Gå til innhold

Prosessoren som var overklokkernes hellige gral


Anbefalte innlegg

Ja, med den medfølgende standardkjøleren var det uhyre enkelt å nå 450 MHz (100MHz FSB). En kjøler som ikke var mye større enn to fyrstikkesker oppå hverandre. Kjøpte man en av disse runde kobberkjølerne med en diameter på størrelse med en CD-plate så fikk man lett FSB opp i 125 MHz (CPU: 560 MHz) og 133 FSB (CPU: 600 MHz) var ikke uvanlig om man hadde "riktig" hovedkort og ram.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gode minner i denne tråden. Hadde desverre aldri Celeron prosessoren siden valget falt på en ferdig montert Pentium 2 400Mhz maskin som jeg mener kostet rundt 16000,- og det fulgte med et lynraskt 56K modem for bare 1 krone. Windows var heller ikke installert, fulgte med en Win 98 cd så den jobben måtte jeg ta sjøl.

Lenke til kommentar

Gode minner.

 

Mitt første Abit kort var et BE6 og senere et BE6-II. Disse hadde highpoint idekontrollere i tillegg, så man kunne kjøre 8 IDE enheter uten ekstra PCI IDEkontroller. Mener jeg hadde en P3 600 133FSB på dette.

 

Er ikke så fryktelig lenge siden jeg kasta min blyantmodda Duron 800. Den stor i filserveren min på 1Ghz lenge. Husker også vi drev å overklokka T-bird, men husker ikke hva de havnet på.

 

ABIT BE6-II med Pentium 3 og GeForce 256 var killer :)
Mener jeg kjøpte megakjøler til P3 slot 1 ... voodoo something. Mener det var fra 3dfxcool.no
Kan det ha vært denne tro?

alphamadness.jpg

Lenke til kommentar

 

Apropos overklokkingsminner... Er det noen fler enn meg som husker blyant-trikset?

Nope, men er interessert i å vite hva det var^

Vil du utdype?

 

 

AMD brukte laser til å kappe L1-kobberbanene som bestemte multiplikatoren, overklokkerne brukte grafitt fra blyant til å koble dem sammen igjen.

På bildet ser man hvordan man har tegnet over L1-laskene:

 

800px-AMD_Athlon_Pencil_Trick.jpg

 

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overklokking fantes før 300A også, men sjelden med 50% økning for hvem som helst.

 

Hehe jepp. Jeg har en Amiga 1200 med akseleratorkort, Motorola 68030 CPU og ekstern flyttallsprosessor. Sistnevnte er merket 40 MHz, men jeg kjører den på 50 MHz uten problemer. :D

 

Husker også folk som overklokket 486ene sine, en kompis av meg kjørte sin 486SX-20 på 25 MHz.

Lenke til kommentar

 

Overklokking fantes før 300A også, men sjelden med 50% økning for hvem som helst.

 

Rett skal være rett. Den enkle og greie Celeron-klokkinga starta vel i stor stil med Celeron 266.

 

Fant en fin guide. http://www.cpu-central.com/Articles.asp?article_id=645&decor_int=11

 

 

Selvfølgelig. Celeron-navnet startet med 266, det var ingen Celeron før dette. Jeg jobbet i databutikk, og vi solgte nesten ingen Celeron 266. 300A solgte vi masse av.

 

Overklokking begynte jeg med i 1992, byttet krystall på 286. Min første 486 var en dag gammel før jeg byttet krystallet, og etter det var det nesten ingen av mine CPU som ble kjørt med påstemplet hastighet. Jumpere og brytere erstattet krystaller som måtte byttes, og siden kom overklokking via BIOS.

 

I dag gidder jeg vanligvis ikke bry meg om overklokking av CPU, de er raske nok til mitt bruk.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, med den medfølgende standardkjøleren var det uhyre enkelt å nå 450 MHz (100MHz FSB). En kjøler som ikke var mye større enn to fyrstikkesker oppå hverandre. Kjøpte man en av disse runde kobberkjølerne med en diameter på størrelse med en CD-plate så fikk man lett FSB opp i 125 MHz (CPU: 560 MHz) og 133 FSB (CPU: 600 MHz) var ikke uvanlig om man hadde "riktig" hovedkort og ram.

Få hadde maskinvare som taklet en slik FSB i praksis. Det var langt vanskeligere i praksis enn på papiret.

 

"The point of mentioning the 124MHz FSB setting which is unique to the BH6 is quite obvious when you think about it. The 112MHz FSB is fairly easy to operate at provided you have decent SDRAM, however getting all of the components in your system to work at the 133MHz FSB is beyond the reach of many users. Most AGP video cards won't work at the 133MHz FSB due to the 89MHz clock frequency of the AGP bus in that case, AGP cards are spec'd to work at speeds up to 66MHz only. A 35% step out of the operating specification is something very few AGP video cards will allow for, and if that wasn't enough, using the 133MHz FSB kindly gives your PCI peripherals a run for their money operating a full 33% out of specification. In the end, the 133MHz FSB, courtesy of its demand for high quality and high speed (high priced as well) SDRAM in addition to its relatively unstable nature, isn't the ideal setting for any computer in spite of the performance increase it will yield over the 100MHz FSB. This caused ABIT to make the first major change that will make the BH6 the perfect replacement for the BX6, the introduction of the 124MHz FSB. In the tests AnandTech ran, both stability and performance when using the 124MHz FSB were great enough to make the 124MHz a more viable and intelligent overclocking option in comparison to the 133MHz FSB. Provided your SDRAM will work at the 112MHz FSB, chances are it will work at the 124MHz (no guarantees though, you get what you pay for with SDRAM), and most AGP cards won't have too much trouble coping with the increased clock frequency. The Millennium G200 used in the performance tests didn't hiccup once while the 124MHz FSB was used, however it wouldn't work at all when using the 133MHz FSB in 3D applications."

