Gå til innhold

ikke normalt med rustfritt stål i stativer?


Anbefalte innlegg

Gjorde et innkjøp av et induro stativ for i underkant av 2000kr og var ganske sikker på at dette stativet skulle ha rustfritt stål!Men jeg fikk meg en negativ overraskelse når jeg nå nylig oppdaget at det har utviklet seg litt rust på visse områder og dette til tross for at jeg prøver å holde stativet så rent og tørt som mulig.

 

Har derimot tatt en del sjølandskap de siste ukene og det er tydeligvis dette som har forårsaket rusten, så er nå litt skuffet. Har hørt og lest at induro er et bra merke, så de burde kanskje i det minste ha rustfritt stål i sine stativer? Litt lei av å betale mye penger for produkter som ikke holder mål!!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rustfritt stål blir rustent av saltvann. Det er mer motstandsdyktig enn "vanlig" stål, men du skal like fullt skylle og rengjøre utstyret ditt når det har vært i kontakt med salt.

 

 

Fra Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Rustfritt_st%C3%A5l

En vanlig misforståelse om rustfritt stål er at det overhode ikke ruster. Faktum er at alt stål kan ruste under de rette betingelsene, men rustfritt stål har en betydelig høyere motstandskraft mot rustangrep og annen korrosjon enn annet stål.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Mye mulig det, men når det har begynt å utvikle seg rust i mutterne som er på toppen av beina til staivet, så vet jeg ikke helt hva jeg skal tro. Dette området har veldig lite kontakt med saltvannet, men kan selvsagt få en liten "sprut" i ny og ne. Men tørker og skylder alltid stativet etter bruk, så skulle da tro at det ville være bra nok tiltak for å slippe rust.

Lenke til kommentar

Står det ellers på produktsidene til Induro at alt er laget av rustfri materialer? Spikes og sånt er nok rustfritt, men det er slett ikke sikkert at alt er det.

Jeg er ikke sikker, men burde f*** meg vært standard etter min mening. Eller kanskje produsentene går utifra at fotografer ikke tar sjølandskap? Egentlig litt latterlig at noen man bruker så mye penger på ikke er mer rust sikkert.

 

Mitt råd til alle nye ferske fotografer der ute, kjøp det aller dyreste utstyret fra starten av, så slipper dere mye frustrasjon i fremtiden.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker, men burde f*** meg vært standard etter min mening. Eller kanskje produsentene går utifra at fotografer ikke tar sjølandskap? Egentlig litt latterlig at noen man bruker så mye penger på ikke er mer rust sikkert.

Bruker du noe som helst utstyr i saltvann du regne med korrosjon. Du må selv rengjøre og olje, og kan ikke regne med så veldig mye. Salt korroderer stort sett alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker du noe som helst utstyr i saltvann du regne med korrosjon. Du må selv rengjøre og olje, og kan ikke regne med så veldig mye. Salt korroderer stort sett alt.

ja, har lært det nå. Brukte olje tidligere, på mitt gamle stativ, men trodde jeg skulle slippe dette på mitt nye. Vet at saltvann korroderer det meste over tid, men trodde ikke det skulle så lite til.Har som sagt skjedd nå nylig, i løpet av de to siste ukene.

 

Men hvis stativet faktisk bruker rustfritt stål, så tror jeg det hadde vært fritt for rust nå, for har som sagt pleid å skylle og tørke det etter bruk. Men dette vet jeg egentlig for lite om til å kunne komme med noe sikre konklusjoner. Håper bare dette er normalt, også med rustfritt stål, og at jeg ikke har gjort enda et bom kjøp(selv om det selvsagt ikke er krise, litt rust skader jo ikke)

Lenke til kommentar

Den kjappeste måten å teste om stål er rustfritt eller ikke er å bruke en magnet og sjekke om det er magnetisk. De fleste rustrie legeringer er ikke magnetiske.

 

Rustfritt stål er mykere og dyrere enn andre stållegeringer, men er mer motstandsdyktig mot korrosjon. Hvis det i tillegg er syrefast AISI 316L og elektropolert er det ennå mer motstandsdyktig mot korrosjon.

Titan er ennå mer motstandsdyktig, men koster litt mer.

Det koster deg ikke mange kronene å bytte ut noen muttere mot syrefaste fra Biltema eller annen jernvarehandler, men det kan være litt vanskeligere å skaffe hvis det er tomme-gjenger istedenfor metriske gjenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan du ikke bare skifte ut mutterne til syrefaste versjoner fra Biltema?

Mye mulig det, men når det har begynt å utvikle seg rust i mutterne som er på toppen av beina til staivet, så vet jeg ikke helt hva jeg skal tro.

Rustfritt stål er et begrep man bruker på stållegeringer med vesentlig forbedret korrosjonsmotstand. Det finnes et utall stållegeringer (i prinsippet uendelig mange) som kan betegnes som rustfrie. Mutter, bot, ringer og godset der dette er festet kan være av ulike rustfrie legeringer og er du uheldig har de såpass ulik galvansi spenning at det kan oppstå galvanisk korrosjon. Det finnes mange eksempler på at rustfritt + rustfritt = rust. Det er ikke uten grunn at oljeselskapene har svært strenge standarder for hvilke legeringer som kan brukes og kombineres på plattformer. Jeg regner ikke med at fotostativprodusenter har all verdens kompetanse på korrosjon så det kan fort skje noen uheldige kombinasjoner de må lære av. Håper du tar kontakt med Induro og forklarer problemet. Mulig de tar ditt innspill i betraktning når de forbedrer produktene, eller at du får reklamert på stativet direkte til dem.

