Gå til innhold

AMD eller Intel? (pentium)


Vicviper

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle få meg nytt hovedkort og cpu.....

 

er det samme hva slags hovedkort jeg velger til intel eller AMD?

 

jeg har hørt mye om de nye Intel Pentium cpuene og at de virker bedre enn amd fordi at den "lurer" pc'n til å tro at den har 2 cpuer i stede for 1. virker som en ganse bra deal hvis dette er riktig da. har også sett at prisen på Intel er dobbelt så mye som amd.

 

grunnen til at jeg spør er at jeg skal ha en pc som er stabil til å spille på og at alt fungerer som det skal. (tenker ikke på software) er det verdt å bytte fra amd til intel (pentium)?

 

prisen jeg hadde tenkt for både hovedkort og CPU er 3000,- kanskje litt over eller under..... men noe innenfor de rammene.

 

hadde satt pris på noen seriøse svar og noen kort med tester mm....

setter selfølgelig pris på all tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har valgt AMD, men det er smak og behag. Siden du skal ha pcen til spilling fåreslår jeg at du ser på Hardware.nos egen anbefaling til spillepc.

 

Som du kommer til å se har de valgt amd til denne.

Det har nok med pris/ ytelse å gjøre og fordi det er ram, hardisk, og skjermkort (det viktigste til nye spill) som spiller den størte rollen og ikke om du har en Amd 2600+ eller en Pentium 4 2,6 GHz.

 

Du finner spillpcen her:

 

http://www.hardware.no/anbefalinger/helmas...ller/index.html

 

Du kan jo også se på de individuelle anbefalingene til hovedkort og prosessor hvis du ønsker det:

 

http://www.hardware.no/anbefalinger/

 

Når det gjelder valg av hovedkort, må du velge et som er laget for den type prosessor du vil ha, feks. bruker Amd Athlon XP Socket A. Da nå du ha et hovedkort som har denne typen CPU slot.

Lenke til kommentar

AMD forslag:

CPU

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz Barton (UKENS TILBUD)

 

HK

Alt 1.

MSI K7N2 DELTA-ILSR Hovedkort Socket A

nForce2 Ultra400/MCP2T, SATA, Firewire kr 1044,-

 

eller

 

Alt 2.

Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA

nForce2 Ultra400/MCP2-T, ATX, Firewire kr 970,-

 

Dersom du ikke "trenger" SATA eller Firewire finnes begge HK i versjoner uten til 2-300 kr mindre.

 

Mange vil nok sverge til HK alt 2, men har vist seg at det er litt mye kødd med denne modelen ... den er muligens litt raskere enn MSI, men vist du ikke har rå peil (digger å flashe HK, kan skaffe div. komponenter for feilsøking, bla PCI grafikkort etc.) ville jeg vurdert alt. to som er kjent for stabilitet og brukervennlighet.

 

I tilegg må du ha CPU kjøler .... ca. 150-300 kr. Bruk gjerne litt penger og velg en som du kan klokke CPUen med ... den liker godt det.

 

Forslaget ender på i overkant av 2K (eller under dersom du velger HK uten Firewire og SATA). Da har du en 1K lapp igjen ... Det er kanskje ikke rette tiden å kjøpe slike ting på akkurat nå (kommer så mye nytt snart), så jeg ville prøvd å begrense summen.

 

Oppsettet (samme hvilket av HKene) gir deg nok kraft fremover og god lyd da begge har innebygd Soundstorm.

 

Husk: Det er "bedre" å angre på et kjøp til 2K enn 3K :-?

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for P4, men som sagt er det jo smak og behag som rår.

 

Tar med et par tester fra OCprices.com.

 

Intel Pentium 4 2.4C Processor Review

 

Conclusion

The 2.4C is the most overclockable chip I've seen for a LONG time and as soon as you get one with a good stepping you should hit 3Ghz + with ease. Invest in a better than stock heat sink and some good RAM and you will tear through your applications and games faster than ever. Right now I think the 2.4C is the best chip you can buy - at any price, as we have not been able to get significantly higher clock speeds out of our 3.0C, yet naturally its FSB is a hell of a lot slower. Now is a great time to upgrade that rapidly slowing PC of yours! =)

 

Highs:

- Ridiculous overclocking potential

- Runs much cooler than the 3.06 (533)

- Full hyper threading support

- Makes a true mockery of AMD's PR system

 

Lows:

- At this price, none to speak of

 

Les hele testen

 

og...

