Gå til innhold

Slik kom piratjegerne frem til rekorderstatningen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

Vi får en runde nå med Avatar og Hobbiten men etter det er det sannsynligvis slutt på de store produksjonene. Piratkopiering har drept viljen til å satse på storfilmer, og det man da får fremover er billigproduksjoner som er greie å slå ihjel tid med.

 

Hvor har du det fra at det blir slutt på de store produksjonene ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Saken her var jo at dete var en film som var den siste i en serie filmer. Det er derfor grunn til å tro at de aller fleste som så alle de andre filmene også ville se den siste. Salget burde derfor vært relativt gjevnt.

Jeg vil f.eks tippe at alle som hadde sett alle james bond filmene også så den siste james bond filmen.

 

John Carter er et tragisk eksempel. Elsket filmen og så den selvsagt på bluray i all sin prakt. Her var utfordringene annerledes. Man brukte masse penger på å lage en prangende flott film med dyre effekter og avanserte spesialeffekter. Håpet var vel at detet skulle bli en ny indiana jones serie eller noe lignende, ihvertfall skulle det være en triologi.

Problemet var vel at "John Carter" er anonymt, så folk ante ikke hva det var og erfaringene tilsier at folk kjøper ikke noe de ikke vet hva er. De fleste som faktisk så filmen likte den svært godt, og det var absolutt en av mine favoritter også.

 

http://www.teknofil.no/artikler/dette-er-verdens-mest-piratkopierte-film-i-2012/115572

Her ser man en statistikk som viser at den mest piratkopierte filmen er den minst solgte.

 

I denne saken handlet det om Beck: Levande begravd. Dette er den 26. filmen i en lang serie, og man har da omsetningen fra 25 filmer å sammenligne med. Jeg antar at har man sett de første 25 filmene er sannsynligheten stor for at man ser den 26. også. Jeg antar samtidig at dette er filmer man ikke ser hundrevis av ganger, så det er ikke et must å ha den bare man får sett den.

 

Her er jo info om dommen:

http://www.borsen.se/Nyheter/piratdelade-beckfilm---far-bota-43-miljoner

 

Her har det også vært et poeng at filmen gjøres tilgjengelig en hel måned før premieren, og da spres ryktet og ukontrollert omtale lenge før premieren. Folk vil da ha gjort seg opp en mening FØR premieren, og om en pirat så filmen fire uker før og ikke likte den påvirker det viljen til å se den på kino.

 

Kravet ble jo også nesten halvert, og dette er ikke en fyr som har gjordt dette en eneste gang. Det er snakk om 517 andre filmer og serier som er lastet opp utenom denne og om dommen hadde vært lik for alle hadde kravet blitt på over 2 milliarder. Kravet på 4 millioner er sånn sett en gigantrabatt han burde jublet for.

 

Nå er Beck filmene fordelt på over 10 år (1997->2009), så det er ingen automatikk i at de som har sett de tidligere filmene også vil være interessert i å se de nyeste. Jeg ser ikke helt poenget med å tippe noe som man absolutt ikke har grunnlag for, men for andre så er det vel gjerne morsomt.

 

John Carter er et eksempel på mange ting, hvordan ikke markedsføre en film står vel ganske høyt oppe på listen. Påstanden om at de fleste likte den svært godt er såvidt jeg kan se feil, da den ikke akkurat scorer høyt (både hos kritikere og filmtittere)

 

Statistikken du viser til er forholdsvis uinteressant. Først og fremst er det så mange nedlastninger som ikke dukker opp i statistikken, at forsøk på å bruke det opp mot manglende salg/besøkende blir meningsløst da . Et annet moment som er interessant, er jo hvorvidt det er normalt at de mest piratkopierte filmene har dårligere salg. Er det en gjenganger at førsteplassen selger langt dårligere enn f.eks filmen på 9 plass, eller er det kanskje et behov for å vurdere andre årsaker ?

 

Hvis man nå tar for seg 2012 listen, ser man at Project X hadde desidert lavest budsjett av filmene ($12mill) og ble filmet på 5 uker, over 10 ganger lavere enn Mission impossible som ligger hakket under på listen ($145mill). for ikke å snakke om Batman som hadde et budsjett på over $200mill mer....Den eneste filmen i nærheten av budsjettet til Project X er 21 jump street, med over 3 ganger så høyt budsjett. Project X ble et kultfenomen blant ungdom, at denne filmen ligger lavest på listen over salg sammenlignet med de 10 andre filmene er da ikke akkurat mye til overraskelse. Filmen sopte vel inn nesten $100mill på kino, salget av fysiske kopier i statene alene var på over $22mill.

 

Ser man på 2013 så ligger Hobbit unexpected journey på topp over flest nedlastninge. World War Z ligger på 10 plass. I USA alene ligger Hobbiten på 5 plass over mest solgte dvder (ingen av filmene under den på topp 10 listen over nedlastninger har flere solgte). Ser man på Blu Ray så ligger filmen på 2 plass.

 

Ser man på 2011, med Fast Five som den mest nedlastede filmen (makkverket som den er), så ser vi samme tendenser med at filmen gjør det svært bra når det kommer til antall solgte kopier.

 

Man må gjerne undersøke andre år, men 2012 og Project X ser ut til å være et unikum og dermed riv ruskende galt å henvise til som bevis.

 

Problemet med kravet ifb med Beck film no 26 er at Bertil Sandgren ikke har dekning for tallene og antagelsene han kommer med

 

http://www.idg.se/2.1085/1.540098/hittepasiffror-bakom-rekordskadestand

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...