Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan få til en sunn vorspielkultur hos meg selv?


Anbefalte innlegg

Etter å ha spart langt og lenge har jeg omsider kjøpt en stor fin leilighet som jeg har bodd i siden i sommer. Det begynner å bli ganske ensomt, men etter å ha fått innredet sånn passe føler jeg det er på tide å begynne å invitere folk hit i helgene for festligheter.

 

Første utfordring er at jeg begynner å få forsvinnende få folk å invitere. Min siste festbuddy fikk seg dame i julen, så nå er jeg nesten på bar bakke. Alle mine andre nære/faste venner har også dame (og noen unge så de drar sjelden/aldri ut lenger de heller. Hvor burde jeg se for å begynne å invitere folk? Kan det lønne seg å begynne på "neste" ledd, altså de litt mer perifere/uregelmessige vennene mine og heller bygge det videre derfra?

 

Jeg har også vært på noen hundre vorspiel opp gjennom årene, men ingen har noensinne vært hos meg eller et sted jeg har bodd. Jeg er litt bekymret over inventaret siden både leiligheten og alt inni var nytt i 2013. Litt patina gjør ingenting og det er jeg forberedt på, men hvordan kan jeg tilrettelegge best mulig for at ting ikke blir ødelagt? Er det noen som har noen stalltips eller vet om ting som typisk blir ødelagt?

 

En annen ting er hva man skal gjøre. Jeg tar med meg selv og posen med alkohol og noe mer trenger ikke jeg for et vellykket vors, men jeg vet at andre har høyere krav enn det. Er det spesielle aktiviteter eller ting folk setter pris på at er tilgjengelig? Musikk og anlegg er vel det eneste jeg har. Og en PS3. Og en kortstokk med julenissemotiv.

 

PS: Finnes det noe godt tips for å unngå pølsefest? Synes alt for mange vorspiel jeg er på om dagen ender opp med det. Dødskjipt.



Anonymous poster hash: 4e382...f67
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg, som deg kjøpte meg stor fin leilighet kliss downtown men det ble liksom ikke det helt store. Helt til jeg kjøpte meg stereoanlegg til 100 000, classy selvsagt for at det skulle stå i stil med leiligheten men med stor stue og mulighet for bra party ble plutselig vorspillene mine helt utrolige. Alle som var på dem sa at det var de beste vorspillene de hadde vært på. Syk stemning, folk ville ikke dra på byen engang. Så det er mitt tips, ordentlig stereoanlegg. Ikke harry, men ordentlig ;)

Nå er leiligheten min defacto standard for julebord, nyttårsaften, sommerfest og alt mulig slikt. Når vi er på vors andre steder sitter folk bare å sier "er ikke som hos deg dette nei" osv..... jeg orker jo ikke ha mere enn en gang i måneden ca.....

og du vet at når opptil flere jenter ringer deg på mandager og spør om du skal ha vors til helga som kommer og om de kan ta med seg venninnegjengen sin til deg så blir det fitte på deg og alle kompisene dine også

Før sjekka jeg damer på byen, nå sjekker leiligheten min damer for meg på vors.... hender ofte at jeg aldri kommer meg på byen fordi ei jente finner ut at jeg må vise henne soverommet mitt mens de andre drar.

 

 

 



Anonymous poster hash: ecfbe...9b2
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvordan en leilighet gir deg fitte sa oss jo veldig mye bra om hvordan man skal få gode vors. Det viktigste er uten tvil å invintere kun venner og venners venner. Pass på å ikke inviter for mange så noen må sitte på gulvet, det er trolig det stusseligste som finnes + det blir trangt og varmt

Lenke til kommentar

Ha klare regler for hva folk kan og ikke kan gjøre inne, og si klart i fra når folk kommer og før de blir for fulle. Pass på at du ikke er den fulleste. Duker på alle bordflater hvor folk kan sette fra seg drikke / søle. Du kan gjerne ha coastere i tillegg. Alltid en tørkerull eller tre i nærheten av hvor enn folk drikker. Ikke ha ting stående fremme som folk kan ta / knuse.

 

Jeg aner ikke hvor mange sprit- og vinflasker jeg har blitt frastjålet på voers og privatfester opp gjennom årene. Ei heller hvor mange blomsterpotter med visne blomster i. Sett gjerne frem plastglass til bruk, for mindre sjanse for at du må plukke glasskår i løpet av kvelden / natten / neste morgen.

 

Rengjør grundig før voerspielet, så blir det litt mindre og hakket enklere dagen derpå.

