trend, det er greit med retrolook, men for mange er alt for pixelerte, det er ikke pixlene som er den enkle grafikkens hovedsjarm. Forøvrig er jo "enkel 3D-stil" også ett grep som brukes av endel titler.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Bruker-292501

 

Både før og etter bildene er jo helt like. Liker uansett ikke tanken på å kødde med gamle spill på den måten

Skaff deg briller. Det er aldri negativt å ha muligheten til å modifisere spillgrafikk.

 

Hvorfor skal jeg skaffe meg briller? Nei grafikken er likedan på begge og det er negativt å skal begynne å tukle med gamle spill. Vi hadde ikke noe hd eller 3d når jeg var liten og snes rula gaming verdenen. Så skjønner ikke hvorfor dem skal begynne å tukle med gamle spill, grafikk er ikke det som gjør spillet bra men historien og gameplayen. Kort sagt la våres barndoms spill være i fred

Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg skaffe meg briller? Nei grafikken er likedan på begge

Derfor må du skaffe deg briller, for du har åpenbart alvorlige synsproblemer hvis du ikke klarer å se forskjell.

og det er negativt å skal begynne å tukle med gamle spill. Vi hadde ikke noe hd eller 3d når jeg var liten og snes rula gaming verdenen. Så skjønner ikke hvorfor dem skal begynne å tukle med gamle spill, grafikk er ikke det som gjør spillet bra men historien og gameplayen. Kort sagt la våres barndoms spill være i fred

Så fordi spillene ble utviklet på en tid da det var vanlig med 400x300 i oppløsning skal man fornekte alle mulige grafikkforbedringer på prinsippet at spillet ikke ble designet for dem? Med den logikken ville vi aldri sett grafikkforbedringer. Du sier jo selv at grafikk ikke definierer gameplayet, hva er det da som er galt med å gjøre spillet penere?
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

Hvorfor skal jeg skaffe meg briller? Nei grafikken er likedan på begge

Derfor må du skaffe deg briller, for du har åpenbart alvorlige synsproblemer hvis du ikke klarer å se forskjell.

og det er negativt å skal begynne å tukle med gamle spill. Vi hadde ikke noe hd eller 3d når jeg var liten og snes rula gaming verdenen. Så skjønner ikke hvorfor dem skal begynne å tukle med gamle spill, grafikk er ikke det som gjør spillet bra men historien og gameplayen. Kort sagt la våres barndoms spill være i fred

Så fordi spillene ble utviklet på en tid da det var vanlig med 400x300 i oppløsning skal man fornekte alle mulige grafikkforbedringer på prinsippet at spillet ikke ble designet for dem? Med den logikken ville vi aldri sett grafikkforbedringer. Du sier jo selv at grafikk ikke definierer gameplayet, hva er det da som er galt med å gjøre spillet penere?

 

Jeg skjønner bare ikke hvordan spill opplevelsen blir bedre av at grafikken blir bedre, thats all :)

 

Ingenting gale med synet mitt, men på fleste av bildene var før og etter bildene helt like, det er ikke kødd engang. Det er bare slike som er ekspert og studerer nøye som vil kunne se forskjell

Lenke til kommentar

Jeg skjønner bare ikke hvordan spill opplevelsen blir bedre av at grafikken blir bedre, thats all :)

 

Ingenting gale med synet mitt, men på fleste av bildene var før og etter bildene helt like, det er ikke kødd engang. Det er bare slike som er ekspert og studerer nøye som vil kunne se forskjell

Kanskje det ikke gjør noe for deg, men jeg er rimelig sikker på at de fleste andre foretrekker pene spill framfor stygge spill.

 

Hvis du ikke ser forskjell på bildene i løpet av 3 sekunder er det noe galt med oppsettet eller synet ditt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

Jeg skjønner bare ikke hvordan spill opplevelsen blir bedre av at grafikken blir bedre, thats all :)

 

Ingenting gale med synet mitt, men på fleste av bildene var før og etter bildene helt like, det er ikke kødd engang. Det er bare slike som er ekspert og studerer nøye som vil kunne se forskjell

Kanskje det ikke gjør noe for deg, men jeg er rimelig sikker på at de fleste andre foretrekker pene spill framfor stygge spill.

 

Hvis du ikke ser forskjell på bildene i løpet av 3 sekunder er det noe galt med oppsettet eller synet ditt.

 

Fleste folk foretrekker et spill med god historie og god gameplay og de gamle snes og n64 spillene er ikke stygge, var faktisk god grafikk for sin tid

 

Nei det er ikke noe gale med synet mitt, det er slike eksperter og grafikk folk som ser forskjellen. Mitt syn er veldig bra faktisk så

Lenke til kommentar

Fleste folk foretrekker et spill med god historie og god gameplay og de gamle snes og n64 spillene er ikke stygge, var faktisk god grafikk for sin tid

 

Nei det er ikke noe gale med synet mitt, det er slike eksperter og grafikk folk som ser forskjellen. Mitt syn er veldig bra faktisk så

For sin tid var grafikken på N64 ganske grei ja, men det betyr ikke at den holder mål 15 år senere. God historie fantes ikke på N64, spillene hadde ikke plass til dette. Gameplay har utviklet seg drastisk fra N64-tiden til i dag, ingen med en noenlunde fungerenede hjerne vil påstå at spill som Goldeneye 64 har holdt seg bra, Zelda-formelen har blitt finpusset til perfeksjon siden Ocarina of Time og det er også vanskelig å påstå at SM64 har stort å stille opp med mot SM Galaxy.

