Gå til innhold

AMD eller Intel? (pentium)


Vicviper

Anbefalte innlegg

Usaklig kommentar... det kommer jo ann på hvor varmt det er ute, hvor stort rommet ditt er, om du har noen som bor under/over osv... osv...

Kaller du _meg_ usakelig?

Synser bare på den kommentaren hvor p4 prosessoren ble sammenlignet med varmeovn jeg.

Get your story straight.

 

Ang. min tidligere amd historie, la oss bare si at via hadde mye med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som vanlig så leser jeg alltid alle postene i en diskusjon før jeg skriver et innlegg og det er svært få diskusjoner som er så livlige som disse beryktete AMDvsIntel - diskusjonene :)

 

Jeg har aldri hatt et intel system, så jeg kan ikke komme med noen anbefaling på hva som er best. Men at AMD skal være mere ustabilt en Intel hørtes litt merkelig ut. Hva regnes som stabilt? Min maskin står på døgnet rundt og blir kun restartet ved installasjon av ny programvare, oppdateringer eller lignende. Den krasjet en gang da jeg holdt på å overklokke den, men det var min egen feil.

 

På den andre siden så blir sannsynligvis mitt neste system intel, og da av ren nysgjerrighet. Ettersom den umulig kan bli noe verre en AMD så er jeg skikkelig spent ;)

Lenke til kommentar

For å si det enkelt Intel P4 800 er bedre enn Amd XP så enkelt er det,

Athlon er bedre en P4 , muligens med unntak av P4 EE, men den er ikke på markede og når den kommer er det vel også kommet rakere athlonprosessore.

Hva som vil skje når Intel sin nye cpu serie kommer , ja det gjennstår å se, men det er ikke tvil i min sjel om at de tar igjen/passerer amd atter en gang om dette skjer med den førstkommende cpu serien eller neste ja det gjenstår å se.

Men iallefall sånn er ståa nu Athlon. P4 800, XP. den som ikke er istand til å se/innrømme dette vil jeg påstå er en trangsynt fanatiker uansett om han/hun er eier av amd eller Intel

Lenke til kommentar

Hei!

Kjøpte meg nytt HK og Cpu for 2-3 uker siden, eg velte amd pga litt lite peng og er mer ytelse for pengene hos amd :smile:

 

Kjøpte meg Abit AT7-Max2 hovedkort, som har ALLT! Er ikke noe negativt om det enda vertfall..

Cpu'en eg velte var seff en Xp2500 (barton) den kan overklokkes til nesten hva du vill, med en litt bedre cpu-kjøler en hva som følger med i BOXED.

(Har personlig Cooler Master Aero 7+ cpu-kjøler)

Har overklokka cpu'en til Xp3000+ så da kan du jo selv se hvor mye du måtte ut med for noe tillsvarende med pentium..

 

PS!

 

Synst barton cpu'en er en vinner! :woot::D

Lenke til kommentar
Hei!

Kjøpte meg nytt HK og Cpu for 2-3 uker siden, eg velte amd pga litt lite peng og er mer ytelse for pengene hos amd :smile:

 

Kjøpte meg Abit AT7-Max2 hovedkort, som har ALLT! Er ikke noe negativt om det enda vertfall..

Cpu'en eg velte var seff en Xp2500 (barton) den kan overklokkes til nesten hva du vill, med en litt bedre cpu-kjøler en hva som følger med i BOXED.

(Har personlig Cooler Master Aero 7+ cpu-kjøler)

Har overklokka cpu'en til Xp3000+ så da kan du jo selv se hvor mye du måtte ut med for noe tillsvarende med pentium..

 

PS!

 

Synst barton cpu'en er en vinner! :woot::D

 

Hei, jeg har aldri ment at amd er en dårlig prosessor, det jeg har hevdet er at P4 800mhz er bedre,dette utifra tester og at jeg har begge selv.

Du klokker din til xp 3000 fint det tilsvarer en P4 2,8, men du tenker ikke på at P4 også kan klokkes,har selv en 2,4 som kjører 3,5 det skulle vel tilsvare minst en xp3700+ om den fantes og til hvilken pris.

