Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165
Skrevet

Skal du busse daglig har du vel mulighet for å gå til anskaffelse av et flexikort? Da blir det jo vesentlig billigere.

Ja, men det er fremdeles billigere å ta bilen :)

600kr/22 arbeidsdager er 27kr, ca 2 liter bensin.

Legg på kortere reisetid, dra på jobb når jeg vil, og at jeg slipper å gå 800m til busstoppet så er ikke buss noe alternativ overhode. Og i tilleg fungerer det ikke på nattbussen, der må man vistnok ha egen bilett (70kr).

 

Så buss er ikke noe alternativ før bensinprisene er godt over 30kr literen.

Men nå koster jo bilen deg mer enn bensinen du bruker, men ser absolutt hvor du vil ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men nå koster jo bilen deg mer enn bensinen du bruker, men ser absolutt hvor du vil ;-)

Ja, i slitasje. Men andre ting, som forsikring og veiavgift betaler man uansett om man kjører 1 eller 10000km. Jeg snakker da seff ut fra et utgangspunkt der å avskilte bilene sidestilles med å fjerne testikklene :D

 

Men regnestykket der er jo helt håpløst. Det tar utgangspunkt i nye biler, og verdifallet.

Norges bilpark er så gammel at verdifallet etter min mening er laaaaaaaaangt under det de regner emd der.

 

Min bil havner vell på omlag 25kr/milen.

Skrevet

1. Firmabil (skatter 39.000,- i året mot en utgift på ca 50.000,- hvis billån)

2. Jobben betaler forsikring, drivstoff, bompenger og service

3. Bytter bil hver 30.000 km

4. Win

 

Hvorfor skal jeg ta buss/tog som attpåtil sørger for at jeg, selvfølgelig når det passer minst, kommer for sent på jobb? Det er jo en ren bonus, ha ha, og ifølge hun hos #Ruter jeg snakket med på telefonen da jeg klagde "noe jeg må beregne for slikt skjer av og til så da må jeg ta en tidligere avgang hvis det er noe viktig jeg skal rekke".

 

Kyss meg i ræva hele kollektivNorge. Dere kan stå sammenpressa i fis, svette og trøtte uhøflige tryner hele dagen for min del og hutre mens dere venter på forsinka avganger så sitter jeg gladelig i bilen (bor sånn at jeg slipper kø til/fra jobb) i 22 grader pluss og P4 og koser meg.. Jeg betaler gladelig for å slippe unna (og i dette tilfellet ikke så mye - velg jobb med omhu folkens for dere blir rana av staten for å ha det nødvendige godet en bil er sånn at Magne Kleppa kan få bro og ny vei i hjembygda si).

 

Det er jo også snakk om mer bompenger i rushtiden. JAAA! For de fleste av oss står jo i køen der helt frivillig fordi vi våknet om morgenen og tenkte: "Hmmm, hva skaaal jeg ta meg til i dag, da? Nei, får sette meg i bilen og lage litt kø på E6 sammen med de andre.."

 

/rant over (puh)

  • Liker 2
Skrevet

Kollektivt er så trist. For meg er det selve symbolet på den rutinetunge robottilværelsen vår..

 

Nå er det heller ikke noen born to be free følelse over stillestående kø, men da følger man iallefall sin egen timeplan litt mer, samt at man har musikk uten headset, klimaanlegg og comfy seter..

  • Liker 1
Skrevet

Å eie og bruke bil i Norge er veldig dyrt ja, men det er verd det vis en slippe faenskapen med kollektivt(spesielt våres busselskap, mer kaos artig går det vel ikke an å drive). Er jo heldigvis ikke lenge igjen til lappen :)

Skrevet (endret)

Når det gjelder bilbatteri og dette temaet er jeg litt blank, så trenger litt assistanse.

 

Var på butikken her om dagen, og jeg satt i bilen og venta med musikk, trolig lysene på, rundt 20-30minutter. Bilen ville ikke starte når vi skulle dra, og måtte få starthjelp med startkabler, den starta den uten problem.

 

 

Dro hjem og satt batteriet på lading i ca 6-7 timer med en generisk simpel batterilader vi har liggende. Tok meg en kjøretur igjen igår, men merka at batterilampa lyste under kjøring, så jeg dro hjem med en gang.

 

Dro hjem, satte batteriet på mer lading, men ikke mer enn 3-4 timer. Dro idag ut på en kjøretur igjen med batterilampa fortsatt på, kom hjem, parkerte, slo av motoren. Prøvde umiddelbart å starte bilen igjen, men fikk bare et "klikk" og alt slo seg av, instrumenter og taklys etc.

