Gå til innhold

Er dslr en dødende kategori?


Anbefalte innlegg

Er i vurderingsfasen om jeg skal, og eventuellt til hva jeg skal oppgradere. Jeg har nå 30D. Med en gang tenkte jeg å oppgradere til en nyere dslr kamerahus. Men de årene jeg har vært borte fra fotoverden så har utviklingen vært enorm. Så jeg lurer på hvordan er forholdene mellom digitale speilløse system og dslr slik vi kjenner til det idag? Hva er fordelene og ulempene med de to systemene, og hva bør jeg satse på i fremtiden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Døende er nok å ta hardt i. Det skjer mange spennende ting i fotobransjen for tiden, og hvor det ender hen, er det ingen som vet enda.

 

Hvis du har mye god optikk, og ikke har noe problem med å ta med 30D-en på tur; så er det enkleste å kjøpe en 60D, 70D eller 7D - gjerne brukt. Når det huset har gått ut på dato, så har nok markedet stabilisert seg noe mer, og det er tydeligere hva som er fremtiden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fordelen med systemkamera er først og fremst størrelse og vekt, som er mindre på speilløst. DSLR har litt større bildebrikke og dermed litt større hus og objektiver. Marginal fordel i høy-isohåndtering favør DSLR på grunn av den større bildebrikken. Betjening / "brukerfølelse" er avhengig av smak. I og med at du har 30D fra før har du kanskje noen objektiver til Canon DSLR-fatning fra før som du kunne ha bruk for å fortsatt bruke?

 

tomsi42 - tror du markedet vil stabilisere seg? Jeg tror ustabilheten er stabil.

Lenke til kommentar

DSLR er ikke døende, men det har fått et par alternativ (hybrid/speilløs-systemkamera og et par kompakt-kamera med stor sensor) som kan gi like gode bilder ved de fleste forhold.

Da du kjøpte 30D var DSLR eneste alternativ for seriøs fotografering, og ingen brukte fotoapparater til å filme i høy kvalitet.

Dermed må du vurdere hvilke kamera som passer best til ditt eget bruk, og hvilken type/modell kamera som vil gi deg flest fotomotiver.

 

Med mindre du har dyre Canon-objektiver fra før av kan det lønne seg å også kikke på andre merker enn bare Canon før du låser deg til et merke.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det en døende kategori? Nei, i hvert fall ikke hvis du ser på salgstall. Speilløse sliter fremdeles med å ta større markedsandeler utenfor Japan. Jeg mistenker at Canon EF kommer til å leve lenger enn flere av de speilløse fatningene vi ser i dag.

 

Hvis du liker å fotografere med 30D, størrelsen ikke plager deg og du har optikk du trives med til EOS, så ser jeg ikke noen god grunn til å gå over til et speilløst system.

Lenke til kommentar

Fordelen med systemkamera er først og fremst størrelse og vekt, som er mindre på speilløst. DSLR har litt større bildebrikke og dermed litt større hus og objektiver.

Nåja. Det finnes flere speilløse systemer med APS-C-sensor (Sony, Fuji, Samsung). Hovedgrunnen til at de er mer kompakte enn speilreflekshus med samme sensorstørrelse er mangel på speil og prismehus, med påfølgende kortere registeravstand.

 

For øvrig er det først og fremst vidvinkeloptikk som blir mer kompakt. Teleoptikk blir stort sett samme størrelse (gitt samme brennvidde og blender).

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

tomsi42 - tror du markedet vil stabilisere seg? Jeg tror ustabilheten er stabil.

Du har et poeng. Men jeg tror at om 5 år, så tror jeg at mobiltelefonene har tatt over knipsemarkedet, og utvalget av kompaktkameraer vil være begrenset til noen meget få entusiast-modeller.

 

Jeg tipper også speilløst vil ta over det meste av systemkamera-markedet - DSLR vil kun være tilgjengelig i proff og entusiast-modeller. Om skillet vil gå på 70D/D7100 nivå eller klassen over, er jeg mer usikker på.

Lenke til kommentar

Den påståtte forventede død for DSLR er sterk overdrevet.

At de speilløse er den "absolutte" fremtid er også overdrevet.

 

Både hus med speil og uten speil vil være levedyktige også i den nære fremtid, men balansen mellom med og uten speil vil nok gå i favør av de speilløse over tid. Hva DU bør satse på vet jeg ikke, men siden 30D (selv om det er gammelt) fremdeles er et godt kamera så har du jo muligheten til å supplere med (teste) den speilløse verden.

