Gå til innhold

Den raskeste Steam-maskinen er kåret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, SteamOS har ganske begrensa utvalg enda. Stort sett Valve spill og indie spill, men det kan du sjekke selv på Steam. :)

 

Da er litt av poenget borte. Indie-spill krever som oftest ikke mye av maskinvaren, og det gjør forsåvidt heller ikke Valve sine spill, som det heller ikke er så mange av.

Lenke til kommentar

 

Da er litt av poenget borte. Indie-spill krever som oftest ikke mye av maskinvaren, og det gjør forsåvidt heller ikke Valve sine spill, som det heller ikke er så mange av.

Helt enig, det må mange flere spill inn enn de som er til nå før det blir verdt det å kjøpe en av desse Steamboxene.

Lenke til kommentar

"steam" var åpenbart en assosiativ glipp. Selv du kan gjemme deg bak et pseudonym, så burde du vise vanlig folkeskikk og kommunisere på en høflig møte.

 

Hei, beklager at du tok svaret mitt negativt, jeg forsto teksten din slik at du mente at det er Valve som lanserer disse maskinene og at det er deres produktportefølje for så å mene at andre ikke har forstått at nettopp det ikke stemmer. Beklager igjen.

 

Hvem er det du er uenig med her?

Artikkelen som vi kommenterer på i denne tråden..

 

Begrenser ikke disse maskinene spillutvalget veldig, da spillene må ha støtte for Linux?

Du trenger ikke Linux-støtte dersom du har en annen PC som støtter spillet. Spill og programmer med Linux-støtte spilles direkte på maskinen mens f.eks Windows-spill streames fra en eventuell Windows-maskin du har på samme nettverk.
Lenke til kommentar

Ser du ingen fordeler for deg personlig eller ingen fordeler i det hele tatt?

 

I utgangspunktet snakker jeg kun for meg selv. :)

 

Jeg skrev ellers:

Hvilket i praksis betyr at jeg ikke ser en eneste grunn til å ikke installere Steam-OS selv og kjøpe en kontroller om jeg får lyst på en...

 

Ingenting om fordeler. Selvfølgelig vil det være en fordel for mange å kunne ha en penere, støysvak maskin i stua som kan kjøre pc-spill.

 

Men det jeg skriver er altså at jeg ikke ser noen grunn til å kjøpe (igjen - for meg) en Steam Machine, når jeg kan bruke en eksisterende eller bygge en egen og kjøpe en kontroller når disse blir tilgjengelige. Lite tyder vel på at Steam Machines får noen spesielle fordeler på pris, da de på ingen måte er subsidierte? Eller har jeg gått glipp av noe? (det skjer fra tid til annen det og :))

 

At mange velger å kjøpe en ferdigbygd maskin som attpåtil kanskje har et ålreit utseende har jeg ingen problemer med å forstå.

 

Edit: sitater fylles opp av tomrom... :(

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ærlig talt ikke vitsen med steambox om det fortsatt skal være slik at man må sammenligne komponenter. Det er jo nettopp dette som er så fordømt vanskelig for vanlige forbrukere. Da er man jo like langt som om man skulle kjøpe en hvilken som helst pc på elkjøp, man må fortsatt se etter hvilke komponenter som er i maskinen. Steam burde heller sette opp en benchmark som klassifiserte maskinen innenfor 3 kategorier (gull, sølv bronse), og dermed ta seg bryet med å klassifisere spillene på steam etter hvilken steamboks man har bruk for. Ergo kan man se at man trenger en pc i bronseklassen for å kunne kjøre følgende spill, mens man kanskje trenger en i gull for å klare et annet man ønsker. Gull kjører alle kategorier, sølv kjører fra sølv og nedover, mens bronse klarer kun seg selv. Det burde ikke være vanskeligere enn det om man skal få menig mann til å tørre å satse på pc. Prøv å forklare logikken i at ett 8800 GTX fra nvidia er dårligere enn et 670 GTX, lett for den som har interesse for det, gresk for den som ikke vet at det er forskjellige deler i en pc.

