Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal kjøpe meg et Canon EOS 700D, synes det ser ut som en fin oppgradering fra hybridkameraet Olympus PEN E-PL2 som jeg har nå.

 

Uansett! Jeg reiser til Afrika og tenker det kan være lurt med et objektiv med god zoom. Reiser koster nok i seg selv for en fattig student, så dersom jeg skal kjøpe et objektiv kan det ikke koste særlig mer enn 4000.

 

Dere som kan dette mye bedre enn meg, har dere noen gode anbefalinger? :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for 70-200 f4 L brukt til 3-3.500.- pluss en monopod og/eller beanbag.

 

Ideelt sett skulle du hatt IS, et alternativ er da canon EF 70-300mm f/4-5,6 IS USM.

Lengre rekkevidde, dårligere lysstyrke og noe dårligere optisk ytelse, det siste i noen grad oppveid av IS. Ikke noe dårlig alternativ det heller.

 

70-300 f/4-5,6 L IS og 70-200 f/4L IS er de noe dyrere alternativene. Eller en brukt 70-200 f/2,8L

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Mye zoom? Hva med Tamrons splitter nye 16-300mm? (Hvis det er lenge til du reiser) Alternativt det nåværende 18-270mm objektivet deres (tilgjengelig nå)

 

Eller mener du mye tele? I så fall kan f.eks Canon 55-250mm, Tamron 70-300 eller en brukt Canon 70-200 f/4 være noe for deg. Sistnevnte bruker å gå for 3-4 tusenlapper.

 

Et annet alternativ du kan vurdere er å beholde Olympuskameraet og kjøpe objektiv til det. F.eks kjøpe Olympus 40-150mm f/4-5,6 eller Panasonic 45-175mm f/4-5,6. Eller ennå et alternativ: Oppgradere til nytt micro four thirds kamera i samme slengen.

 

Hva tenker du om forslagene? Hva er åpenbart uaktuelt og hva frister? Hvor mye ser du for deg å legge i en kameraoppgraderingen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Canon 55-250mm er det vanlig å anbefale, og det gir mye for pengene. Jeg har hatt dette, og det er ganske skarpt. Samtidig er det lett og fokuserer greit. Jeg oppgraderte til Canon 100-400mm L. Ikke uventet var det skarpere, men det beste med oppgraderingen er at det har en langt bedre fargegjengivelse. Bildene som er tatt med Canon 55-250mm ser veldig blasse ut, sammenlignet med de som er tatt med L-linsen.

 

Jeg har ikke forsøkt Canon 70-200mm F/4 L, men dette blir vurdert som fantastisk i alle testene jeg har sett. Jeg ville, uten å nøle, lett etter dette på bruktmarkedet. Jeg har sett det til kr 3500 på foto.no. Det du mangler i rekkevidde, vil du få igjen i skarphet - slik at du kan croppe bildet, uten at kvaliteten blir dårligere enn med 55-250 objetivet. Fargene og kontrasten kommer nok til å bli myye bedre.

 

Hvis du ønsker mer rekkevidde - som 70-300mm, kjenner jeg ikke til kvaliteten på de alternativene som finnes i din prisklasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode svar, alle sammen!
Kan noen forklare meg hva forskjellen på zoom og tele er? Ser ut til at jeg putter dem i samme bås.

My zoom? Hva med Hva tenker du om forslagene? Hva er åpenbart uaktuelt og hva frister? Hvor mye ser du for deg å legge i en kameraoppgraderingen?

 

Tamron sine så virkelig fine ut, sjekket litt bilder og videoer på youtube.
Hva som er helt uaktuelt er vanskelig å svare på, jeg har inntrykk av at det meste tar gode bilder.

 

Vel, jeg må jo først få kjøpt 700D (tenkte å gjøre det denne måneden), og deretter skaffe et fint objektiv til maks 4000. Jeg reiser ikke før i juni, og reisen betales i god tid før det så det er muligheter for å spare opp litt dersom jeg ha et dyrere et, men jeg ser jo helst at dette ikke skjer :)

Lenke til kommentar

Zoom er et objektiv med variabel brennvidde - du kan justere hvor mye det forstørrer.

