Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilde-Quiz - Gjett bilen!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det står NSU Sp... på bordet ved siden av bilen, så da må det være en NSU Spider. Den ble også produsert i en versjon med wankelmotor, men jeg er ikke i stand til å se om dette er wankel versjonen eller ikke :)

 

Det ble litt for enkelt, så du kan gjerne ta et bilde til...

Endret av Mythos
Lenke til kommentar
Ny bil:

Det er en tysk NSU Wankel Spider fra 1964-1967. 2375 biler ble bygd av denne verdens aller første serieproduserte bil med Wankel. Den enrotors motoren på under 0,5 liter ga 50 hester ved 6000 o/m, noe som ga en toppfart på 155 km/t. Skivebremser foran og bakoverrettede triangeloppheng bak ga den lille bilen fantastiske kjøreegenskaper. Bilens største problemer var dårlig driftsikkerhet på motoren og en høy prislapp i forhold til andre biler på samme størrelse.

 

Og til dere som var i tvil:

Den åpne versjonen ble kun levert med Wankel, mens coupéen NSU Sport Prinz kun ble levert med 2-sylindret Ottomotor på 0,6 liter.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Tar en ny bil:

Dette er den tjekkiske Tatra T603 (1955-1975). Bilen hadde en luftkjølt 2,5-liters V8 i hekken. Rundt 100 hester og toppfart på omtrent 160 km/t. 22422 biler ble bygd.

 

Frontpanelet på bilen forvirrer meg litt. Før 1967 hadde bilen 3 hovedlykter bak et udelt glass, etter 1967 fikk den 2 og 2 hovedlykter på hver side i en 2-delt "grill", men bilen på bildet ser ut som den har 4 lykter bak et helt glass. Jeg gjetter derfor på at dette enten er en pre-1967-modell som er litt ombygd slik at den faktisk har 4 lykter bak ett frontglass, eller kanskje det er en overgangsmodell som er avbildet?

Lenke til kommentar
Tør vi gjette på lotus?

Har ikke gjort nærmere undersøkelser, men "grillen" er hvertall veldig lik mange lotus'er..

 

Forøvrig virket hovedlyktene veeldig små for å være godkjent på Norsk vei..

Det er ikke en Lotus.

 

Hovedlyktene vises ikke på bildet. De ligger helt foran inne i åpningen som hjulopphenget kommer ut gjennom (det er mulig å skimte kanten på den ene på bildet), og de svinges ut og opp når de slås på. Det er altså en slags lukelykter.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Er det en Ariel av noe slag? Ser at det ikke er en Atom.

Nei, dette er ikke en Ariel. Men forslaget er ikke dumt, jeg tipper at mysteriebilen var en meget sterk inspirasjonskilde da Ariel Atom ble konstruert.

 

Hint:

Merket hadde bare denne ene modellen, men konstruktøren er velkjent fra andre bilprosjekt, bl.a en svært godt kjent supersportsbil. Beatlesmedlemmet George Harrisson har én av hver av bil. Bill Gates eier 2 stk av mysteriebilen. Totalt er til nå produsert 37 biler, ellers blir det laget flere ved behov, altså hvis flere kunder har lyst på en sånn bil. Prisen er omtrent 400.000 kr, pluss avgifter.

 

Mysteriebilen har 2 seter, 1 foran og 1 bak. Det finnes verken tak, radio eller varmeapparat. På bildet er det lagt et lokk over baksetet slik at det kan brukes som bagasjerom, dette lokket tas av og legges igjen hjemme hvis man vil ha med en passasjer på en kjøretur. Motoren i mysteriebilen er en 1-liters motorsykkelmotor med 5 ventiler per sylinder, som gir 143 hester ved 10.500 o/m. Motoren er turtallsperret ved 12.000 o/m. Girkassen er spesialbygd for bilen, med 5 gir forover. Giringen er sekvensiell, ved å dytte girspaken forover kommer man til et høyere gir, bakoverbevegelser gir lavere gir. Dytter man spaken bakover når man står i fri kommer man til reversen. Bilen veier bare 350 kg, så sett i forhold til vekten har bilen omtrent 400 hester per tonn. Så det flytter seg, nesten som i en vaskeekte formelbil. 0-100 går på 4 sekunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...