 

Ta alt du er redd for skal bli ødelagt / stjålet og sett det inn på et rom som du låser og sørger for at er låst hele kvelden. Da jeg hadde mine vors og fester på store deler av 2000-tallet, tok jeg alle smykker, vaser og slikt å satte på soverommet til foreldrene mine og låste døren, samt sørget for at jeg hadde alle nøklene inn dit samlet og hengende i et kjede jeg hadde rundt halsen, men det finnes sikkert enklere måter å gjøre det på. Låste også dørene til alle soverom, kontor, boder og hovedbadet, og andre steder jeg ikke ønsket at folk skulle komme inn.

 

Da jeg flytta i leilighet ble akkurat det hakket vanskeligere, så da flytta jeg bare alle tingene jeg var redd for inn i boden i stedet. Samt sørget for alltid å ha kontroll over barskapet mitt (flyttet det vel og merke inn i klesskapet, bak skittentøyet, for å være helt sikker), og kjøpte inn noen hundre engangsglass av forskjellige slag (champagne, rødvin, øl og shot), sørget for å ha fryseren full av isbiter og at støvsugeren sto klar til bruk ved inngangsdøra og at jeg hadde to pakker med tørkerull stående klar ved sofaene og kjøkkenbenken.

 

Et siste tips: Sett ut søppelsekker for tomgods og gjør folk oppmerksomme på at de kan kaste det der, fremfor å bare sette det fra seg rundt om i leiligheta di. Er du ambisiøs, kan du prøve å få dem til å sortere hvor de kaster ting også, så pappen fra sixpacker går i én, pantbare flasker og bokser i en annen, og upantbare ting i en tredje. Og sett ut et sted hvor folk kan kaste prisene sine og fortell dem at de må gå ut for å røyke (så fremt du ikke røyker inne og tillater det).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min erfaring er at man ikke behøver anlegg til 100 lapper for å ha kult vors hos seg. Få som hører forskjell på ett middels anlegg, kontra Bang & Olufsen. Jeg har ett hjemmekinoanlegg som kostet 5000 kr for noen år siden. Funker bra fortsatt, og klarer å fylle stua+huset med mere enn nok lyd og dunking.

Lenke til kommentar

Etter min erfaring så er variert musikk nøkkelen. Da går liksom stemninga litt av seg selv. Trenger ikke anlegg av superklasse, men nok til å få litt trøkk. Lag en spilleliste på spotify, gjerne på forhånd (som du setter i shuffle) med musikk du veit klientellet kan sette pris på. Legg til ønsker folk måtte ha underveis og ha regelen "queue - ikke dobbeltklikk". Etter min erfaring kan dem fleste høre på nesten alt, men ingenting er mer irriterende enn å høre 2 minutter av en sang, så 2 minutter av en annen osv osv og da får "alle" vilja si også.

 

Går jo an å kjøpe noe drikke og by på også om du skulle føle for / ha råd til det.

 

Det her er bare min mening, men jeg kan ikke fordra Singstar, Guitar Hero eller sånt på fest. Da blir alle sittende og kikke på skjermen istedetfor å skravle. Men igjen, dersom alle liker den slags så stiller jo saken seg i et helt annet lys :)

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

Jeg, som deg kjøpte meg stor fin leilighet kliss downtown men det ble liksom ikke det helt store. Helt til jeg kjøpte meg stereoanlegg til 100 000, classy selvsagt for at det skulle stå i stil med leiligheten men med stor stue og mulighet for bra party ble plutselig vorspillene mine helt utrolige. Alle som var på dem sa at det var de beste vorspillene de hadde vært på. Syk stemning, folk ville ikke dra på byen engang. Så det er mitt tips, ordentlig stereoanlegg. Ikke harry, men ordentlig ;)

Nå er leiligheten min defacto standard for julebord, nyttårsaften, sommerfest og alt mulig slikt. Når vi er på vors andre steder sitter folk bare å sier "er ikke som hos deg dette nei" osv..... jeg orker jo ikke ha mere enn en gang i måneden ca.....

og du vet at når opptil flere jenter ringer deg på mandager og spør om du skal ha vors til helga som kommer og om de kan ta med seg venninnegjengen sin til deg så blir det fitte på deg og alle kompisene dine også

Før sjekka jeg damer på byen, nå sjekker leiligheten min damer for meg på vors.... hender ofte at jeg aldri kommer meg på byen fordi ei jente finner ut at jeg må vise henne soverommet mitt mens de andre drar.

