Gå til innhold

Slik kom piratjegerne frem til rekorderstatningen


Anbefalte innlegg

Seerne. Hører stadig folk som sier de ikke gidder å kjøoe filmer fordi piratkopien de så var så dårlig kvalitet.

Jeg har bedrevet piratkopiering siden jeg gikk på barneskolen, og har snakket med sikkert hundretalls personer ang. piratkopiering. Jeg har aldri hørt noen si at kvaliteten på piratkopien gjør at de ikke ser filmen.

Jeg har derimot hørt følgende: Piratkopien har så dårlig kvalitet at de ikke gidder å laste ned/se piratkopien. Da venter de heller på DVD/Blueray-versjonen blir piratkopiert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En dårlig piratkopi, da tenker jeg automatisk CAM eller lignende der folk filmer filmen og legger ut. EVT divX på 700MB der kvaliteten er dårlig.

 

En kopi som er 50% bitrate av orginalen (bluray) er av såpass god kvalitet, att de færreste hadde klart å se forskjellen.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Det kan ikke bli så mye enklere å gå på kino og se en film enn det er idag. Det er også enklere å kjøpe en film enn å kjøpe en melk da en film kan kjøpes på nett med få tastetrykk. Ut over det kan man kjøpe filmer hos forhandlere slik man kjøper melk på butikken.

 

Hadde du kjent mer til butikkbransjen hadde du ikke skrever som du gjør. Butikkbransjen er vel verst av alle når det kommer til grådighet, bløffer, svindel og bedrag. Filmbransjen på sin side er gjennomregulert med detaljerte budsjetter og krav.

 

Det er så mye vås i det du skriver, at det er ikke engang meningsfult å forsøke å debattere med deg. Jo, faktum er at det kan bli ufattelig enklere å kjøpe filmer enn hvordan det er idag. Dette med teknologi og leveringstjenester som allerede eksisterer. Dette er ikke noe å diskutere, det er fullstendig opplagt. Videre virker du helt fjern for hvordan butikkbransjen er.

Endret av cuadro
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg har bedrevet piratkopiering siden jeg gikk på barneskolen, og har snakket med sikkert hundretalls personer ang. piratkopiering. Jeg har aldri hørt noen si at kvaliteten på piratkopien gjør at de ikke ser filmen.

Jeg har derimot hørt følgende: Piratkopien har så dårlig kvalitet at de ikke gidder å laste ned/se piratkopien. Da venter de heller på DVD/Blueray-versjonen blir piratkopiert.

 

Vi som jobber og har venner i filmbransjen ser kanskje mer detaljert på det og analyserer hvorfor filmer flopper. Dårlig kvalitet på piratkopien er en gjenganger der.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

 

Det er så mye vås i det du skriver, at det er ikke engang meningsfult å forsøke å debattere med deg. Jo, faktum er at det kan bli ufattelig enklere å kjøpe filmer enn hvordan det er idag. Dette med teknologi og leveringstjenester som allerede eksisterer. Dette er ikke noe å diskutere, det er fullstendig opplagt. Videre virker du helt fjern for hvordan butikkbransjen er.

 

Har butikksjefer i familien og selv jobbet i bransjen så kjenenr svært godt til butikkbransjen. Idag kan man streame filmer med masse ulike tjenester, man kan se den på kino, man kan kjøpe den både i butikker, bensinstasjoner, filmforhandlere osv, man kan til og med leie den. Kan ikke helt se hva som er så vanskelig med dette? Savner du noen som kommer hjem til deg og pakker opp filmen, serter den i spilleren for deg og trykker play?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Pengene og tiden du sparer er ikke mye verdt når du blir tatt.

 

Hvis man blir tatt. Samme argument gjelder piratkopiering. Argumentet i starten var at det var enklere å stjele filmen enn å kjøpe den. Jeg argumenterte da m at det gjaldt alt, også melk og brød.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ankh er årets... nei tiårets forumtroll.

 

Tusen takk! Har jobbet hardt for å bli det..

 

Saken er vel bare at med stort nettverk innen mange bransjer så jobber man med ting på en annerledes måte. Inntrykket av en bransje som kunde er ofte annerledes enn inntrykket man har når man kjenenr detaljene.Jobber man med musikk og film har man et annet forhold til piratkopiering enn de som piratkopierer.

