Gå til innhold

Nokia erter på seg fotoentusiastene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kameraet på 1020 er greit nok, absolutt på høyde med et kompaktkamera. Det hjelper lite når telefonen kjører windows phone, som er så fantastisk ubrukelig at det er til å le seg ihjel av. Det er den verste telefonen jeg har prøvd på svært lenge.

 

Hm... Jeg har hatt både iPhone, Android og Windows Phone opp gjennom årene, og jeg har ikke synes noen av dem var ubrukelig. Jeg har brukt dem til å ringe med, sende meldinger og epost, kalender, spill og divers andre apper privat og profesjonelt.

 

Windows Phone er litt mer umodent enn de andre, API'ene har visse mangler, og det er ikke like mange apper. Men jeg har ikke savnet noe så mye at det har gjort telefonen ubrukelig. Tvert om, jeg blir værende på Nokia og Windows en stund til nå. Spesielt siden jeg endelig kan la være å ta med et kamera ved siden av.

 

En reklame for de som tror at megapiksler er den eneste faktoren som sier om kameraet er bra eller ikke.

 

Strengt tatt en reklame for alle de som ikke ønsker eller trenger et speilrefleks, men som har måtte kjøpe det allikevel for å få "gode nok" bilder. Og det har vært et voksende marked helt siden instamatic'ens dager for 50 år siden. Det bryr neppe Nokia at entusiastene blir fornærmet, det er ikke dem de selger til. (Derimot tror jeg faktisk at en og annen fotojournalist kan tenke seg en slik en, om et motiv skulle dukke opp mens fotobagen ligger igjen på kontoret.)

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kameraet på 1020 er greit nok, absolutt på høyde med et kompaktkamera. Det hjelper lite når telefonen kjører windows phone, som er så fantastisk ubrukelig at det er til å le seg ihjel av. Det er den verste telefonen jeg har prøvd på svært lenge.

 

Hm... Jeg har hatt både iPhone, Android og Windows Phone opp gjennom årene, og jeg har ikke synes noen av dem var ubrukelig. Jeg har brukt dem til å ringe med, sende meldinger og epost, kalender, spill og divers andre apper privat og profesjonelt.

 

Windows Phone er litt mer umodent enn de andre, API'ene har visse mangler, og det er ikke like mange apper. Men jeg har ikke savnet noe så mye at det har gjort telefonen ubrukelig. Tvert om, jeg blir værende på Nokia og Windows en stund til nå. Spesielt siden jeg endelig kan la være å ta med et kamera ved siden av.

 

En reklame for de som tror at megapiksler er den eneste faktoren som sier om kameraet er bra eller ikke.

 

Strengt tatt en reklame for alle de som ikke ønsker eller trenger et speilrefleks, men som har måtte kjøpe det allikevel for å få "gode nok" bilder. Og det har vært et voksende marked helt siden instamatic'ens dager for 50 år siden. Det bryr neppe Nokia at entusiastene blir fornærmet, det er ikke dem de selger til. (Derimot tror jeg faktisk at en og annen fotojournalist kan tenke seg en slik en, om et motiv skulle dukke opp mens fotobagen ligger igjen på kontoret.)

 

Geir :)

 

 

Strengt tatt er det vel en reklame for å lure folk som ikke har peiling, for om en 1020 er bra nok, så har man heller aldri trengt en DSLR.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har litt problemer med å ta Nokia sine påstander rundt foto seriøst med denne friskt i minne...

 

Moroa starter på 30 sekunder.

 

Likevel. 1020 tar utrolig bra bilder til å være en mobil. Men så er det fortsatt slik at det viktigste ved et skikkelig kamera (dSLR eller CSC osv) ikke nødvendigvis er antall megapiksler, men optikken man har tilgang til.

Lenke til kommentar

Skal på ingen måte si at Lumia 1020 kan erstatte min Nikon D700, men jeg må si at den imponerer meg veldig! Til det nivået at jeg diskuterer med meg selv om jeg skal kjøpe kamera deksel til den og bruke mobilen som primær kamera på road trip i USA med en tripod. Både som ett eksperiment og for å ha mindre å drasse på. Har tatt meg noen fototurer og prøvd og utfordre kamera. Her er de bildene.

 

Synes det er en spennende utvikling Lumia 1020 representerer. Og uten tvil det beste mobil kamera der ute nå. Og øver man seg på de manuelle innstillingene så kan man ta ganske så kreative og spennende bilder.