 

Nå står batteriet på lading igjen.

 

Fikk målt med et multimeter jeg lånte, når jeg fikk starthjelp den første gangen, og den viste over 14V, noe jeg mener å huske er ladestrøm slik at generatoren fungerer?

 

Alle piler peker mot defekt batteri, eller? Det er mest sannsynlig det orginale batteriet fra 2001.

Endret av SvennAndre
Skrevet

Kan være dynamoen som er gåen, noe som gjør at batteriet ikke lader. Sjekk at registerreimen (hvis jeg ikke husker feil) er tilstede og står på skikkelig mellom dynamo og motor.

Skrevet

Har sjekka, alt av reimer er på plass og snurrer som det skal. Man mister servo sammen med dynamoen, så jeg hadde merka det godt.

 

Målte jo med multimeter på rundt 14.2V, så om dynamoen er gåen blir jeg litt overrasket når den viser det?

Skrevet

Dynamoen er neppe gåen da.

Derimot ville jeg testet et nytt batteri, og skulle problemet fortsatt være der har du et eller annet som stjeler mye strøm i bilen din en plass.

Skrevet

Ja, det jeg også tenker.

 

Skal ut å kjøpe nytt batteri på fredagen, får komme med en rapport da hvordan det går :)

 

 

Noen spesielle merker å holde seg unna angående nytt batteri?

 

Poeng med gel batteri?

Skrevet

For å sjekke om noe stjeler strøm i bilen, så tar du et ampermeter, kobler fra plusspolen og måler mellom skoen som skal på polen og selve polen. Da vil du få opp hvor mange ampere som går ut, Så er det bare å nappe sikringer en etter en til forbruket er borte, så sjekker du hvilken sikring det er og finner ut hva som evt drar strøm.

 

Gel batteri tåler dyputlading bedre, ikke noe særlig poeng med mindre du har et bøst anlegg..

Skrevet

Tror foreløbig ikke at noe stjeler strøm, har hatt det og kjørt uten problem i 2 år, tror bare det 11 år gamle batteriet er slitt og klar til å bli bytta ut.

 

Har heller ikke noe "jallamekk" av verken anlegg, lys eller dilldall som er ettermontert. :p

Skrevet

Da går du bare for et vanlig batteri :p

Meg derimot, skal ha gele til vinteren, for her er det "jallamekk" av typen anlegg..

 

Og en motor som er litt tung å dra i gang + coil som krever en del strøm ved oppstart

Skrevet (endret)

Tror foreløbig ikke at noe stjeler strøm, har hatt det og kjørt uten problem i 2 år, tror bare det 11 år gamle batteriet er slitt og klar til å bli bytta ut.

 

Har heller ikke noe "jallamekk" av verken anlegg, lys eller dilldall som er ettermontert. :p

 

Bare å bytte batteri ja. Hvor mange volt er det på batteriet når motoren ikke går?

 

Du kan også sjekke om batteriet er gåent ved å lade det og ta tiden det tar fra det er tomt til det er fullt.

Hvis det er et batteri på 100Ah og ladestrømmen er 5A vil det ta 100/5=20 timer å lade det helt opp. Tar det mindre tid er det gåent. Lad batteriet mens det står frakoblet fra bilen. :)

Endret av CFM
Skrevet

Tror foreløbig ikke at noe stjeler strøm, har hatt det og kjørt uten problem i 2 år, tror bare det 11 år gamle batteriet er slitt og klar til å bli bytta ut.

 

Har heller ikke noe "jallamekk" av verken anlegg, lys eller dilldall som er ettermontert. :p

 

Bare å bytte batteri ja. Hvor mange volt er det på batteriet når motoren ikke går?

 

Du kan også sjekke om batteriet er gåent ved å lade det og ta tiden det tar fra det er tomt til det er fullt.

Hvis det er et batteri på 100Ah og ladestrømmen er 5A vil det ta 100/5=20 timer å lade det helt opp. Tar det mindre tid er det gåent. Lad batteriet mens det står frakoblet fra bilen. :)

 

Har ikke et multimeter tilgjengelig så får ikke sjekka :/

 

Laderen vi har er ufattelig simpel, den har ingen brytere, bare en amper viser, noe som har variert fra 6 til 3.

 

På viseren står det også "Arith." og "Eff." med "AMPERE" nederst. 2 "Arith" og 3 "Eff." etter 5 timers lading.

 

Lar den stå til i morgen så får vi se. Er på 90Ah.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...