Gå til innhold

Sov i kø for PlayStation 4: Ble møtt av tomme hyller


Anbefalte innlegg

... folk er altså enige om at de inne i sjappa sneik i køen, men nummer 4 ikke sneik seg til en maskin foran de 3 andre ?

 

... :hmm:

Noen folk er enige i at de i sjappa brukte sine særegne fordeler for å skaffe seg produktet ja. Hvordan du klarer å få nummer 4 til å ha sneket i køen skjønner jeg ikke. Det er snakk om å argumentere for hva man mener man har krav på. Hvis de andre ikke gjør det så er det ikke mye å gjøre med den saken. Det er ikke nummer 4 sin feil at han/moren hans var den eneste som stod på sitt. De andre kunne gjort det samme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den verden du skisserer eksisterer ikke.

 

En alvorlig pandemi som spanskesyken i dag ville selvsagt by på problemer, og hvis det fantes vaksiner ville mennesker i høyrisiko være førstevalget ved vaksinering. Det ville aldri handlet om å prioritere mennesker som du mener er mer verdt enn andre, i hvert fall ikke i Norge. Hvordan kan jeg være så sikker? Jfr svineinfluensavaksinen.

noe feil. Det er flere scenarioer som ikke avdekkes hvor de ansatte i denne saken har handlet i god tro.

Hvis du ikke tror at mennesker ville blitt prioritert basert på posisjoner i samfunnet, tror jeg at du lever i drømmeland.

Lenke til kommentar

Må nesten spørre... prøver du å konstruere liksomdiskusjoner for å få vekk oppmerksomheten fra det andre vi diskuterte der du åpenbart tok feil?

Hvilken diskusjon var det da? At den ansatte, som svarte rett på spörsmålet om de hadde konsoller representerer COOP Norge eller ikke? Nei, han gjör ikke det. Han representerte en butikk i konsernet på ett spörsmål, hvor han svarte helt fint.

 

Eller diskusjonen om at "kunden har rett"? Kunden har ikke alltid rett. Det er ikke engang alle kunder det er verdt å beholde.

 

De ansatte kjöpte produktene. Dette hadde de full rett til med mindre de hadde blitt opplyst om noe annet, noe de ikke hadde ifölge de butikksjefene som har svart for ulike butikker rundt i området dette skjedde.

 

Kundene som sto utenfor ble skuffet, noe jeg forstår meget godt. Men de har faktisk ikke noen rett etter noen lov på å kjöpe dette produktet. Pjokken i denne saken fikk en PS4 fordi moren var brautende nok til å skremme en eller annen butikksjef. Dessverre så er det eneste de har fått ut av dette lärdommen om at bare man skriker nok får man det som man vil. Jeg håper neste sted denne moren pröver den taktikken ikke gir seg like lett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Må nesten spørre... prøver du å konstruere liksomdiskusjoner for å få vekk oppmerksomheten fra det andre vi diskuterte der du åpenbart tok feil?

Hvilken diskusjon var det da? At den ansatte, som svarte rett på spörsmålet om de hadde konsoller representerer COOP Norge eller ikke? Nei, han gjör ikke det. Han representerte en butikk i konsernet på ett spörsmål, hvor han svarte helt fint.

 

Eller diskusjonen om at "kunden har rett"? Kunden har ikke alltid rett. Det er ikke engang alle kunder det er verdt å beholde.

 

De ansatte kjöpte produktene. Dette hadde de full rett til med mindre de hadde blitt opplyst om noe annet, noe de ikke hadde ifölge de butikksjefene som har svart for ulike butikker rundt i området dette skjedde.

 

Kundene som sto utenfor ble skuffet, noe jeg forstår meget godt. Men de har faktisk ikke noen rett etter noen lov på å kjöpe dette produktet. Pjokken i denne saken fikk en PS4 fordi moren var brautende nok til å skremme en eller annen butikksjef. Dessverre så er det eneste de har fått ut av dette lärdommen om at bare man skriker nok får man det som man vil. Jeg håper neste sted denne moren pröver den taktikken ikke gir seg like lett.

Just stop, stop it right there.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke tror at mennesker ville blitt prioritert basert på posisjoner i samfunnet, tror jeg at du lever i drømmeland.