 

P4 3.2ghz vs. 3200+: K7 and NW one last time

 

Conclusion

The 3.2C firmly holds the lead over the AthlonXP, and over every other single-processor CPU out there. Until Intel's next generation desktop CPU makes its debut, the Pentium 4 3.2C is as good as it gets. That being said, unless you're going to spend $3000 on a Dell (in which case you probably aren't reading this) the 3.2C is not something I would recommend to anyone to actually buy. This processor can cost $200-300 more than the 3.0C, and 99% of the time the differences in performance between the two is negligible. The real star of the P4C line is the 2.4, which will get to at least 3.2ghz with some half decent cooling, costs 15 as much, and offers better performance thanks to 1000mhz+ fsb. As with every Intel flagship to come before it, the 3.2C is insanely overpriced and scarce. There won't be much from Intel until into Q4 of this year, so I wouldn't expect the price of the 3.2C to drop any until we see a 3.4Ghz Prescott.

 

As for the AthlonXP, the 3200+ is not as good as it should be. It used to be that PR increases meant clock speed increases. Its painfully obvious that AMD hit a wall with the 2700+'s 2.16ghz clock speed. If you recall, the 2800+ was slower than the 2700+, but AMD felt that an extra 256kb of cache justified the PR increase. Did it? Or was it that there wasn't 80mhz left to squeeze out of the core? The 3200+ only runs 40mhz faster than the 3000+, but apparently AMD feels that combined with a 67mhz bump in FSB = 200mhz of Intel class speed increase. It doesn't. Let's hope the Athlon64 shows sooner rather than later, because the K7 is in dire need of a replacement.

 

Highs:

- Fast

- Really fast

- Not much more heat or power draw than the 3.0C

- Hammers the 3200+

 

Lows:

- Costs more than a used car

Les hele testen

 

Uansett hva du velger blir du nok fornøyd..

 

La oss håpe at ingen kommer å klager over varmeutslippet til P4..

P4 har nemelig en STOOOR heatspreader, noe som ikke XP har..

Det går opp i opp..

Lenke til kommentar

takk for gode svar.....

 

skulle ønske det var noen som hadde Intel som kunne ha sagt noe. har selv AMD og er veldig fornøyd med den jeg har, men så må jeg få oppgradert den og da var det Intel Pentium som sto i hode.... men nå har jeg ikke så mye greie på Intel bortsett fra at de brenner ikke opp hvis det blir for varmt. (noe AMD ikke gjør) AMD brenner bra 8) takket være vifta mi som tokk natta :shrug: litt kjiipt men........

 

noen som har Intel der ute og er fornøyd?

Lenke til kommentar
Det viktigste er at dette ikke blir en "sleng dritt om AMD/INTEL tråd" ...

 

... IGJEN!

 

/me er helt enig.

 

Viss man ikkje har noko sakleg å kome med, så kan man faktisk la vere å poste.

 

 

 

jeg har hørt mye om de nye Intel Pentium cpuene og at de virker bedre enn amd fordi at den "lurer" pc'n til å tro at den har 2 cpuer i stede for 1. virker som en ganse bra deal hvis dette er riktig da.

 

Dette var en ny og interessant forklaring på hyper-threading.

 

http://www.intel.com/technology/hyperthread/

vicviper: les denne så kanskje du forstår meir

Lenke til kommentar
takk for gode svar.....

 

skulle ønske det var noen som hadde Intel som kunne ha sagt noe. har selv AMD og er veldig fornøyd med den jeg har, men så må jeg få oppgradert den og da var det Intel Pentium som sto i hode.... men nå har jeg ikke så mye greie på Intel bortsett fra at de brenner ikke opp hvis det blir for varmt. (noe AMD ikke gjør) AMD brenner bra 8) takket være vifta mi som tokk natta :shrug: litt kjiipt men........

