Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Må slutte med snus


jols3n

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har plagdes med magen og spiserøret en god stund nå, og fikk beskjed fra legen om at jeg må slutte med snus. Det blir jo selvsagt ikke bare bare da jeg har brukt snus i 6 år nå.

 

Det er utrolig labert tilbud på nikotinfri snus hvor jeg bor, og det er jo selvsagt kun Onico og det smaker såpe.

Så jeg lurer egentlig på hvor jeg kan få bestilt nikotinfri snus med mer utvalg og bra pris. Ønsker helst at du tipser om en side du selv har brukt så det er pålitelig selger.

 

Dersom du måtte lure så har jeg har og hatt magesår, sår i spiserøret og brokk i magen. :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri vært avhengig av tobakksprodukter, så jeg er kanskje ikke rette person til å uttale meg, men er du sikker på at det er nikotinen, og ikke selve snusen du får vondt i magen og spiserøret av? Og om det er nikotinen, hjelper det da egentlig med nikotinfri snus i det heletatt? Det vil jo ikke dempe nikotinsuget.

Kanskje røykeplaster kunne vært noe?

Lenke til kommentar

Hei

 

Har plagdes med magen og spiserøret en god stund nå, og fikk beskjed fra legen om at jeg må slutte med snus. Det blir jo selvsagt ikke bare bare da jeg har brukt snus i 6 år nå.

 

Det er utrolig labert tilbud på nikotinfri snus hvor jeg bor, og det er jo selvsagt kun Onico og det smaker såpe.

Så jeg lurer egentlig på hvor jeg kan få bestilt nikotinfri snus med mer utvalg og bra pris. Ønsker helst at du tipser om en side du selv har brukt så det er pålitelig selger.

 

Dersom du måtte lure så har jeg har og hatt magesår, sår i spiserøret og brokk i magen. :/

 

Det eg synest er skremmende, er at du etter denne listen med problemer faktisk ikkje har tenkt å slutte å snuse.

 

Du burde tenke deg skikkelig godt om :wallbash:

Lenke til kommentar

 

Det eg synest er skremmende, er at du etter denne listen med problemer faktisk ikkje har tenkt å slutte å snuse.

 

Du burde tenke deg skikkelig godt om :wallbash:

Jammen han har jo tenkt til å slutte. Nikotin- og tobakksfri snus er ca like farlig som å ha en tepose under leppa, så skjønner ikke helt hvor du vil hen.

Lenke til kommentar

Det har vel vært en utvikling på den nikotin- og tobakksfrie snusen siden den først kom. Husker Onico måtte endre oppskrift noen ganger fordi folk fikk skader pga. de brukte maisstivelse eller noe sånt. Dagens produkter er laget av noe annet som ikke skal være skadelig.

 

 

Kan Onico ge hål i tänderna?

 

Onico’s recept har tagits fram i samråd med avdelningen för cariologi vid Tandläkarhögskolan i Göteborg. Den nya basen i Onico medför att risken för rotkaries är eliminerad.

Karies uppkommer genom angrepp av syror som bildas av bakterier som bryter ned kolhydrater i födan. Dessa syrabildande bakterier finns naturligt i munnen. Onico har mycket lågt innehåll av kolhydrater (stärkelse och sockerarter), vilket gör att syrabildningen runt prillan blir mycket låg. Dessutom har Onico en pH-stabilitet, vilket hjälper till att motverka syraattacken mot rotytorna. Den nya basen i Onico medför att risken för rotkaries är eliminerad.

 

Det finnes godt utvalg av slike typer snus over grensen, men i Norge er det stort sett begrenset til Onico. Har lenge tenkt på det samme selv, ville vært deilig å slutte etter 8 år nå som jeg har et lån å betjene.

Lenke til kommentar

E-sigg er vel ikke avhengigende? Er ikke det bare damp? Ialle den man får kjøpt i sverige er damp og nikotinfri

Jeg kjenner en som har røyka vanlig røyk hver dag i 30 år. Han prøvde en nikotinfri e-sigg og bestilte ett proft kit fra USA. En e-sigg og da var han ferdig med røyk for godt.... Kun vanndamp med smak. Etter snart 2 år har han aldri sett tilbake på røyk,

Lenke til kommentar

Hei

Takk for alle svar. Jeg har tenkt å slutte, og det innebærer selvsagt all form for nikotin, hadde jeg kunnet så ville jeg sikkert prøvd noe annet men det går ikke. Nikotinet er syredannende, og det skaper problemer i min såre mage:)

 

Jeg har sjekket ut appen Slutta, men syns ikke det er noe særlig hjelpsomt alene. Så derfor vil jeg ha nikotinfri snus med smak, og ikke mer Onico. Jeg tar å bestiller et par fra msorensen men vil gjerne ha fler valg, det er jo ikke sikkert de er noe suksess...

Lenke til kommentar

Ærlig talt.. Det er bare å kutte ut og bli ferdig med det.

 

Avhengigheten går over, men det vil nok være vanskelig en kort periode.

 

Det er forskjell på personers viljestyrke, og min derimot er svært lav. Jeg jobber veldig mye, og da orker jeg ikke å ha skyhøye abstinenser samtidlig. Jeg vil heller lette litt på det med nikotinfri.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

 

Har plagdes med magen og spiserøret en god stund nå, og fikk beskjed fra legen om at jeg må slutte med snus. Det blir jo selvsagt ikke bare bare da jeg har brukt snus i 6 år nå.

 

Det er utrolig labert tilbud på nikotinfri snus hvor jeg bor, og det er jo selvsagt kun Onico og det smaker såpe.

Så jeg lurer egentlig på hvor jeg kan få bestilt nikotinfri snus med mer utvalg og bra pris. Ønsker helst at du tipser om en side du selv har brukt så det er pålitelig selger.

 

Dersom du måtte lure så har jeg har og hatt magesår, sår i spiserøret og brokk i magen. :/

Vet ikke om det hjelper for deg, men da jeg ville prøve å slutte med snus, så tok jeg 2-3 brukte snuser, skylte dem i vasken til all saft of tull ble skylt ut, det fungerte ganske greit på meg :)

Lenke til kommentar

Hvordan har det gått så langt Hiro?

 

Ærlig talt.. Det er bare å kutte ut og bli ferdig med det.

 

Avhengigheten går over, men det vil nok være vanskelig en kort periode.

 

Det er selvfølgelig ikke så enkelt, det skjønner du vel? I følge helsenorge.no er snus mer avhengighetsskapende enn heroin. Problemet er ikke bare den fysiske avhengigheten av nikotin, som visstnok går over etter noen få uker, men assosiasjonene man har til snusing. Hver gang man drikker med gutta, når man jubler over et mål i en fotballkamp, popper champisen klokka 12 på nyttårsaften, så er det én ting man får helt ekstremt lyst på, snus. Og den ekstreme lysten dukker opp flere ganger, lenge etter man har sluttet. Hver eneste gang må man motstå fristelsen, selv når man er drita full og ikke har særlig til konsekvensforståelse, for når man først har tatt en snus er det kort vei til å begynne igjen.

 

En kompis forklarte meg nikotinavhengighet på en ganske fin måte da jeg gikk på ungdomsskolen og var snusfri. Han spurte meg om jeg kunne går resten av livet uten å runke, og forklarte at han hadde et tilsvarende behov for nikotin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...