Gå til innhold

Svensk fildeler idømt millionbot - for opplasting av én film


Anbefalte innlegg

 

Er det dekning for en slik tolkning du presenterer? Har en rett virkelig grunnlag for å dømme folk strengere for A, fordi du har gjort B, men man under rettsaken fant ut at det ikke var grunnlag til å dømme deg for B?

 

AtW

Slik saken går frem hos torrent freak (kilde til denne artiklkelen), så har tilsammen 518 filer (antaglig filmer) vært oppe i samme rettsak. Selv om pengesummen stammer fra denne ene filmen, ligger nok de 517 andre som skjerpende omstendigheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er synd at norske lovgivere har fulgt opp med lignende lovgivning. Det som burde vært gjort er å forfulge alle som laster opp, gi dem en bot som står i stil med forbrytelsen og eventuelt fengselsstraff.

 

Dette ville virket avskrekkende, i stedet for ruinere en enkeltperson for å statuere ett eksempel som ikke vil bli fulgt.

 

Jeg gir deg 0/10 for det innlegget ditt.

Lenke til kommentar

 

Jeg gir deg 0/10 for det innlegget ditt.

 

Jeg gir deg 0/10 for svaret ditt. Hvis du ikke har noe bedre å komme med, er det bare å la være å skrive.

 

Poenget er at det finnes ikke noen form for allmennpreventative effekter av den løsningen de har valgt i dag. At flere uploaders gis straff, men en mildere "straff" enn de får i dag, vil etter all sannsynlighet virke mer avskrekkende enn at 1/100000 straffes.

 

For øvrig, så vil det ikke gi en fengselsnasjon da jeg snakker om de som i utgangspunktet uploader, ikke de de som ikke vet hvordan de struper torrentklienten sin.

Lenke til kommentar

 

Jeg gir deg 0/10 for svaret ditt. Hvis du ikke har noe bedre å komme med, er det bare å la være å skrive.

 

Poenget er at det finnes ikke noen form for allmennpreventative effekter av den løsningen de har valgt i dag. At flere uploaders gis straff, men en mildere "straff" enn de får i dag, vil etter all sannsynlighet virke mer avskrekkende enn at 1/100000 straffes.

 

For øvrig, så vil det ikke gi en fengselsnasjon da jeg snakker om de som i utgangspunktet uploader, ikke de de som ikke vet hvordan de struper torrentklienten sin.

 

Avskremmingseffekten funker svært dårlig.

Du må ikke undervurdere effekten av "Slikt skjer ikke meg" denne er skyhøy og er hva som holder livet i de kriminelle miljøene.

 

Lenke til kommentar

 

Avskremmingseffekten funker svært dårlig.

Du må ikke undervurdere effekten av "Slikt skjer ikke meg" denne er skyhøy og er hva som holder livet i de kriminelle miljøene.

 

 

Selvfølgelig fungerer den svært dårlig, ellers hadde vi ikke hatt noen som kjørte for fort, sluntret unna skatt og MVA etc.

 

Uansett, hva foreslår du som en løsning da?

Lenke til kommentar

Hadde ikke vært så ille for oss.. boten er jo i SEK, ikke i NOK :) helt drøyt at en enkelt person får svi til de grader for noe som e blitt så "normalisert". Folk må jo begjære seg personlig konkurs om de skal holde på sånn.

 

Nytter nok ikke for denne mannen.

Han får du nok høre om på gata, innvolvert i noe kriminelt...

Når du er kommet såpass mye ut, så har du ikke en sjanse å innhente det, uten å bli kriminell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...