Gå til innhold

Er det noen her som ikke laster ned fra PB?


Skrueduck

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Hvilken lov sier det?

 

 

Åndsverksloven gir forbrukere rett til å lage sikkerhetskopier.

 

 

Det nærmeste jeg kom ved et søk er dette:

§ 39h. Den som har rett til å bruke et datamaskinprogram, kan fremstille eksemplar av, endre og bearbeide programmet i den utstrekning det er nødvendig for å bruke programmet i samsvar med dets formål, herunder også for å rette feil i programmet.

Den som har rett til å bruke et datamaskinprogram, kan fremstille sikkerhetseksemplar i den utstrekning det er nødvendig for utnyttelsen av programmet.

Den som har rett til å bruke et eksemplar av et datamaskinprogram kan, i forbindelse med slik lesning, fremvisning på skjerm, kjøring, overføring eller lagring av programmet som brukeren er berettiget til å utføre, iaktta, undersøke eller prøve ut hvordan programmet virker for å fastslå idéene og prinsippene som ligger til grunn for de enkelte deler av programmet.

Den som har rett til å bruke en database, kan foreta slike handlinger som er nødvendig for tilgang til databasens innhold og normal utnyttelse av denne.

Bestemmelsene i andre, tredje og fjerde ledd kan ikke fravikes ved avtale.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2

Jeg er ingen jurist, men regnes film og musikk som datamaskinprogrammer? Jeg tror at i den utstrekning det er nødvendig er et viktig stikkord. Og enda viktigere, retten til å bruke produktet gjelder fra det tidspunktet du har kjøpt det, så mener du at denne loven og et eventuelt brudd på den fra tilbyderens side legitimerer nedlasting? I så fall, hvordan vil du begrunne det?

Har jeg oversett noe eller mener du en annen paragraf?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har visst problemer med å skjønne at eg driter fullstendig i om det er ulovlig å laste ned. Eg føler meg ikkje kriminell nei.

 

Og det er ett ubestridelig faktum at siden internett ble vanlig har plate og filmbransjen vore meir opptatt av å sabotere forbrukeres rettigheter enn av å utnytte mulighetene i teknologien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har visst problemer med å skjønne at eg driter fullstendig i om det er ulovlig å laste ned. Eg føler meg ikkje kriminell nei.

 

Og det er ett ubestridelig faktum at siden internett ble vanlig har plate og filmbransjen vore meir opptatt av å sabotere forbrukeres rettigheter enn av å utnytte mulighetene i teknologien.

Ok, takk for svaret.

Lenke til kommentar

Du kan ikke forsvare nedlasting, men gjør det likevel? Eller sier du at det er greit å laste ned fordi du mener at underholdningsbransjen er ond?

Blir litt som å stjele cola butikken fordi Cola company har dårlig etikk. Eller apple produkter fordi de utnytter fattige land for å lage produktene sine. Å stjele hjelper ingen, å slutte å kjøpe derimot.

 

Jeg føler "entitlement" er et viktig begrep her. "Hvorfor kan de ikke bare gi meg all musikk, film og tv-serier som streaming og nedlastning for 39kr i mnd? Da vil jo ALLE ha det."

 

Men vet du hva, du kan hørte masse musikk på youtube og spotify, du kan se filmer og tv-serier på netflix, hbo go, viaplay, nrk.no osv. Og det billig. Det finnes ingen god grunn til å laste ned lengre. Ingenting er bedre enn gratis for noen.

 

Heller ikke "de må lansere det over hele verden samtidig" er et godt argument. Det koster altformye å lansere små filmer overalt samtidig, er det en hit i USA er det sannsynlig at det vil bli en hit i resten av verden også, men det vil ta tid å markedsføre og få den over til andre land.

 

"De tjener så mye på det uansett, det koster ingenting for dem at jeg kopierer." Nok et dårlig argument. Profittmargin på ting som cola er ca. 90%. Betyr det at vi burde stjele oppskriften for cola, produsere den og distribuere den selv? Nei, slik fungerer det ikke. Hvis jeg skaper et produkt skal jeg ha rett til å eie produktet og gjøre hva jeg vil med det.

