Gå til innhold

Peiling på liten hund? Trenger råd!


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer veldig stekt å kjøpe valp, men er svært usikker på valg av type.

 

Krav:
-Liten søt kosehund
-Må være allergivennlig
-Minst mulig bjeffing
-Lite ingenting røyting

Jeg er ungdom i 20-årene. Jobber, så hunden må kunne være alene 8 timer.
Enkle små turer, jeg er ikke særlig aktiv.

Noen som har anbefalinger av hundrase? Har lest at Puddel er best, men de eneste to jeg kjenner som har hund, har puddel, så vil helst ikke ha puddel.

Jeg har lest og kommet frem til Maltese, Maltipoo, Bolonka.. Skikkelig søte hunder!!! Noen som har erfaring?..

Har dere ellers råd og ting jeg bør tenke på, setter jeg STOR pris på tilbakemeldinger!!

Bør jeg kjøpe nyfødt valp, noen mnd gammel, stor, etc? Har ingen erfaring med hund.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er usikker på om du mener at hunden skal være hjemme 8 timer om dagen eller 8 timer i ny og ne, startfasen når du får hund så kan du rett og slett ikke dra fra den i det hele tatt. Du må ha lang ferie eller være 2 stykker.

 

og skaffer du deg hund alene kan du ikke alltid regne med at noen kan passe hunden om du blir borte lenge og du bør hvertfall ikke tenke tanken på at det at noen kommer innom og gir den nytt vann/mat og går en liten tur er greit om du skal bort, du må ha mulighet og resurser til og ta deg av hunden selv når du er borte. Du kan ikke la en hund stå alene 8 timer hver dag om det er det du tenker på det er i mine øyne dyreplageri og da virker det for meg som om du bare har hund til din egen fornøyelse og ikke er klar for det ansvaret det er og ha hund. Du skal ha tid til og dresere hunden og det er ikke gjort på ett år og når du får en valp så kan du rett og nesten ikke la den være alene hjemme i det hele tatt første 2-3 måndene, Og sette hunden i bur i 8 timer er uaktuelt i mine øyne, så skal den lære seg og være alene hjemme må den dreseres til og kunne få være løs i huset/leiligheten og dette må tas gradevis.

 

Det er et større ansvar en hva du tror.

 

 

og kjenner du ingen som har hunder så må du oppsøke et treningsporgram der hvor hunden kan sosialiseres med andre hunder,barn og kanskje andre dyr også. Du kan ikke la en hund gå livet ut uten at den sosialiseres med andre hunder i ny og ne.

 

 

Du kan gå på youtube og se på Dogs 101 serien, der får du informasjom om raser, hva de kan og ikke kan utsettes for. En liten hund er nødvendigvis ikke en lite aktiv og krevende hund.

 

https://www.youtube.com/watch?v=J9khrqxVpAc

 

noe du kan tenke på er at i sverige er det ulovlig og la hunden være alene i mer en 6 timer, vi har ikke slike regler i norge, og eksperter sier at valper skal man hvertfall ikke la være alene i mer en 1 time. Hvor langt valpestadiet er kan variere med dresur, den kan være voksen og bli en rastløs "idiotbikje" som ødlegger og river det som er så fort du går ut døra, så jeg vil tenke meg at du må jobbe hardt og mye for og dresere en hund til at den kan være alene hjemme i 8 timer av gangen, og hviler den for mye og gjør lite i løpet av dagen kan hunden få atferds problemer.

 

Jeg er mer glad i hunder en folk, derfor er jeg litt streng her men det er for mange som bare har hund til egen fornøyelse og ikke er klare for det ansvaret det er og ha en hund. Jeg har sett for mange dårlig eksempler til at jeg gidder og skrive rundt grøten. Det er ingen enkel sak og skaffe seg hund, leve med en hund, betale for alt, trene den og alltid ha tid/lyst til og gå tur og være aktiv med den.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

To av kravene er jo noe du selv legger opp til. Hunder kan bjeffe mye om de feks. er understimulerte, utrygge, usikre, aggressive, kjeder seg osv. At de skal være kosehund er også noe du selv legger opp til, selv om noen hunder ikke liker kos så kan det bedres om du lar det skje i hundens tempo.

