Gå til innhold

Slik kom piratjegerne frem til rekorderstatningen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ankh: Nå bør sånne erstatnings ha en viss sammenheng med virkeligheten. Man kan ikke regne alle potensielle intekter maksimalt og avskrive posetive effekter piratkopiering har.

 

Det kan jo hende at filmen ikke tjente penger fordi det er en dårlig film. Når jeg var ung fikk produktet filmskapere og musikere skylden når de ikke lyktes. Nå er det bare piratkopiering som har skylden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fy faen for noen pirat kopierings drittsekker. Jeg har sikkert tapt over 80 milliarder kroner på at jeg ikke tør gi ut mitt materiale i frykt for at det skal piratkopiert uten vederlag og tapet av lisenser på dette må jo langt overstige denne initielle summen på 80 milliarder, fy faen, jeg er i praksis ruinert i forhold til hva jeg kunne ha hatt. Hvem skal jeg saksøke?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

... en lisenskonsulent ved navn Bertil Sandgren ...

Det er vel en yrkestittelen som ligger definitivt lavest på min respekt skala. Sånn noen hakk under profesjonelle flaskesamlere.

Dårlig gjort å fornærme flaskesamlere slik! De gjør tross alt en arbeidsinnsats, i motsetning til denne parasitten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Dra til butikken og kjøpe en Blu Ray er vanskelig? Leie film på nettet er vanskelig?

I forhold til å ha en streaming-tjeneste ala Spotify der en for et gitt, månedlig beløp har de aller fleste filmer og serier tilgjengelig på et sted?

Unødvendig tungvint og vanskelig.

 

For ikke å snakke om at det er et voldsomt fåtall som ønsker eller har mulighet til å lagre hundre- eller tusenvis av fysiske filmer og serier hjemme.

Og da har en ikke engang nevnt de håpløse antipirat-kampanjene en blir spammet ihjel av ved kjøp av fysisk film.

 

Hadde ikke bransjen hatt et håpløst arkaisk system der ulogisk og kundefiendtlig fragmentering av rettigheter er normen, kunne tjenester som Netflix og lignende allerede hatt en nær tilfredsstillende tjeneste på plass.

Slin det er nå er desverre ikke utvalget godt nok til å hindre at folk ser seg nødt til å skaffe seg tilgang på alternative måter.

 

Å leie film er forsåvidt greit, men når fortsatt ikke en god streaming-tjeneste til knærne mtp på brukervennlighet, med sin tidsbegrensede, engangs leieperiode.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må nesten le hvor bortskjemt barn er nå til dags. Nesten pinlig. VILHAVILHAVILHAVILHAVILHAVILHAVILHAVILHAVILHAVILHAVILHAVILHAVILHA!!!!

 

Om du vil leve i 1985 og fremdeles bruke tid på å leie video i den lokale videosjappa, så skal ingen nekte deg det.

 

Vi andre lever i snart 2014.

Endret av FiveInline
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Nettopp. Gi folk et faktisk reelt alternativ som er kvalitativt på høyde og like lettvint, og piratkopiering slik vi kjenner det vil i stor grad høre fortiden til.

Dra til butikken og kjøpe en Blu Ray er vanskelig? Leie film på nettet er vanskelig?

Jeg synes at å dra til en butikk for å kjøpe en blueray eller dvd er tungvindt ja. Hele prosessen er preget av unødvendige steg helt fra et selskap brenner blueray plata og hele veien til plata er rippet på media serveren min er helt unødvendig da det finnes teknologi som effektiviserer prosessen.

 

Nå er sånne løsninger på plass og både HBO og Netflix er populært sammen med andre tjenester men jeg tviler veldig sterkt på at de hadde vert her uten piratkopiering. Det var jo en av grunnene til at Apple fikk lov til å begynne å selge musikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må nesten le hvor bortskjemt barn er nå til dags. Nesten pinlig. VILHAVILHAVILHAVILHAVILHAVILHAVILHAVILHAVILHAVILHAVILHAVILHAVILHA!!!!

Det er vel en annen debatt. Ingen grunn til at platebransjen skal tape penger på bortskjemte unger. Dvs, så lenge det finnes alternativer som kan danke ut piratkopiering. Husk at piratkopiering er et symptom på nettopp manglende digitale distribusjons metoder. Det å sitte å tviholde på prinsipper om at det er ulovlig å piratkopiere vil kun føre til egen undergang.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

En gang i tiden kunne man gå inn i videosjappe og lei seg en film .