 

Hvis du stemmer for kapitalisme stemmer du også for dette. Eneste unntak ville vært hvis du er kommunist og imot privat eiendomsrett og kopirettigheter.

 

Faktum er at å betale 100kr for å se en film som kostet 1milliard å lage faktisk er en veldig god deal, og eneste grunnen til at det er såpass billig er fordi mange mennesker betaler sin del.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

 

 

Hvilken lov sier det?

Åndsverksloven gir forbrukere rett til å lage sikkerhetskopier.

 

Det nærmeste jeg kom ved et søk er dette:

§ 39h.

 

(...)

 

Har jeg oversett noe eller mener du en annen paragraf?

 

I henhold til §§ 53a og 53c er det uansett ulovlig å omgå en kopisperre. I alle fall slik jeg leser loven.

 

Unntaket var vel, om jeg ikke husker feil, at slik omgåelse var nødvendig for å spille av mediet på en relevant avspiller (jeg husker ikke bestemmelsen ordrett).

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Men vet du hva, du kan hørte masse musikk på youtube og spotify, du kan se filmer og tv-serier på netflix, hbo go, viaplay, nrk.no osv. Og det billig. Det finnes ingen god grunn til å laste ned lengre. Ingenting er bedre enn gratis for noen.

Selvsagt, er en film tilgjengelig på kino, i butikk, på netflix eller viaplay, så ser jeg den der. Er den ikke tilgjengelig på noen av disse stedene, dog, så laster jeg den ned. Det føler jeg meg ikke det minste "kriminell" for heller, til tross for at loven er slik. Og med det så er det med en gang mange gode grunner til å laste ned, og det fremdeles. Det er akkurat like mange grunner som det er utgivelser som ikke er tilgjengelig nok.

 

Argumenterer jeg, eller noen andre, at det er en menneskerett å få se det materialet man vil? Nei. Jeg argumenterer at slik ståen er, så er valget av og til mellom å laste ned, eller ikke se i det hele tatt.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Personlig laster jeg ned serier og filmer som jeg ellers ikke får tak i, eller som det er lenge til release.

Enkelte ting kjøper jeg uansett (f. eks Hobbiten og Ringenes Herre som nevnt tidligere i tråden).

 

Har Spotify og Netflix konto, så streamer alt jeg "kan". Har ikke lastet ned musikk på gudene vet hvor lenge..

 

 

Ja, jeg er kriminell. :)

 

 

Laster ikke ned spill. Vet som regel hva jeg vil ha, ser videoer av gameplay osv før kjøp.

 

Kan også tilføye at jeg ser alt av "storfilmer" på kino. :)

Endret av Lovegame
Lenke til kommentar

 

Men vet du hva, du kan hørte masse musikk på youtube og spotify, du kan se filmer og tv-serier på netflix, hbo go, viaplay, nrk.no osv. Og det billig. Det finnes ingen god grunn til å laste ned lengre. Ingenting er bedre enn gratis for noen.

Selvsagt, er en film tilgjengelig på kino, i butikk, på netflix eller viaplay, så ser jeg den der. Er den ikke tilgjengelig på noen av disse stedene, dog, så laster jeg den ned. Det føler jeg meg ikke det minste "kriminell" for heller, til tross for at loven er slik. Og med det så er det med en gang mange gode grunner til å laste ned, og det fremdeles. Det er akkurat like mange grunner som det er utgivelser som ikke er tilgjengelig nok.

 

Argumenterer jeg, eller noen andre, at det er en menneskerett å få se det materialet man vil? Nei. Jeg argumenterer at slik ståen er, så er valget av og til mellom å laste ned, eller ikke se i det hele tatt.

 

Så og si alt er mulig å få tak i, veldig enkelt å importere varer fra utlandet. Hvis du ikke får kjøpt det i butikk ligger det meste på ebay. Hvilke filmer/serier er det du sikter til at du ikke fåt tak i? For det går fint an å vente på at utgivelser kommer til norge, er en dårlig unnskyldning at det kommer et par måneder senere.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...