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt så vanskelig dette skulle være da... Forenklet sagt:

 

Steam Machine er for deg som:

-Ikke har en spill-PC allerede

-Ikke ønsker å bygge en selv

-Ønsker å koble PC'en til TV'en

-Ønsker et operativsystem som er dedikert til å kjøre spill

 

Steam Machine er ikke for deg som:

-Allerede har en spill-PC (du kan likevel skaffe en som streamer spill til TV'en)

-Ønsker å bygge en PC selv (du kan jo bygge en Steam Machine, såklart)

-Ønsker å spille på en skjerm på en pult mens du sitter i en kontorstol

-Har behov for å bruke maskinen til andre ting enn spill/multimedia (du kan likevel kjøpe en og legge inn et annet OS i tillegg)

 

Tenk på Steam Machine som en PC som har SteamOS allerede installert, og som skal brukes i stuen. I motsetning til en tradisjonell Windows Machine, som har Windows allerede installert , og skal brukes på kontoret.

 

N5lihES.png?1

Endret av Orwandel
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Da er det bare én ting som holder folk, det vil si bedrifter, på MS sitt OS, Office. Verdens mest overprisede programvare. En hører lyden av MS allerede; smuldre, smuldre, smuldre.

Lenke til kommentar

Synes det er komisk at folk kommer med klagen "Er ingen/få spill til linux", mens ut å skaffe en konsoll som heller ikke har mange spill enda, det skal de.

 

Virker som folk klarer å forstå det at det vil komme fler spill til konsoller over tid, men dette konseptet er helt fjernt med en gang det er snakk om linx eller steambox.

 

Nei det er ikke mange spill der ENDA, men steam OS er heller ikke FERDIG. Hvis du klarer å se dette som et problem, så kan du banne på at Valve har tenkt mer på dette enn det du har, og tror du virkelig de ville gi ut en ting som dette uten å ha tenkt på spillene og sitter på en løsning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det en skal bekymre seg for utvalg av spill til Steambox. Hittil er det kommet omtrent 200 titler. Dette er før systemet er lansert. Selv gleder jeg meg litt til Creative Assemblys Rome Total War 2 kommer 'hjem' vel i midten av dette året.

 

Utvalget av maskiner er bra for folk skulle en tro. Dersom det er sånn at konkurransen gjør tilbudet bedre da. Jeg er ikke sikker på om det alltid er sant, men har fungert for Android som system i telefonmarkedet i alle fall.

 

For min del er det aktuelt med en lett steamboks i stuen. Så kan jeg flytte den bråkete gigantiske stasjonære som er der bort og heller streame om nødvendig.

Lenke til kommentar

 

Vell, personlig har jeg ikke funnet en ensete grunn for å installere SteamOS heller enda, men det er kanskje en annen diskusjon.

 

Det er kanskje å strekke strikken litt langt og skrive ikke en eneste, men det er i alle fall for få fordeler til at jeg ikke blir å sitte på Windows enn så lange.

 

Om jeg kan få betydelig bedre ytelse ved å fyre opp maskinen i SteamOS fremfor Windows kan jeg absolutt se at dette kan bli aktuelt etterhvert, men foreløpig er utvalget støttede spill heller lite så langt jeg vet. Og i skrivende stund takler maskinen min det meste veldig fint.

 

Kvitte seg med Windows blir det ikke til, men dualboot kan være et alternativ etterhvert. Sekundene det tar å bytte mellom to OS er ikke et problem om det gir store fordeler for ytelse.

 

Vell, der er vi fremdeles på et om. For selv om Valve selv lanserte noen tall, er det flere 3. parts testere som har sammenlignet W8 med Linux på ytelse i forskjellige sammenhenger der man får helt andre resultater.

 

Phoronix kan vel ikke sies å være veldig pro MS/Windows, men de har publisert noen slike tester, og konkluderer med at W8 per i dag har høyere ytelse enn, Ubuntu mener jeg det var de testet på for å være eksakt.

 

Så, ja, som innehaver av dedikert gaming rig kunne jeg vurdert det samme, om ytelsen var ekstremt mye bedre, men jeg tar ikke Valve på ordet enda. Videre støtter Windows både Open GL og D3D, og jeg får i pose og sekk på det området. Nå er det ikke linux' feil at D3D ikke er tilgjengelig der, men slik er det nå en gang.

Lenke til kommentar

Om Alienware sin Steam maskin blir rundt 4000-5000kr med grei speccet blir den nok kjøpt. Har en PC fra før av da, men vil så gjerne ha en som er dedikert kun for Steam OS, i mitt oppsett med PS4, Xbox One, PS3 og Wii U.

 

Eneste negative er at alt er Linux, så håper på at flere spill i min Steam biblotek får Linux støtte.

 

Husk at du ikke kan oppgradere disse maskinene fra Alienware. Du er da nødt til å kjøpe helt ny maskin hver gang du skal oppgradere PC-en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...