Gå til innhold

AMD eller Intel? (pentium)


Vicviper

Anbefalte innlegg

Bare så det er sagt så er AMD XP2500+ også en suveren overklokker.. dette er ikke noe Intel P4 2.4C er alene om.

 

Om du velger en XP2500+ isteden for en 2.4C så sparer du ca. 1000.- og legger man disse pengene til når man skal kjøpe grafikk kort så kan jeg LOVE deg at du får en maskin med bedre spillytelse.

 

Feks:

En P4 2.4C med Radeon 9600Pro er ok til å spille med.

 

En AMD XP2500+ med Radeon 9800 er MYE bedre til å spille med, og kommer til å kjøre feks halflife og doomIII smooooth.

 

Begge koster ca det samme, så her blir valget lett spør du meg. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare så det er sagt så er AMD XP2500+ også en suveren overklokker.. dette er ikke noe Intel P4 2.4C er alene om.

 

Om du velger en XP2500+ isteden for en 2.4C så sparer du ca. 1000.- og legger man disse pengene til når man skal kjøpe grafikk kort så kan jeg LOVE deg at du får en maskin med bedre spillytelse.

 

Feks:

En P4 2.4C med Radeon 9600Pro er ok til å spille med.

 

En AMD XP2500+ med Radeon 9800 er MYE bedre til å spille med, og kommer til å kjøre feks halflife og doomIII smooooth.

 

Begge koster ca det samme, så her blir valget lett spør du meg. :)

 

Vel når det gjelder xp2500 og klokking vet både du og jeg at dette dreier seg om flaks,der det hele dreier seg om hvor heldig du er med akkurat din xp, nå var jo jeg heldig med min og det er den jeg har benyttet når jeg sammenligner, hadde jeg vert uheldig(som de fleste er) og fått en som bare klarer (xp3000) så hadde dette favorisert P4 enda mer.

Når det gjelder grafikkort er jeg enig, det er en klar sammenheng mellom komponentene. Det nytter lite med en stor motor i bilen om du mangler hjul :wink:

Lenke til kommentar

Snekkern: Gutten sier jo at han ikke skal klokke, da kan det ikke være noe vits å betale 1000 kroner mer for en P4 2,4 Ghz. Det virker generelt som ambefaler prosessorer på dette forumet bare er inntresert 3 ting: klokking, klokking og klokking. Den vanlige maskinkjøperen klokker jo ikke en cmer.

 

Men siden det er klokking det går i: En Athlon Xp 2500 klokker faktisk lenger med 3200 minne enn det 2,4 gjør pga at multiplieren er låst i en pentium 4 og at fbs alerede er 200mhz noe som gjør at minnet begrenser overklokinga (man kan komme til ca 220 mhz hvis man er heldig, noe mer hvis brikkene er av den dyre sorten, men her snakker vi om billig 3200 ram). Multiplieren på en Athlon XP er også "låst", men kan lett åpnes med noe så enkelt som en vanlig gråblyat (det tar ca 1 minutt og inneholder svært liten risiko for defekt cpu) og dermed kan man øke hastigheten uten minnebegrensninger (selv om fbs klokking er noe mer "effektivt", videre så kjører en xp 2500 166/333 fbs og det kan dermed økes ganske mye før 3200 minnet sier stopp (er man heldig kommer man også her opp til 220 mhz), dette viser at man må ha litt dyrere minne for å klokke en pentium noe særlig, mens en Athlon XP2500 kan klokkes et god stykke med vanlig 3200 ram, som koster 1575 kroner for 1024 MB CL2,5 ram, som er en helt allrighet timing, tilsvarende CL 2 ram koster 1151 kroner for 512 MB, som er super timing. Til sammenligning koster 4000 ram men CL 2,5 timing koster 1633 kroner for 512 Mb og er dermed en del dyrere (priser er hentet fra twinmos ram hos www.komplett.no).

 

Men skjærmkort er mye viktigere enn CPU, så gå for en AMD og et rått skjermkort, det gir nok mest ytelse for de samme kronene.

 

Lykke til med ny CPU.

