Gå til innhold

Sov i kø for PlayStation 4: Ble møtt av tomme hyller


Anbefalte innlegg

 

Mastergrad har du, opp til flere etter hva de andre sier du poster i andre tråder å så klarer du ikke å se forskjellen!!

Voldsomt for et fokus det skulle vAre paa min mastergrad.

 

Om du har noe aa tilfOye til debatten som jeg ikke har faatt med meg saa kan du jo prOve aa sette ord paa det i stedet for aa bare peke ut feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nei, det skjedde ikke i denne saken...

 

K: Hei, jeg har stått timesvis i kø for å få en PS4. Jeg er nummer 7 i køen og jeg ringte og forsikret meg om at det var minst 7 konsoller ledige.

 

A: Vi har dessverre ikke flere igjen... for selv om du har vært i kø i flere timer så hjelper ikke det når jeg har nøkkel og kommer inn før deg. Derfor snek jeg i køen uten at du kan gjøre noe med det.

Vet du om PS4 kom inn sammen med brødet og skolebrødene på morgenen? De sto i kø på en ikke-annonsert vare, good grief.

Lenke til kommentar

Vet du om PS4 kom inn sammen med brødet og skolebrødene på morgenen? De sto i kø på en ikke-annonsert vare, good grief.

 

Så du mener at en ansatt i en butikkjede som opplyser om antall konsoller i butikkene og ikke vil ta i mot forhåndsbestillinger ikke gjør feil ved å kjøpe en kosoll selv før kundene får muligheten?

 

Se heeeelt bort ifra at det er ansatte vs kunder.... uansett hvilke ord du bruker så er det å snike i køen samme hvordan du ser på det! Rett og slett flaut av butikken!!

 

Håper inderlig du ser det selv... for din egen skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Nei, det skjedde ikke i denne saken...

 

K: Hei, jeg har stått timesvis i kø for å få en PS4. Jeg er nummer 7 i køen og jeg ringte og forsikret meg om at det var minst 7 konsoller ledige.

 

A: Vi har dessverre ikke flere igjen... for selv om du har vært i kø i flere timer så hjelper ikke det når jeg har nøkkel og kommer inn før deg. Derfor snek jeg i køen uten at du kan gjøre noe med det.

Vet du om PS4 kom inn sammen med brødet og skolebrødene på morgenen? De sto i kø på en ikke-annonsert vare, good grief.

Uanset kossn du vendar på dette er det eit douchebag move av dei ansatte, om du ikkje ser den burde du sjekke moralane dine...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har gjort noe lignende, så skyt meg.

 

Da Canon 5d mark II ble annonsert i 2008 jobbet jeg i en fotoforretning. Jeg ringte noen timer etter pressemeldingen til den norske importøren og fikk holdt av et kamera til meg selv via butikken jeg jobbet i. Etter å ha ventet på at kameraet skulle bli annonsert i flere år hadde jeg en glimrende mulighet til å få dette relativt raskt. Jeg hadde kameraet i hende en måned eller to før det ble lett tilgjengelig i hyllene, mens det bare kom ett og ett kamera dryppvis til kundene våre som stod utålmodige i kø. Men jeg var like kamerainteressert og giret på dette kameraet som noen. (sannsynligvis mer)

 

Det virker helt absurd at fordi jeg jobbet i en fotoforretning skulle jeg måttet stille meg sist i køen. Jeg synes det er helt naturlig og logisk at folk i spesielle yrker får frynsegoden av rask tilgang og gode priser på de produktene de selger.

 

Jeg unner så definitivt de Obs-ansatte Playstationene sine og synes mest synd på den ene ansatte som måtte gi fra seg sin maskin etter først å ha kjøpt den.

edit: Det var en bommert å opplyse om at det fantes 7 maskiner til salgs. Men det virker mer som en glipp som burde tilgis. En annonse var stanset og ingen hadde kanskje forventet at alle 7 skulle bli solgt så fort.

Endret av tikniver
Lenke til kommentar

 

Det virker helt absurd at fordi jeg jobbet i en fotoforretning skulle jeg måttet stille meg sist i køen.

 

Mens det virker helt logisk at fordi du jobbet i en fotoforretning så skulle du ikke engang trenge å stille deg i en kø?

Endret av Zork
Lenke til kommentar

 

Mens det virker helt logisk at fordi du jobbet i en fotoforretning så skulle du ikke engang trenge å stille deg i en kø?

Han stilte seg i kø, men fordi han tok kontakt med importør tidlig kom han først i køen (slik jeg tolker historien).