 

Og om Nokia sin påstand. Så har de vel lykkes med det de kanskje vil oppnå mest. At folk prater om mobilen og kamera. There is no such thing as bad publicity.

 

AKIRA

Endret av AKIRAx24
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan man få 600 mm teleobjektiv til Nokiaen ?

 

Nå var det vel strengt tatt det man skulle slippe å drasse på.

 

Strengt tatt er det vel en reklame for å lure folk som ikke har peiling, for om en 1020 er bra nok, så har man heller aldri trengt en DSLR.

 

Nja. 1020 og tilsvarende mobilkameraer/kameramobiler representerer et nytt segment som dekker et hull i tilbudet. Kanskje trenger man ikke et SLR om 1020 er bra nok, men man hadde ikke så mange altermativer før, og endte gjerne med et speilrefleks i mangel av noe som var "godt nok".

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det er feil, det er masse dårlig PR.

 

Det er det. Men om PR er bra eller dårlig er avhengig av målgruppen. Dersom speilrefleks-entusiaster ikke er målgruppen, er det kanskje ikke så farlig om de ikke liker reklamen, så lenge de ikke har noen vesentig innflytelse på de som faktisk utgjør målgruppen for produktet.

 

For hver som meg som okker seg over vaskepulverreklamer hvor vaskepulveret liksom er intelligent og "søker seg fram til og angriper hver enkelt flekk", så er det 10 andre som kjøper.

 

"Nobody ever went broke underestimating the intelligence of the American public." - H. L. Mencken
Geir :)
Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan man få 600 mm teleobjektiv til Nokiaen ?

 

Nå var det vel strengt tatt det man skulle slippe å drasse på.

 

Strengt tatt er det vel en reklame for å lure folk som ikke har peiling, for om en 1020 er bra nok, så har man heller aldri trengt en DSLR.

 

Nja. 1020 og tilsvarende mobilkameraer/kameramobiler representerer et nytt segment som dekker et hull i tilbudet. Kanskje trenger man ikke et SLR om 1020 er bra nok, men man hadde ikke så mange altermativer før, og endte gjerne med et speilrefleks i mangel av noe som var "godt nok".

 

Geir :)

 

 

Det er rett og slett feil, man hadde masse alternativer før, nemlig kompaktkamera, det finnes, og har fantes en rekke kompaktkamera på nivå med 1020, det er ingen som ikke trenger mer en 102-kvalitet som må ha hatt DSLR før pga kvalitet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Joda, jeg kjøper den. Objektivt sett.

 

Men nå er det reklame man snakker om. Og der pushet man billige kompaktkameraer og ikke fullt så billige SLR. Ikke at de digitale kompaktkameraene var så billige heller, mitt første kostet 15000 her i Norge når jeg skulle kjøpe det. (Kjøpte det i Canada istedet til halve prisen. Fortsatt mye penger.) Det var ikke en gang spesielt kompakt, i motsetning til dagens. Og man måtte drasse det med seg i en veske eller rundt halsen. Jeg var blant mange som holdt meg til speilrefleks lenge, selv om jeg sikkert "ikke trengte det" i faglig forstand.

 

Det er slike mennesker her oppfatter at Nokia henvender seg til. Kunne de byttet ut speilrefleksen med et kompaktkamera istedet? Sikkert. Men hvorfor gjøre det når du kan få det bedre i telefonen? (Bedre ifølge reklamen selvsagt. De som er uenige må gjerne finne en kombinasjon av mobil og kompaktkamera som lønner seg på pris og som kvalitetsmessig rettferdiggjør å drasse på to enheer istedet for å velge et 1020.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Joda, jeg kjøper den. Objektivt sett.

 

Men nå er det reklame man snakker om. Og der pushet man billige kompaktkameraer og ikke fullt så billige SLR. Ikke at de digitale kompaktkameraene var så billige heller, mitt første kostet 15000 her i Norge når jeg skulle kjøpe det. (Kjøpte det i Canada istedet til halve prisen. Fortsatt mye penger.) Det var ikke en gang spesielt kompakt, i motsetning til dagens. Og man måtte drasse det med seg i en veske eller rundt halsen. Jeg var blant mange som holdt meg til speilrefleks lenge, selv om jeg sikkert "ikke trengte det" i faglig forstand.

 

Det er slike mennesker her oppfatter at Nokia henvender seg til. Kunne de byttet ut speilrefleksen med et kompaktkamera istedet? Sikkert. Men hvorfor gjøre det når du kan få det bedre i telefonen? (Bedre ifølge reklamen selvsagt. De som er uenige må gjerne finne en kombinasjon av mobil og kompaktkamera som lønner seg på pris og som kvalitetsmessig rettferdiggjør å drasse på to enheer istedet for å velge et 1020.)