Lenke til kommentar
Snekkern: Gutten sier jo at han ikke skal klokke, da kan det ikke være noe vits å betale 1000 kroner mer for en P4 2,4 Ghz. Det virker generelt som ambefaler prosessorer på dette forumet bare er inntresert 3 ting: klokking, klokking og klokking. Den vanlige maskinkjøperen klokker jo ikke en cmer.

 

Men siden det er klokking det går i: En Athlon Xp 2500 klokker faktisk lenger med 3200 minne enn det 2,4 gjør pga at multiplieren er låst i en pentium 4 og at fbs alerede er 200mhz noe som gjør at minnet begrenser overklokinga (man kan komme til ca 220 mhz hvis man er heldig, noe mer hvis brikkene er av den dyre sorten, men her snakker vi om billig 3200 ram). Multiplieren på en Athlon XP er også "låst", men kan lett åpnes med noe så enkelt som en vanlig gråblyat (det tar ca 1 minutt og inneholder svært liten risiko for defekt cpu) og dermed kan man øke hastigheten uten minnebegrensninger (selv om fbs klokking er noe mer "effektivt", videre så kjører en xp 2500 166/333 fbs og det kan dermed økes ganske mye før 3200 minnet sier stopp (er man heldig kommer man også her opp til 220 mhz), dette viser at man må ha litt dyrere minne for å klokke en pentium noe særlig, mens en Athlon XP2500 kan klokkes et god stykke med vanlig 3200 ram, som koster 1575 kroner for 1024 MB CL2,5 ram, som er en helt allrighet timing, tilsvarende CL 2 ram koster 1151 kroner for 512 MB, som er super timing. Til sammenligning koster 4000 ram men CL 2,5 timing koster 1633 kroner for 512 Mb og er dermed en del dyrere (priser er hentet fra twinmos ram hos www.komplett.no).

 

Men skjærmkort er mye viktigere enn CPU, så gå for en AMD og et rått skjermkort, det gir nok mest ytelse for de samme kronene.

 

Lykke til med ny CPU.

 

Du motsier deg selv en del her først poengterer du at han ikke skal klokke så argumenterer du for at det er billigere å klokke med amd pga ram.

For det første skal han ikke klokke så er det samme ram på begge, for det andre er en P4 2,4 800mhz rakere enn en 2500+ på std hastigheter ja i enkelttester på høyde med 3000+.

Når det så gjelder klokking så må du ta i betrakning at om du skulle vere så heldig å få en xp 2500 som er bra på klokking så spiller rammen inn her også for til høyere du klokker den med 3200 ram til slakkere timin må du ha på brikkene , dette medfører betydelig red i ytelsen på xp men ikke på P4, så det er greit og ta med begge sider av begge ikke bare de positive fra xp og negative fra P4.

jeg sitter selv med maskiner med både xp2500+, P4 2,4 og P4 3,0 og har derfor en unik mulighet til å teste dette ut og kan dermed utale meg på et erfaringsmessig grunnlag.

Ja jeg vet at han sa han ikke skulle klokke i utgangspunktet,men hvor mange har ikke sagt det og angret bittert.

Jeg har også sagt at om du ikke skal klokke spiller det egentlig ingen rolle om du har en xp eller en P4 til normalt bruk, men gutten hadde jo lyst til å prøve Intel og dermed har jeg prøvd å belyse de positive sider ved denne,noe som det som vanelig blir hyl og skrik av fra enkelte med amd, lurer på om dere er redd for noe eller :wink: :wink:

Lenke til kommentar

Mykkje i det du skriv turgon, væl æ har ikkje sånn pipling på cpu som dokker. Mæn at det alltid ende ut i overklokking når nån spør ka dæm ska kjøpe. Overklokking er jo en sport/hobby, helt sikkert morsomt også.

 

Det som burde være et topic er hvilken konfigurasjon av cpu/hovedkort/minne gir best ytelse til gitt pris slik det leveres. Skjermkort funger vel nogenlunde likt på begge plattformene.

 

Det var vel faktisk det han spurte om i åpningen, var det ikke ?