Hadde han, etter at flere kunder hadde satt seg på venteliste, kjøpt kamera direkte fra importør blir det feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Morsom sak, på sett og vis.

 

Jeg regner med at de fleste kjedene har hatt ganske greie regler rundt forhåndsbestilling av PS4, kundene kommer først frem til man har nok varer til å dekke etterspørselen og ansatte må isåfall handle hos konkurrenter frem til det punktet. Jeg regner med at dette er ganske så standard for det meste av produktlanseringer hvor man ikke får inn nok til å dekke etterspørselen. Det skal ikke mye til for å se for seg det kaoset som hadde oppstått hvis ansatte hadde stått fritt til å sette seg selv på ventelisten før kundene hadde hatt mulighet. Man må gjerne tro det hadde vært likt for alle, men nei..

 

Det hadde vært morsomt hvis noen kjente til spesifikke regler for Obs, men jeg regner vel med at enten kjører de forhåndsbestilling eller førstemann til mølla.

 

Jeg klarer bare ikke helt se dette fra en vinkel som gjør at butikken kommer godt ut av det...Selv om noen absurd nok mener at dette er noe som burde være en frynsegode for de ansatte.

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar

Jeg har gjort noe lignende, så skyt meg.

 

Da Canon 5d mark II ble annonsert i 2008 jobbet jeg i en fotoforretning. Jeg ringte noen timer etter pressemeldingen til den norske importøren og fikk holdt av et kamera til meg selv via butikken jeg jobbet i. Etter å ha ventet på at kameraet skulle bli annonsert i flere år hadde jeg en glimrende mulighet til å få dette relativt raskt. Jeg hadde kameraet i hende en måned eller to før det ble lett tilgjengelig i hyllene, mens det bare kom ett og ett kamera dryppvis til kundene våre som stod utålmodige i kø. Men jeg var like kamerainteressert og giret på dette kameraet som noen. (sannsynligvis mer)

 

Det virker helt absurd at fordi jeg jobbet i en fotoforretning skulle jeg måttet stille meg sist i køen. Jeg synes det er helt naturlig og logisk at folk i spesielle yrker får frynsegoden av rask tilgang og gode priser på de produktene de selger.

 

Jeg unner så definitivt de Obs-ansatte Playstationene sine og synes mest synd på den ene ansatte som måtte gi fra seg sin maskin etter først å ha kjøpt den.

 

edit: Det var en bommert å opplyse om at det fantes 7 maskiner til salgs. Men det virker mer som en glipp som burde tilgis. En annonse var stanset og ingen hadde kanskje forventet at alle 7 skulle bli solgt så fort.

 

La det være klart... jeg er ikke enig i hvordan det ble gjort når du kjøpte kameraet ditt. MEN det er oppsiktsvekkende hvor forskjellige situasjoner dere klarer å sammenligne å ikke finne forskjeller.

 

La meg forklare forskjellen....

 

La oss si dere fikk inn 3 kameraer på lansering.... dagen før så kommer det flere inn i butikken som vil stille seg på venteliste men dere sier at slikt gjøre dere ikke. Førstemann til mølla får kamera... de intresserte spør enten i butikken eller kunderservice til kjeden butikken tilhører og får opplyst om at dere har fått 3 kamera.

 

Ved lansering stiller de seg i kø utenfor butikken flere timer føre dere åpner... når dørene åpnes får alle beskjed om at kameraene er utsolgt! (siden de ikke tok reservasjoner og de var først så skjønner de at alle kameraene gikk til ansatte)

 

Synes ikke du det virker som en mer absurd situasjon enn at du måtte vente til tilgjengeligheten av ok eller dra til en konkurrent.

Lenke til kommentar

Som lege i utdanning synes jeg denne saken er fantastisk moro for meg! Jeg kan stille meg først i CT-kø, MR-kø, transplantasjonskø, kreftbehandlingskøen, spesialistundersøkelseskø, fastlegekø, kirurgikø, you-name-it-køen. Et samfunn hvor ansatte kan stille seg foran kunder er et samfunn jeg tar i mot med åpent hjerte og sinn! :)

 

Men, sier kanskje du, dette er da ikke policy? Distributøren sier jo at dette ikke faller i smak! Vel, om det kanskje ikke er policy så få det å være. Jeg skal alltids klare å finne et smutthull i lovverket jeg kan benytte meg av. Vet hvilke symptomer og funn jeg kan si til min kollega slik at jeg kommer tidligere fram i køen, forstås! Inside information ;) ;) ;).