 

Anonymous poster hash: ecfbe...9b2

 

 

Støtter denne.

 

Stor sofa, gjerne hestesko, bra toalett, bra drikkeservise til vin, hifi-anlegg (jo dyrere, jo bedre) og dus men sterk nok belysning.

Lenke til kommentar

Mange gode tips til gjennomføring av vors her! Så da gjelder det bare å ha noen å vorse med. Du nevner det å invitere folk du ikke har så sinnsykt mye kontakt med. Det er vel den greieste måten å gjøre det på tenker jeg. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men det er nok mange som mer enn gjerne vil bli invitert på vors hvis du har en bra spot. Sikkert noen som som synes det er stakkarslig å dra en "ordner du noen kule folk, så kan jeg fikse sted", men har selv gjort det med stor suksess i perioder hvor jeg ikke har hatt så mange å gå ut med. Det kommer jo litt ann på hvordan du legger det frem også.

 

Du skal jo ikke se bort i fra at mange av bekjentskapene dine er i litt samme situasjon som deg. Kanskje er den samme gamle (og minskende) gjengen som vorser sammen hver gang også. De aller fleste synes jo det er hyggelig å bli kjent med nye mennesker! Bare sørg for at du inviterer folk du faktisk synes er kule og som du kunne tenkt deg å bli enda bedre kjent med.

Endret av Capa Barsavi
Lenke til kommentar

Men hvis man skal ha vors, trenger man virkelig å styre så innmari?

Jeg har aldri hatt og jeg kan ikke huske at det stod plastglass og tørkeruller og låste dører og sorteringsposer rundt om hos andre heller, og ikke har jeg flydd rundt og gjemt ting bak skittentøyskurver langt baki skapet heller... Og heller ikke at anlegget var hovedfokuset og gjorde at jeg ble kåt. Eller at det har hatt noe å si hvordan leiligheten ser ut. Det blir alltid liv etterhvert, ihvertfall når man begynner bli i godform.



Det er bare å invitere inn og folk har med seg det de trenger, trenger ikke blir helt paranoid heller da.

 

 

Skal man ha hjemmefest der masse folk skal komme og ta med seg fremmede og der folk gir fullstendig faen fordi de ikke bor der og fordi de er fulle, ja da er det en ting. Det har jeg aldri hatt og kommer aldri til å ville ha heller da, spesielt hvis det kommer mange unge når man er ung selv.

 

Da kan man garantere at ting blir kasta opp på og grisa ned med drikke og folk har pissa i vasken din og kasta opp i kjøkkenvasken din og ligger og puler i senga di og stjæler ting og knust glass etc.

Lenke til kommentar

Kommer sikkert an på folka du henger med og hvor i landet du bor etc, men alle voerspiel og fester jeg har hatt har vært slik at jeg etter hvert har vært nødt til å ta de forhandsregler jeg har beskrevet ovenfor. Ble spesielt slik etter at jeg flytta ut for å studere. Studenter er verre enn en gjeng forfylla folk i alderen tolv til førti på "bygdefest". :p

Lenke til kommentar

Ikke vær for kjip, men tenk litt på deg selv. Kommer det folk du ikke kjenner så godt, så pass på å fjerne de tinga man har som folk kan kødde med.

 

Er selv veldig køddete på fylla, og en kompis har mange psykologibøker og diverse bøker som vi alltid drar fram for å kødde med. Trur han har satt de der litt med vilje for damebesøk(kama sutra bøker osv :hmm: )

Det er jo litt kjedelig for han fordi det er han vi "mobber". Og da blir jo stemninga dårlig for han som faktisk har festen.

Han har også laget til flere bitte små "akvarium" med ei plante i og sand i bånn. Det er veldig morsomt å drukne de elskverdige sjakkbrikkene hans i alle disse akvariumene. Er morsomt å drukne det meste i disse akvariumene når vi er fulle.... Vi ødelegger ingenting da. Det er bare et irritasjonsmoment når vi er i den tilstanden.

 

 

Jeg er riktignok ikke sånn hos andre, men mange andre gir blanke i andres verdisaker. Fjerner du ting som du er redd for, så kan du ihvertfall slappe mer av og ha det gøy selv. Så lenge verten har det gøy, så har de andre det gøy. Og det er vel det beste tipset om man skal ha fest.

 

Aner ikke hvor mange ganger jeg har kommet til en fest hvor alle sitter i sofa/stolene sine på rekke og rad og jeg/kompiser må dra i gang festen.