I motsetning til deg baserer jeg meg på fakta. Hvis du vil bidra i en slik diskusjon forventer jeg mer kunnskap om retningslinjer og faktiske forhold i norsk helsevesen. Det nytter ikke komme med argumenter om at helsevesen blir prioritert fordi de er mer verdt (allerede besvart), ei heller nyttet det å si mennesker med penger kan kjøpe seg fram i helsevesenet (da det private helsevesen er noe det norske folk har stemt ja for, jfr styrende makt valgt inn på Stortinget). Uansett handler ikke denne diskusjonen om hvem som får hjelp i en medisinsk krise, og ditt tidligere argument om ønske om et skille mellom mennesker ser jeg ikke har sammenheng med selger-kundeforhold som er en av retningene denne diskusjon har tatt.

Lenke til kommentar

I motsetning til deg baserer jeg meg på fakta. Hvis du vil bidra i en slik diskusjon forventer jeg mer kunnskap om retningslinjer og faktiske forhold i norsk helsevesen. Det nytter ikke komme med argumenter om at helsevesen blir prioritert fordi de er mer verdt (allerede besvart), ei heller nyttet det å si mennesker med penger kan kjøpe seg fram i helsevesenet (da det private helsevesen er noe det norske folk har stemt ja for, jfr styrende makt valgt inn på Stortinget). Uansett handler ikke denne diskusjonen om hvem som får hjelp i en medisinsk krise, og ditt tidligere argument om ønske om et skille mellom mennesker ser jeg ikke har sammenheng med selger-kundeforhold som er en av retningene denne diskusjon har tatt.

Nå siterte du et svar hvor *posisjoner* eller *nøkkelposisjoner* i samfunnet ble nevnt, hvis samfunnet kan bli destabilisert dersom disse forsvinner. Du har heller ikke presentert noen "fakta" med tilhørende kildehenvisning. Tror du er naiv dersom du tror at personalet på en matbutikk blir likebehandlet med regjeringsmedlemmer i en krisesituasjon.

 

Sammenhengen her er likebehandling eller ikke avhengig av *posisjon*, når det er sagt så er du ansvarlig for første innlegget i denne avsporingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Folk må få bruke tiden sin på hva de vil for min del. Har aldri sagt noe annet. Men når behovet for å få kloa noe trivielt, samme hva det er, blir så stort at du blir nødt til å utbasunere din nød i media, da er det noe som er veldig feil. Det er reaksjonen på hendelsen jeg stusser på. Hadde det vært snakk om livsviktige ting som mat, medisiner eller klær (nei, ikke Canada Goose-type klær), fordi dette var en mangelvare i samfunnet, ville jeg fortstått krisemaksimeringen av saken.

 

At de klarer å få det til å virke som en krise at poden ikke får kjøpt seg en spillkonsoll, da er det noe som skurrer. Når det viktigste i livet ditt er om du får en PS4 på lanseringsdatoen eller ikke, da er det på tide å stikke fingeren i jorda og gå gjennom hva som *virkelig* betyr noe.

 

 

Men prøv å tenke deg inn i et ungt barnesinn litt da.

 

- jeg kan forstå at han ble veldig skuffet og lei seg, og dette delte han med foreldrene. Som i grunnen var en bra reaksjon. Bedre å snakke om de "vonde" tingene enn å la være.

 

- jeg kan forstå at forelderen tolket butikkens ansatte å være egoistiske og å gi urettferdig kundebehandling.

 

- at det kommer i media er vel den ene lille tingen å sette fingeren på. Men, om ikke så ville jo ikke vi sittet her og kost oss med å lese om saken. Eller som "du" kost deg over at mammaen hans gjorde en slik stor mediasak utav det hele :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Saken ble løst ganske umiddelbart ved at en av de ansatte måtte gi fra seg sin konsoll. Ferdig med det. Ikke noe behov for å fortsette sutringen i media og gjøre dette til en kjempesak. Det er den biten som provoserer meg.

 

Setter du "pannekakene" fast i halsen når du leser slikt?

Endret av G
Lenke til kommentar

Nei - Man burde jo selvsagt forvente at den ansatte gir fra seg SITT til kunden.

 

K: Hei jeg trenger en macbook pro!

A: Vi har ikke flere, men du kan selvsagt kjøpe min!

 

Det er akkurat dette som har skjedd i denne saken, men den ansatte ble TVUNGET til å gi fra seg en ps4 bare fordi en middelaldrende kvinne stod å gapte i butikken og butikksjefen bare ville få henne ut.

Etter dette gikk hun LIKEVELL til media med saken. Flotte folk vi har med å gjøre her.

 

Hva med den ansatte? Han som sannsynligvis hadde planlagt hele tiden å kjøpe produktet. Han kjøper det for sine penger, og så må han gi det tilbake - Rett skal være rett ja.