 

Og siden du faktisk spør om du skal kjøpe nyfødt valp, så vil jeg anbefale deg å dedikere et år til diverse hundebøker. Det går ikke ann å kjøpe nyfødt valp, de er ikke leveringsklare før etter to måneder (8 uker).

De kan heller ikke være alene i så mange timer før etter flere uker og måneders trening, og det hele handler om hvilken innsats du legger i det. Gjør du ikke jobben skikkelig og går for fort frem kan du ende opp med en hund med seperasjonsangst som bjeffer kontinuerlig når du er borte og biter istykker alt. Jeg fikk meg valp igjen for nesten to år siden, og brukte vel rundt et halvt år før hun kunne være alene i 6-7 timer. (Jeg valgte å bruke så lang tid som mulig, hovedsaklig fordi jeg kunne, men også fordi jeg visste at når hun ble eldre måtte hun takle en hel arbeidsdag)

De første dagene er man hjemme hele tiden med hunden, helst uten besøk, bare for å bli kjent med bostedet og de i familien. Så introduserer man mer og mer, nærmiljøet, venner som ofte er på besøk etc. Og ikke minst bilen.

Når hunden er trygg kan man begynne å trene på alene hjemme. Starter med å kunne gå i dusjen med døra lukket feks, så gå ut i ti sekunder, 20 sekunder, ett minutt, gå til postkassa, to minutter, fem minutter, ti minutter osv. Når man har kommet opp i to-tre timer uten problemer, så er det stort sett ikke noe særlig jobb med å holde en hel arbeidsdag, hvis hunden har lært seg å sove når den er alene merker den ikke forskjell på to og fem timer. (Unntatt når den er under året og fortsatt ikke har fullstendig blærekontroll.)

 

Min mening er at valp er MYE mer jobb enn en baby, for å nevne en sammenligning de fleste vet litt om.

Lenke til kommentar

Ehmm.. Har lest en del hundebøker og vært i kontakt med folk som har hunder, selvfølgelige skal jeg skaffe meg enda mer info. Takk for link!!

 

Jeg forstå bare ikke. I Norge må man jobbe 8 timer hver dag, med 5 uker ferie, maks 3 samenhengende. Selvfølgelig hadde jeg tatt 3 ukers ferie når evt får hund. Men hva med alle andre som har hund/valper og jobber 100%????

 

Betyr det at det er kun NAV-ere som kan ha kjæledyr??? Hvorfor skulle jeg, som ingeniør, ikke kunne ha den muligheten fordi jeg er pliktet å jobbe 8 timer hver dag?

 

Hadde ikke stengt hunden inni i bur. Den hadde fått sitt eget rom... Ferier/fritid er null problem, jeg har nettopp mulighet til å være hjemme med hund og gå masse turer...

 

Dette tok jo alt fra meg nå... :-(

Lenke til kommentar

Ettersom man må være to og samtidig ikke kunne la hunden være hjemme 8 timer alene det første året, stiller jeg stort spørsmål ved alle de andre hundre tusener av folk i arbeidslivet som faktisk kan ha hund.

 

Singel + arbeider = ikke hund..

Tror jeg skal melde meg som arbeidsledig..

Lenke til kommentar

Nei, når hunden blir eldre så kan den være mer alene, men i begynnelsen vil den nok være mye redd, og trenger dermed å bli passet på. Du har mange krav og å tilfredsstille alle er vanskelig. Ville ventet noen år med å skaffe meg hund, hvis jeg var deg. Å ja en hundevalp blir nesten som å ha en baby, du må forvente P bruke mye tid på den, og du kan ikke la den være alene i 8 timer, iallefall ikke før den føler seg ordentlig trygg, hjemme hos deg.

