Gå til innhold

Prosessoren som var overklokkernes hellige gral


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gode overklokkerminner dette her. Det var ikke uvanlig å få denne opp mot dobbel klokkehastighet, 600 MHz.

 

Duron 600 som ofte gikk fint til 1000 MHz med blyanttrikset er også en klassiker. Og Atlhon XP M 2400+ og Pentium 4 Northwood 2,4 GHz klokket også fint.

Endret av Simen1
  • Liker 7
Lenke til kommentar

jeg har selv dette oppsettet i et gammel chieftech dragon kabinett (i aluminium), eneste er at jeg har et abit P2B hovedkort.

 

jeg vet ikke om dette har mulighet til å overklokke i bios, men det har jumperoverklokking, så min celeron 300a kjører lett på 450mhz, og gjorde det hele tia jeg hadde maskina som main rigg. kombinert med et voodoo 2 12mb kort så var det rein porr å spille NFS porsche unleashed.

 

*mimre*

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gode minner! Jeg hadde ikke den beryktede Celeron 300A, men hadde enn 466 som jeg fikk opp til 581 MHz ved å skru FSB-klokka opp til 83MHz (maskinen boota også på 700MHz, men da var den veldig ustabil.) Kjørte Farcry på den PC-en i sin tid, med et ATI Radeon 9200-kort, som antagelig gjorde den største jobben.

 

Jeg husker også godt blyant-trikset man kunne gjøre på noen AMD T-Bird-prosessorer: Ved å koble sammen noen komponenter på CPU-kortet med en blyantstrek ble multiplikatoren ulåst, og man kunne endre denne i BIOS (på hovedkort som støttet det). Mener å huske at folk oppnådde sinnsvake resultater på disse CPU-ene.

Lenke til kommentar

"Celeronen hadde kun 128 KB cache, men denne var til gjengjeld integrert i kjernen og kjørte på samme frekvens som prosessoren. Pentium II sin cache var på 512 KB, men den var plassert utenfor kjernen og tikket av gårde på halv hastighet."

Intern cache var nok det som gjorde at man lett kunne øke hastigheten 50%, i tillegg til at multiplikatoren passet godt. Celeron 333 var mye vanskeligere å kjøre på 100MHz-buss.

Celeron-navnet var nesten latterliggjort av 266 uten cache, før 300A kom med et smell og fikk mange entusiaster til å begynne å overklokke.

Jeg husker også godt 566 som jeg kjørte på 850MHz.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg husker, så ble min aldri stabil over 450MHz.

 

Har fortsatt ordremailen min fra Komplett :D

 

ABIT BH6, BX for PII 233-450 ATX-standard, 1295.00
Intel Celeron 300A m/128 KB bulk - LAGERVARE, 1795.00
CPU-vifte med kulelager for Celeron, 150.00
SDRAM 64 MB PC-100 for BX (P-II over 333), 950.00
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Såvidt jeg husker, så ble min aldri stabil over 450MHz.

 

Har fortsatt ordremailen min fra Komplett :D

 

ABIT BH6, BX for PII 233-450 ATX-standard, 1295.00
Intel Celeron 300A m/128 KB bulk - LAGERVARE, 1795.00
CPU-vifte med kulelager for Celeron, 150.00
SDRAM 64 MB PC-100 for BX (P-II over 333), 950.00

 

Fantastisk :love: Så herlig å mimre over gamle dager :)

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Overklokking fantes før 300A også, men sjelden med 50% økning for hvem som helst.

 

Enkelte hovedkort med 8086 og 80286 ble levert med høyere hastighet enn påstemplet CPU, og 486 var også mulig å overklokke ved å bytte krystall (eller flytte jumpere på de mest moderne hovedkortene).

 

Det var på denne tiden Tom's Hardware og Anandtech dukket opp på nettet, like før overklokkingen tok av, og de ble fort populære for de som ville klokke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husker den traveren ja. Jobbet i bransjen den tiden denne kom ut og det var ofte det var tomt på lageret. Hvem ville vel betale for en Pentium II, når man kunne ha denne istedet?

Betalte 4990 kr for Pentium II 300 "Klamath" i mars 1998, nest dyreste prosessoren jeg har eid. Klarte "hele" 400MHz når jeg la hele PCen i dypfryseren. :rofl: Skal sies at det fortsatt var nesten et halvår til Celeron "Mendocino" skulle entre banen.

 

Første Celeronen jeg hadde var en "Coppermine" 566 som gjorde 850MHz med en del spenning, trur jeg måtte opp på 2,05V for å få den stabil. Siste CPUen jeg hadde på Asus P3B-F "BX"-hovedkortet mitt var en Celeron 1100 "Tualatin" som jeg fikk dytta opp i 1540MHz.

 

Den mest overklokkingsvennlige prosessoren jeg har hatt var en Celeron M 350 "Dothan" som jeg dobla klokkehastigheten på fra 1,3GHz til 2,6GHz på luftkjøling. :green:

Endret av Kamerat
Lenke til kommentar

Meget mulig jeg er treg / trøtt / åndsfraværende, men dette avsnittet er i mitt hode så motstridende og vanskelig å lese at jeg roterer rundt på pulten.

 

Nei, den lille sensasjonen var en relativt unnselig prosessor i Celeron-familien. Celeron navnet brukes også den dag i dag, men benyttes da bare på langt rimeligere og svakere prosessorer enn tilfelle var for femten år siden – rundt årtusenskiftet var Celeron gjerne ensbetydende med «budsjettklassen», og kan nok sammenlignes med dagens Core i3-prosessorer.

 

 

Lenke til kommentar

Meget mulig jeg er treg / trøtt / åndsfraværende, men dette avsnittet er i mitt hode så motstridende og vanskelig å lese at jeg roterer rundt på pulten.

 

Nei, den lille sensasjonen var en relativt unnselig prosessor i Celeron-familien. Celeron navnet brukes også den dag i dag, men benyttes da bare på langt rimeligere og svakere prosessorer enn tilfelle var for femten år siden – rundt årtusenskiftet var Celeron gjerne ensbetydende med «budsjettklassen», og kan nok sammenlignes med dagens Core i3-prosessorer.

 

 

Den ble visst litt tung ja, og unnslapp korrekturen også. Har skrevet om! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får dessverre ikke lest artikkelen da jeg ikke er abn på ekstra, men kan mimre tilbake om min Celeron 300A som jeg klokket opp til 450 MHz, denne holdt koken i mange år til jeg fikk meg en P4 Northwood 1.6 GHz som ble klokket til 2.4 GHz og kjørte stabilt i mange år. Denne prosessoren lever den dag idag, på samme klokkefrekvens, i shuttle barebone av alle ting.

 

 

Kikket mellom ordrehistorikken min på komplett nå, mye galskap der ser jeg nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gode overklokkerminner dette her. Det var ikke uvanlig å få denne opp mot dobbel klokkehastighet, 600 MHz.

 

Duron 600 som ofte gikk fint til 1000 MHz med blyanttrikset er også en klassiker. Og Atlhon XP M 2400+ og Pentium 4 Northwood 2,4 GHz klokket også fint.

Det vanlige var ca 50% økning, altså 450 MHz.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...