 

Hvis ditt syn er "veldig bra" burde du jo sett med en gang at det er flust med aliasing i bildene? "Bra syn" betyr jo (for meg i hvert fall) at du er i stand til å plukke ut detaljer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

Fleste folk foretrekker et spill med god historie og god gameplay og de gamle snes og n64 spillene er ikke stygge, var faktisk god grafikk for sin tid

 

Nei det er ikke noe gale med synet mitt, det er slike eksperter og grafikk folk som ser forskjellen. Mitt syn er veldig bra faktisk så

For sin tid var grafikken på N64 ganske grei ja, men det betyr ikke at den holder mål 15 år senere. God historie fantes ikke på N64, spillene hadde ikke plass til dette. Gameplay har utviklet seg drastisk fra N64-tiden til i dag, ingen med en noenlunde fungerenede hjerne vil påstå at spill som Goldeneye 64 har holdt seg bra, Zelda-formelen har blitt finpusset til perfeksjon siden Ocarina of Time og det er også vanskelig å påstå at SM64 har stort å stille opp med mot SM Galaxy.

 

Hvis ditt syn er "veldig bra" burde du jo sett med en gang at det er flust med aliasing i bildene? "Bra syn" betyr jo (for meg i hvert fall) at du er i stand til å plukke ut detaljer.

 

Er du helt seriøs her egentlig? Visst du tror at nintendo 64 spill ikke hadde god historie så har du garrantert ikke spilt noen. Jeg nevner eksempler

 

Paper mario 64, ikke kom her og si til meg dette spillet ikke hadde historie, dette er et spill langt bedre enn cod og alt det andre tullballet nå til dags...

 

Majoras mask og ocarina of time

 

Banjo kazooie og tooie

 

Donkey kong 64, skal jeg nevne flere? Spill fra nintndo 64 og super nintendo er 100 ganger bedre enn nå dagens spill...

 

Å begynne å si at man ikke har en fungerende hjerne fordi man syns goldeneye 64 har holdt bra gjør deg bare til en tulling, goldeneye har holdt seg bra og det er fortsatt mange som den dag i dag spiller det spillet blamt samtlige nevnte spill på nintendo 64...

 

Da må jeg isåfall ta å zoome inn på begge bildene og prøve å se de små forskjellene så kan det hende jeg ser det

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Emulator er en fin måte, kanskje den eneste måte å få bedre grafikk på, men har merket at på noen spilltitler kan grafikken se verre ut om man prøver å forbedre den med emulator.

Noen ganger er det faktisk verdt å spille spillet i original skjermstørrelse og aspect ratio 1:1

Endret av yooman
Lenke til kommentar

Emulator er en fin måte, kanskje den eneste måte å få bedre grafikk på, men har merket at på noen spilltitler kan grafikken se verre ut om man prøver å forbedre den med emulator.

 

Noen ganger er det faktisk verdt å spille spillet i original skjermstørrelse og aspect ratio 1:1

 

1:1? Jeg tror omtrent aldri jeg har sett noe sånt i spill før. Hvilke titler er det du tenker på?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det var slik før ihvertfall at eide du orginal spillet til orginal maskin, så kan man fint ha en ROM kopi av spillet også.

Det er jo teknisk sett ikke mer enn en backup, selv om noen roms er modifisert (eks japanske utgaver som er oversatt.)

 

Har faktisk hørt med Nintendo selv om dette :)

 

Kjøpte the Legend of Zelda: Skyward Sword til Wii med Wiimote, og ble uhyre "skuffet" av oppløsningen (ikke at jeg forventet på magisk vis høyere oppløsning, men at den virket så smørjete)

 

Da jeg gikk lei av å utsette øynene mine for mer tort og svie, rippet jeg DVD-en til PC-en og spilte gjennom Dolphin. Storfornøyd!

Siden noen av kompisene mine var veldig skeptisk på om dette var lovlig, sendte vi en mail til Nintendo (av ren nysgjerrighet).

 

Der vi fikk svaret (kuttet ned betraktelig): "When you buy a physical copy of the game, you do NOT have the right to manipulate, edit, or redistribute the contents of the disc, however; you are allowed, as you mention, to use the game with emulators that emulate the Nintendo Wii?s hardware and software. This do NOT include the use of disks you do NOT own a physical copy of."

 

Slik jeg tolket mailen kan jeg spille alle Wii-spillene jeg eier en fysisk kopi av (rippet over til PC-en) helt lovlig via emulatorer. Vet ikke hvordan dette er med andre konsoller, men gjetter at det er noe av de samme reglene. :)

Lenke til kommentar

 

Emulator er en fin måte, kanskje den eneste måte å få bedre grafikk på, men har merket at på noen spilltitler kan grafikken se verre ut om man prøver å forbedre den med emulator.

 

Noen ganger er det faktisk verdt å spille spillet i original skjermstørrelse og aspect ratio 1:1

 

1:1? Jeg tror omtrent aldri jeg har sett noe sånt i spill før. Hvilke titler er det du tenker på?

 

Game Boy (Color).

Edit: 1:111 eller 10:9

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...