Gå til innhold

Guide: RAW eller JPEG hva er best?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har tilgode å prøve RAW, men har innsett at tiden er inne for det nå. Men i den anledning lurer jeg på hvilken innvirkning det har på batteritiden. Jeg har forstått at det å skrive til minnekortet utgjør en stor del av batteribruken ved knipsing. Vil da det å lagre i RAW føre til vesentlig dårligere batteritid?

Lenke til kommentar

Undrer meg over at dere ikke nevner justering av eksponeringen som en av de store fordelene ved RAW - for med er de største fordelene justering av hvitbalanse og justering av eksponering - å ikke bare kunne justere hvitbalansen, men også å kunne hente ut mer detaljer i det lyse og mørke i bildet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det finnes flere kameraer som kan lagre i både RAW og JPEG samtidig. Du får da en "ferdig" JPEG versjon, som du kan raskt laste ned, om du ønsker slikt, og en RAW versjon du kan laste ned om du f.eks. ønsker å etterbehandle den endel. Nikon D7000 har 2 minnekort plasser, hvor man kan sette opp kameraet til å lagre JPEG på et minnekort og RAW på det andre, og dette skjer samtidig.

 

-C

Lenke til kommentar

Angående punkt 3:

. Memory and disk are cheap - buy more. :)

Ja, disk og minne er biilig. Men en ekstern disk tar plass, så det er ikke sikkert man vil ha med seg en på ferie - for da må man også ha med seg laptop ... Det er ikke alltid like lett å beregne hvor mange minnekort man kan ta med seg. Det er ikke alltid lett å kjøpe fler etter behov heller da man er på et sted som ikke selger minnekort (eller kun kort av tvilsom karakter). Og kjøp av minnekort krever at man har tid til å finne en butikk som selger kort. Lett i London, ikke like lett på landsbygda.

Lenke til kommentar

RAW bruker jeg bare til "seriøse" bilder - f.eks. oppdrag for andre eller ideer jeg senere skal bearbeide til noe kreativt.

Til dagligdagse bilder er JPG mer enn godt nok. Jeg er nøye på å stille inn hvitbalansen før fotograferingen, og etterpå justerer jeg enkelt levels og skarphet i PSE.

Lenke til kommentar

Hvordan behandler dere RAW etterpå? Hvilket program osv?

Jeg bruker RAW Converter i Photoshop. Åpner bildet i Photoshop, så stiller jeg litt på fargetone, eksponering, skygge osv etter behov!

 

Kan man se bildene man har tatt, på skjermen selv om man skyter i RAW?

Det kan jeg ikke svare deg på, ettersom jeg skyter JPEG + RAW. Du kan jo prøve? Still inn på RAW, knips noe tilfeldig, så sjekker du om du kan se det :)

Lenke til kommentar

Hva er det simpleste programmet man kan bruke?

Håper du mener det enkleste ;)

 

De fleste kameraprodusentene legger ved en RAW converter på Software CD'en. De varier god en del i kvalitet. Canon's DPP er meget bra - SilkyPix (som folger med Panasomic mm.) er særdeles knotete å bruke. Men resultatene skal visstnok bli bra.

Lenke til kommentar

Hva er det simpleste programmet man kan bruke?

Håper du mener det enkleste ;)

 

De fleste kameraprodusentene legger ved en RAW converter på Software CD'en. De varier god en del i kvalitet. Canon's DPP er meget bra - SilkyPix (som folger med Panasomic mm.) er særdeles knotete å bruke. Men resultatene skal visstnok bli bra.

Finnes det noen gratisprogrammer som gjør samme nytten?

Lenke til kommentar

Innimellom all "me too"-moroklumpene prøver jeg meg på et svar:

 

Det følger med gratis programvare fra alle kameraprodusentene som behandler "deres egne" RAW-filer.

 

Adobes eldre Photoshop/Lightroom støtter ikke de nyeste kameraene, men du kan laste ned en gratis DNG-converter, som konverterer alle nye RAW-filer til Adobes egne åpne RAW-format "DNG", som kan åpnes også i eldre Photoshop/Lightroom.

 

Til helt gratis åpne alternativer kan man bildebehandle med GIMP, og til den får du for eksempel UFRaw, en plugin som kan åpne RAW-filer i GIMP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...