 

Også om jeg ikke har bruk for det andre står i kø for kan jeg jo alltids selge plassen min videre på finn.no til høystbydende. Legelønna er ikke så bra som folk flest tror, og jeg vil unne meg noen ekstra goder. Det er tross alt viktigere med en glad lege enn en glad pasient!!!!!!!!!!

 

Cry harder, first world problem! Selvsagt! I den tredje verden ville jeg ikke forventa noe anna enn leger som hjelper hverandre litt ekstra. Og jeg synes det er feil at vi i Norge tror vi er så mye bedre enn andre land ved å si at man ikke kan få noen ekstra frynsegoder på jobben. Herregud, seks år med utdanning, enda hvert fall seks år til med etterutdanning, kanskje et år med forskning også. :( Jeg synes samfunnet skal drite lang vei i denne moralske pekefingern som hele tiden peker på oss som faktisk gjør jobben. Hva så om ansatte får gå før kunder?

 

Bryter igjennom til slutt og vil si at min korte periode ved en av Norges største mobiloperatør hadde tilfeller hvor ansatte fikk forkjøpsrett før kunder på enkelte produkter. Men det var etter avtale med distributør og det var overhodet ikke snakk om produkter som var tiltenkt kundemassen. Jeg er overbevist om at de som skriker høyest og godkjenner butikkens praksis i dette tilfellet også vil være de drittpasientene jeg kommer til å jobbe mye med. Dere driter lang vei i andre og tenker bare på dere selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Så du mener at en ansatt i en butikkjede som opplyser om antall konsoller i butikkene og ikke vil ta i mot forhåndsbestillinger ikke gjør feil ved å kjøpe en kosoll selv før kundene får muligheten?

 

Se heeeelt bort ifra at det er ansatte vs kunder.... uansett hvilke ord du bruker så er det å snike i køen samme hvordan du ser på det! Rett og slett flaut av butikken!!

 

Håper inderlig du ser det selv... for din egen skyld.

Har ikke man fått fastsatt at det er snakk om kommunikasjonssvikt mellom den som informerte om tilgjengelighet og den som ga ansatte tilbud om kjøp?

 

Det er ikke noe å se eller ikke se "for din egen skyld", det er bare forskjellige meninger. Du har jo vist i tråden at du ikke bikker en tomme fra ditt utgangspunkt, kanskje slutte å poste samme meningen din om og om igjen?

 

 

OT:

Det personen over går inn på, er også greit etter min mening, så lenge praksisen følger regelverket. Fra mitt ståsted bør f.eks. sykehuspersonalet behandles først under en epidemi, da disse menneskene er nødvendige for å behandle andre pasienter. Enden på visa i denne problemstillingen er vel valget mellom "alle etter evne / alle er like mye verdt" vs "noen er verdt mer enn andre", som de klassiske motsetningene.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Det personen over går inn på, er også greit etter min mening, så praksisen det følger regelverket. Fra mitt ståsted er bør f.eks. sykehuspersonalet behandles først under en epidemi, da disse menneskene er nødvendige for å behandle andre pasienter. Enden på visa i denne problemstillingen er vel valget mellom "alle etter evne / alle er like mye verdt" vs "noen er verdt mer enn andre", som begge er de klassiske motsetningene.

Jeg føler meg truffet, så jeg svarer.

 

Jeg aner ikke hvordan du klarer å tolke mitt innlegg som verdenskrise og full nød. Men jeg gjør et forsøk på et svar likevel! Hvis vi jamfører med f.eks. svineinfluensaen som faktisk var en pandemi (dog med mildere forløp enn forventa) gikk helsepersonell først i vaksinekøen på grunn av smitterisiko, og ble også gitt til høyrisikopasienter. Denne problemstillingen ble gjort klart av helsemyndighetene. Hvorfor hvermannsen ikke fikk vaksine, ei heller ikke den gjengse butikkansatt ved Coop Obs, er ikke fordi helsepersonell er mer verdt enn deg, men fordi de hadde betydelig økt risiko for å bli smittet og smitte andre. Hvorfor dama på 80 år ble prioritert først handler også om at de både har økt risiko for å bli smitta og at hvis de først blir smitta så er prognosen dårligere enn en 20 år gammel frisk kvinne.

 

Hvis du likevel mener det er riktigere å behandle en person de fleste vil kalle en suksessrik karrierekvinne på 30 år som skatter betydelige summer til kommunekassa for blodkreft enn alenemora på trygd med samme diagnose, så deg om det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke man fått fastsatt at det er snakk om kommunikasjonssvikt mellom den som informerte om tilgjengelighet og den som ga ansatte tilbud om kjøp?