Lenke til kommentar

Mye mulig det, men når det har begynt å utvikle seg rust i mutterne som er på toppen av beina til staivet, så vet jeg ikke helt hva jeg skal tro. Dette området har veldig lite kontakt med saltvannet, men kan selvsagt få en liten "sprut" i ny og ne. Men tørker og skylder alltid stativet etter bruk, så skulle da tro at det ville være bra nok tiltak for å slippe rust.

Høres ut som mutrene er vanlige forniklede mutre. Billige!

Dette holder ikke ved eksponering av salt.

Lenke til kommentar

Høres ut som mutrene er vanlige forniklede mutre. Billige!

Dette holder ikke ved eksponering av salt.

ja, kanskje det, og det er jo ikke særlig bra av induro hvis det er tilfellet. Ok, det var ikke det dyreste stativet til induro, men jeg ga tross alt 1700kr for det og hadde i det minste forventet litt bedre kvalitet. Og hvis jeg har forstått rett, så er induro en av de bedre produsentene?

Lenke til kommentar

ja, kanskje det, og det er jo ikke særlig bra av induro hvis det er tilfellet. Ok, det var ikke det dyreste stativet til induro, men jeg ga tross alt 1700kr for det og hadde i det minste forventet litt bedre kvalitet. Og hvis jeg har forstått rett, så er induro en av de bedre produsentene?

 

Jeg har ikke brukt Induro selv, men sett det i butikken og på en del tester og Induro ser ut til å satse på bra kvalitet til gode priser, dvs et merke som gir bra pris/ytelse på linje med f. eks. Benro. Hvordan kvaliteten er i forhold til high end merker som Gitzo og RRS vet jeg ikke, men sannsynligivs ikke så veldig langt unna til en mye lavere pris.

 

Hvis du er interessert i stativ som er garantert å tåle saltvann har Gitzo en serie de kaller Ocean, ser Japan Photo har en av modellene.

 

http://www.gitzo.com/photo-tripods-ocean

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke brukt Induro selv, men sett det i butikken og på en del tester og Induro ser ut til å satse på bra kvalitet til gode priser, dvs et merke som gir bra pris/ytelse på linje med f. eks. Benro. Hvordan kvaliteten er i forhold til high end merker som Gitzo og RRS vet jeg ikke, men sannsynligivs ikke så veldig langt unna til en mye lavere pris.

 

Hvis du er interessert i stativ som er garantert å tåle saltvann har Gitzo en serie de kaller Ocean, ser Japan Photo har en av modellene.

 

http://www.gitzo.com/photo-tripods-ocean

 

ok, da er det verdt med litt små rust! Ikke i all verden at jeg noen gang kommer til å betale så mye for et stativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sannsynligvis er stativet av en aluminiumslegering og skruene er el-forsinket 8.8 skruer eller A2-70 rustfrie.

 

Vil ikke anbefale og bytte ut til syrefaste skruer siden du kan lage en for stor avstand i spenningsrekken og du kan få en elektrokjemisk reaksjon.

 

Som nevnt over test med en magnet, sitter magneten kraftig er det en jernlegering, føler du at det en noe motstand er det rustfritt, ingen motstand er det syrefast.

 

Du kan bruke litt vaselinolje for og holde rusta borte.

 

Hvis noen har interesse for og lese om korrosjon er det et fint kompendium her.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

ok, da er det verdt med litt små rust! Ikke i all verden at jeg noen gang kommer til å betale så mye for et stativ.

 

Du kan bytte en del skruer for den prisen. Sikkert andre forskjeller også, men det skal noe til å forsvare prisforskjellen. Forøvrig er det jeg linket til (så vidt jeg vet) det "rimeligste" av Ocean-modellene...

Lenke til kommentar

 

Du kan bytte en del skruer for den prisen. Sikkert andre forskjeller også, men det skal noe til å forsvare prisforskjellen. Forøvrig er det jeg linket til (så vidt jeg vet) det "rimeligste" av Ocean-modellene...

Hvem gidder å bruke så mye på et stativ?Er jo mer en dyrt nok for kameraer og objektiver som det er. Er ikke akkurat slik at man tar bedre bilder med et godt stativ, så lenge man har et stativ som gjør det enkelt å justere komposisjonen

Lenke til kommentar

Hvem gidder å bruke så mye på et stativ?Er jo mer en dyrt nok for kameraer og objektiver som det er. Er ikke akkurat slik at man tar bedre bilder med et godt stativ, så lenge man har et stativ som gjør det enkelt å justere komposisjonen

Det er å betale ekstra for vekt, pålitelighet og robusthet - og pikselpeeper du på detaljer er det en hel del forskjell i bildekvalitet om stativet klarer å holde kamera og objektiv helt stille eller ikke.

Husker det var en tidligere bruker som påstod at set ikke var mulig å ta skarpe bilder på lang lukkertid, formodentlig fordi han hadde for dårlig stativ.

 

Har selv lyst på et Really Right Stuff-stativ, som er oppi samme prisklasse inkludert hode... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem gidder å bruke så mye på et stativ?Er jo mer en dyrt nok for kameraer og objektiver som det er. Er ikke akkurat slik at man tar bedre bilder med et godt stativ, så lenge man har et stativ som gjør det enkelt å justere komposisjonen

ehh jo ett kjipt plæstikkstativ til 199,- er ustødig, minimal bærevne og denne instruksjonsvideoen forklarer dette på en detaljert måte:

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...