 

Geir :)

 

Det er reklame det er snakk om ja, men påstanden min er at det er lure folk som ikke har peiling, fordi det er ingen som klarer seg med 1020 som før måtte ha DSLR. At du måtte betale mye for ett kompaktkamera i gamle dager, eller at annen reklame har vært misvisende, eller at "reklame er reklame", eller forsåvidt om det er bedre å ha kompaktkamera og telefon enn kun nokia 1020 er strengt tatt helt irrelevant for denne påstanden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er reklame det er snakk om ja, men påstanden min er at det er lure folk som ikke har peiling, fordi det er ingen som klarer seg med 1020 som før måtte ha DSLR. At du måtte betale mye for ett kompaktkamera i gamle dager, eller at annen reklame har vært misvisende, eller at "reklame er reklame", eller forsåvidt om det er bedre å ha kompaktkamera og telefon enn kun nokia 1020 er strengt tatt helt irrelevant for denne påstanden.

 

Som jeg innledet med å si. Jeg kjøper den.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

I smell butthurt :)

 

Tja, tipper de fleste ikke blir så fornærmet, mere oppgitt over usakligheter, og går videre.

 

AtW

 

 

Kan ikke nekte for at speilrefleksgjengen er en morro bunch. Minner meg da vi var på firmatur i Paris i 2012 og vår "superfotograf" med sitt Canon speilrefleks forklarte alle hele turen hvordan man skulle ta perfekte bilder. Da vi alle lastet opp bildene på serveren vår da vi kom hjem, syntes alle at mine bilder med mitt Panasonic TZ20 uten tvil var det beste :)

Lenke til kommentar

Kan ikke nekte for at speilrefleksgjengen er en morro bunch. Minner meg da vi var på firmatur i Paris i 2012 og vår "superfotograf" med sitt Canon speilrefleks forklarte alle hele turen hvordan man skulle ta perfekte bilder. Da vi alle lastet opp bildene på serveren vår da vi kom hjem, syntes alle at mine bilder med mitt Panasonic TZ20 uten tvil var det beste :)

 

I fare for å gjenta et allerede slitt uttrykk: "Det er ikke kameraet som tar bildene, men fotografen selv."

Mange "fotografer", spesielt med nytt utstyr, har en tendens til å skryte på seg mer enn de bør. :)

 

Mange av mine beste bilder (subjektivt sett) er tatt med kompaktkamera, men jeg foretrekker mer muligheter som speilrefleks/speilløst kan gi og har nok flest gode bilder med det.

Lenke til kommentar

Lumia 1020s kamera -er- mildt sagt veldig solid.

Det er omtrent så bra som mobilkameraer blir (Nokia 808 Pureview -kan- overgå det på områder om du er flink å tukler med instillinger)

 

Jeg skal ikke gå inn i kameradetaljer her, men å si at jeg er fotointeressert er slettes ikke å overdrive.

 

Skal jeg ta -virkelig- fine bilder bruker jeg speilrefleks (og jeg foretrekker da med fotorull over digila).

1020en (eller 909 hvis du foretrekker) er ikke et speilrefleks kamera, en får ikke kvaliteten til et skikkelig speilreflekskamera, det håper jeg alle forstår.

 

Derimot, er den en mobiltelefon , noe du -alltid- drar med deg, så hvis du liker å ta fine bilder, får du ikke bedre kamera på en mobiltelefon (<_< 808!) , den er og veldig god til video opptak, resultatene blir gode.

Jeg tar sikkert rundt et hundretalls bilder i måneden med Lumia 1020en (808en min er lånt vekk) , og noen ganske få med speilreflekskameraet mitt (Nikon) sånn av og til.

 

1020en er en fantastisk mobiltelefon med et sjeldent godt kamera ,tar du mange bilder og liker at det er god kvalitet på dem, kan jeg knapt anbefale noen telefoner mer.

 

DERIMOT , skal du på ferie og ta de -virkelig- solide bildene , ta med speilrefleksen :)

Lenke til kommentar

Jeg leser reklamen mer som at den er enklere og mer intuitivt å ha med seg på ferie enn store tunge avanserte kameraer som krever mye jobb.... Ikke at Nokia 1020 sin bildekvalitet er overlegen. Hvis man ser filmen på nytt ser man jo at det her ikke er snakk om proffer men turister som ikke helt vet hva de driver med... :p

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...