 

Det er ikke noe å se eller ikke se "for din egen skyld", det er bare forskjellige meninger. Du har jo vist i tråden at du ikke bikker en tomme fra ditt utgangspunkt, kanskje slutte å poste samme meningen din om og om igjen?

 

 

OT:

Det personen over går inn på, er også greit etter min mening, så lenge praksisen følger regelverket. Fra mitt ståsted bør f.eks. sykehuspersonalet behandles først under en epidemi, da disse menneskene er nødvendige for å behandle andre pasienter. Enden på visa i denne problemstillingen er vel valget mellom "alle etter evne / alle er like mye verdt" vs "noen er verdt mer enn andre", som de klassiske motsetningene.

 

Nei... sniking i kø er sniking i kø uansett, det handler ikke om subjektivitet. Køsniking er noe ganske objektiv og i denne saken har det klart skjedd, bare se på fakta.

 

Den subjektive diskusjonen er om køsniking er greit fordi man har mulighet, i dette tilfellet fordi man er ansatt.

 

Det er ikke mange som synes det er greit men at det er noen i det hele tatt synes jeg er merkelig.

 

Så klart ser det "bedre" ut når man kamuflerer snikingen som frynsegoder, etc... men sniking er og bli sniking!!!.

Endret av Nasciboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis vi jamfører med f.eks. svineinfluensaen som faktisk var en pandemi (dog med mildere forløp enn forventa) gikk helsepersonell først i vaksinekøen på grunn av smitterisiko, og ble også gitt til høyrisikopasienter. Denne problemstillingen ble gjort klart av helsemyndighetene. Hvorfor hvermannsen ikke fikk vaksine, ei heller ikke den gjengse butikkansatt ved Coop Obs, er ikke fordi helsepersonell er mer verdt enn deg, men fordi de hadde betydelig økt risiko for å bli smittet og smitte andre.

Hadde en epidemi medført langt høyere dødelighet og eventuelle behandlingsmidler vært begrenset, så hadde man kanskje måttet ta valget om alle er like mye verdt eller om noen er mer verdt i en slik situasjon, smitterisikoen blir da en mindre viktig begrunnelse. Er ganske sikker på at statsledere og en hel haug andre viktige personer i samfunnet også ville ha fått behandling først.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

 

Nei... sniking i kø er sniking i kø uansett, det handler ikke om subjektivitet. Køsniking er noe ganske objektiv og i denne saken har det klart skjedd, bare se på fakta.

Ja, men hva med de som mener at dette ikke er køsniking?

 

Det er flere "problemstillinger her":

* Er det køsniking? * Er frynsegoder knyttet til jobb køsniking? * Er det greit å selge internt dersom det er frynsegode? * Er det greit å kjøpe internt dersom det er frynsegode?

 

Info:

* var varen annonsert? * Visste personen som godkjente internkjøp at butikken hadde gått ut med informasjon om at varen skulle kommer på lager? osv

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Var denne overnattingen utenfor butikken en offisiell kø? Jeg kan ikke se det. Det følger ikke en garantert tilgang på en vare ved å bare legge seg utenfor et kjøpesenter om natten. Hvis ikke det altså var en offisiell kø ville det heller ikke vært et problem om en person dukket opp nøyaktig i det dørene åpnet og smatt inn før folkene utenfor fikk pakket soveposen.. (hvordan vet man i det hele tatt at det er en "Playstation-kø")

 

Jeg vil heller si at man overnatter på denne måten for å ha en høyere sannsynlighet til å komme først, ved å holde seg nærme døren, men ingen garantier..

 

Den eneste Køen med stor K som jeg kan se er ved kassa, og der var de ansatte først. I det de kjøper en vare inntar de rollen som kunder, og derfor er det helt absurd å skulle ta fra maskinen fra en kunde til en annen kunde.

 

Det er dessuten fullt mulig at ledelsen til el-butikken ikke visste om "Playstation-køen" utenfor senteret, eller at noen hadde gitt beskjed om lagerstatus dagen før av. De hadde stoppet en annonse så de forventet sikkert ikke dette.. Det var uheldig, men ikke noe som ikke kunne blitt løst/formildet ved å gi de frosne stakkarene neste playstation-forsyning til en penere pris.. Men å ta fra en ansatt Playstationen er rett og slett IKKE OK, han/hun er like mye kunde i dette tilfellet som alle andre. Jeg håper han/hun synes det var greit å gå med på dette selv.

"Kunden har alltid rett" - er en fin innstilling å ha for alle som jobber i butikk. Men det virker som at i det kunder selv begynner å fremholde dette kan det bli ganske absurd.

