Gå til innhold

Test: Apple MacBook Pro Retina 13 (Sen 2013)


Anbefalte innlegg

Fin laptop til en god pris.

Men synes det er litt morsomt å se at en 1,5 år gammel Sony Vaio Z fortsatt banker denne ned i støvlene mtp. specs ;)

Raskere SSD, full-voltage quad core CPU, full size HDMI, VGA, utskiftbart internbatteri og mulighet for sheet battery. Alt dette i en pakke på 1100 gram. Men også til en høyere pris (i Norge).

 

edit: glemte å nevne ethernet port

Endret av Chriselv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin laptop til en god pris.

 

Men synes det er litt morsomt å se at en 1,5 år gammel Sony Vaio Z fortsatt banker denne ned i støvlene mtp. specs ;)

 

Raskere SSD, full-voltage quad core CPU, full size HDMI, VGA, utskiftbart internbatteri og mulighet for sheet battery. Alt dette i en pakke på 1100 gram. Men også til en høyere pris (i Norge).

 

 

 

Har vaioen raskere ssd enn pci express ssden i macen?

Macen har forresten full hdmi.

Lenke til kommentar

 

Har vaioen raskere ssd enn pci express ssden i macen?

Macen har forresten full hdmi.

 

Ja.

 

Vaio Z har 2 SSD i raid. Vaio Z ligger vel på ca. 1400 poeng i AS SSD mens MB på ca. 1100.

 

edit: årsaken til at jeg nevnte alle tilkoblingene er at det er ganske fantastisk å få pakket inn alt dette i en laptop som veier mindre enn MBA.

Endret av Chriselv
Lenke til kommentar

Er på jakt etter en liten lappis / Ultrabook til kona til jul. Denne artikkelen kom på det perfekte tidspunkt for meg, Mac utgår med høye kneløft her i gården.

 

Kvalitet koster,og etter å ha lest denne testen er jeg sikker på å ha valgt riktig, så gjenstår det bare å se om kona blir fornøyd med ASUS ZENBOOK UX301LA-DE002H som allerede er på vei i posten :)

 

 

 

Lenke til kommentar

Den bråker under spilling, altså half life spillet dere testet?

 

Litt kjipt med tanke på hvor gammelt det spillet er..

Merkelig at de sier så spesifikt under "spilling". Grunnen for at man kjøper Pro over Air er jo ytelse, og jeg skal tro den bråker like mye under kompilering, dataanalyse, rendering av video, etc. Da kunne man like gjerne kjøpt billigere Air hvis Pro maskinen er ubrukelig for tunge beregninger uansett. Kan vel være at det er GPU delen som får det til å bråke, da blir det mest under spilling, men jeg tviler

 

Edit: det var jo et skikkelig troll, ikke med vilje. Klart at ytelsen ikke er ubukelig, kan være bedre når noe er ferdig på 10 sekunder med litt støy mot 30 sekunder på en tregere PC. Og bare generell "responsiveness".. Håper ingen så den opprinnelige meldingen og svarte ;)

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Jeg har i dag en MBA som jeg er veldig fornøyd med, men kunne gjerne tenke meg en Retina 13". Problemet jeg har med Airen, er at vifta bråker for mye til at jeg gidder å spille på den (mest småspill og enklere grafiske spill som SC2 og Diablo 3). Fjorårets Retina 13" bråkte relativt lite på spilling, men grafikken var ikke kraftig nok til å rettferdiggjøre en oppgradering fra MBAen min.

 

De andre oppgavene går fint som du skrev til slutt, fordi man blir ferdig med disse oppgavene relativt fort og da spinner viften opp i en liten stund, og så roer den seg når oppgaven er fullført.

 

Tror det beste for meg vil være å teste den ut i praksis og se hvor plagsom støyen blir for meg. Ellers blir det å vente til Crystalwell kommer i neste år som har enda kraftigere GPU :D

Lenke til kommentar

For denne summen kan man en ekstremt bra stasjonær pc med 27" skjerm, gromt skjermkort, et lass med lagringsplass...