 

Jeg står med andre ord på motsatt side som sikkert 99% av forummedlemmene fordi jeg har en uvanlig bakgrunn og stort nettverk innen alle bransjer, politiske og religiøse retninger. Mine meninger er derfor basert på hva jeg vet av min erfaring med bransjer og ikke hva jeg synes som en kunde eller pirat.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

hvis man tror at filme er av dårlig bildekvalitet fordi man ser en dårlig piratkopi av den så er man slett ikke intreser i filmene.

I Beste fall er det handlingen man er nysgjerrig på , ikke filmopplevelsen.

 

Da kan man også spørre seg om man egentlig har behov for all dette HD opplegget

 

Folk flest ser ikke filmer pga kvalitet men pga kvantitet. De vil ha med seg alt som omtales i media og av venner, og kvalitet og innhold betyr lite. Men ubevisst undergraves filmbransjen av denne holdningen fordi dårlige piratkopier oppfattes som det er det man hadde fått om man hadde kjøpt den og dermed ser færre vitsen i å kjøpe noe med SÅ dårlig kvalitet.

 

Det er mye av det samme med andre ting. Brenner en apple lader forventer mange at alle appleladere tar fyr og dermed lar noen være å kjøpe apple produkter pga brannfaren. Nå har to teslabiler brent, og dermed er tesla stemplet som en brannfarlig bil av mange. En dårlig piratkopi blir på samme måte et bilde for noen på hvordan kvaliteten er om de hadde kjøpt den. Enkelte tror også at folk som går forbi på cam opptak er sånn filmen er.

Lenke til kommentar

 

Tusen takk! Har jobbet hardt for å bli det..

 

Saken er vel bare at med stort nettverk innen mange bransjer så jobber man med ting på en annerledes måte. Inntrykket av en bransje som kunde er ofte annerledes enn inntrykket man har når man kjenenr detaljene.Jobber man med musikk og film har man et annet forhold til piratkopiering enn de som piratkopierer.

 

Jeg står med andre ord på motsatt side som sikkert 99% av forummedlemmene fordi jeg har en uvanlig bakgrunn og stort nettverk innen alle bransjer, politiske og religiøse retninger. Mine meninger er derfor basert på hva jeg vet av min erfaring med bransjer og ikke hva jeg synes som en kunde eller pirat.

Fantastisk.

Med to enkle avsnitt evner du å avfeie stort sett alle andre her inne uten å vite noe som helst om de.

Er du så virkelighetsfjern at du faktisk tror du er den eneste med et større nettverk, eller som kjenner folk i de aktuelle bransjene?

 

Herregud...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå overdriver du

 

Når et produkt fører til fare så er det noe som er feil med det.

Da er man skeptisk , og lur på om man selv kan rammes .

Det betyr ikke at produktet i seg selv er dårlig

 

Det betyr heller ikke at den eller noe få skal risikere brann fordi enkelte av utgavene til en mobiltelefon kan ha en farlig feil

 

Detter likevel langt unna det å tro at kopien har like god kvalitet som originalen

 

pussig nok så er de noe av det samme som skjer når en oppfølger til en filmserie kommer .

oppfølgeren har an tendens til bli dårligere .

ergo så føler det også til mindre publikum og salg

 

jeg kunne ha kommet med flere eksempler som slå begge veier men lar det være

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Vi som jobber og har venner i filmbransjen ...

Det du sier er at du er for farget til å kunne snakke om dette emnet. Du er ikke i stand til å sette deg inn i den andre sidens argumenter, fordi du har allerede rett.

 

Folket vinner alltid til slutt. Netflix, spotify og Steam er fremtiden for deling av medie og underholdning. Bransjen tjener mer penger enn noen gang, men likevel tviholder noen gamle dinosaurer på sine gamle systemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg gidder ikke handle mat i butikken. Kø, trengsel og mas. Avlegse greier. Får det på døra isteden. Både økologiske grønnsaker, dagligvarer og enkelte middager.

 

Det er enkelt, dyrt, men enkelt. Jeg gjentar: enkelt. Jeg slipper å bruke tid på stress og mas. Det vil si enkelt. Capice ?

 

Jeg betaler altså mer for å få det enkelt (jeg får også bedre kvalitet).

 

FIlmgjengen kan ta seg en bolle om de vil ha meg til å handle filmer på Elkjøp (eller lign.) på en fuckings plate. Det blir som å kjøre hest og vogn til jobben. Avlegs. Masete. Tungvindt. Slitsomt. Bruker masse tid.