Lenke til kommentar

Ettersom man må være to og samtidig ikke kunne la hunden være hjemme 8 timer alene det første året, stiller jeg stort spørsmål ved alle de andre hundre tusener av folk i arbeidslivet som faktisk kan ha hund.

 

Singel + arbeider = ikke hund..

Tror jeg skal melde meg som arbeidsledig..

Så lenge alle i utgangspunktet kan få hund, så kan mange hundre tusen ha det og være borte halve/hele dagen med hunden i bur om de ønsker.

 

Men, det er ikke slik det bør være, heller ikke det som er best for hunden...

Lenke til kommentar

Hva med en hund som er litt eldre? Det er mange som vil omplassere hunden sin av forskjellige grunner. Da vil du vite mer om oppførselen til hunden (om den er kosete, hvor mye tur den er vandt til) og den vil kunne være alene hjemme uten så mye stress.

 

En hund på ett år er fortsatt en "valp" selv om den er mer voksen i kroppen. :)

 

Jeg har en liten hund og hun klarte ikke være alene hjemme før hun var nesten to år. Kunne ikke dra å handle engang uten at hun var med i bilen. Dette var jo umulig å forutse på forhånd. Selv om vi trente masse på å være alene funket det ikke. Hadde med hunden på jobb.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Takk for alle svar! Hva vil det hjelpe å vente noen år? Slik at jeg har enda mer arbeid på jobben?

 

Fikk dette svarer, ser det ikke ligger i tråden, vet ikke hva jeg skal gjøre nå....

 

 

Unskyld for at jeg er så direkte men jeg syntes det er idioti at du i det hele tatt tenker tanken på at du skal skaffe deg en hund for så og være lite aktiv + at du skal la den være alene hjemme 8 timer om dagen i tilleg til at du ikke har noen erfaring med hund ? Skal du kjøpe din første hund så skal du ha masse tid til og trene den, gå tur med den, være med den og ikke la den stå alene 8 timer om dagen da du er på jobb. Stor eller liten hund er irrelevant.

Det og kjøpe hund og ha den alene er ofte dumt. Hva skal du gjøre om du skal bort lenge ? Hva skal du gjøre om du blir ikke har mulighet til og komme hjem i løpet av dagen ? og du kan ikke regne med at andre kan passe den hele tiden, du kan heller ikke regne med og bli med på noen turer med venner/familie hver gang muligheten byr seg. Du bør rett og slett ikke skaffe deg en hund uansett rase/størrelse hvis du ikke har tid. Og det første året kan du hvertfall ikke regne med at og la den være alene hjemme i 8 timer er greit.

Lenke til kommentar

Sett inn annonse der du søker etter en pensjonist eller skoleungdom som kan hjelpe deg litt med avlastning i de første ukene.

 

Vil definitivt ikke råde deg til å gi opp det å få en hund. Hunder er fantastiske dyr og med litt planlegging så kan man få til valpehold selv som singel arbeidstaker :) Du må bare finne ut hvordan du kan få til starten.

 

Omplassering er dessverre vanskelig. Nesten alle omplasseringshunder er uoppdragne drittbikkjer med mentale og fysiske problemer. Gode hunder blir omplassert via venner og familie.

Endret av EternalSunshine
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går utmerket an å være alene, i full jobb og ha hund :)

 

Men da må du aktivisere hunden! Ikke komme fra jobb, lufte den 5 minutter for så å sitte i sofaen resten av dagen. Da ender du nok fort opp med en masete, bråkete og rampete liten venn

 

Jeg tok 4 uker ferie når jeg kjøpte min. Og hadde jobbet opp litt goodwill på jobb, slik at jeg kunne reise hjem i lunsjen f.eks for å lufte den hvis jeg ville.