Lenke til kommentar

"Kunden har alltid rett" - er en fin innstilling å ha for alle som jobber i butikk. Men det virker som at i det kunder selv begynner å fremholde dette kan det bli ganske absurd.

"Kunden har alltid rett" er en innstilling man finner hos småfirmaer hvor eier eller daglig leder ikke har fulgt med i timen de siste 100 årene. De förste seriöse "protestene" mot denne holdningen kom allerede i 1915, og du finner ikke lenger en eneste seriös oppläring i business som faktisk bruker disse ordene.

 

I denne saken ble det tatt en telefon dagen för lansering, og en tilfeldig person hos Obs svarte at de hadde 7 maskiner til salgs.

 

Sony (representert ved Nordisk Film i Norge) hadde salgsforbud på produktene fram til lanseringsdatoen. Så fort man var innenfor lanseringsdato kunne produktene selges fritt. Derfor kjöpte altså ansatte hos Obs disse maskinene, som ikke var annonsert av butikken ut til kundene.

 

De ansatte kjöpte disse produktene för arbeidstid, altså på sin egen fritid, som en helt vanlig kunde. Det nevnes ikke noe om fordeler som rabatt eller annet her. Den ansatte som måtte gi fra seg produktet kan, i värste fall, gå til sak mot sin arbeidsgiver dersom det viser seg at h*n ble beordret til å gi fra seg produktet.

 

Det mest håplöse her er kommentaren fra Nordisk Film, som oser over av dobbeltmoral. Ansatte hos Nordisk Film har til enhver tid hatt, og benyttet seg av, muligheten til å få produkter tidligere enn andre. Dette har også gått utover antallet PS4 man finner i butikkene, fordi de ansatte hos distributören plukker bort fra det lille antallet som Sony har tilgodesett det norske markedet med.

Lenke til kommentar

Hadde en epidemi medført langt høyre dødelighet og eventuelle behandlingsmidler vært begrenset, så hadde man kanskje måttet ta valget om alle er like mye verdt eller om noen er mer verdt i en slik situasjon, smitterisikoen blir da en mindre viktig begrunnelse. Er ganske sikker på at statsledere og en hel haug andre viktige personer i samfunnet også ville ha fått behandling først.

 

Så klart må de som behandler syke bli prioritert hvis ikke vil jo dødeligheten bli enda høyere, det er ganske logisk.... om det er etisk riktig får andre diskutere.

 

Uansett, det er en sak ganske ulig denne.

 

 

Ja, men hva med de som mener at dette ikke er køsniking?

 

Det er flere "problemstillinger her":

* Er det køsniking? * Er frynsegoder knyttet til jobb køsniking? * Er det greit å selge internt dersom det er frynsegode? * Er det greit å kjøpe internt dersom det er frynsegode?

 

Info:

* var varen annonsert? * Visste personen som godkjente internkjøp at butikken hadde gått ut med informasjon om at varen skulle kommer på lager? osv

 

Køsniking er det jo uansett grunn til at du sniker i køen.

 

Varen var ikke direkte annonsert MEN antall konsoller de hadde inne var offentlig informasjon man fikk av selve kjeden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Kunden har alltid rett" er en innstilling man finner hos småfirmaer hvor eier eller daglig leder ikke har fulgt med i timen de siste 100 årene. De förste seriöse "protestene" mot denne holdningen kom allerede i 1915, og du finner ikke lenger en eneste seriös oppläring i business som faktisk bruker disse ordene.

 

I denne saken ble det tatt en telefon dagen för lansering, og en tilfeldig person hos Obs svarte at de hadde 7 maskiner til salgs.

 

De ansatte kjöpte disse produktene för arbeidstid, altså på sin egen fritid, som en helt vanlig kunde. Det nevnes ikke noe om fordeler som rabatt eller annet her. Den ansatte som måtte gi fra seg produktet kan, i värste fall, gå til sak mot sin arbeidsgiver dersom det viser seg at h*n ble beordret til å gi fra seg produktet.

 

Arbeidstiden starter før butikken åpner og de ansatte har nødvendigvis "kjøpt" produktet i arbeidstiden istedet for å utføre jobbe sin.

 

Det var heller ingen "tilfeldig person" som svarte, men en ansatt og dermed representant for firmaet.

 

Iøvrig finner jeg det ganske spesielt når du sier at ingen seriøse firmaer opplærer ansatte i det faktum at kunden altid har rett, fordi spesielt i disse dager der dårlige kundeopplevelser ikke kan holdes hemmelig, oppdager selv store seriøse firmaer at de ikke kan regne med å kunne behandle kunder som dritt uten konsekvenser.

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...