 

Angående folk man skal ha på besøk må man jo bare begynne med de man kjenner og få de til å ta med seg noen de kjenner igjen for å utvide nettverket. Greit å passe på å nevne at de skal huske på å ta med damer. Eller så får man seg et par venninner og får de til å ta med folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjør det noe om kameratene dine har fått seg dame? Da inviterer du jo bare begge. Er helt vanlig hos oss.

 

Variert musikk som andre er inne på er nok bra. Og ikke minst at ikke bare èn person skal sitte og styre musikken hele kvelden. Vi har ofte en morsom "lek" som er med og lager stemning og som gjør at alle får høre musikk de liker:

 

En person setter på en sang. Innen den sangen er over så skal neste person sette på en ny sang (queue i Spotify), og cluet her er at sangen skal helst være en god kontrast til den forrige. Litt av poenget er å da kunne få variert musikk, finne noen glemte og skjulte perler, overraske de andre og at alle får høre musikk de liker. Veldig populært hos de fleste!

Lenke til kommentar

Verste jeg vet er folk som skal ta kontroll over musikken og kun spille det de selv liker og tror at de andre syns smaken deres er så jævla bra. Har noen kompiser og de elsker Metallica og de spiller kun det på vors hos dem og vi jentene sitter bare der og hater den musikken.

 

Også drar han ene frem gitaren og skal prøve imponere oss med å spille litt fra Nothing else matters. :roll: Typisk!

Mye bedre å bra ha en fin variert lang spilleliste og la den gå hele kvelden og ikke la andre bort til pc/anlegget for å styre hva alle skal høre på, drit og dra sier jeg bare da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som et lite tips om ingen får ut noe god musikk, eller ingen har forslag: Skaff sounddrop på spotify. [Addon til spotify.]

 

Aner ikke om det er noe som fungerer i praksis, men greit å nevne.

 

Det fungerer som NRK Jukebox på en måte. Det er forskjellige "rom" for de aller fleste sjangere, ellers så kan man også lage et eget.

 

Så er det masse mennesker som er i et rom, og legger kanskje inn en sang, så stemmer folk på de sangene som ligger i queue-lista. De sangene med flest stemmer, kommer etter daværende sang.

 

Finner du ett "party-music"-ish rom så kommer det som vanlig veldig mye bra, for folk stemmer vanligvis frem favorittene sine! Aner ikke hvor mye musikk jeg har funnet, takket være sounddrop!

Endret av Kimelimm
Lenke til kommentar

Det aller, aller viktigste er å sørge for at det som spiller av musikk ikke tillater å skippe sanger, bare legge nye sanger i kø.

 

Jeg er så dritt lei av å høre 30 sekunder av hver eneste sang fordi en eller annen løk kommer på ei "dødsrå" låt som vi "bare må høre" - hele jævla kvelden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, et vellykket vorspiel er vel ofte definert av kulturen. Selv med gode venner, er dett fort slik at det blir mye graps dagen etter. Jeg har ganske enkle "triks", som gjør ting greit.

 

1. Sørg for at folk kommer relativt edru, og at de fleste kommer samtidig-ish.

 

2. Få hjelp av nære venner til å implentere kulturen du vil (monkey see, monkey do)

 

2.1. Ha glassene du vil bruke, lett tilgjengelig, jeg tok turen til IKEA og kjøpte vanlige glass og vinglass, som stod på kjøkkenbenken. Folk fleste bryr seg ikke veldig mye, men rødvin i plastkopp er ikke så kult. Jeg er ikke interessert i å låne bort de svindyre vinglassene jeg har fått i gave til fulle folk.

 

2.2 Ha søppelbøtte i stua, bytt pose ofte, da blir det mindre søling og når det ser fint ut, er folk mer skikkelige. Tørkerull lett tilgjengelig.

 

3. OK stereoanlegg er kjekt. Jeg har et par CV VE12 som gjør jobben. I kjellerstua har jeg et et BOSE Acoustimas anlegg, det spiller ikke så høyt, så det blir liksom "kjøkkenet", folk sitter der for å snakke og slappe av, så slipper man masse folk på det faktiske kjøkkenet.

 

4. Inviter noen venner til vorspiel, si at de kan ta med venner om de vil.

 

5. Aldri kall det er vorspiel. Øl og vin seminar for nybegynnere er flott. Viktig å sjekke at alle ølene i to sixpack smaker likt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...