 

Hustørr etter en uke, ingen problemer med å være hjemme alene, da jeg hadde tatt det gradvis de 4 ukene. Har nå en trygg og lydig hund som er glad i alt og alle. Når han er hjemme alene, så veksler han mellom å sove i sin og min seng(foretrekker visst min) Jeg har nok vært heldig med hvor lett han har vært å oppdra, alle valper er nok ikke like greie

 

Søk på bichon frise, koselige små hunder det :)

Endret av Posemedchips
Lenke til kommentar

Ehmm.. Har lest en del hundebøker og vært i kontakt med folk som har hunder, selvfølgelige skal jeg skaffe meg enda mer info. Takk for link!!

 

Jeg forstå bare ikke. I Norge må man jobbe 8 timer hver dag, med 5 uker ferie, maks 3 samenhengende. Selvfølgelig hadde jeg tatt 3 ukers ferie når evt får hund. Men hva med alle andre som har hund/valper og jobber 100%????

 

Betyr det at det er kun NAV-ere som kan ha kjæledyr??? Hvorfor skulle jeg, som ingeniør, ikke kunne ha den muligheten fordi jeg er pliktet å jobbe 8 timer hver dag?

 

Hadde ikke stengt hunden inni i bur. Den hadde fått sitt eget rom... Ferier/fritid er null problem, jeg har nettopp mulighet til å være hjemme med hund og gå masse turer...

 

Dette tok jo alt fra meg nå... :-(

 

 

Det er ikke kun "NAV-ere" som kan ha kjæledyr nei, men man må ha det tilrettelagt. Enten andre i familien som kan hjelpe til, pluss ferie og avspassering, evt når man studere har man mulighet til å trene opp alene-hjemme. Eventuelt at man kan ta med hunden på jobb, det er det mange arbeidsgivere som tillater. (Til og med nav, jeg kom på møte der engang hvor saksbehandleren hadde hunden inne på kontoret med oss).

 

 

Ettersom man må være to og samtidig ikke kunne la hunden være hjemme 8 timer alene det første året, stiller jeg stort spørsmål ved alle de andre hundre tusener av folk i arbeidslivet som faktisk kan ha hund.

 

Singel + arbeider = ikke hund..

Tror jeg skal melde meg som arbeidsledig..

 

Man må ikke være to, men da må man evt ha andre løsninger. Det er lettere når man er to.

Og ja, det spørsmålet kan du virkelig stille. Det er så utrolig mange hunder som lever forjævlige liv innesperret i bur 8-9 timer daglig fordi familien er på jobb, eller fordi de ikke trente godt nok på å gjøre hunden trygg alene hjemme, sånn at den må være i bur for å ikke ødelegge ting rundt seg. Det er mange hunder som plasseres i hundegård dagen lang, hvor de står og bjeffer og bjeffer etter kontakt. Det er utrolig mange valper i alderen 4-8 måneder som omplasseres/videreselges, og mye av det skyldes på allergi, selv om den virkelige årsaken er sjokket over hvor mye jobb det var, og at de plutselig blir låst fast til hjemmet. (Det er jo mye lettere å ta med seg en baby, enn en valp på alle steder.)

 

Det som er flott med det du gjør nå, er at du spør og får info om dette FØR hunden er i hus. Mange oppdager med sjokk at hunden ikke kan være alene uten å mistrives/ødelegge ting i frustasjon/tisse i frustrasjon etc når de først har fått den. Mange tror at valper kan bare stenges inne for de sover så mye. Og ja, de sover mye, men de må føle seg trygge. Hvis du tenker på teorien om hundeår/menneskeår, så vil små hunder være ca 14 år mentalt når de er ett år gamle, store hunder vil bare være ca 7 (de blir senere voksne). Når valpen da er to måneder gammel tilsvarer vel det et barn på ca 1-3 år. Det sier seg selv at det ikke er forsvarlig å la de være alene og bli redde. Hunder (og barn!) har ingen forståelse for at man kommer tilbake igjen når man forlater de. Det er noe som må læres. Når de har opplevd dette på en fin måte mange ganger og på ulike tidspunkt vil de vite at du kommer igjen, og å være alene = sovetid. Men det må som sagt trenes inn og læres inn.