 

Selv har jeg en fot i begge verdener og trives med det. I mange sammenhenger så finner jeg det lettere å ta med mitt speilløse, mens jeg i andre anledninger automatisk velger mitt DSLR.

 

Lenke til kommentar

Marginal fordel i høy-isohåndtering favør DSLR på grunn av den større bildebrikken.

 

Jeg kan love deg at forskjellen mellom små og store bildebrikker når det gjelder ytelse på høy ISO er mer enn bare "marginal."

 

Forskjellen er der mellom Olympus-formatet og 15 x 22.5 mm, og enda større er forskjellen opp til 24 x 36 millimeter.

 

Med kamerahus som Canon 6D og 5D III kan man uten problemer bruke ISO 6400 til kvalitetsbilder og trykk, og med Canon 1D X kan man gå helt opp til ISO 12 800 med samme resultat.

 

Disse tallene baserer seg på bruk av råformat, og at alt av støyreduksjon er skrudd av.

Lenke til kommentar

Er i vurderingsfasen om jeg skal, og eventuellt til hva jeg skal oppgradere. Jeg har nå 30D. Med en gang tenkte jeg å oppgradere til en nyere dslr kamerahus. Men de årene jeg har vært borte fra fotoverden så har utviklingen vært enorm. Så jeg lurer på hvordan er forholdene mellom digitale speilløse system og dslr slik vi kjenner til det idag? Hva er fordelene og ulempene med de to systemene, og hva bør jeg satse på i fremtiden?

 

Per i dag er det vel få som vil si DSLR er døende, om 10 år tror jeg kanskje DSLR er "døende", eller ihvertfall i ferd med å bli en nisje. Men ingen av oss er vel så veldig gode til å spå framtiden.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. For fotografer som elsker teknikk og mangfoldet av forandringer vil systemkamera alltid finnes.

Men jeg er mest enig med Tomsi som mener at skillet vil gå ved de litt mer solide og store speilreflekskamera og mindre speilløse systemkamera.

 

For min del som har fotografert med AE-1 , EOS 620 , 10D, 30D, 50D, 7D og 5D MkIII har fått merke små men viktige forandringer i denne klassen. Men jeg ble tvunget til å selge 5D MkIII og all optikk bortsett fra 85mm f1.8 som min datter bruker på sitt 1100D.

Jeg kan ikke være foruten fotografering og kjøpte et relativt rimelig Olympus E-PL5 med 2 kit objektiver for 4500,-

Jeg ble svært overrasket over bildekvaliteten som etter min mening overgår både 50D og 7D. Kjøpte derfor nettopp en elektronisk søker og 17mm f1.8.

Hvis jeg fortsetter og bli overrasket over hva kameraet leverer ser jeg ikke så mange grunner for å gå tilbake til speilreflekskamera.

Eneste jeg savner er den smale DOF kapasiteten til FF og søkeren. Grepet er selvfølgelig også en fordel , men blir spist opp av ulempen med størrelse og vekt.

På bakgrunn av disse tingene skal jeg bare se at det blir en OMD modell i fremtiden istedet.

Og slik jeg ser det nå så er det ikke en eneste grunn for å velge en entrylevel speilrefleks ala D3200-5300 eller 1100D-700D, kan til og med vurdere om behovet er der for type D7100 eller 7D også. I allefall om man tenker bare bildekvalitet.

Men en lengre opp i speilrefleksklassene tror jeg behovet vil være i lang tid.

For de fleste av oss vil nok vi fint klare oss med de speilløse systemene.

Lenke til kommentar

Jeg tror også at du bør dra i butikken å prøve og se hva du liker. Det nytter ikke å spørre om sånt i et forum som dette. Mange er opphengt i egne meninger og hva de selv liker. Svarene du får er ofte farget av dette og tar ikke nødvendigvis hensyn til hva du liker.

Det blir nok kameraer med og uten speil å finne i butikkene i uoverskuelig fremtid. At det ene eller andre systemet skulle dø ut har jeg ikke tro på. Men det kan jo bli speilløse kameraer som bruker optikken som finnes på markedet.

Det er lagt uhorvelige mengder optikk som passer til speilrefleks og hvordan enn fremtidens kameraer enn ser ut tror jeg det vil finnes modeller som passer dagens optikk.

Lenke til kommentar

Hasselblad, Mamiya, Pentax og Leica sier "ahem" :whistle:

 

Jaja ! Men nå snakker vi vel kameraer for allmuen her ;-)

 

DSLR selger som hakkamøkk av gammel vane her i landet, ikke for det at det nødvendigvis er det kundene trenger. Men så lenge de finnes så er det bare å rydde plass til det nederst i klesskapet !

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...