Derfor synest jeg dette blir tull, det er så viktig å få frem pris/ytelse hele tiden når det snakkes om xp/P4. Men dette skal ikke nevnes med athlon :o

Lenke til kommentar

Godt poeng. Tidligere var hele hardware verdenen fanatisk opptatt av MHz, nå ser det ut som dette har forandret seg til pris/mhz eller pris/pr.rating. Med denne logikken klarer altså visse folk å faktisk kåre en cpu som yter lavere til å være overlegen eller "bedre" enn en raskere, på grunn av prisforskjellen.

 

Jeg synes at folk burde legge begreper som "bedre" på hylla, og faktisk si hva det er de mener. Det er da ikke noe å skamme seg over at f.eks en Athlon XP gir mest ytelse per krone mens en P4 (800) topper over den på ytelse alene.

Lenke til kommentar
Godt poeng. Tidligere var hele hardware verdenen fanatisk opptatt av MHz, nå ser det ut som dette har forandret seg til pris/mhz eller pris/pr.rating. Med denne logikken klarer altså visse folk å faktisk kåre en cpu som yter lavere til å være overlegen eller "bedre" enn en raskere, på grunn av prisforskjellen.  

 

Jeg synes at folk burde legge begreper som "bedre" på hylla, og faktisk si hva det er de mener. Det er da ikke noe å skamme seg over at f.eks en Athlon XP gir mest ytelse per krone mens en P4 (800) topper over den på ytelse alene.

 

Helt riktig, men desverre er det enkelte som ikke kan innse dette.

Lenke til kommentar

Min xp2500+ kjører stabilt på 2340mhz, noe som tilsvarer xp 3400+/3600+?? betalte 750kr for cpu`en. Den kjører standar på 1,833 Ghz. En pentuim 2,4 koster ca 1600kr, det er jo over doble prisen :o

Og det er IKKE flaks om du får en xp2500+ barton som kan klokkes langt, jeg har hatt 3 xp2500 i løpet av et år, og to av kompisene mine har den. Alle jeg har hatt, har jeg klokket over 2,3, pga svak vifte har jeg ikke prøvd å presset max ut av dei. pga samme hovedkort og svak vifte, kompisene mine sine er klokket over 2,3Ghz.

Og visst man har et brukelig hovedkort, som dei fleste ABIT/ASUS-korta, kan du låse opp multiplieren, dermed slipper du å bare klokke FSB, og det er ikke mye ytelsetap i det.

 

Så ikke kjøp en cpu som er over dobbel i pris og som ikke ytter bedre i alt. P4 2.4C er ikke så mye bedre i oc at det er verdt 1000kroner, det kan ingen motsi!

Lenke til kommentar
Min xp2500+ kjører stabilt på 2340mhz, noe som tilsvarer xp 3400+/3600+?? betalte 750kr for cpu`en. Den kjører standar på 1,833 Ghz. En pentuim 2,4 koster ca 1600kr, det er jo over doble prisen :o  

Og det er IKKE flaks om du får en xp2500+ barton som kan klokkes langt, jeg har hatt 3 xp2500 i løpet av et år, og to av kompisene mine har den. Alle jeg har hatt, har jeg klokket over 2,3, pga svak vifte har jeg ikke prøvd å presset max ut av dei. pga samme hovedkort og svak vifte, kompisene mine sine er klokket over 2,3Ghz.

Og visst man har et brukelig hovedkort, som dei fleste ABIT/ASUS-korta, kan du låse opp multiplieren, dermed slipper du å bare klokke FSB, og det er ikke mye ytelsetap i det.

 

Så ikke kjøp en cpu som er over dobbel i pris og som ikke ytter bedre i alt. P4 2.4C er ikke så mye bedre i oc at det er verdt 1000kroner, det kan ingen motsi!

 

Jeg har en Fiat, den er mye bedre i pris/ytelse en en BMW :D

 

Siden du har hatt 3stk 2500+ i løpet av et år så blir det nok ikke så stor prisforskjell allikevel da 2 av dem ligger oppbrent i en skuff.

 

Henviser til testen som ble nevnt tidligere http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1834

 

Der kommer tallene klart og tydelig frem og ingen kan heller påstå at Anandtech er partiske. Til og med en 2.4c banker der en3200+ i mange benchmarker, da kan vi begynne å prate om pris/ytelse. Saken er den at for dem som ikke kan klare seg med en 2500+ så er P4c det beste og billigste alternativ.

 

Som nevnt før så har alle mine venner og min familie AMD, disse fungerer godt til spilling, men om du skal kjøre tyngre eller multiple apps så duger den ikke til noen ting. Edit: Ja, jeg sitter faktisk ganske mye med disse maskinene.