 

Dette er en intern sak for butikken. Den ansatte kan velge å slutte i protest. Kanskje det dummeste valget, dersom han (hun) ikke har noen bedre jobber i sikte. For å si at sjefen er en idiot er jo også uaktuellt. Den ansatte må sannsynligvis bite i det sure eplet og kjøpe seg en PS4 når det blir skikkelig lansert i Norge.

Lenke til kommentar

Hvilken diskusjon var det da? At den ansatte, som svarte rett på spörsmålet om de hadde konsoller representerer COOP Norge eller ikke? Nei, han gjör ikke det. Han representerte en butikk i konsernet på ett spörsmål, hvor han svarte helt fint.

 

 

Diskusjonen var vel at du mente at en selger i ett stort selskap ikke representerte selskapet. Ikke heng deg for mye opp i om de svarte rett eller ikke, det har ikke noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Hele problemet har rot i at folk handler elektronikk i en butikk som helst bør ha seg i å bare selge matvarer og det som hører med. Har handlet elektronikk 1 gang hver i 2 forskjellige Coop Obs-butikker. Den feilen har jeg tatt meg til vett å ikke repetere igjen. Samme pris som en skikkelig forhandler men absolutt ingen kundebehandlingstjenester WHAT SO EVER. Total kompentansemangel.

 

Løsning: Ikke kjøp elektronikk i den samme butikken du kjøper matvarer i. Problem solved.

 

Ellers handler jeg selv matvarer på Obs nesten hver gang og dét fungerer aldeles utmerket. Synes bare elektronikkavdelingen passer inn i forretningsmodellen deres like "bra" som en elefant i en porselensbutikk. My 10 cents ;)

 

Det er likevel litt greit å kunne kjøpe seg en eller annen ting som man må vente til mandag på fra en faghandel, selv om det så skulle dreie seg om et forbrukerprodukt som har sin forventede levetid. F.eks. batteridrill (ja de har i sin tid også solgt slikt, selv om det nå hører inn under Coop Bygg). "Du vil jo helst ha jobben gjort på lørdag (slippe å bore for hånd), og slippe å utsette til mandag" (eksempelvis er Coop Obs! noen ganger kjekke å ha.

 

Selv om Biltema og en del andre har lørdagsåpent. Kanskje også heller ikke det beste eksempelet, men dere forstår hvor jeg skal med eksempelet -->

Lenke til kommentar

Tror noen det hadde blitt bråk om jeg hadde kommet som åttendemann i køa, tatt en lynspurt når dørene åpnet, grabbet en av de sju konsollene som sto der og insistert på at "jeg tok den først" og nektet å gi den fra meg? Det tror jeg.

 

Vet folk at det finnes X maskiner på lager og det står X mennesker i kø forventer de at alle stiller likt, hadde det kommet en "VIP-kunde" to minutter før butikken åpnet og gått forbi hele køa hadde det også blitt fyrings.

 

De som seriøst ikke skjønner at det blir bråk når ansatte gjør det samme, er enten helt blåst eller forumtroll. Hvorfor skal "i-landsproblem" være en unnskyldning for å bli behandlet som B-kunder?

 

Jeg synes Elkjøp sin policy er helt riktig, det hindrer også at ansatte "finner" en "avglemt" PS4 på bakrommet til å kjøpe selv. Det er selvsagt ikke noen lov mot å gi maskiner til sine ansatte først, men som kundebehandling er det helt på trynet.

 

Kunne til og med blitt et skikkelig basketak av slikt. Derfor er mottoet, ha en vekter eller bygdas muskelmann innleid ved slike seanser.

Lenke til kommentar

Tja, jeg er ansatt til aa finne udugelige ansatte i firma fordelt over norge, danmark og england. Denne jobben fikk jeg paa bakgrunn av Distinction-mastergraden min i ledelse, som jeg tok i nettopp england.

 

Synd at du bommer knallhardt med den fOrste forumposten du noengang har skrevet.

 

 

Det handler veldig mye om hva som er lovlig. En ansatt, som sannsynligvis hadde planlagt dette kjOpet over lang tid ble tvunget til aa gi fra seg et produkt som h*n allerede hadde kjOpt - Dette er absolutt ulovlig.

 

Jeg er helt enig i at butikken burde hAndtert det hele annerledes fra starten av, men nAr det ikke skjedde skal det ikke gaa utover de ansatte.