Tele er - ja tele, et objektiv som forstørrer.

Jo flere millimeter, jo mer forstørrer det

 

om du titter her vil du se eksempel på 18,90 og 200 mm litt nede på siden.

http://www.tamron-usa.com/lenses/prod/18200_diIII_B011.asp#ad-image-0

 

Ok, takk! Da er det nok et godt zoom-objektiv jeg leter etter :)

Lenke til kommentar

Nå høres jeg sikkert superteit ut, men ta med to kameraer, over alt. Spesielt på safari. Et med normalobjektiv, og et med tele. Stort sett kommer du til å bruke tele når er på safari, men jeg har sett voksne menn gråte når en løve står 10 meter unna bilen, og brøler, eller an ape står på panseret. Et fantastisk motiv. Synd du har verdens lengste tele, og får et bilde av nesehårene. Ellers er mitt fototips for sånne ting; nærme. Ikke, "bare-nesehår-nærme" men du tar bilde av ville dyr, ikke jord og busker.

 

Jeg liker også 70-200 f/4, det er et godt objektiv. Like vel, ville jeg sett om jeg kunne få tak i et med lengre brennvidde. 400 mm er ikke fryktelig langt, sånn egentlig. Canon 100-400 er vel greit i så måte. Afrika er ofte godt belyst, som gir det muligheten til å skyte på fantastiske hastigheter(for oss nordmenn i alle fall). 1/250 og f/16, ISO 100. Så når du leser tester, tenk på at du bør ha noe som fungerer godt helt opp til f/16 i alle fall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hva forskjellen på zoom og tele er? Ser ut til at jeg putter dem i samme bås.

Zoom = lengste brennvidde delt på korteste brennvidde. Det er et mål på forskjellen mellom korteste og lengste brennvidde. Eks:

 

10-20mm = 2x zoom. Dette er en vidvinkelzoom - Fra veldig mye vidvinkel til litt vidvinkel

20-40mm = 2x zoom. Dette er en normalzoom - Fra litt vidvinkel til litt tele

100-200mm = 2x zoom. Dette er en telezoom - Fra middels tele til mye tele

 

16-300mm = 18,75x zoom. Dette er en såkalt superzoom, en som dekker alt fra litt vidvinkel til mye tele

 

Ok, takk! Da er det nok et godt zoom-objektiv jeg leter etter :)

 

Vær obs på at mye zoom ofte går ut over bildekvaliteten. Jo mer zoom jo større kompromisser må produsentene ta i produksjonen. Et objektiv med veldig mye zoom er utrolig fleksibelt fordi du slipper å drasse på flere ting samtidig og bytte objektiv underveis, men det går som sagt ut over bildekvaliteten. Personlig har jeg en superzoom som jeg tar med når jeg skal reise lett, men når jeg skal ut og ta høydepunktene bruker jeg objektiver med mindre zoom: 2-3x eller ingen zoom (=1x).

 

To kameraer med hvert sitt objektiv, f.eks Olympusen med 14-42mm og Canonen med 70-200mm f/4 er et godt tips. Med to kameraer har du også en backup om det ene skulle svikte deg. Men tenk også over hvor mye vekt du gidder å drasse på i varmen.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Støtter OJ Doe i det med 2 kamera og lengre brennvidde enn 200 mm. Vi var på safari i juleferien og hadde et kamera med 18-55 og et med 70-200. 200 mm var greit i de fleste tilfeller, men drar jeg på safari flere ganger blir det med noe som er lengre enn 200 mm. Å bytte objektiv underveis er sikkert mulig, men da går du nok glipp av mange fotosjanser.

Lenke til kommentar

Enig med de som sier "ta med to kameraer", og de som sier "glem å bytte objektiver underveis" - safarier er (ifl. de jeg kjenner som har vært på en) ofte temmelig støvete afærer og ikke et miljø du har lyst til å åpne kameraet i, i tilleg til at du ikke har tid til å fikle med objektivbytte når MOTIVET dukker opp.

