Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor ofte service på de forskjellige bil-merkene?


sdf123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, selger sa uttrykkelig at det ikke er nødvendig. Men er klar over at noen anbefaler det uansett.

Bilen har en "Condition Based Service", dvs den bruker sensorer til å finne ut om bilen brukes under forhold som tilsier at service må komme tidligere. Den sier fra hvor hvor lang tid og kjørelengde som gjenstår til service.

Lenke til kommentar

Lurer på det jeg og. Har hatt storservice (120000 km) på passat 3C-en i juni. skal det tas service på den igjen i sommer neste år. vet at jeg må bytte oljen siden det blir mye småturer, men ellers trenger den vel ikke noe service eller?

Kan du ikke se dette i kjørecomputeren? Min viser dager/km til neste oljeskift og dager/km til neste service.

Lenke til kommentar

Kan du ikke se dette i kjørecomputeren? Min viser dager/km til neste oljeskift og dager/km til neste service.

Nei. min viser ingenting på kjørecomputeren. Husker engang før jeg leverte bilen på service, dukket det opp "service" et eller annet på kjørecomputeren, det nullstilte jeg selv. Etter at bilen har vært på storservice, viser ikke noe på kjørecomputeren. tror at i likhet med flere andre bilmerker, er enten 30 tusen km eller 2 år serviceintervaller, men veldig usikker da.

Endret av halaa
Lenke til kommentar

Hei

 

Har en nyere Volvo V70 som skal på service innen 20.000km eller 1 år. Da blir olje, filtere osv byttet.

 

Er ikke det veldig ofte å måtte ha service hvert år?

 

Hvordan er det på andre bil-merker?

Det er ikke veldig ofte å ta service på bil 1 gang i året. Det er helt normalt og etter min mening bør det være minst 1 gang i året.

 

Såkalt "long-life" olje som det er på nyere biler nå utviser jeg ignorant skepsis til. Jeg tenker at det er "better safe than sorry". Olje koster ikke allverdens og det er jo ganske logisk at med tettere oljeskift intervall så har det sikkert litt å si at motoren får helt fersk, ny og ren olje oftere så den slipper å bruke samme olje over lengre tid. Spesielt med hissig kjørestil kan det være greit å skifte olje ofte. Nå kan ikke jeg backe påstanden min med noe, annet enn at det er ro for sjela å vite at bilen får hyppig premium olje, gjerne med 10k intervall eller 15k på bilen som ikke blir kjørt så hardt. Olje er virkelig viktig fordi det smører motoren, transporterer bort varme, hindrer korrosjon/rust og tar med seg dritt underveis.

 

Et tips til alle som skifter olje selv og ønsker å benytte premium olje som Castrol eller Mobil1 er å ta en kjapp prissjekk på nettet eller benytte kontakter. Er ikke urealistisk å få olje til under 100 kr literen, og besparelsen kan være ganske så ålreit om man bruker mye olje i året og har flere biler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...