Gå til innhold

Bør vi handle mer lokalt og roe ned på netthandelen?


Anbefalte innlegg

"- Dersom folk virkelig ønsker å ha muligheten til å kunne spasere i butikker og kjøpe julegavene sine der de bor, må folk begynne å tenke. Ved å velge bort de lokale butikkene til fordel for netthandel og store kjøpesentre, vil handel på lokalt plan utraderes fortere, sier Sætrum.



Sommerjobb i nettbutikk

I et leserinnlegg skriver han blant annet om trusselen fra internetthandel.


"Derfor ønsker jeg å minne noen hver av oss om at vi trenger et godt utvalg og mangfold i produkter og tjenester der vi lever, bor og livnærer oss. Skal vi få til det så må vi handle så lokalt som mulig."


"Når den dagen kommer at dine barn eller barnebarn skal ha sitt første møte med arbeidslivet, kanskje en sommerjobb, er vel ikke nettbutikk i sør det mest nærliggende valget."



er enig i det han sier, at man slutter å handler alt på nett. jeg handler nesten alt her jeg bor, bortsett fra deler til bilen.


hva gjør du?




  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik som det er nå så kan lokalbutikkene som ikke klarer seg bare gå å legge opp og slutte å klage å syte så mye på at de ikke får ønsket fortjeneste. Det er nye tider, og det å tviholde på småbutikk-nostalgi er rett og slett trist og tjener forbrukeren dårlig nå i disse tider hvor en kan spare mye penger på å handle på nettet og på kjøpesentre, for det er det den gjennomsnittlige forbrukeren ønsker, stressfri handel gjerne billigst mulig uten mye anstrengelse (bestille Playstation til poden fra sofakroken med iPaden i håndflata).

 

Tenk positivt på det. At det blir mindre arbeidsplasser i småbutikker gjør at vi kan effektivisere kjøpesentrene og nettbutikker slik at det kreves færre ansatte per antall kunder. Med en slik optimalisering får vi mer tilgjengelig arbeidskraft som kan gå til andre mer nyttige jobber enn noe så lavrangs og nesten udugelig som å være butikkselger. Beklager sterke adjektiv, men virkelig, det er lite som er så talentløst som å være butikkselger, spesielt om du ikke vet hvor ting ligger.

 

Det er rett og slett naiv nostalgi å verne om småkremmere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Dersom det er billigere på nettet, kjøper jeg på nettet.

 

Ett eksempel jeg har er jo dette:

Min søster og jeg skulle lete etter et billig sted å kjøpe tegneserier. Dersom jeg hadde kjøpt Fables på Outland, ville jeg betalt rundt 150 kr for hver eksemplar jeg fikk. Men, så fant vi selvfølgelig Amazon, som hadde det for rundt 50-60 kr, der sparte hun veldig mye på det.

 

..........................

 

Jeg har da ikke lyst til å spasere i butikkene. Jeg vil ha det så enkelt som mulig. Selv hater jeg å gå i butikker, det er både kjedelig, og det koster mye mer enn det burde gjøre.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Kjøper det meste av elektronikk på nettet da jeg får bedre info der. Der er det en liste med spesifikasjoner, jeg får se om det er på lager, jeg får se en rekke alternativer og tilbehør og jeg trenger ikke å rikke meg fra ræva for å få handlet noe greier. Enkelt og greit, så er det MYE bedre å handle elektronikk fra nettet i og med at all info du trenger står der.

 

Hvis du drar til en butikk så må du ofte spørre, og betjeningen gir deg ikke alltid de svarene som kan hjelpe deg med å velge ett rett produkt. Dessuten så kan du også sammenligne produkter bedre på nettet. Dermed. Generelt sett så mener jeg at det har blitt mye bedre å handle på nettet. Eneste minus er frakt, men ved hjemlevering hos f eks komplett så kan man få handlet alle julegavene pluss en pc til deg selv, også får du det på døra for 200 kroner. Da er de 200 kronene verdt det i og med at du slipper bensinkostnader, mas, styr osv. Jeg tror dere skjønner hva jeg mener ;)

 

Dermed så velger jeg nettbutikkene fremfor andre butikker. Lokale eller ei.

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar

Hadde alle tenkt slik ville vårt velstandsnivå vært ekstremt mye lavere enn idag. Det er globalisering og effektivisering som gjør at priser raser, kvaliteten og utvalget blir større.

 

I tillegg er det ofte langt mer forurensende å lage ting lokalt pga inneffektivitet og lokale utfordringer. Materialer må uansett sendes frem og tilbake og kompetansen i Norge er dalende innen produksjon - samt at vi er ekstremt konkurranseudyktige,

 

Dette blir igrunn et spørsmål om hva som kom først - høna eller egget. Jeg kjøper fremdeles lokalt innimellom om servicen og kvaliteten er svært svært god. Om jeg opplever at selgeren kan mindre om produktet enn meg og bare forsøker prakke på meg noe evt ikke engang bryr seg om å gi service - da er det ikke mye i meg som sier at her vil jeg legge igjen penger.

