Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo også merkelig at vekten på biler konstant har gått opp pga sikkerheten, dette har resultert i mange hundre kilo over flere år. Nå veier elbilene 150-200 kilo mer enn fossilbiler og plutselig er det et kjempeproblem.

 

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, man KAN selvfølgelig bruke alle 500 hestekreftene hele tiden hvis man vil, men det høres ut som en veldig slitsom kjørestil.

Min (første) Tesla Model Y er nesten 4 år nå, og har fortsatt ikke behov for å skifte ut originaldekkene. Har ikke endret kjørestil nevneverdig etter overgang fra ICE- til elbil.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Skrevet

Samme her. To elbiler, begge er på original-dekkene enda... No er begge bilene veldig lite kjørt i store biletet da, men har framleis spor på dekk ut øyrene.

Forventer å skifte dekk pga alder heller enn forbruk. Kva er fornuftig terskel igjen? 

Skrevet
21 minutes ago, Drunkenvalley said:

Samme her. To elbiler, begge er på original-dekkene enda... No er begge bilene veldig lite kjørt i store biletet da, men har framleis spor på dekk ut øyrene.

Forventer å skifte dekk pga alder heller enn forbruk. Kva er fornuftig terskel igjen? 

Ser noen sier 5 år, men i mine øyne er det tull, i hvert fall på sommerdekk på en familiebil.

Har sett noen tester med både bil og motorsykkel hvor de ikke får noen forskjell i rundetider på banekjøring med 7år gamle og nye dekk.

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (6 minutter siden):

Har sett noen tester med både bil og motorsykkel hvor de ikke får noen forskjell i rundetider på banekjøring med 7år gamle og nye dekk.

Vis gjerne de. Alle tester gjort på gamle/nye dekk og bremselengde viser at forskjellene er enorme. Blant annet:  https://www.motor.no/bilhold-dekk-naf/naermere-100-meter-forskjell-i-bremselengde/121921

https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/sa-stor-er-forskjellen-pa-gamle-og-nye-dekk

 

Endret av Nimrad
Skrevet
2 minutes ago, Dubious said:

Kjør med måte så har det ikke noe å si hvor gamle dekkene er.

Det er veteranbiler som kjører på orginaldekkene. 

Veteranbiler på originaldekk er på ingen måte trygt av ørten grunner. Alder har enormt mykje å sei for dekkene, sida dekkråte skjer i stor grad ved alder. Vedlikeholdet av dekkene har noko å si, men det er berre så så mykje ein får gjort når nesten alle faktorene bak dekkråte er "bli gammel".

Og veteranbiler på "originaldekk" er jo openbart surrete. Då kan det ikkje vera spor igjen heller som er verdt noko.

Skrevet (endret)
40 minutes ago, Nimrad said:

Vis gjerne de. Alle tester gjort på gamle/nye dekk og bremselengde viser at forskjellene er enorme. Blant annet:  https://www.motor.no/bilhold-dekk-naf/naermere-100-meter-forskjell-i-bremselengde/121921

https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/sa-stor-er-forskjellen-pa-gamle-og-nye-dekk

 

 

Jeg skjønner hvorfor noen forsøker å sette 1 regel, men jeg mener det er lagring og hvordan man bruker dekkene og parkerer bilen i sola osv. som har noe å si. 

2 år gamle dekk kan har dårligere gummi enn 10 år gamle. 

Her er en som kjører på 9år gamle M+S dekk (helårsdekk). Dette her stresser dekka fryktelig mye mer enn en vanlig kjøretur.


Her er motorsykkel, men her sammenligner de gamle ubrukte dekk med nye da.

 

Endret av bzzlink

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...