Gå til innhold

Sparing


Lemongrass

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Virkeligheten har nettop slått inn over meg og tenker at det er på høy tid at jeg begynner å tenke på sparing. Jeg har tidligere ikke tenkt så mye over det, men når jeg er ferdig med studiene og skal ut i jobb er det jammen ikke sikkert det blir så lett for meg å ordne bolig.

 

Jeg er 21 år og studerer for tiden i utlandet. Jeg tenker hele tiden at jeg har greit med penger i og med at jeg har mere på konto enn det jeg bruker til en hver tid. Har jobbet en del, men vært for slepphent og brukt en god del penger på klær, alkohol og impulskjøp på butikken. Har 121.000 kroner i banken nå til sammen med alle kontoer. 80.000 av dem skal gå til skolepenger for siste halvår pluss mealplan. Planlegger også å reise litt i landet jeg befinner meg i. Det vil si at jeg nå har 40.000 pluss en lønning for noen vakter jeg har hatt hjemme i julen på 5.000 til overs. Skal forsåvidt dekke mat/alkohol/opplevelser til tre ukers reise i landet (har alllerede ordnet med overnatting og transport).

 

Hvordan bør jeg gå frem for å prøve å spare mest mulig fremover? Vil opparbeide meg egenkapital til fremtidig kjøp av bolig. Jeg tror jeg har mye mer potensiale i å kutte utgifter enn det å øke inntekter, og å plassere pengene riktig.

Endret av Mos Def
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før regnskap over forbruket ditt på ukes eller månedsbasis. Absolutt alt, kontant, kort, kredittkort. Del det opp i kategorier. Da ser du fort hvor pengene går og du får deg nok noen overraskelser, og automatisk motivasjon til å kutte.

 

Pengene bør du nok sette på høyrentekonto. Du finner en oversikt på finansportalen.no. Høyrentekonto er riktignok ikke det beste, du får best avkastning i askjemarkedet. Men selv om markedet alltid slår banksparing på sikt så kan det svinge på kortere basis (5-8 år).

 

Siden du er så ung og det er sannsynlig at du kan kjøpe bolig iløpet av den perioden så er det nok bare å sette unna penger i bank. Du kan sette av littegrann i fond (indeksfond anbefales) for å få en smak på investering. I tillegg bør du benytte BSU hvis du jobber så mye at du skatter.

Lenke til kommentar

Eventuelt kan du kanskje setje noko i rentefond. "High yield"-fond som Landkreditt Extra har vanlegvis høgare avkastning enn ein vanleg bankkonto, men høg avkastning betyr også risiko. Likevel vil risikoen vere mindre enn i aksjefond. Andre som les dette kan sikkert seie meir om kor smart dette er.

 

Oversikt over beste sparekontoer eller fond finn du på finansportalen.no

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Takk for tips, kan ingenting om sparing i fond. Må i grunn sette meg veldig godt inn i det før jeg skal prøve meg ut på noe slikt. Har blitt veldig nøye med hver eneste krone jeg bruker nå og prøver alltid å spørre meg om det er nødvendig om jeg bruker disse kronene eller om det finnes noen billigere løsninger.

 

Tviler på at jeg kommer til å tjene så mye penger at jeg må skatte en del i og med at jeg er i utlandet uten arbeidstillatelse frem til sommeren i tilegg til student. Jobber vel helst i feriene tenker jeg. Er det da bedre å ha pengene på sparekonto enn i BSU?

Lenke til kommentar

Tviler på at jeg kommer til å tjene så mye penger at jeg må skatte en del i og med at jeg er i utlandet uten arbeidstillatelse frem til sommeren i tilegg til student. Jobber vel helst i feriene tenker jeg. Er det da bedre å ha pengene på sparekonto enn i BSU?

Du betaler ikke skatt for rentegevinsten du får på en BSU-konto, det gjør du på en ordinær sparekonto. Så avkastningen din blir beskattet med 28% (eller er det blitt 27% i år?). I tillegg tror jeg du vil slite med å finne en sparekonto som gir deg typisk 4,5-5% rente.

Fradraget på 20% er i så måte å se på som en bonus for de som har skattbar inntekt og bruker BSU, det er ikke slik at det ikke lønner seg å bruke BSU. Du får bare bedre effekt av den om du har inntekt.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Spørs da om man har inntekter nok til å få utnyttet skattefradraget med BSU?

 

Skatt på kapitalinntekt har ikke noe å gjøre med skattefradraget på BSU, hvis det var det du mente. Dette er to helt forskjellige ting. Men mulig jeg misforsto hva du svarte på.

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Dog kan man få utsatt dette fradraget til man får nok inntekt og har betalt skatt ;)

Mulig jeg misforstår, men man kan ikke få fradraget overført til neste år hvis man ikke får utnyttet det (har hatt for liten inntekt) dette året. Fra skatteloven:

 

(4) Skattefradrag gis ikke med høyere beløp enn summen av utlignede inntektsskatter og trygdeavgift. Det overskytende beløpet kan ikke fremføres til senere fradrag.

Det er i allfall slik jeg tolker loven, så hvis jeg tar feil må noen gjerne si ifra :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...