Gå til innhold

Dropp dyrt proteinpulver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trener styrketrening 3 ganger i uken, er 70kg og trenger røflig 85g protein om dagen. 1 liter melk inneholder 33gram protien, sammen med med egg og ost til frokost, og kjøtt til middag fylles denne kvoten lett opp.

Proteinpulver er tull for 99.9% av oss.

Endret av arsenalfan
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Proteinpulver kan ikke erstatte et bra kosthold, men det kan være et bra tilskudd. Jeg prøver å få i meg 2 gram protein pr.kg kroppsvekt, siden jeg har lest at det ikke er nødvendig med mer enn 2 gram. Synes det er vanskelig å få i meg alt uten shake, så jeg tar en shake etter trening. Har hatt voldsom fremgang på kort tid pga bra kosthold, og det kan hende jeg hadde fått like bra resultater uten shaken. Jeg velger uansett å dytte i meg shaken da jeg vil ha i meg proteiner raskt etter trening. Er rett og slett en psykisk greie for meg hvertfall :)

Lenke til kommentar

Jeg trener styrketrening 3 ganger i uken, er 70kg og trenger røflig 85g protein om dagen. 1 liter melk inneholder 33gram protien, sammen med med egg og ost til frokost, og kjøtt til middag fylles denne kvoten lett opp.

Proteinpulver er tull for 99.9% av oss.

 

85g protein var da litt vel lite. Uansett, du veier 70kg. Hva med de som er f.eks 100kg? Da blir plutselig proteinpulver et veldig digg supplement til vanlig kost om man ikke orker å spise kjøtt/egg etc til den store gullmedaljen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men nå er vel ikke proteiner bare proteiner. Vi har alle vår egen opptaksevne og nyttegjørelse av ulike proteiner så vidt jeg vet. Vil ikke tro proteiner fra grønt og kjøtt har samme nytteverdi for alle

 

Dette tror jeg er en gammel myte om aminosyrer. Hvis du spiser mange forskjellige typer planteprotein så får du det dekket opp med nesten samme profil.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig, jeg har bare vanskelig for å se at protein fra ulike matvarer har lik virkning på alle.

 

Nå er jeg en som ikke helt utelokker blodtype-dietter, grunnet lektiner og forskning. Lektiner er proteiner i mat, men i følge den teorien er de ikke like mottakelige for alle blodtyper. I følge den dietten vil en person med blodtype 0 ha større utbytte av kjøtt fra storfe f.eks enn plantebasert. Vet ikke i hvor stor grad det har å si på muskelvekst, men lest om hvor bra/dårlig det er for kroppen. Synes det er veldig interessant, og det finnes vitenskapelig forskning rundt det. Vet mange leger avblåser det, som fastlegen min :p Men igjen, så lot han meg ha matallergier og skyldte på følsom tarm og tok meg ikke seriøs, så troverdigheten hans er lik null

Endret av Jahdu
Lenke til kommentar

De aller fleste har nok ikke behov for proteintilskudd. Viss du spørr mange av de som bruker det så forstår dem ikke hensikten bak det heller. Jeg var sånn selv en stund, vet ikke hvor mange titalls tusen kroner jeg har brukt på tilskudd som egentlig ikke er nødvendig. Du finner billig proteinholdig mat overalt nå, Tunfisk, kylling, fisk you name it. Så kan vi jo sammenligne proteinpulver med melk, Du får ganske mye melk for 500-1500 kroner som fort et spann koster?

 

Tror placeboeffekten er større enn den faktiske effekten.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Bruker ikke kreatin heller, placeboeffekten er jo akkurat mentale evner.

 

Placeboeffekt er et begrep som brukes om personlig eller kulturelt skapte forventninger[1] som forårsaker eller medvirker til psykisk og fysisk forbedring i en tilstand.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Placeboeffekten

 

Kreatin fungerer nok, men ser ikke helt hensikten med det.

Lenke til kommentar

Om du får ein placeboeffekt, så får du jo framleis ein effekt, men har det noko å seie i denne samanhengen?

 

Kan du vilje musklane til å vokse større eller fortare?

 

Proteinpulver er jo berre protein og sukker og litt knask. Kva skulle placeboeffekten vere av å få 30g protein frå pulver i staden for mjølk vere?

Lenke til kommentar

Men nå er vel ikke proteiner bare proteiner. Vi har alle vår egen opptaksevne og nyttegjørelse av ulike proteiner så vidt jeg vet. Vil ikke tro proteiner fra grønt og kjøtt har samme nytteverdi for alle

Opptaksevnen er nesten-effektiv hos alle, med andre ord den såkalte blodtype-dietten har ekstremt svak evidensgrunnlag. Rødt kjøtt f.eks inneholder alt av EAA men har det du tenker på ; noe lavere grad av fordøying. Planteproteiner kan også inneholde fytokjemikaler og f.eks et stort inntak av plantefiber kan gjøre at opptaksverdien ikke blir utnyttet fullstendig.