(Spole forbi fy-fy snakk om nedlasting er bare ironisk og tragikomisk, hvilken idiot fant på det der?)

 

Meh!

 

Start en site hvor jeg kan logge inn og finne alle filmer & serier noensinne laget i noe land og belast kredittkortet mitt en gang i måneden eller så. Betaler gjerne for hver visning, men jeg vil ha det enkelt og i best mulig kvalitet. Bruk gjerne torrents så går det sikkert kjappere og laste ned også. La det ligge lokalt i noen dager så jeg kan laste ned på forhånd (streaming er ikke alltid like stabilt).

 

Jeg vil ikke ha ørtogførti ulike abbonoment, eller kjøpe noe fysisk fra ei sjappe. Slikt er tungvindt. Avlegs. Forrige årtusen. Gamlemåten. Omtent som med TPB (sjekke imdb, telle seedere, finne kvalitet osv) et jæ**a mas.

 

Slutt med de håpløse rettighets reglene, selg varene isteden. Selg slik kundene ønsker å kjøpe. Er det så vanskelig å forstå ??!!!??

Lenke til kommentar

 

Har butikksjefer i familien og selv jobbet i bransjen så kjenenr svært godt til butikkbransjen. Idag kan man streame filmer med masse ulike tjenester, man kan se den på kino, man kan kjøpe den både i butikker, bensinstasjoner, filmforhandlere osv, man kan til og med leie den. Kan ikke helt se hva som er så vanskelig med dette? Savner du noen som kommer hjem til deg og pakker opp filmen, serter den i spilleren for deg og trykker play?

 

Du er tydeligvis ufattelig dårlig til å lese. Nettopp hva som er galt med filmbransjen har blitt kommentert side opp og side ned. Det trenger jeg ikke å poengtere på nytt. Og du kan ha så mange familiemedlemmer du ønsker i butikkbransjen, det du sier er likevel helt fullstendig feil og fabrikkert, og ikke minst unyansert. Dette vet jeg med en fem års lang erfaring i butikk, og tre år som driftsleder, at hva du sier i alle fall ikke er representantivt for den kjeden jeg jobber i. Det burde uansett være rimelig opplagt at analogien din likevel ikke holder mål, og du har allerede fått poengtert for deg hvorfor. Jeg ser ingenting annet av deg enn tåpelige kveruleringer og stråmenn uten mål og mening.

 

Ta deg sammen. Og til debatten:

 

 

Det er mye av det samme med andre ting. Brenner en apple lader forventer mange at alle appleladere tar fyr og dermed lar noen være å kjøpe apple produkter pga brannfaren. Nå har to teslabiler brent, og dermed er tesla stemplet som en brannfarlig bil av mange. En dårlig piratkopi blir på samme måte et bilde for noen på hvordan kvaliteten er om de hadde kjøpt den. Enkelte tror også at folk som går forbi på cam opptak er sånn filmen er.

Her ligger kjernen ved ditt argument om erstatningskrav. Og jeg tror du tar veldig feil. Helt fullstendig feil, tilogmed. Gjør en undersøkelse, eller finn i alle fall en undersøkelse du kan henvise til. Resonemanget ditt er ikke representantivt for meg, eller noen jeg har snakket med dette om. Tilsynelatende ingen her inne, og er blatant opplagt falsk dersom man bare studerer torrent-miljøet hvor opplastere som av erfaring opplaster gode filmer har en helt absurd større seeder-mengde. Folk som bruker torrent, og folk som ikke bruker torrent leter helt opplagt etter den beste kvaliteten tilgjengelig, og veier dette opp mot tilgjengelighet. Folk flest er helt klar over at en rip ikke tilsvarer en originalkopi.

 

Din antakelse er denne: dårlig kopi gir dårlige assosiasjoner til originalen, og dette medfører tapt salg.

 

Først og fremst er dette en logisk fallacy, hvor konklusjon og tese ikke engang følger etter hverandre, og for det andre er jeg slettes ikke sikker på at tesen stemmer overhodet. Og for det tredje endrer det ingenting ved det faktum at filmbransjen veldig konsekvent motsetter seg gode måter å utgi nye tittler på. Det er igrunnen ikke mye å diskutere på den fronten: Internett finnes. Peer-to-peer finnes, seeding finnes og streaming finnes. Å ha alt tilgjengelig er mulig, det er enkelt, og det er billig.