 

Disse bærbare pc'ene til disse prisene er som å kjøpe en 7000-kroners jakke. Så er de outdated i løpet av 1-2 år.

 

En 13" laptop... 12-13,000 = penger ut av vinduet. Greit om man bor på vestkanten og lar papsen betale.

Lenke til kommentar

For denne summen kan man en ekstremt bra stasjonær pc med 27" skjerm, gromt skjermkort, et lass med lagringsplass...

 

Disse bærbare pc'ene til disse prisene er som å kjøpe en 7000-kroners jakke. Så er de outdated i løpet av 1-2 år.

 

En 13" laptop... 12-13,000 = penger ut av vinduet. Greit om man bor på vestkanten og lar papsen betale.

 

En ultraportabel er en ultraportabel, det er vel sikkert de som ikke vet hva det innebærer, men forhåpentligvis endel av brukermassen er oppegående, og vet at i en ultraportabel så betaler man for liten størrelse.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For denne summen kan man en ekstremt bra stasjonær pc med 27" skjerm, gromt skjermkort, et lass med lagringsplass...

 

Disse bærbare pc'ene til disse prisene er som å kjøpe en 7000-kroners jakke. Så er de outdated i løpet av 1-2 år.

 

En 13" laptop... 12-13,000 = penger ut av vinduet. Greit om man bor på vestkanten og lar papsen betale.

 

Selvfølgelig kan du kjøpe en god stasjonær for 12.000kr. Du kan også kjøpe en brukt bil, en stor TV, flerfoldige kilo klementiner eller 1200 pakker tyggis for 12.000kr. Om du er interessert i en 13" laptop, så er det egentlig ganske irrelevant hva annet man kan bruke pengene på, eller hvor mye ytelse eller lagringplass man får per krone.

 

Alt du kjøper blir utdatert, så hvorfor er det egentlig et relevant poeng? Folk kjøper biler og selger dem for mindre enn de gav. Folk kjøper nye mobiler og selger dem for mindre enn de gav. Folk kjøper laptoper og selger dem for mindre enn de gav. Alle kjøp har et verditap. Om du sjekker bruktprisene på finn.no, så holder faktisk Apple-produkter seg godt i pris i forhold til andre merker. Se på en MBP/MBA og en tilsvarende speccet Asus/Acer/Sony/Dell-sak, så ser du fort at Apple-laptopene ligger et par tusenlapper over.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fungerte bootcamp helt uten problemer på testeksemplaret deres? Utifra postene på Apples eget forum ser det ut til å være ganske massive problemer med dette. Så vidt jeg skjønner ofte såpass at Windows ikke lar seg installere i det hele tatt.

 

I såfall burde det vel telle ganske sterkt negativt. Ihvertfall om Windows støtten har vært markedsført som en del av produktet du kjøper, og det er det vel?

 

Haha, hvorfor skulle det telle negativt? Sterkt endatil? Jeg kunne aldri vurdert å besudle en MacBook Pro med Windows.

Men uansett, dette er sikkert noe som blir fikset i en senere driver-/program-/firmware-oppdatering.

Lenke til kommentar

Haha, hvorfor skulle det telle negativt? Sterkt endatil? Jeg kunne aldri vurdert å besudle en MacBook Pro med Windows.

Men uansett, dette er sikkert noe som blir fikset i en senere driver-/program-/firmware-oppdatering.

 

Blir vel varierende fra person til person, windows har mye bedre program enn OSX, så for meg hadde det vært uaktuelt om den ikke takler windows OK, for andre er det irrelevant.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Haha, hvorfor skulle det telle negativt? Sterkt endatil? Jeg kunne aldri vurdert å besudle en MacBook Pro med Windows.

Men uansett, dette er sikkert noe som blir fikset i en senere driver-/program-/firmware-oppdatering.

