Gå til innhold

Peiling på liten hund? Trenger råd!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

So what? Bastarder er hunder det også.

 

Enig. Men det tok meg noen år å ikke hisse meg opp over alle poo-mixene som dukker opp. ;) Hadde vært bedre for hundene og valpekjøpere om det ble opprettet rasestandard på diverse poo-blandinger for å holde orden og sikre kvalitet på avl. Foreløpig kan jo hvem som helst mixe og selge de til rasepris, og det er litt skummelt når man ikke har noen retninglinjer for avl i bakgrunn, eller godkjenninger av avlsdyr.

Lenke til kommentar

 

Enig. Men det tok meg noen år å ikke hisse meg opp over alle poo-mixene som dukker opp. ;) Hadde vært bedre for hundene og valpekjøpere om det ble opprettet rasestandard på diverse poo-blandinger for å holde orden og sikre kvalitet på avl. Foreløpig kan jo hvem som helst mixe og selge de til rasepris, og det er litt skummelt når man ikke har noen retninglinjer for avl i bakgrunn, eller godkjenninger av avlsdyr.

Sant. Men vil heller ha en gatemix enn en ødelagt rasehund. En del av rasene er ødelagt av avl.

 

Har selv en mix av berner sennen og golden retriever som jeg overtok på omplassering, fantastisk hund. Rolig gemytt, trygg og selvsikker, snart 9 år gammel og ingen helseplager utenom en og annen ørebetennelse. Hengeører og veldig glad i vann er en uheldig kombinasjon.

Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale Yorkshire terrier. Røyter ikke, allergivennlig, rolig og snill (ihvertfall min, er hannhund)

Kjøpte nylig en som var 8 uker. Nå er den ca. 16 uker.

Denne hunden ser ut som en levende bamse, og er utrolig leken men også rolig.
Eneste gangen han kan syte litt er om han er innesperret når vi har masse gjester.

Lenke til kommentar

Nja. Om en viss type mix får ett spesielt navn, så hvorfor ikke bruke det?

 

Dette brukes bevisst av mange oppdrettere for å gi inntrykk av at de selger renrasede hunder.

Særlig gjelder dette diverse doodle-mixer, så som goldendoodle, labradoodle osv..

 

Siden dette er hunder med tildels enorm forskjell fra individ til individ vil det være feil å omtale de som en homogen gruppe.

 

Men klart, det er mye lettere å selge om man har et fancy liksomrasenavn å bruke.

Jeg kan anbefale Yorkshire terrier. Røyter ikke, allergivennlig, rolig og snill (ihvertfall min, er hannhund)

Kjøpte nylig en som var 8 uker. Nå er den ca. 16 uker.

 

Denne hunden ser ut som en levende bamse, og er utrolig leken men også rolig.

Eneste gangen han kan syte litt er om han er innesperret når vi har masse gjester.

 

Hvor mye vet du egentlig om hunden din når den er 16 uker gammel?

 

Du har en valp, ikke en ferdigformet hund.

Lenke til kommentar

 

Dette brukes bevisst av mange oppdrettere for å gi inntrykk av at de selger renrasede hunder.

Særlig gjelder dette diverse doodle-mixer, så som goldendoodle, labradoodle osv..

 

Siden dette er hunder med tildels enorm forskjell fra individ til individ vil det være feil å omtale de som en homogen gruppe.

 

Men klart, det er mye lettere å selge om man har et fancy liksomrasenavn å bruke.

 

Hvor mye vet du egentlig om hunden din når den er 16 uker gammel?

 

Du har en valp, ikke en ferdigformet hund.

Det er nå sant det, men jeg ga mitt uttrykk om min hund i forhold til hennes ønsker. At den er så den er nå i valpetiden burde jo bare være mer positivt.

 

"Krav:

-Liten søt kosehund

-Må være allergivennlig

-Minst mulig bjeffing

-Lite ingenting røyting"

Lenke til kommentar

Vi har en boarder collie / pointer blandings hund og den er helt perfekt :3

 

-Liten søt kosehund

Hun er ikke liten akkurat, men ikke i nærheten av stor iallefall

-Må være allergivennlig

Både jeg og moren min er allergisk mot hunder og det går helt fint for oss.


-Minst mulig bjeffing

Bjeffer aldri, men dette har vel litt med hvordan hunden er oppdratt?


-Lite ingenting røyting"

Røyter ikke så mye, men har ikke hatt hund før så kan egentlig ikke sammenligne.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg vurderer veldig stekt å kjøpe valp, men er svært usikker på valg av type.

 

Krav:

-Liten søt kosehund

-Må være allergivennlig

-Minst mulig bjeffing

-Lite ingenting røyting

 

Jeg er ungdom i 20-årene. Jobber, så hunden må kunne være alene 8 timer.

Enkle små turer, jeg er ikke særlig aktiv.

 

Noen som har anbefalinger av hundrase? Har lest at Puddel er best, men de eneste to jeg kjenner som har hund, har puddel, så vil helst ikke ha puddel.

 

Jeg har lest og kommet frem til Maltese, Maltipoo, Bolonka.. Skikkelig søte hunder!!! Noen som har erfaring?..

 

Har dere ellers råd og ting jeg bør tenke på, setter jeg STOR pris på tilbakemeldinger!!

 

Bør jeg kjøpe nyfødt valp, noen mnd gammel, stor, etc? Har ingen erfaring med hund.

 

Hvis jeg skal gi deg et råd ut ifra de preferansene du har så må det være at du IKKE anskaffer deg hund.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei du. Ikke la disse ta fra deg drømmen din om å få deg hund. Du virker veldig seriøs og grundig så en som deg vil få til dette uten problem. Ta til deg de gode rådene du har fått her og glem alt vrøvlet som ble skrevet.

Noen hundeeiere er helt fanatiske og glemmer sine egne barn. Jeg vet om flere barn som har havnet ufrivillig i psykiatrien i oppveksten grunnet foreldre som ikke ser de, bare hundene sine. Jeg tipper fler av de som har svart her er slik.

 

Dere som har svart useriøst og forsøkt knuse denne personens ønske om å få seg en hund må virkelig ta dere sammen og roe dere ned litt. Håper for Guds skyld att dere ikke har barn!!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Vi har en bischon frise hann på snart ti år. Han har vert hjemme alene i hus/leilighet i ca 5-7 timer hver dag i mange år. Det har aldri vært noe problem. Selfølgelig var han ikke alene så mye når han var liten. Så lenge man går ut med den en god tur om morgenen før man drar og den har alt den trenger ser jeg ikke problemet. Hunden sover når jeg kommer hjem fra skolen enda, gjør ikke fra seg inne og når jeg kommer hjem går vi bare en lang tur igjen. Han har ikke noe imot å være hjemme alene, og sover og spiser fint alene. Hunden blir slik du er, om du ikke går mye med den fra første stund vil den heller ikke trenge en mil tur hver dag senere i livet heller. Anbefaler virkelig rasen, smart og rolig hund :)

Lenke til kommentar

Generelt sett mener jeg at alle hunder, uavhengig av rase og størrelse, bør gjennomsnittelig ha minst en time aktivisering/tur hver dag. Kan man ikke gi hunden det, så bør man revurdere om man kan gi en hund det den trenger.

 

Hunder er, dessverre noen ganger, svært tilpasningsdyktige, og kan fint overleve på lite aktivisering og små, korte turer. Men er det virkelig riktig å la en hund sove bort livet sitt i sofaen fordi man vil dekke egoistisk ønske om å eie en hund uten å følge den opp og gi den et best mulig liv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...