 

http://www.anandtech.com/show/105

Lenke til kommentar

 

 

Overklokking fantes før 300A også, men sjelden med 50% økning for hvem som helst.

 

Rett skal være rett. Den enkle og greie Celeron-klokkinga starta vel i stor stil med Celeron 266.

 

Fant en fin guide. http://www.cpu-central.com/Articles.asp?article_id=645&decor_int=11

Selvfølgelig. Celeron-navnet startet med 266, det var ingen Celeron før dette. Jeg jobbet i databutikk, og vi solgte nesten ingen Celeron 266. 300A solgte vi masse av.

 

Overklokking begynte jeg med i 1992, byttet krystall på 286. Min første 486 var en dag gammel før jeg byttet krystallet, og etter det var det nesten ingen av mine CPU som ble kjørt med påstemplet hastighet. Jumpere og brytere erstattet krystaller som måtte byttes, og siden kom overklokking via BIOS.

 

I dag gidder jeg vanligvis ikke bry meg om overklokking av CPU, de er raske nok til mitt bruk.

Mendocino Celeron 300A kom ikke på markedet før et halvt år etter Covington Celeron 266 / 300.

Lenke til kommentar

 

 

Overklokking fantes før 300A også, men sjelden med 50% økning for hvem som helst.

 

Rett skal være rett. Den enkle og greie Celeron-klokkinga starta vel i stor stil med Celeron 266.

 

Fant en fin guide. http://www.cpu-central.com/Articles.asp?article_id=645&decor_int=11

 

 

Selvfølgelig. Celeron-navnet startet med 266, det var ingen Celeron før dette. Jeg jobbet i databutikk, og vi solgte nesten ingen Celeron 266. 300A solgte vi masse av.

 

Overklokking begynte jeg med i 1992, byttet krystall på 286. Min første 486 var en dag gammel før jeg byttet krystallet, og etter det var det nesten ingen av mine CPU som ble kjørt med påstemplet hastighet. Jumpere og brytere erstattet krystaller som måtte byttes, og siden kom overklokking via BIOS.

 

I dag gidder jeg vanligvis ikke bry meg om overklokking av CPU, de er raske nok til mitt bruk.

 

Poenget mitt var at det var enkelt for massene tidligere enn Celeron 300A. Vil tro det er riktig å si at Celeron 266 med sine overklokkingsegenskaper banet vei for suksessen til 300A. Det var faktisk datasjapper som aktivt anbefalte kundene sine å kjøpe Celeron 266 @ 400 istedet for Pentium II.

Lenke til kommentar

Abit ja... Hadde lenge en teori om at hovedkort som starta på A måtte være bra saker :p

HAdde forøvrig en Celeron 633. det er den beste prosessoren jeg har hatt mtp overklokking.

Fikk den til å boote på over 1100 mhz, men den ble kjørt på 1000 til daglig bruk. Den levde i veldig mange år før den ble bytta ut...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tok den "helt ut" på 300A med peltier-kjøling og masse mekk rundt CPU og peltier for å hindre kondens-vann fra å renne nedover CPU og på hovedkortet. Mener løsningen ble en isopor-lignende greie rundt og silikon for å tette helt. En kompis kjøpte også peltier men pysa ut da han så hvor mye styr det var. Min kjørte stabilt i flere år. Husker ikke hvor rask den ble til slutt, men den ble tynt _hardt_!

 

Nå derimot klarer jeg meg fint med standardhastigheter. ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjøpte man en av disse runde kobberkjølerne med en diameter på størrelse med en CD-plate så fikk man lett FSB opp i 125 MHz (CPU: 560 MHz) og 133 FSB (CPU: 600 MHz) var ikke uvanlig om man hadde "riktig" hovedkort og ram.

 

God, jeg husker de kjølerene der, har aldri kuttet meg så mye i den evinnelige jakten på gratis OC-power! haha. good old times.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Sluttet med nyheter?


Bare masse gammelt oppgulp. :sick:

Jaja det er vel den veien det går med hw.no "dessverre.. :ermm:


Dere kan jo også lage en Nostalgi artikken som feks lyder:


Den gangen vi var på toppen av it-nyheter i norge.


Det var engang for nesten 15 år siden vi ga leserne mye fint lesestoff om div. overklokking, vannkjøling, tips, mm. Vi hadde noen ivrige skribenter som også kunne data. Blablabla osv.

Men idag så har vi ikke slik luksus som den gangen vi drev på gutterommet.


Blablabla osv.


Slutt


Jeg kunne sikker blablablabla litt mere men er det noe poeng? Tviler.


Jaja


:shrug:



  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...