 

noen som har Intel der ute og er fornøyd?

 

Vel dette er ikke for å slenge dritt om noen , men sitter her med p4 2,4. P4 2,6. P4 3,0 og en amd xp 2500 barton.

Ser vi på en 2,4 mot en xp2500 så er disse tilnermet lik ved std hastighet, men det hersker ingen tvil om at 2,4 er raskere ved klokking de som hevder noe annet har ikke prøvd dette.

Så skal du klokke vil jeg annbefale 2,4 på et abit IS7 hovedkort og 4000 rambrikker, venter du da til etter den 20ende så settes prisene på intelprosessorne ned da.

Lenke til kommentar
takk for gode svar.....

 

skulle ønske det var noen som hadde Intel som kunne ha sagt noe. har selv AMD og er veldig fornøyd med den jeg har, men så må jeg få oppgradert den og da var det Intel Pentium som sto i hode.... men nå har jeg ikke så mye greie på Intel bortsett fra at de brenner ikke opp hvis det blir for varmt. (noe AMD ikke gjør) AMD brenner bra 8) takket være vifta mi som tokk natta :shrug: litt kjiipt men........

 

noen som har Intel der ute og er fornøyd?

 

Er svært godt fornøyd.

 

Har ennå tilgode å møte noen med P4 2.4ghz (eller høyere) med 800mhz buss og hyperthreading som er missfornøyd. Det er nok mange som er missfornøyd, men det er de som ikke har den :D

Lenke til kommentar

Må slå meg på de forrige her. Dersom du har Athlon og vurderer Intel ville jeg nesten prøvd Intel, du blir garantert ikke skuffet dersom du utenom får deg et ordentlig HK(i865PE baserte HK skal være bra, nesten samme om det er MSI, Abit eller Asus etter min mening, la prisen og funksjonene DU trenger bestemme). Jeg gjorde et liknende valg for vel ett år siden, men jeg hadde et Abit kort basert på VIA chipsett til min Athlon og følte omtrent ikke jeg gjorde noe annet enn å laste ned drivere/kjempe mot PCen for at den skulle bli stabil og ikke "hakke" i windows. Da jeg fikk opp Intel oppsettet(byttet HK+CPU) mitt var det nesten litt kjedelig fordi det fungerte bra umiddelbart(har Asus HK med 845E chipsett og P4 1.8Ghz), jeg legger selvsagt inn Intels drivere, men det er mest for å få ytelsesøkningen disse gir. AMD systemer med Nforce2 brikkesett skal også være meget bra, uten at jeg har erfart dette selv. Det hele bunner egentlig ut i hva du vil og slik jeg forstår det har du mest lyst til å prøve P4 denne gangen og da er det vel egentlig ingenting i veien for dette. Intel er litt dyrere enn AMD, så dersom du har et veldig stramt budsjett, så er kanskje dagens tilbud på komplett bra.... Men se på forskellige nettbutikker, jeg tror ikke Komplett har plukket opp de siste prisendringene til Intel enda.

 

Hyperthreading gir ytelsesøkning i noen applikasjoner og da visstnok særlig dersom du multitasker mye i windows. Dessverre har ikke min P4 denne teknologien, men min neste vil nok det. Skal du ha HT må du kjøpe PC800 versjonen

Lenke til kommentar

Takker for at noen Intel folk kom med svar 8)

 

tenkte meg en 2.4 Pentium......

eller

AMD (ukens tilbud komplett) 1.8 Barton eller hva det nå var.

 

jeg har liksom ikke helt troen på at den raskeste AMD skal tillsvare raskeste Intel... for hvis AMD's 2.13 skal tillsvare en Intel Pentium 3.2.... det virker i alle fall som at AMD ligger et "lite" hakk bak...... men det er jo bare sånn jeg ser det. og ja jeg veit pris forskjellen er STOR :)

 

tror jeg skal prøve en Intel denne gangen...... (har brukt AMD siden det kom ut)

 

Tips til et bra Intel hovedkort? som ikker er så dyrt og kan støtte alle P4? så litt på et Abit kort (demovare på komplett) men det korte er solgt. :cry:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...