 

En mulighet å vurdere er å ha en telelinse/telezoom på m43'en (den blir en del mindre enn på et APS-C eller fullformatshus) - og om du får tak i en nyere Olympus (kanskje en idé å sjekke bruktmarkedet?), så har de skikkelig rå bildestabilisering som burde hjelpe bra med å få ting skarpt også uten stativ.

 

En annen ting å tenke på er at en safari er stort sett temmelig lyst (så vidt jeg kan forstå i allefall) - så du behøver kanskje ikke legge så stor vekt på fantastisk lave blendertall, særlig på teleobjektiv?

Lenke til kommentar

Og ta med to kameraer er fornuftig, men jeg ville nok tatt med et lite entusiastkompaktkamera som gå i lommen i tillegg til et systemkamera, det for at da kan du ta med deg kamera om kvelden på restauranter og annet aktiviteter som du ikke vil ta med deg tungt og stort utstyr som krever en bag eller lignende.

 

Når det gjelder telezoom til Canon skal jeg prøve og lage en liste til deg, fra billigste til den beste opp mot kostnadene.

 

Canon 55-250 IS er den rimeligste som kan fungere, mye objektiv for lite penger, den nye 55-250 IS STM, er noe dyrere men skal noe bedre ytelser, og meget bra til videofilming.

 

Canon 70-300 IS er noe bedre i bildekvalitet og den ekstra kostnaden gir brennvidde opptil 300mm.

 

Tamron 70-300 VC skal være meget god på bildekvalitet og gir mye objektiv for pengene.

 

Canon 70-200L f/4 er et av de det skarpeste zoomobjektivet du får tak på til en meget god pris. men 200mm kan nok bli i minste laget selv om bildene tåler kraftig beskjæring. Du kan fint klippe ned bildene så utsnittet tilsvarer 300mm uten at det gir nevneverdig tap i bildekvalitet såfremt bildene er skarpe i utgangspunktet.

 

Canon 70-300L IS er et grom-objektiv som gir meget skarpe bilder, men koster så mye gryn at Canon 100-400L IS blir like aktuell, et meget skarp objektiv som er førstevalget til mange dyrefotografer men har skyvezoom som mange ikke liker.

 

Det jeg ville tatt med meg på safari er en 200-400L x1.4 IS, men da må du selge familien din først :)

 

Når det gjelder disse såkalte superzoomen/reiseobjektiv, er det to som utpeker seg og det er som nevt tidligere den nye 17-300VC som er helt nytt og vil nok yte noe bedre en den gamle modellen 18-270VC, begge disse vil nok være fornuftig og ta med på safari siden de har et stort brennviddespekter og dekke alt av fotografering, men du må nok forvente dårligere resultater på bildene spesielt i den vide enden og opp mot 270/300mm og du må regne med flere bomskudd.

 

Anbefaler og se på bilder tatt med de forskjellige objektivene på bildedelingstjenester så som Flickr, etc.

Endret av Nautica
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selv har jeg vært på safari i Kenya to ganger.

 

Første gang med et Canon 1100d med et rimelig Sigma 70-300 uten stabilisering. Da hadde jeg nettopp begynt med speilrefleks, men ble godt fornøyd med bildene.

 

Neste tur ble med Canon 60d med et Canon 70-300 IS USM. Tror egentlig det er et av de bedre objektivene å ta med på en sånn tur til en grei pris. Det er lyst nok til å blende godt ned den tiden på døgnet det kjøres safari. 70-300mm holder til det meste når det gjelder selve dyrefotograferingen. Jeg savnet aldri å ha mer tele enn 300mm.Derimot er 70mm noen ganger for trangt. Jeg hadde sist et Sony RX100 til bilder av landskap og dyr nært innpå. Du kan jo evt. ta med Olympusen din til dette? Ønsker du å skifte objektiv når du trenger det, er det greit å ha tenkt ut en plan for å gjøre dette raskt og renslig.

Jeg fikk noe skikkelig rusk på sensoren første året, men hadde heldigvis med en blåsebelg lignende denne som løste problemet.

 

Et rimeligere alternativ til Canon sitt 70-300 er Tamron 70-300. Jeg tror med hånda på hjertet at du får like gode resultater med dette som Canon sitt.