 

 

 

Men hjelp med hunden bare i noen uker.?

Kom frem her at det var snakk om år den ikke kunne være alene..

 

Etter å ha lest på forskjellige forum ser det nesten ut til at folk behandler sine dyr bedre enn barn...

 

Full blærekontroll kommer sjelden før etter puberteten. Derfor skrev jeg år. Så hunden kan være trygg på å være alene hjemme mye tidligere enn det, men kan fortsatt trenge tissepauser. En løsning er å lære den fra den er valp til å tisse på avis, det er det mange oppdrettere som gjør også. Men om man ikke har mulighet til å lufte en tissetrengt hund, burde man kanskje planlagt litt bedre. Selv om det kan være en kriseløsning om man har et par hektiske dager på jobb.

 

Hunder er mye vanskeligere å oppdra enn barn. Om man eksploderer ovenfor et barn, pga en bagatell, kan man forklare barnet med ord etterpå at dette var feil, og snakke ut om det for å gjøre barnet trygg igjen. En hund kan man ikke forklare noenting for, man må rett og slett jobbe opp igjen tilliten, og det tar tid.

 

(Bare et eksempel på hund vs barn: Jeg har både barn og hund, og det verste som fins er babyer som er syke (altså før de kan snakke) og dyr som er syke. De kan ikke forklare noenting, og man kan ikke trøste med ord, for å forklare hvorfor ting gjør vondt. Sånne problem om at man ikke kan snakke med dyrene kommer i alle situasjoner med en hund, feks hvis noen rapper beinet så kan man ikke fortelle hunden etterpå at det var et uhell.)

 

 

Jeg synes ikke du skal legge fra deg tanken, men les spesielt om alene hjemme trening, og vurder å få en eldre hund. (Å ha en eldre hund i hus kan hjelpe om man får seg valp senere også, da tryggheten til den eldste vil smitte over.)

Hvis du finner rasen du ønsker, så kan du kontakte oppdrettere av denne. De får ofte tilbake egne hunder som skal omplasseres istedet for at de legges ut på finn.no, og har gjerne allerede folk på venteliste. Forklar hvorfor du ønsker en eldre hund, og legg gjerne igjen info og kontaktinformasjon til 10-12 oppdrettere.)

 

Angående allergi: Er det noen spesiell grunn til at du ønsker allergivennlig? For at hunden ikke røyter er ikke beviselig mer allergivennlig, det er ofte midd i pelsen o.l. som gir symptomer, ikke hårene. Jeg er veldig allergisk mot hund og andre dyr, men det har aldri hindret meg. En allergipille daglig året rundt hjelper mot det meste. Men overgår jeg to-tre timer på vanlig tid, så får jeg utslett og kløe på hud, øyne og nese. Jeg vasker alltid hendene etter at jeg har drevet med hunden, og har den ikke på soverommet. (Haha, akkurat nå ligger hun faktisk der, ungen snek med seg bikkja og la seg i senga mi, begge to...........) Men sånn i utgangspunktet er hun ikke der. ;)

Hvis du har familie/venner som er allergiske, går det ann å spørre om de vil ta en allergitablett en halvtime før besøk. Den virker ganske bra etter ca 20 minutter, og full virkning etter et par timer. En tablett i uka feks er ikke så ille, og er man allergisk får man de på blåresept, ellers kan de kjøpes over disk i butikk og bensinstasjoner også.

 

 

Edit: (som om jeg ikke har skrevet langt nok nå...)

En fin ting å gjøre om hunden er alene, både under opptreningen og når man er på jobb, er å lage noen hjernetrimmere. (Veldig viktig at du da har en hund som ikke spiser opp alt en får tak i, men de fleste gjør jo ikke det.)