 

Skal ærlig innrømme at de siste 3 årene ville det ikke falt meg inn å kjøpe intel...... Ikke fordi jeg er spesielt AMD fan , men AMD var langt nede etter PIII kom, og for å drive frem utviklingen trengs det MINST 2 store tilbydere av et produkt, skit at Cyric datt ut. Det æ sei e egentlig rein god forbrukerøkonomi , monopol tilstander er usunt, både for pris og utvikling. (ps har kjøpt og bygd for meg og andre 11 AMD system de siste 2 årene), hehe hadde AMD vært størst ville det nok vært 11 Intel system.)

Lenke til kommentar

BUDDY, er delvis enig, men for det første så bad trådstarter lengre ned i posten om synspunkter på Intelsystem, for det andre er de erfaringene som jeg har utalt meg om her noe jeg har testet ut selv og fått underbygd i flere tester på div forum.

Hvor mange av de andre her i denne tråden har testet og sammenlignet disse systemene på samme måte? neppe mange om noen dermed sitter de og slenger ut de samme frasene som har vert gjengangere her på forumet uten at de egentlig har peiling , men det passer bare svert godt til deres system. Jeg har som sagt begge systemer og ja jeg liker Intel best, hvorfor? jo det er kirt og godt bedre enn et amd xp system, og den argumentasjonen som er at dere ikke kan tenke dere å kjøpe Intel pga pris, synd for dere da får dere ikke oppleve athlon, eller gjelder det ikke lengre da :o :o

Nei det store/største problemet er nok at det er for mange her på forumet som ikke er istand til å se lengre enn sin egen nese rekker og ikke er istand til å se at det finnes noe bedre enn det de selv har :grumpy:

Lenke til kommentar

Snekkern: Jeg skrev om overklokking fordi det alikevel var "temaet" i denne tråden (tror jeg skrev det i poste, men kanskje ikke klart nok).

Det er sant, vi som har AMD er redd for noe, vi er redd for at AMD går konk (noe som vil føre til vanvittige cpu priser) og jeg føler at jeg gir et bidrag i motsatt rettning når jeg ambefaler AMD (som jeg mener er bedre undre disse forutsettningene). Og jeg har tilgode å se noen med Xp 3200, abit rev 2.0 og 3200 ram som ikke kommet til 200mhz++ i fbs (jeg har lest igjennom hele "post XP 2500 klokken din" på overklokking.no). XP 2500 pleier å gå opp til ca 2,4 Ghz med luft kjøling og is i magen og den skal da kunne slå ut Pentium 3,2-3,4 avhengi av hvor høyt man klarer å presse FBSen. Formann har klart å presse den opp til litt over 2,6 ghz og det skal tilogmed en overklokket 2,4 MB ha problemer med å slå ytelses messig. Men det skal også sies at oveklokkings ytelses forskjell stort sett bare synes i benchmarks hvis man ikke er helt sjuk og har nærver av stål.

 

Merker man foresten noen særlig ytelses forslkjell mellom CL2 og CL 2,5? Eller er det bare benchmarks som skiller dem?

 

Det ble foresten linket til tomshardware i en post her og jeg vil si at siden er beskylt for å favorisere intel fremfor amd og det er store sprik mellom disse testene og andre tester (det er ganske mange tråder om dette er på forumet).

 

Tråstarter: Skal du bruke 3000: kjøp deg AMD 2500+, hovedkort og ramspar noe til skjermkort.

Er du villig til å bruke noe mer kan nok Pentium 4 være bedre, men du må ha litt dyrere ram for å få oveklokka skikkelig (hvis du skal overklokke).

Hvis du ikke skal overklokke det heletatt går du for 2800+ den koster 200 kroner mindre enn 2,4 (men du må kjøpe til vifte, så det blir omtrent det samme), jeg er 99,9 % sikker på at den yter bedre enn 2,4 (i hvertfall hvis 2,4 bruker et 865 brikke sett, og det må det om prisen skal bli lik).

