Gå til innhold

Stortest: Apples Mac-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes mange av macene er for dårlig speccet i laveste konfigurasjon.

 

Macbook pro 13" retina kommer feks med bare 4 gb ram.

mac mini kommer med snurredisk og 4 gb ram.

 

For mitt bruk virker det som at det er lagt opp til at man oppgradere noen av delene.

 

 

Jeg har nylig gått over til en Mbp r 13, etter å ha brukt windows hele livet :)

Du kan se hvordan det gikk her.

 

Jeg bestillte litt feil da jeg kjøpte min macbook air hos komplett, jeg bestillte 4GBRam/256GB SSD, men har aldri hatt bruk for mere ram. Osx er ikke windows, og behovet for minne kan ikke sammenlignes :) Jeg savner i hvertfall ikke 8GB minne........
Lenke til kommentar

Er denne testen noe hw.no tok initiativet til selv, og er den uten vederlag fra Apple eller andre kommersielle interessenter? Virker som en pussig begrensning å utelukkende sammenligne Apple-produkter i mine øyne.

 

Funker fint for meg i allefall. Bortsett fra at den godt kunne kommet for et halvt år siden. Men når jeg var på jakt etter bærbar for noen måneder siden så var et av hovedkriteriene at jeg ikke ønsket å støtte Microsoft. Jeg har IT utdannelse og har brukt Microsoftware i mer en 20 år. Gjennom årene har jeg også blitt vant til Microsoft bugs, bloatware og manglende drivere. Jeg har også sett hvordan de gang på gang har kopiert/stjålet andres ideer og hvordan de har presset produsentene. Det er ikke uten grunn at Microsoft har tapt rettsaker både mot EU og den amerikanske kongressen. Etter å ha testet noen nyere Apple-maskiner og Linux Ubuntu, Mint og Pear på noen eldre bærbare ble jeg overbevist om å gå for Mac. Endte til slutt opp med en Macbook air med i7 prosessor og 8gb ram, men vurderte lenge om jeg skulle gå for en macbook pro isteden. Valget falt til slutt ned på Air pga. pris og ønske om best mulig batteri. En slik artikkel som dette er glimrende i mine øyne. Så får de som har Apple fobi holde seg til "the Dark Side" :-)

Lenke til kommentar

 

Dessuten, hvor mye tror du du får for den rustne HP maskinen din kontra en MAC retina om 2 år? Da er det ikke sikkert regnestykket blir så ille.

 

For øvrig enig med mye av det du skriver, men når du skriver "den rustne HP maskinen din" forstår jeg at du er forvirret. En sammenligner ikke epler (no pun intended) og pærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For øvrig enig med mye av det du skriver, men når du skriver "den rustne HP maskinen din" forstår jeg at du er forvirret. En sammenligner ikke epler (no pun intended) og pærer.

 

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener her, men når jeg sier at en 2 år gammel HP(eller hvilken som helst win PC) vil være rusten i forhold til en mac så mener jeg det, og om det ikke skilles på utseende(men det gjør det også som regel) så gjør det det i prisen;)

 

Hvorfor skulle man ikke kunne sammenligne det?

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Sikker på at ikke også en mac vil være rusten om de har gått på windows i flere år

 

Hvis en pc blir rusten etter noen år så er det fordi men ikke gjør det nødvendige vedlikeholdet , eller installerer feil programmer

 

Han mener at verdien holder seg lengre for bruktsalg, noe som stemmer. Mac faller ikke like mye i verdi som vanlige laptoper

Lenke til kommentar

 

Han mener at verdien holder seg lengre for bruktsalg, noe som stemmer. Mac faller ikke like mye i verdi som vanlige laptoper

 

Nå vil det da være naturlig da det ikke ser like mye å velge mellom i forhold til ikke Apple pcer

Sånn sett så er det argumentet lit på kanten hvis det skal fremheve Mac mot alt annet

Lenke til kommentar

 

 

 

Han mener at verdien holder seg lengre for bruktsalg, noe som stemmer. Mac faller ikke like mye i verdi som vanlige laptoper

Nå vil det da være naturlig da det ikke ser like mye å velge mellom i forhold til ikke Apple pcer

Sånn sett så er det argumentet lit på kanten hvis det skal fremheve Mac mot alt annet

Antallet modeller å velge blandt er ikke så viktig som det faktum at en Mac generelt er mer solid i o.m. at den består av et rigid metall-karosseri (frest ut av en metallblokk som unibody), er omtrent fri for plastikk, består av kvalitetskomponenter (som bidrar til lav reparasjonsrate) og derfor fortsatt både ser ny ut og oppfører seg som ny etter to år med bruk.

