Gå til innhold

Test: Apple MacBook Pro Retina 13 (Sen 2013)


Anbefalte innlegg

Apples logo har aldri slått meg som spesielt "harry" - snarere tvert imot. Mener du at Apple skulle latt være å sette sin verdenskjente logo på produktene sine, eller hva?

 

Nei, jeg mener jeg fint kunne klart meg uten en svær harry lysende logo på min macbook air. Problemet er ikke at logien er stygg, problemet er at det er en svær lysende iøynefallende harrylogo over halve baksiden...

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nei - skjermbufferet i bunnen er alltid 2560x1600, og tekst (og en del andre elementer) tegnes i full oppløsning selv om programmene ser en lavere oppløsning. Tekst og detaljer i ting som er laget med høy nok oppløsning (og bruker de riktige APIene) blir svært pent, selv om den tilgjengelige "plassen" på skjermen er lavere.

Så det er egentlig 2560x1600 og ikke 1680x1050 altså. Lett forvirrende det der.

 

Sidenote;

En forbedring i desktop'ene generelt ville jo vært å støtte CTRL+Musehjul funksjonaliteten over alt. Da hadde en sluppet "for smått" problemet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Vi har i det siste testet tre Apple-maskiner med Windows 8 via Bootcamp, og komet i mål med alle sammen. Jeg har ikke lest forumtråden hos Apple, men vet at støtten for Windows 8.1 - i alle fall om du installerer enterprise-utgaven direkte - foreløpig er ikke-eksisterende.

Ah, så Windows 8 fungerer uten problemer, men ikke 8.1?

Det er vår erfaring ja :)
Har 8.1 på min, fungerer fint det.

 

edit: Det er Windows 8.1 fra MSDNAA

Jeg har kjørt maskinen med Windows 7 en måneds tid nå (med standarddriverne fra bootcamp), og det har fungert helt uproblematisk bortsett fra at det ikke ser særlig pent ut når man skalerer opp for å gjøre ting synlig på den høye oppløsningen. Det har vært litt tull med nettverksdriverne i OS X (kobler ut nettforbindelsen i tide og utide), men i Windows 7 har driverne vært helt stabile. Fin Windows-maskin :)

Lenke til kommentar

 

Nei, jeg mener jeg fint kunne klart meg uten en svær harry lysende logo på min macbook air. Problemet er ikke at logien er stygg, problemet er at det er en svær lysende iøynefallende harrylogo over halve baksiden...

 

AtW

 

Vi har nok noe forskjellig oppfatning av hva som er "harry", og hvorvidt en logo som er ca 4 cm i diameter er "svær" eller utgjør "halve baksiden"...

 

macbook-air-13-1_49168d.jpg

 

Jeg kunne også "klart meg uten" logoen på lokket, men synes den enkle grafiske logen er penere enn tekstlogoene man ellers finner på diverse bærbare, og ser ikke noe negativt i at den er der. Jeg har definitivt aldri oppfattet tilstedeværelsen av Apple-logoen som et problem, ei heller det at den lyser når skjermen er i bruk. Jeg ser tross alt på selve LCD-skjermen når jeg bruker min bærbare Mac, og ikke på baksiden av lokket. ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så det er egentlig 2560x1600 og ikke 1680x1050 altså. Lett forvirrende det der.

 

Sidenote;

En forbedring i desktop'ene generelt ville jo vært å støtte CTRL+Musehjul funksjonaliteten over alt. Da hadde en sluppet "for smått" problemet.

 

Oppløsningen er 2560x1600 uansett, men ikonene bare skaleres større. Forsto du? :)

 

CTRL+musehjul virker overalt? Hvis du snakker om Mac her da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYdNbk55zt

Beste valget jeg har gjort har vært å gå fra årlige innkjøp av budsjett PC'er til en Mac som vil vare i mange år fremover.

 

Mye av grunnen er veien de nå går med Windows, som blir bare mer og mer touch-basert.

 

Alltid vært en Apple-kritiker, men dette er absolutt den beste bærbar-opplevelsen jeg har hatt, og jeg har hatt mange gjennom tidene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å kunne argumentere saklig for at logo som er så stor, en annen farge, og i tillegg lyser som et glorte fjortisskabinett er diskret på noen måte. Ellers burde vel ikke tekslogoene plage deg noe særlig, om du ikke ser på baksiden av maskinen....

 

AtW

 

Selv finner jeg det vanskeligere å argumentere saklig for at en hvit logo som er knapt 4 cm i diameter "lyser som et glorete fjortiskabinett". Ellers har jeg aldri gitt uttrykk for at tekstlogoer på andre bærebare plager meg på noen måte. Kanskje du bør forsøke å etterleve ditt eget innlegg om feilaktig spekulasjon;)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Så det virker som de har gått bort fra de 2 viftene de hadde i fjor til én i år. Det er litt kjipt. Fjorårets modell var utrolig stillegående (2 asymmetriske vifter for å kjøle en en prosessor med integrert grafikk). Da blir det ikke oppgradering av min MBA mid 11 11.6" i år!

 

Synes ellers at batteritesten var litt dårlig forklart. Burde vært flere batteritester med litt mer utfyllende info om hva som faktisk blir kjørt. F.eks. ved videoavspilling, så bruker de forskjellige programmene forskjellig mengder strøm. Likedann er det også slik i Windows 8, hvor den innebygde video-appen bruker minst batteri. VLC er ikke noe sjakktrekk om man ønsker økt batterilevetid på en bærbar.

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar

Så det virker som de har gått bort fra de 2 viftene de hadde i fjor til én i år. Det er litt kjipt. Fjorårets modell var utrolig stillegående (2 asymmetriske vifter for å kjøle en en prosessor med integrert grafikk). Da blir det ikke oppgradering av min MBA mid 11 11.6" i år!

 

 

Jeg merker knapt noe viftestøy på min. Den er faktisk veldig stillegående.

Haswell hjelper vel på det.

 

Ang. batteritid, så klarer jeg å jobbe på den i 8 timer før jeg må lade :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...