Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Mondeo - vinterråd - frosne dører + webasto


Reggy

Anbefalte innlegg

Etter en svært fuktig for vinter kom omsider kulda til oss. Det resulterte i at nevnte bils dører frøs. Når du åpnet den ville den ikke lukke seg før lenge etter oppstart kald bil - altså måtte kjøre rundt og holde på døra. Fra regn til frost gikk det ca to dager, dvs jeg hadde forventet at fuktet var minimert og ikke det skulle være et problem.

 

Jeg var borti lignende problem som eier av to passater. Et problem vw vedkjente, men som det var lite å gjøre med. Det hjalp liksom ikke å smøre dørlåsen. Hele døra måtte åpnes - og effekten uansett forbigående sa en mekaniker.

 

Etter en lang og kald vinter i fjor og null problem med dørene tenkte jeg dette problem føk ut døra da jeg ble Ford eier. Derfor særdeles skuffet nå - hvor dette har vært gjentagende problem de siste dager. Gjelder begge fremdører. Bruker ikke nøkkel - har keyless.

 

Finnes det noen løsning på dette?

 

Jeg har vært inne på tanken om å ettermontere webasto - som dessverre min Ford mangler. Den har dog en tilleggs diesel varmer som starter når det er kaldt. Jeg vet at det er relativt vanlig og på vw kan slik varmer bygges ut til fullverdig dieselvarmer. Kan man gjøre lignende på Ford sin varmer.

 

Evt hva koster ettermontering av dieselvarmer? - finnes det noen erfaringer der ute.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Kommer litt an på hvilken Mondeo det er. På vår MK3 kunne vi visst bare koble til styreenheten til dieselvarmeren. Pappa fikk tak i en slik men det fungerte visst ikke, får sikkert ordnet noe hvis du kjører til nærmeste Fordforhandler.

Lenke til kommentar

Har du hørt med Ford hos deg på hva det koster?

 

Jeg kjenner til problemet fra gammel Passat ihvertfall. Wire inni døra som fryser til hvis det oppstår kondens og dette fryser og da henger mekanismen i åpen stilling inntil du får tint døra. Da jeg passet på å ha minst mulig fukt og snø inni bilen (børstet ut snø, tømte gummimattene osv) ble dette markant bedre.

Endret av Ham 550
Lenke til kommentar

Bør kanskje være forsiktig med å vaske bilen om det er nært frysepunktet.

Det er jo lurt. Men den jo snart vaskes - om ikke annet for å endre litt på skitten.

 

Men dette kan oppstå i overgang fuktig vær/ kaldt vær.

 

Blei rådet av Ford å sette en varmeovn i bilen med en glipe på vinduet

Lenke til kommentar

Vasker jeg bil på vinteren tørker jeg den godt med tørkehåndklet og papir på gummipakninger på dørene. Etterpå kjører jeg alltid varmeapparatet på full guffe og tar en kjøretur så motoren blir skikkelig driftsvarm og kupéen blir kjempe varm.

 

Av den grunn sliter jeg aldri med fryste dører og vinduer.

Lenke til kommentar

Jeg kjører en annen approach.

Her er det å vaske bilen etter at den har blitt driftsvarm, selvsagt gjøre dette i et oppvarmet anlegg.

Tørke bilen før man kjører ut..

Har så på normal temperatur og sånt, og kjører dritsakte hjemover for å ikke møkke til mer enn nødvendig..

Så er det inn i garasjen, når jeg parkerer bilen der blir det varmegrader i garasjen en stund, og bilen får rent av seg det lille som er igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...