Apple har en mangeårig tradisjon for å lage de tynneste, letteste, minst støyende, men samtidig de meste estetisk tiltrekkende maskinene på markedet. Dette er svært attraktive egenskaper blant folk, og da har vi ennå ikke nevnt slike ting som fraværet av sikkerhetstrusler og relativt lavt strømforbruk / varmeutvikling som også er attraktive egensskaper med Mac.

Til kontrast er Windows-PC'er store og volumøse og laget av sammenskjøtede plastikk- og metalldeler som lett flekser og knirker i sammenskjøtene (især bærbare) i tillegg til at de lett ripes opp, men som også ser billigere ut i utgangspunktet pga lavere oppløsning på skjerm, diverse blinkende indikatorlys og annen eyecandy, synlige skruer her og der, samt har enklere løsning for ventilasjon som ofte støyer. Dette er egenskaper som ikke er attraktive for folk flest, især kvinner som helst vil ha en datamaskin med høy WAF, dvs "Wife Acceptance Factor".

Det er rett og slett slik at man får det man betaler for, og det er også med datamaskiner slik som med biler; dyre kvalitetsbiler får man mer for på bruktmarkedet enn billige biler av lavere kvalitet.

Lenke til kommentar

Klart at mange vs få har mye å si her

konsekvensen er at det bli mange billige maskiner ( på grunn av konkurransen) og få dyre med antatt god kvalitet.

 

Nå vil jeg også påstå at enn annen faktor her er hvor ofte det kommer en ny modell.

 

Nå er det også slik at hvis en bedrift selger få gode produkter så får de selvsagt god reklame men det går også ut over salget som de til en viss grad kan kompensere ved å ha høy pris

Lenke til kommentar

Til kontrast er Windows-PC'er store og volumøse og laget av sammenskjøtede plastikk- og metalldeler som lett flekser og knirker i sammenskjøtene (især bærbare) i tillegg til at de lett ripes opp, men som også ser billigere ut i utgangspunktet pga lavere oppløsning på skjerm, diverse blinkende indikatorlys og annen eyecandy, synlige skruer her og der, samt har enklere løsning for ventilasjon som ofte støyer.

 

 

Plastbody, glorete og dårlig ventilasjon stemmer ikke. Finnes ett enormt utvalg PCer som har god produksjonsprosess med aluminiums unibody osv.

 

Lavere oppløsning stemmer heller ikke, da PCer i litt høyere prisklasse har ofte hatt tilgang til høyere oppløste paneler enn Apple noen gang har gjort (til og med i dag).

 

Dette er egenskaper som ikke er attraktive for folk flest, især kvinner som helst vil ha en datamaskin med høy WAF, dvs "Wife Acceptance Factor".
Det er rett og slett slik at man får det man betaler for, og det er også med datamaskiner slik som med biler; dyre kvalitetsbiler får man mer for på bruktmarkedet enn billige biler av lavere kvalitet.

 

Helt enig i siste delen, men du glemmer at det finnes PCer som koster like mye, om ikke 5 ganger mer enn den dyreste Applemaskinen. Grunnen til at du får så enormt god gjensalgsverdi på Mac'en er rett og slett at det kun eksisterer en linje med maskiner og derfor vil disse bli støttet lengre. PC markedet beveger seg fortere.

 

Det er alltid urkomisk å lese noen av disse postene hvor folk fullstendig ignorerer prisen på produktet når det passer argumentasjonen. Jeg skal være enig i at Apple kan design og har vært flink å støtte produktene sine, samt at operativsystemet deres er veldig bra på brukeropplevelsen.

 

Men at Mac maskiner eller OSX alltid er bedre i alt enn tilsvarende PC er bare bull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...