 

Pdcaas-score er dagens beste metode som brukes i dag, selv om den egentlig ikke er en gullstandard men her måler man evne til fordøyelse + behovet for mennesker. Svakheten er blant annet at den ikke tar hensyn til at ikke alt blir absorpsjon i den ileale tarm, der hvor bakterier kan nyttiggjøre seg av dette.

 

Mesteparten av proteinet som brukes til å bygge muskler er så vidt jeg vet resirkulert internt? Og viser ikke etterhvert mange gode studier at kalorioverskudd ifra karbohydrater er like effektivt? I så fall vil vel mengden protein man egentlig trenger være grovt overdrevet i de fleste tilfeller?

Ja, dette stemmer; du har et endogent "aminosyre-pool" som består av i en referanseperson rundt 70-80gram forgrenende aminosyrer (BCAA). Et viktig poeng er at jo bedre trent en person er jo bedre vil man utnytte dette slik at ved å spise energiholdigmat så vil man blant resirkulere dette mer effektivt.

 

 

Dette tror jeg er en gammel myte om aminosyrer. Hvis du spiser mange forskjellige typer planteprotein så får du det dekket opp med nesten samme profil.

Dette stemmer; f.eks veganere kan fint oppnå en pdcaas-score på 1,0 (1,0 = 100%) ved å blande flere vegetabilske kilder som f.eks belgfrukter/korn. BCAA for øvrig er så og si aldri den begrensende aminosyren i noen helst matvarer som har et proteininnhold rundt 10% +/-. Proteinkvaliteten blir målt ved den aminosyren som er begrenset og for å gi et eksempel ; i korn det som oftest lysin (havre derimot er rik på dette) og i belgfrukter metionin og cystein. Derfor kan kroppsbyggere som utelukker meieri og kjøttprodukter klare seg fint, men dette kreves mer kunnskap.

 

Hva med kreatin? Flere studier skal vise resultat ikke bare på fysikk men også mentale evner.

Kreatin er per dags dato det eneste dokumenterte tilskuddet med et såkalt ergogent effekt (prestasjonsfremmende) i forhold til styrketrening. Denne effekten selv om er liten i snitt, er der. Det stemmer også at studier viser at kreatintilskudd kan virke positivt på "mentale evner" som du skriver, men disse er hovedsakelig gjort på veganere og er da begrenset til dette.

 

Edit: Ser det snakkes om placebo-effekten og den er stor. Blant annet har man sett at personer som får placebo-kreatin løfter 5kg mer i benkpress kontra kontrollgruppen som løftet uten noen form for "tilskudd".

 

Til slutt for å reelt svare på artikkelen; Hun har gode poenger selv om den uttalesen der står som noe uheldig. At proteinfabrikken flyter på løgnen sin (Forteller du en løgn lenge nok så blir det til en sannhet) får dem ta på sin egen kappe. For det er tross alt ingen indikasjon på det dårlige forskningsgrunnlaget vi har at det er noen hensikt for de aller fleste å ha over 1,6g/per kg +/- når hensikten er å bygge muskelmasse. Og nei, mosjonister er ikke toppidrettutøvere selv om kosttilskudd bransjen prøver å fortelle deg at man er akkurat er det. Her har man rett og slett ekstrapolarisert betydningen av forskningsgrunnlaget. :)

 

Her vil jeg rett og slett anbefale å lese en av bloggene til Raastad som tar for seg dette; http://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nih-bloggen/raastad-truls/ma-vi-ta-kosttilskudd-for-a-fa-maksimal-effekt-av-trening/

 

 

Endret av Dukien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Mesteparten av proteinet som brukes til å bygge muskler er så vidt jeg vet resirkulert internt? Og viser ikke etterhvert mange gode studier at kalorioverskudd ifra karbohydrater er like effektivt? I så fall vil vel mengden protein man egentlig trenger være grovt overdrevet i de fleste tilfeller?

Jojo, det er greit. Men å påstå at bare trening er grunnlaget for muskelvekst er litt svakt.

Proteinbehovet er tilstede åkkesom.

Jeg er enig i at det påståtte behovet er overdrevet i mange media, ser flere plasser hvor det påstås så mye som inntil 4 ganger kroppsvekt i gram...

Lenke til kommentar

Om du får ein placeboeffekt, så får du jo framleis ein effekt, men har det noko å seie i denne samanhengen?

 

Kan du vilje musklane til å vokse større eller fortare?

 

Proteinpulver er jo berre protein og sukker og litt knask. Kva skulle placeboeffekten vere av å få 30g protein frå pulver i staden for mjølk vere?

 

Placeboeffekten kan være at dem ser en fremgang dem ville hatt alikavell, og da faktisk betaler mange tusen kroner for nothing.

Lenke til kommentar

 

Placeboeffekten kan være at dem ser en fremgang dem ville hatt alikavell, og da faktisk betaler mange tusen kroner for nothing.

 

Då har eg eller du misforstått uttrykket. Det er snakk om noko som medvirker til endra fysisk tilstand. Dvs. du har faktisk fått ein effekt du ikkje ville fått utan dei forventningane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...