 

 

Jo man må skille mellom de ansatte og kundebehandlingen (kundene). Om du har mastergrad, så burde du forstå slikt.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Det er greit nok, men utan at vi veit noko meir om kva som har skjedd her, er det ikkje rimeleg å tru at butikksjefen her har innsett tabba si og så sagt til sine tilsette noko ala. "Okei folkens, eg dreit meg ut, eg kan ikkje tvinge dykk, men er det nokon som har lyst til å ofre seg så vi har æra i behald?" Dette blir jo sjølvsagt også berre spekulering frå mi side, men det er vel lite truleg at det har vore brukt reell tvang her, då det nettopp ville vore ulovleg? Er ikkje det meir truleg at ein av dei tilsette måtte innrømme for seg sjølv det vedkommande visste var det "riktige" heile vegen, altså å prioritere kundane sine?

 

 

Det er trist at det går ut over dei tilsette ja, men dei burde tenkt seg litt om på førehand dei også. Ansvaret her ligg heilt klart hos dagleg leiar eller kven det no er som har sagt at dette er greit, og dei tilsette kan i prinsippet seie at dei ikkje har gjort noko gale fordi dei har fått grønt lyst frå nettopp sjefen sin. Som servicearbeider derimot, og ikkje minst medmenneske, burde dei holdt seg for gode for dette då dei var fult klare over at dei utnytta sin posisjon til å snike i køen.

 

Man kan også spekulere i at den ansatte som ofret seg, enten gjorde det for å få en stjerne i boka hos sjefen, eller at sjefen ga han en slags påskjønnelse, kanskje til og med en saftig julebonus (i byttehandel). Men, det blir likevel bare spekulasjoner.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Man kan også spekulere i at den ansatte som ofret seg, enten gjorde det for å få en stjerne i boka hos sjefen, eller at sjefen ga han en slags påskjønnelse, kanskje til og med en saftig julebonus (i byttehandel). Men, det blir likevel bare spekulasjoner.

 

Eller det kan ha vært noe de ansatte gjorde i siste desperasjon før åpningstiden uten at butikk -eller avdelingsleder visste noe. Kanskje fordi butikk -eller avdelingsleder ikke har gitt noen klare retningslinjer i forbindelse med lanseringen eller at de ansatte kanskje trodde de skulle slippe unna med å sett PS4-en på ett annet navn. Men igjen, kun spekulering!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Greit nok, eg legg nok meir i det når eg les det enn kva du meiner med å skrive det.

 

 

Viss du skal sjå 100% svart-kvitt på det så ja, når tilsette handlar hos sin arbdeidsgjevar vil vedkommande alltid i teorien kunne "ta" noko ein kunde ville kjøpt. Derimot seier det seg sjølv at dette er eit ganske håplaust standpunkt å ta, skal ein til dømes tvinge dei tilsette i lokalbutikken til å reise til nabobygda for å handle mat? I det daglege er svaret sjølvsagt nei, men kva med under smørmangelen for eit par år sidan, hadde det vore heilt greit om dei tilsette ved alle matbutikkane kjøpte opp alt smøret før dei åpna butikken?

Ei konsollansering, som med smørmangelen, er ein ekstraordinær situasjon. Det handlar ikkje om å vere prinsippfast, men om å yte god service for kundane sine.

 

Der jeg hadde merk: forhåndsbestillet PS4, så tok Spaceworld varene inn på bakrommet, slik at ingen kunne A) Forsyne seg selv B) Snike i køen, gitt forhåndsbestillingspolicy.

 

Jeg tror mange butikker kunne lært av forhåndsbestillinger som et verktøy i å få distribuert slike ettertraktede ting som PS4. Man skal være ganske bra utpå landet for ikke å ha fått med seg at PS4 er en ettertraktet dings.

Lenke til kommentar

Har du noen lover/saker du gjerne vil henvise til?

 

Helt enig i at det er daarlig kundeservice, men skeptisk til oppsigelsesgrunnen.

 

Naar det oppstaar varemangel saa er ogsaa de ansatte av butikken rammet av denne mangelen. Det burde settes en 'maks en konsoll pr ansatt' eller lignende, men noe annet er urettferdig og har ingenting med daarlig service aa gjOre.

 

Under 'smOrkrisen' kjOpte da jaggu ansatte smOr de ogsaa. Man kan ikke ignorere de ansattes behov bare fordi en vare er ettertraktet.

 

Du skal ha poeng for å poengtere dette med loven i forhold til oppsigelsesgrunner. Men, når fikk ansatte et reellt oppsigelsesvern? Ja, de har det på papiret, men om de klager så skal de også kunne dokumentere i en rettsak at de har blitt oppsagt ulovlig.

 

Det foregår nok en god del ulovlige oppsigelser her i landet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...