 

Det er lenge siden man hadde ansatte i norske butikker som jevnt over hadde høyt kunnskaps og servicenivå.

 

Det som er dumt er når folk som ikke kan noe om det de skal ha og er av typen som trenger tett oppfølging og utvidet service kjøper på nett.

 

 

Og for ikke å glemme det som er det største hindret for norsk næringsvirksomhet - offentlige skatter, avgifter, reguleringer og næringspolitikk. Ingenting koster norske bedrifter mer enn dette. Både i tid og kapital.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elektronikk og liknende kjøper jeg på nettet.

Men små nisjebutikker syns jeg er helt greit, og jeg prøver å handle mest mulig gjennom dem. Her får man ofte bra service og de som driver butikken har gjerne god peil. Dessuten slipper man styret med å sende inn varer på service og man får ofte fikset problemer/service mye fortere med lokale sjapper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde den krangelen med de ansatte i min lokale bankfilial (DNB) for en halv mannsalder siden:

 

"Har du hørt om telefonbank og brevgiro?", sa de. (Det var før nettbankene dette.)

"Ja", sa jeg.

"Vil du ikke heller bruke det?"

"Men hvis alle gjør det så mister jo dere jobben...?"

"Jammen det skal ikke du bekymre deg for."

"Jo, jeg liker å gå her i banken og få personlig service jeg."

 

Nå er selvsagt filialen borte for lenge siden, og jeg bruker nettbanken med selvfølgelighet, og er fornøyd med det. Det er et opplagt fremskritt. Jeg ville aldri byttet tilbake, selv om jeg savner bankdamene. Et tankekors er det kanskje at jeg byttet bank i samme slengen, det var filialen som holdt meg til DNB, og uten kunne jeg velge fritt.

 

Så har jeg mine favorittbutikker her i Bergen. De ligger like gjerne på sentre som i nærmiljøet. Det er butikken og de ansatte som avgjør det valget, ikke beliggenheten. Og selvfølgelig prisene. Min "lokale" matbutikk er Rema, med Meny som backup når jeg skal ha noe førstnevnte ikke har. Gidder ikke dra på sentrene for å handle når jeg ikke må.

 

Nå er det en del av mine gamle nærbutikker (fargehandel med mere) som rett og slett har flyttet inn i sentrene. De er ikke blitt borte, de har bare fått nye lokaler, og har de samme ansatte og samme service. Og er den servicen god, så handler jeg gjerne med dem fortsatt.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg handler stort sett innenlands, og veldig ofte lokalt, men ofte finner jeg ikke det jeg skal ha i butikkene, og da må jeg handle på nett. Der jeg bor er det hovedsaklig et senter, så har ikke så mange andre muligheter, men synes det er greit å samle mange butikker på den måten. Bor i nærheten av Oslo, så har grei tilgang til det meste :) men noen ganger er det også enklere å lete på nett enn å gå innom utallige butikker for å finne spesifikke produkter, og selv om man bor i nærheten av Oslo er det ikke alt som er like enkelt å finne lokalt. Enkelte ting handler jeg fra utlandet, som svært mange bøker, enten elektroniske utgaver eller i paperback, da det ser ut til å være et mye større utvalg og er noe billigere.

 

En ting jeg gjerne skulle gjort, er å handle mer mat som kommer fra Norge, produkter som ikke er spøytet og ikke produsert i ekstremt store åkre (som begge er noen av årsakene til redusert antall bier), klær/mat/andre produkter som ikke er produsert av barn eller andre mennesker der menneskerettigheter ikke blir fulgt, møbler som ikke har tre fra regnskogen, produkter som ikke er laget av selskaper som gjør alt de kan for å ødelegge for mindre selskaper, kylling som ikke er klare for slakt etter 4 uker fordi de blir foret med veksthormoner, osv.

 

En annen retning vi går i som jeg synes er litt mer uheldig er Wallmarttypebutikker i Norge, som Smart Club, Coop Obs-supermarket, osv. Der få har spesielt kunnskap om produktene som selges, der det er lite utvalg innenfor de forskjellige artiklene som f.eks TV-er, klær, osv, og der prisene egentlig ikke er særlig billigere enn andre butikker. I USA er det stort sett Wallmart, Target, osv. og kanskje en og annen Best Buy. Store kjeder tar kontroll over alt for mange markeder.

Endret av Tamarin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke alle kan leve av å selge billig produkter fra Kina. Dette har dessverre vi blitt alt for flinke på, og vi burde heller prøve å lage kvalitetsprodukter vi selv kan selge istedet for å verne om butikker.