 

Batteri holder godt til en dags fotografering og mye mer, men sørg for å ha mulighet for å lade når du er i camp.

 

Tar du bilder i RAW eller JPG? Har du med bærbar pc til å overføre bilder? Husk å ta med dette i betraktningen ved valg av minnekortstørrelse. Det har en tendens til å bli en del bilder på en sånn tur :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode svar, nok en gang!

 

2 kameraer var lurt, det skal jeg gjøre. Har ikke et digital/kompaktkamera, men Olympusen bør duge der :) Tenkte også å ha med GoProen!

 

Kommer til å ta med en liten pc + en ekstern harddisk. Er mulighet for lading på et par av stedene jeg skal bo på, men vi skal bo i telt i 2 dager og da spørs det om jeg ikke må ha med meg et ekstra batteri!

 

Jeg tar bilder i JPG, er ikke så dreven på RAW (enda). :)

 

 

Og ta med to kameraer er fornuftig, men jeg ville nok tatt med et lite entusiastkompaktkamera som gå i lommen i tillegg til et systemkamera, det for at da kan du ta med deg kamera om kvelden på restauranter og annet aktiviteter som du ikke vil ta med deg tungt og stort utstyr som krever en bag eller lignende.

 

Når det gjelder telezoom til Canon skal jeg prøve og lage en liste til deg, fra billigste til den beste opp mot kostnadene.

 

Og takk for en god liste, det var snilt!

Merker fortsatt at Tamron 70-300 IS fortsatt frister!

 

Er det noe annet dere mener jeg burde ha med på safarien (av kamerautstyr altså)? Den blåsebelgen så ikke dum ut å ha med!

 

Supert med god hjelp folkens :new_woot:

Lenke til kommentar

Litt over budsjett, men du bør kunne klare å få tak i et brukt Sigma 150-500 for rundt 4500,-. Om hensikten er å ta bilder av dyr bør du nesten opp i det området. Det et litt mykt fra 400-500 mm, men ikke så galt som noen vil ha det til. Legger ved et bilde tatt med Sigma 150-500 på Nikon D80, tatt i Dyreparken, 100% crop, ved 500 mm

post-225826-0-46058700-1392290043_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Vurderer å finne brukt også, men ser først og fremst etter nytt. Føler det er litt "tryggere". Men igjen, jeg vet jo innerst inne at det finnes mye pålitelig på bruktmarkedet også.

 

Nå er i hvert fall kameraet kjøpt! Stod mellom Nikon D5200 og Canon EOS 700D, men landet til slutt på 700D da jeg liker systemet og grepet bedre! :thumbup:

 

Ligger foreløpig an til å kjøpe Tamrons 70-300IS, men det får bli nærmere avreise.

Lenke til kommentar

Har selv kjøpt mesteparten av hus og optikk brukt. :)

 

Har du plass og skuddtakt nok, så ta gjerne bilder i JPEG+Raw - så har du bedre utganspunkt for en senere redigering - spesielt angående hvitbalanse (fargestikk) og eksponering.

 

Se mer her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1311119

Slutter meg til denne - Jpeg+raw er tingen, særlig for en tur som dette (hvor det er relativt sannsynlig at du vil få skrevet ut bilder etc., også om noen år når du kanskje kan mer). Hvitbalanse og eksponering er helt klart de viktigste grunnene (og stort sett ikke så vanskelig å få til).

Lenke til kommentar

Skal ikke blande meg i objektiv-diskusjonen her, men vil bare backe bruktkjøp. Jeg har utelukkende brukt foto.no fremfor finn.no osv når det gjelder kjøp av brukt fotoutstyr de siste par årene, og har sikkert kjøpt for 25-30 000 så langt. Ingen negative opplevelser!

På foto.no sitt bruktmarked kan man også se tidligere erfaringer med selgere. Kan man i tillegg møte selger for å undersøke produktet er det ingenting å frykte :-)

Edit: Og det viktigste av alt: man kan tjene flere tusen kroner på det!

Endret av Ka5632
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...