Endret av cuadro
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke handle mat i butikken. Kø, trengsel og mas. Avlegse greier. Får det på døra isteden. Både økologiske grønnsaker, dagligvarer og enkelte middager.

 

Det er enkelt, dyrt, men enkelt. Jeg gjentar: enkelt. Jeg slipper å bruke tid på stress og mas. Det vil si enkelt. Capice ?

 

Jeg betaler altså mer for å få det enkelt (jeg får også bedre kvalitet).

 

FIlmgjengen kan ta seg en bolle om de vil ha meg til å handle filmer på Elkjøp (eller lign.) på en fuckings plate. Det blir som å kjøre hest og vogn til jobben. Avlegs. Masete. Tungvindt. Slitsomt. Bruker masse tid.

(Spole forbi fy-fy snakk om nedlasting er bare ironisk og tragikomisk, hvilken idiot fant på det der?)

 

Meh!

 

Start en site hvor jeg kan logge inn og finne alle filmer & serier noensinne laget i noe land og belast kredittkortet mitt en gang i måneden eller så. Betaler gjerne for hver visning, men jeg vil ha det enkelt og i best mulig kvalitet. Bruk gjerne torrents så går det sikkert kjappere og laste ned også. La det ligge lokalt i noen dager så jeg kan laste ned på forhånd (streaming er ikke alltid like stabilt).

 

Jeg vil ikke ha ørtogførti ulike abbonoment, eller kjøpe noe fysisk fra ei sjappe. Slikt er tungvindt. Avlegs. Forrige årtusen. Gamlemåten. Omtent som med TPB (sjekke imdb, telle seedere, finne kvalitet osv) et jæ**a mas.

 

Slutt med de håpløse rettighets reglene, selg varene isteden. Selg slik kundene ønsker å kjøpe. Er det så vanskelig å forstå ??!!!??

 

jeg vil ha muligheten til kunne kjøpe filmer på en plate ( altså et lagringsmedium)

men også muligheten til kunne leie filmer uten å abonnere på dem

 

jeg vil heller ikke være avhengig av pc eller nettbrett for kunne se filmen mine , enten det er på plate eller som leie film

Jeg vil heler ikke være tvunget til å kjøpe meg en dyr ( og alt for stort) smart tv (som teknisk sett er det samme som en dårlig pc ) for kunne lei eller se filmene

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er tydelig at vi sitter med veldig forskjellig utgangspunkt og erfaringer her.

Selve forståelsen er også så totalt ulik at det ikke er vits i å diskutere mer. Vi er for ulike og kommer aldri til enighet.

 

Sikkert hyggelig å drive butikk seriøst. Har vel bare vært uheldig som aldri har opplevd det og bare møtt butikksjefer som sender ansatte ut på sabotasjeaksjoner mot konkurrentene. Det er MIN verden og får aldri mer respekt for den bransjen før jeg møter noen seriøse. Det har ikke sjedd til nå.

 

Debatten er også preget av at mange mener det er en menneskerett å ha tilgang til alt gratis og akkurat som de vil.

Dette er umulig når man samtidig skal svi av flere milliarder på en storfilm som skal tjenes inn med kinobesøk og salg. Dette finansieres også med løsninger som er motsatt av hva folk her inne ønsker.

 

Jeg ønsker å kjøre i 250 km/t og bensinen skal være gratis. Da er det et problem at bilen ikke går så fort, at man har trafikkregler, og at lappen ryker om jeg blir tatt. Det er også andre trafikanter man skal ta hensyn til.

 

Filmbransjen fungerer på samme måte. Det er trafikkregler, politi som passer på, og andre hensyn.å ta. På samme måte er det et fjernt ønske om pirater ønsker å kjøre i 250 km/t fordi det er gøyest.

 

Man.kan tilpasse endel. Man kan f.eks gå over til kun å lage billigproduksjoner med dårlige effekter og kulisser, amatørskuespillere og kutte i kvaliteten der man kan. Man kan overlate klipping og produksjon til barnearbeidere. Dette er også hva som vil skje når piratkopiering kutter inntektene.

 

Det er en grunn til at ting er som de er idag, og piratkopiering er ikke løsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...