Lenke til kommentar

En annen ting er at billigste 2500+ på prisguiden er 762kr, mens billigste 2.4C er 1595. Ikke fullt 1000kr nei :p

 

Faktor nr to er minnebåndbredde, betraktelig kjappere på P4C.

 

Faktor nr tre, HT.

 

P4 2.4C er ikke så mye bedre i oc at det er verdt 1000kroner, det kan ingen motsi!

 

 

Ingen av dem er dårlige kjøp, for begge kan klokkes mye. Men at ingen kan motsi deg Spakong, det er nå motbevist. Du har ikke patent på sannheten :p

Lenke til kommentar
Min xp2500+ kjører stabilt på 2340mhz, noe som tilsvarer xp 3400+/3600+?? betalte 750kr for cpu`en. Den kjører standar på 1,833 Ghz. En pentuim 2,4 koster ca 1600kr, det er jo over doble prisen :o  

Og det er IKKE flaks om du får en xp2500+ barton som kan klokkes langt, jeg har hatt 3 xp2500 i løpet av et år, og to av kompisene mine har den. Alle jeg har hatt, har jeg klokket over 2,3, pga svak vifte har jeg ikke prøvd å presset max ut av dei. pga samme hovedkort og svak vifte, kompisene mine sine er klokket over 2,3Ghz.

Og visst man har et brukelig hovedkort, som dei fleste ABIT/ASUS-korta, kan du låse opp multiplieren, dermed slipper du å bare klokke FSB, og det er ikke mye ytelsetap i det.

 

Så ikke kjøp en cpu som er over dobbel i pris og som ikke ytter bedre i alt. P4 2.4C er ikke så mye bedre i oc at det er verdt 1000kroner, det kan ingen motsi!

 

En Athlon FX koster 7821, en P4 3,0 koster 3900 og kan i tillegg klokkes til 3,7 da er det ikke forskjell i ytelsen på disse,skall jeg demed konkludere med at en athlon er bånn i bøtta :o

I tillegg kan en 2,4 klokkes til 3,5 (det kjører min på) og jeg har en XP 2500 som kjører 2400 men alikevel er 2,4@3,5 mye raskere.

Når skal dere slutte med dette pris/ytelsestullet det er en patetisk og kramaktig måte å prøve å vri om det enkle fakta at en P4 yter bedre contra en xp . en athlon yter bedre enn dagens P4 men er dobbelt så dyr, ja hva så skal ingen kjøpe den av den grunn :o :o

Lenke til kommentar

begynner å bli lei av å lese alle antagelser og påstander om hvilke prosessorer som er best, billigst, mest OC vennlig etc...

 

Det eneste som teller er jo hvor rask maskinen oppleves når man bruker maskinen til det den er ment å brukes til.

 

Hvorfor ikke lage en liten database hvor dere kan poste resultatene dere får, og da mener jeg ikke ved bruk av ytelses tester, men relle tester i populære programmer.

 

Bli enige om hvilke programmer som bør være med og hvordan en test skal gjøres i hvert enkelt program, samt spesifiser hvilke system parametre som bør postes, så skal jeg sette opp databasen for dere.

 

Med en slik database kan f.eks de som er ute etter en "photoshop maskin" raskt finne ut hvilket oppsett som yter best.

 

Noen som er interessert i dette, eller vil dere fortsette å krangle ?

Lenke til kommentar

Diskusjon "krangel" om dette emnet vil det bli uansett, og om vi fikk en sånn base så ble det nok krangel der også, om ikke annet så om pris ytelse.

Det er jo massevis av tester på forum rundt om og mange av disse viser jo hva/hvem som er best i/til forskjellige ting,men diskusjonen fortsetter uansett.

Lenke til kommentar

Ganske skremmende at man i denne diskusjonen helt har utelatt å tenke på Athlon 64, og ikke minst Athlon 64 FX. P4C er bedre enn Athlon XP, men blir knust av Athlon 64.

 

Forøvrig har denne tråden sklidd langt ut fra hva som var det originalet temaet, og ikke minst blitt en stort drittslengingskonkurranse basert på antagelser. Det er patetisk og dumt. Ganske tåpelig at en CPU-tråd må skli ut til slikt hver gang. Tråden stenges.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...