 

Når jeg skal handle har jeg to alternativ.

1. Nett: Rimelig frakt, ofte halvpris (utenom elektronikk som er bililg i Norge) rett hjem eller hente på den lokale matbutikken

2. Fyre opp kjøretøyet og svi av 2-3 l med bensin (~40kr), mye av min tid for ikke å snakke om butikken som bruker unødvendig mye ressurser på strøm og ansatte.

 

Helt klart er alternativ 1. å foretrekke for meg!

 

Tiden der grossistleddet skal ha 100-200 % påslag går mot slutten. Nå er det de som designer produktene som sitter igjen med pengene, og det får vi bare innfinne oss i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg handler stort sett innenlands, og veldig ofte lokalt, men ofte finner jeg ikke det jeg skal ha i butikkene, og da må jeg handle på nett. Der jeg bor er det hovedsaklig et senter, så har ikke så mange andre muligheter, men synes det er greit å samle mange butikker på den måten. Bor i nærheten av Oslo, så har grei tilgang til det meste :) men noen ganger er det også enklere å lete på nett enn å gå innom utallige butikker for å finne spesifikke produkter, og selv om man bor i nærheten av Oslo er det ikke alt som er like enkelt å finne lokalt. Enkelte ting handler jeg fra utlandet, som svært mange bøker, enten elektroniske utgaver eller i paperback, da det ser ut til å være et mye større utvalg og noe billigere.

 

En ting jeg gjerne skulle gjort, er å handle mer mat som kommer fra Norge, produkter som ikke er spøytet og ikke produsert i ekstremt store åkre (som begge er noen av årsakene til redusert antall bier), klær/mat/andre produkter som ikke er produsert av barn eller andre mennesker der menneskerettigheter ikke blir fulgt, møbler som ikke har tre fra regnskogen, produkter som ikke er laget av selskaper som gjør alt de kan for å ødelegge for mindre selskaper, kylling som ikke er klare for slakt etter 4 uker og blir foret med veksthormoner, osv.

 

En annen retning vi går i som jeg synes er litt mer uheldig er Wallmarttypebutikker i Norge, som Smart Club, Coop Obs-supermarket, osv. Der få har spesielt kunnskap om produktene som selges, der det er lite utvalg innenfor de forskjellige artiklene som f.eks TV-er, klær, osv, og der prisene egentlig ikke er særlig billigere enn andre butikker. I USA er det stort sett Wallmart, Target, osv. og kanskje en og annen Best Buy. Store kjeder tar kontroll over alt for mange markeder.

 

Jeg synes utvalget på disse store butikkene er rimelig bra, selvsagt langt bedre enn det man får på Rimi o.l. Sier ikke nei takk til utvidet sortiment, vil heller ha det enn en haug med småbutikker som kun fører "kjente og kjære" produkter. Nå tenker jeg mest ift mat, utvalg på TVer og slikt kjenner jeg lite til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg synes utvalget på disse store butikkene er rimelig bra, selvsagt langt bedre enn det man får på Rimi o.l. Sier ikke nei takk til utvidet sortiment, vil heller ha det enn en haug med småbutikker som kun fører "kjente og kjære" produkter. Nå tenker jeg mest ift mat, utvalg på TVer og slikt kjenner jeg lite til.

Jeg er helt enig i det du sier angående mat. Vareutvalget på mange Rimi, Kiwi, og andre matvarekjeder er nokså begrensett. Coop Obs, Ulta og Meny har som regel bra utvalg, men det er det at matvarekjeder skal være alt mulig annet enn en matvarekjede jeg ikke liker. Elkjøp nå har også begynt å selge bestikk, kjeler, godteri, tyggis, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Vi burde handle der vi måtte føle for det.

Dersom det er billigere på internett, så handler jeg der.

Som regel handler jeg litt her og litt der... =)

Men de dyreste tingene handler jeg som regel over internett, da det er elektronikk. Vel, nå kjøpte jeg jo en svindyr TV på Elkjøp for littsiden, samt en bærbar PC til fruen.

Så det er vel ingen regel for meg heller. Alle julegavene jeg kjøpte har jeg kjøpt i lokale butikker... Gullring til fruen hos gullsmeden, blant annet. =P

 

Ellers så har jeg en modellfly hobby, og det finnes ingen sånne butikker her.

Men jeg har vært på Hamar (andre siden fra der jeg bor) å handlet der. Absolutt Hobby =P

Dette fordi jeg ikke gadd å vente på postordre.

 

Jeg har vel sånn sett et veldig avslappet forhold til det, og bruker ikke så mye tid på å begrense meg selv til ditt og datt.

 

Jeg tror en sunn konkurranse mellom butikker og nettbutikker vil drive prisene ned, og gjøre det gunstig for oss forbrukere. =P

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...