Hadde man ikke avspiller så kunne man også lei seg en slik en

Man hadde også et viss utvalg å ta av

Nå er alt dette borte

 

I dag må man kjøpe filmen hos Rimi , Rema , Elkjøp eller ekspert eller kiosken med et streng begrenset utvalg

Det eneste som er igjen nå er lei vi fjernkontrollen til tv dekoderen eller at man må gjøre det via en netttjeneste

 

Å leie film via tv er det heller ikke alle som har muligheter til

 

Skal man så gjøre det på Internett så krever det en pc rask nok

( det er jo bare et lite mindretall som kan gjøre det på tven )

 

Skal man så kjøpe en eller flere filmer så må man til en nettbutikk for å få tilstrekkelig stort nok utvalg

Da må man også vente en uke før man har filmen i handa

 

skal man så lei via tven så må man også ta hensyn til alle programmene som går der

 

Forholdene er ikke slik som før da man kunne se en fil når man hadde lyst

alt må planlegges i dag

 

 

Det er en ting jeg skulle ha vist , hvordan klarer dere som har fler 100-tals filmer på harddisk å holde den totale oversikten ?

hvordan klarer dere huske alle filmene dere har ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg begynner å gå dritt lei alle "men vi lever i "sett inn år her"" argumentene og alle de andre kommentarene fra folk som ikke forstår/ikke vill forstå hvorfor ting er som de er i bransjen.

 

Ok, jeg vill forklare for dere hvorfor ting er som de er, og det er ganske enkelt og logisk.

 

Filmbransjen er slik den er fordi de som sitter på toppen ikke er 20år, ikke 30år, men 50/60+

De er vant med en annen hverdag, og en av de vanskeligeste tingen ett menneske kan gjøre er å forandre gamle vaner. De gjør ting slik de alltid er vant med og sånn kommer det til å være frem til det kommer yngre blod inn i de rekkene.

 

En av grunnen til at at tjenester som Spotify har klart det er, ja helt riktig, folkene der er yngere og er mer vant med internett, surprise surprise!

Prøv å forklar hvordan ting var før i tiden for en som ikke har opplevd en verden uten internett, de vill synes ting var veldig tungvindt.

Jeg husker godt tiden uten mobil eks, eller sagt på en annen måte, tiden da mobil ikke var allmanseie og tok liten plass. Da var man mer avhendig av å gjøre avtaler på forhånd å holde de.

 

Prøv å sett dere inn i hvorfor ting er som de er.

 

Hilsen en som husker da vi hadde videokiosker, kunne leie både konsoller og konsoll spill, tiden da ikke alle hadde mobil, tiden før pokemon.

Lenke til kommentar
Det er en ting jeg skulle ha vist , hvordan klarer dere som har fler 100-tals filmer på harddisk å holde den totale oversikten ?

hvordan klarer dere huske alle filmene dere har ?

 

Selv bruker jeg XBMC, og spesielt til filmer så er dette gull, da man har alt i et griselekkert brukegrensesnitt, hvor man også kan "huke" av hvilken filmer man har sett f.eks.

 

Skulle jeg hatt alt i mapper i windows og bladd igjennom der, hadde det blitt ganske uoversiktlig.

 

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ok, jeg vill forklare for dere hvorfor ting er som de er, og det er ganske enkelt og logisk.

 

Filmbransjen er slik den er fordi de som sitter på toppen ikke er 20år, ikke 30år, men 50/60+

De er vant med en annen hverdag, og en av de vanskeligeste tingen ett menneske kan gjøre er å forandre gamle vaner. De gjør ting slik de alltid er vant med og sånn kommer det til å være frem til det kommer yngre blod inn i de rekkene.

 

Tror du helt ærlig at dette er grunnen til at situasjonen er som den er?

Lenke til kommentar

 

...alt må planlegges i dag

Herre min hatt, nei, hele poenget er at vi ikke behøver å planlegge noe idag. Hvis du ønsker å se en film i dag, så finnes det utallige kanaler hvor du kan leie en film og få tilgang på den i løpet av få minutter (dog overpriset og lav kvalitet).

 

Forhåpentligvis vil det bli bedre i fremtiden, gamlingene i bransjen må bare havne under torva først. Jeg håper at kommende sjefer i filmbransjen kjenner/forstår sine kunder. Den gamle Hollywood æraen er over. Nytenkning må til, verden er ikke den samme som de vokste opp i.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...