 

Fordelen med Intel er at du har både varmeovn og prosessor i et (det er nesten ikke ment negativt, har en tunderbird og det er alltid varmere på rommet dataen står og andre steder på kalde vinterdager. Og ikke kom med at heatsprederen tar bort varmen, for det gjør den ikke, den hindrer faktisk litt varmeleding (www.overclockers.com , det var en test på det for en stund siden hvor de tok av varmesprederen og da fikk de en kaldere prosessor), det varmesprederen gjør er å beskytte prosessoren hvis kjøleribben detter av og den beskytter broene sånn at ingen tukler med de, den gjør det også lettere å montere prosessoren.

 

AMD=konkuranse=laverepriser

 

(skyt meg i foten hvis det er noe jeg har glemt å ta med eller om det ble for rotete, så skal jeg skjerpe meg, kanskje jeg får en bedre norsk karakter på kjøpet også)

Lenke til kommentar

Snekkern: så klart det finnes noe bedre enn det jeg har: Athlon 64 3200+ :p (og FX så klart, men hvem har vel råd til den).

 

Skal være enig i at AMD "fans" kommer med en del usaklige komentarer (gjør sikkert det jeg også), men det gjør intel "fans" også (kanskje ikke i så stor grad her i forumet). Når jeg ambefaler 2500+ her er det fordi jeg mener den er bedre for hans bruk, ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Vel er argumentasjonen deres sånn fordi dere er redd for at amd skal gå konkurs så si det da.

Jeg har ikke sagt at de ikke klarer en fsb på 200 dette gir jo minnet en hastighet på 400mhz akkurat det det er laget for og det er dermed ikke klokket i det hele tatt.

Ja i den posten du refererer til så står min xp også der og den kjører på 2,44 men klokker jeg min P4 2,4 opp så gar den på 3,5 og min 3.0 på 3,67 så det nytter ikke å klokke bare xp og si den blir beder skal du klokke må du klokke alle og så sammenligne, og tro meg en xp 2500+ klokket til 2,4 slår ikke en p4 3,0.

Jeg har også sagt at du ikke vil merke noen praktisk forskjell fra en std 2,4 til en xp 2500, men trådstarter bad om synspunkter på begge.

Jeg driter en lang mars i hva andre velger, det jeg prøver å få frem er fakta fra mine erfaringer, jeg kan ikke sette meg ned å skrive usannheter bare for å tilfredstille en del amd fanatikere.

Jeg skriver som sagt utifra egne erfaringer med BEGGE systemer og håper å bli respektert for det, det er som sagt tvilsomt at det er så mange andre som har sammenlignet dette i praksis, men heller sitter og tror og synser.

Je3g annser meg iallefall ferdig med denne diskusjonen da jeg vet hva jeg vet så får andre tro hva de sel ønsker. :wink:

Lenke til kommentar
Snekkern: så klart det finnes noe bedre enn det jeg har: Athlon 64 3200+ :p (og FX så klart, men hvem har vel råd til den).

 

Skal være enig i at AMD "fans" kommer med en del usaklige komentarer (gjør sikkert det jeg også), men det gjør intel "fans" også (kanskje ikke i så stor grad her i forumet). Når jeg ambefaler 2500+ her er det fordi jeg mener den er bedre for hans bruk, ikke noe annet.

 

Denne var kommet menst jeg skrev forrige innlegg.

Ja vi er enige her når det gjelder athlon.

Jeg har gitt mine uttalelse ford trådstarter bad om synspunkter på dette,hva som er best for han å kjøpe får han ta stilling til,da jeg har tatt stilling til hva som yter best.

Og om du søker på forumet vil du også se at jeg har vert med i få eller ingen av disse debattene før jeg gikk til anskaffelse av et amd system, dette systemet har jeg annskaffet utelukkende for å bruke til test av minne og for å sammenligne ytelse på de to sytemer, dermed slipper jeg å gjøre som så mange her, å bare kaste ut løse påstander.

TAKK FOR MEG.

Lenke til kommentar

Snekkern, du som har 2500+ bør vite at den kommer med 166 mhz i fbs, ikke 200, dermed overklokker du 33 mhz fbs, noe som gir en pen ytelselsøkning (men bare synlig i benchmarks).