Dine personlig preferanser er egentlig irrelevant i denne sammenheng, en anmeldelse burde være mer objektiv enn som så.

 

Det er klart at om man får opplyst at en maskin kan kjøre et operativsystem, og den ikke klarer det, er det høyst problematisk. De burde ihvertfall prøve å fikse det, eller opplyse om at det er problemer.

 

Operativsystemet er en svært sentral del av en PC, og uten mulighet for Windows vil maskinen kanskje kunne være ubrukelig for mange. Klart dette burde belyses i en omtale av produktet, men nå fungerte det visstnok for Hardware, så da har kanskje Apple fikset det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fin laptop til en god pris.

 

Men synes det er litt morsomt å se at en 1,5 år gammel Sony Vaio Z fortsatt banker denne ned i støvlene mtp. specs ;)

 

Raskere SSD, full-voltage quad core CPU, full size HDMI, VGA, utskiftbart internbatteri og mulighet for sheet battery. Alt dette i en pakke på 1100 gram. Men også til en høyere pris (i Norge).

 

edit: glemte å nevne ethernet port

 

En 1,5 år gammel Vaio Z banker på ingen måte MacBook Pro Retina 13 "ned i støvlene mtp. specs", bare for å oppklare dette:

http://www.notebookcheck.net/Review-Sony-Vaio-VPC-Z23N9E-B-Subnotebook.72579.0.html

http://www.notebookcheck.net/Review-Apple-MacBook-Pro-Retina-13-Late-2013-Notebook.105035.0.html

 

Vaio Z har en noe raskere SSD-løsning, og det er vel eneste punktet der den er bedre...men det koster, siden prisen på din Vaio Z var ca det dobbelte av MBPr 13. ;)

Lenke til kommentar

For denne summen kan man en ekstremt bra stasjonær pc med 27" skjerm, gromt skjermkort, et lass med lagringsplass...

 

Disse bærbare pc'ene til disse prisene er som å kjøpe en 7000-kroners jakke. Så er de outdated i løpet av 1-2 år.

 

En 13" laptop... 12-13,000 = penger ut av vinduet. Greit om man bor på vestkanten og lar papsen betale.

Å kjøpe en stasjonær PC er for mange å kaste penger ut av vinduet ettersom den kun brukes på kontoret hvor den står 10 % av tiden.

Lenke til kommentar

Kan jo skyte inn at jeg har hatt null problemer med å Windows 8.1 på verken 13" eller 15" Pro Retina med Intel Haswell, verken via BootCamp eller Parallels. Dette er da installasjonen som ligger ute på Microsoft DreamSpark for studenter og lære som går på høyere utdanning som har avtale med Microsoft. Går rett inn og BootCamp Driverne fungerer utmerket, og endel av driverne som skjermkort, trådløst nettverk osv kan du jo fint oppdatere med de siste fra Intel og Broadcom sine nettsider.

 

Utvilsomt flotte maskiner, med fantastiske skjermer. Eneste negative med Windows på disse er at selv med Windows 8.1 så er skaleringen temmelig laber, du miste effekten av den høye oppløsning da 99% av applikasjonene ikke har lagt til skikkelig støtte for såpass høy oppløsning så om du aktiverer skaleringen så du ikke har knøttliten tekst og elementer så vil tekst i blant annet Google Chrome osv bli uklar som på mange måter bekjemper mye av poenget og fordelen med den høye oppløsningen i utgangspunktet, Adobe sin programvare driter i skaleringen fullstendig og gir deg knøttliten tekst og bittesmå elementer åkkesom. Mens i OS X så støtter jo alt fra Chrome til Adobe skaleringen fult ut, så det er jo litt frustrerende.

 

Nå har jeg uansett Windows 8.1 kun for å kunne fyre opp Microsoft Office 2013 og litt sånt via Parallels så jeg bryr meg ikke stort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...