Feks: Kong (gummikongle man får kjøpt i dyrebutikk/bettbutikk: Smør leverpostei inni den, legg i fryseren, og hunden har en liten jobb med å slikke i seg det.

Åpen flaske som man putter tørrforkuler i: vil ta en stund å trille den rundt nok til at alle kulene har falt ut.

Tom dopapir-rull: Fest teip i begge ender, evt tre over en gammel sokk, putt noe god hundemat inni.

Tomme melkekartonger har alltid vært populært her, de rives i stykker og gnages på. Det finnes også hundeleker som fokuserer på stimulering (det er det som er viktig, ikke turer! Men at hunden blir sliten i hodet og har noe å jobbe med.), de kan ha skjulte rom med plass til godbiter, kopper som må løftes opp, hunden må bruke snuta for å snurre den riktig osv.

 

Å gi mat løst er også en fin ting, ute kaster man tørrforkuler rundt omkring i gresset, så lar man hunden lete opp sin egen mat. Finnes faktisk falske gress-tepper nå som er laget for å legge hundematen innimellom også.

Endret av Heidi
Lenke til kommentar

TUSEN HJERTELIG TAKK for skikkelig svar og gode råd, Heidi!!!!!!!!!! (Har opprettet på annet forum også og bare fått fæle svar.. ) gjorde virkelig godt å endelig få et seriøst svar!

 

Har lest en del, og skal få låne en bekjent sin hund for å prøve meg..

 

Bor hjemme, far er allergisk mot hunder, får skikkelig pusteproblem, sår hals/øyne. For å få lov til å ha hund må den være allergivennlig og minst mulig røyting. Hvis ikke blir det ingen hund...

 

Er derfor det virker så kravstort. Opp til meg hadde jeg hatt null krav. Blir så lenge til jeg har råd til egen leilighet...

 

Igjen, tusen takk!!

Lenke til kommentar

TUSEN HJERTELIG TAKK for skikkelig svar og gode råd, Heidi!!!!!!!!!! (Har opprettet på annet forum også og bare fått fæle svar.. ) gjorde virkelig godt å endelig få et seriøst svar!

 

Har lest en del, og skal få låne en bekjent sin hund for å prøve meg..

 

Bor hjemme, far er allergisk mot hunder, får skikkelig pusteproblem, sår hals/øyne. For å få lov til å ha hund må den være allergivennlig og minst mulig røyting. Hvis ikke blir det ingen hund...

 

Er derfor det virker så kravstort. Opp til meg hadde jeg hatt null krav. Blir så lenge til jeg har råd til egen leilighet...

 

Igjen, tusen takk!!

 

Jeg tror kanskje at når far i huset er så allergisk så må dere teste ut først ja. Ikke hovedsaklig pga jobben med hund, men pga allergien. Fordi det er sjelden man ikke reagerer i det hele tatt på røytefrie hunder, stort sett reagerer man ganske mye på de også, pga midd i pelsen (altså på huden til hunden, spiller ingen rolle da om pelsen faller av). Er han villig til å ta evt allergisprøyte noen ganger i året? Det verste symptomet er jo pusteproblem, disse har ikke jeg annet enn om sommeren med pollen, og da jeg var yngre måtte jeg ta astmamedisin i tillegg sommertid.

 

Har du mulighet til å få låne en av de pudlene du kjenner en ukes tid? Selv om du ikke vil ha puddel så får dere en pekepinn. Og hvis det går bra, bør dere låne en hund av den oppdretteren og rasen du velger, før du kjøper. Hvis det går bra med hund fra samme rase og sted, så vil det nok gå helt fint, men det er kjempeviktig å finne det ut før man sitter der med en valp.

 

Og en ting til: Noen reagerer mer på valper enn voksne hunder, og omvendt. Så test med voksen hund, siden det er viktigst.

 

Edit: Lagt til noe..

Endret av Heidi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...