 

Vet ikke om det er redselen for amdkonkurs som driver alle, men jeg tenker som så at når prosessorene yter omtrent likt (kanskje litt dårligere) og koster tusen kroner mindre og støtter konkuransen, så er den verdt å gå for!

Lenke til kommentar
Snekkern, du som har 2500+ bør vite at den kommer med 166 mhz i fbs, ikke 200, dermed overklokker du 33 mhz fbs, noe som gir en pen ytelselsøkning (men bare synlig i benchmarks).  

 

Vet ikke om det er redselen for amdkonkurs som driver alle, men jeg tenker som så at når prosessorene yter omtrent likt (kanskje litt dårligere) og koster tusen kroner mindre og støtter konkuransen, så er den verdt å gå for!

 

Vet det, men se hva jeg skrev: DETTE GIR EN MINNEHASTIGHET PÅ 4OOMHZ NOE SOM VIL SI AT DET IKKE ER KLOKKET I DET HELE TATT.

Altså minnet er ikke klokket :wink:

Lenke til kommentar
kjøp amd cpu,

p4 cpuer dør så fordømte fort

har allerde drept 2 stykker med bare 15/20% ekstra spenning over lenger tid

(1,55 / 100)*20 + 1,55 = 1,86Volt

 

Er det ikke ± 5% som er anbefalt da?

 

Dessuten så er Intel 0,2 volt lavere enn AMD.

 

Dette er jo tørre fakta som er unødvendig hvis han ikke skal overklokke.

Hvorfor øke vcore uten å overklokke? bruke den som varmeovn :roll:

Lenke til kommentar

Vicviper har tydligvis lyst til å prøve eet p4 c system, etter å ha støttet AMD hele livet så må han vel få lov til dette uten å bli beskyldt for å sende AMD til skifteretten.

:D

 

Det flyr mange påstander her, er litt uenig i noen, feks;

kjøp amd cpu,  

p4 cpuer dør så fordømte fort  

har allerde drept 2 stykker med bare 15/20% ekstra spenning over lenger tid

Jeg lever midt i en AMD-bastion, familie og venner er AMD-freaks (stakkars meg), jeg synes at her brennes ram og cpu raskere en de klarer å slukke :p

 

Skulle jeg hatt en PC utelukkende til spilling så hadde jeg vel kjøpt AMD selv (eller hvis det var AMD som produserte P4c)

 

Jeg klarte ikke merke noen forskjell der, eneste forskjell jeg merka var at komprimering av mp3 i flash v5.0 gikk ca 4-5 % raskere, dvs det som normalt tok ca 150 sec tok rund 140 sek (rakk jo svarten ikkje like stør kjæfta me øl, mæns æ venta). Derimot da jeg var nødt til å undeklokke, pga minnefeil etter overklokking (mens jeg venta på ny ram) til FSB 100, tilsvarer Tunderbird 1,4 ghz, ja da merka jeg forskjell.

Vente nevnes det her, det store poenget med p4c er vel nettopp at du skal slippe å vente og at du skal ha mulighten til å gjøre flere oppgaver samtidig.

 

Er selv absolutt ingen Intel fan-boy, har dem langt oppe i halsen grunnet deres ondsinnede konspirasjon med Microsoft. Vil allikevel annbefale Vicviper samme system som Snekker'n gjorde; Abit IS7 og p4 2.4c, da dette er det beste man får til den prisen (han skulle bruke 3000 på HK og CPU), og nå som du får 2.4c til drøye 1600 kr så blir det til og med billigere.

Lenke til kommentar

Takker alle som har kommet med gode argumenter og hva som er best!!

 

jeg veit jeg ikke kommer til å overklokke så alle som bruker det som argument har jeg utelukket!

 

jeg fixa først RAM så skjermkort og nå MÅ HK og CPU byttes.... har ikke noe prob annet enn det!!!!

 

takker..... jeg får vel bli hos AMD da....... LOL :shrug:

 

TAKKER SÅ MEGET!!!!!

Vicviper

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...