Gå til innhold

Mobil for 60-åring!


Anbefalte innlegg

Hei! Her kommer en tråd som sikkert har vært postet før, men som jeg ikke har mulighet til å finne nå. Håper det går fint at jeg like godt starter en ny.

Jeg har fått i oppgave av en 60-åring hvor jeg skal finne en passende mobil. Grunnen til dette er pga. at ho har skaffet seg alarmsentral som kan fjernstyres fra en smartmobil. Jeg selv er veldig glad i mobiler, men er kanskje litt mer usikker på hva som passer best for henne, som ikke er serlig teknisk anlagt av seg.

 

Jeg har tenkt at hun trenger en relativt billig, men rask telefon. Hun har sagt at rundt 4,3" er helt grei størrelse. Jeg har også tenkt at det må være litt prosessorkraft i telefonen. Det er viktig at telefonen funker som den skal, uten at den etter tid begynner å virke litt træg, som jeg har hatt erfaring med på mid/low-end-telefoner. Jeg har derfor sett på Huawei P6. Den er visst full av funksjonalitet, rask for prislappen og en relativt god mobil, uten at jeg selv har prøvd den. Men etter å ha lest tester virker det egentlig som en perfekt mobil.

 

En iPhone blir for dyrt, og Windows Phone som jeg håpte hun kunne få har dessverre ikke appen tilgjengelig, så da faller det på en Android-telefon. Er dere enig i valget mitt, eller har dere kanskje noen andre tips? Det er også viktig at prisen ikke er mye over 2000,-
Takk! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel Verisure-appen du tenker på. Den er tilgjengelig for Android. 60-åringer i dag er ikke så hjelpeløse som mange tror. Men de ser litt dårligere enn yngre. Så en god og lyssterk skjerm er viktig. Og nye smarttelefoner er mer brukervennlige og enkle å bruke enn avanserte telefoner var bare for noen år siden. Jeg anbefaler en Samsung Galaxy S4. Evt. Galaxy S4 Mini, hvis S4 er for stor eller for dyr. Størrelsen er ikke noe problem for damer. De bruker veske. Det er viktigere å se bra enn å ha en liten telefon.

 

Hvis du er i tvil om det med alder: Jeg er 60. Min far er 85. Han har en HTC One, som han bruker uten problemer.

Lenke til kommentar

Verisure kommer med app til Windows Phone i desember :)

Lumia 625?

Hm, hvis det er sant åpnet det seg nettopp en ny verden! Jeg vil virkelig tro at Windows Phone 8 er en måte å steppe inn i smartmobil-verden på. Jeg har enda ikke prøvd en WP8-telefon enda, ettersom at ingen i nær krets har WP, men det burde vel ikke være noe problem? Jeg er veldig teknisk anlagt av meg, og finner lett ut av ting, og er veldig godt kjent med Windows 8, så jeg burde kunne det mest grunnleggende i menyene i WP :D

 

Takk for gode innspill! Fortsett og komme med sikt!

Lenke til kommentar

Selv kunne jeg svært gjerne tenkt meg å kjøpe en Windows-mobil. Eneste som stopper meg er at jeg bruker Skyss sin bussbillett-app jevnlig, og så bruker jeg Bergen Taxi sin taxi-app jevnlig. Disse finnes ikke til WP, og det er veldig synd. Jeg har vært i kontakt med begge disse og fikk samme svar, at det var for liten del av brukermassen på WP så de tok seg ikke bryet med å lage enda en versjon. Håper virkelig dette kommer seg, for jeg begynner å gå lei av Android, og iPhone er i hvertfall ikke aktuelt.

Lenke til kommentar

Det er vel Verisure-appen du tenker på. Den er tilgjengelig for Android. 60-åringer i dag er ikke så hjelpeløse som mange tror. Men de ser litt dårligere enn yngre. Så en god og lyssterk skjerm er viktig. Og nye smarttelefoner er mer brukervennlige og enkle å bruke enn avanserte telefoner var bare for noen år siden. Jeg anbefaler en Samsung Galaxy S4. Evt. Galaxy S4 Mini, hvis S4 er for stor eller for dyr. Størrelsen er ikke noe problem for damer. De bruker veske. Det er viktigere å se bra enn å ha en liten telefon.

 

Hvis du er i tvil om det med alder: Jeg er 60. Min far er 85. Han har en HTC One, som han bruker uten problemer.

Det er veldig individuelt. Jeg jobber innenfor kundeservice i mobilbransjen og må jo si at jo eldre folk blir jo større sjanse er det for å ha store problemer med å lære seg ny teknologi.

Lenke til kommentar

Kan vel legge til at Android med sin nye "easy homescreen" er noe som har falt i god smak her i familien hvertfall. Bruke litt tid på å sette opp favorittkontakter og dra frem de appene og snarveiene som trengs så har det vært helt greit å gå fra eldre nokia til android her i familien hvertfall.

Det var det jeg også tenkte... Er jo drøssevis av apper som gjør Android kjempeenkelt i bruk. Så lenge jeg får litt "tid" med telefonen først, er vel ikke det det største problemet...

Lenke til kommentar

Det var det jeg også tenkte... Er jo drøssevis av apper som gjør Android kjempeenkelt i bruk. Så lenge jeg får litt "tid" med telefonen først, er vel ikke det det største problemet...

 

Hei! Her kommer en tråd som sikkert har vært postet før, men som jeg ikke har mulighet til å finne nå. Håper det går fint at jeg like godt starter en ny.

 

Jeg har fått i oppgave av en 60-åring hvor jeg skal finne en passende mobil. Grunnen til dette er pga. at ho har skaffet seg alarmsentral som kan fjernstyres fra en smartmobil. Jeg selv er veldig glad i mobiler, men er kanskje litt mer usikker på hva som passer best for henne, som ikke er serlig teknisk anlagt av seg.

 

Jeg har tenkt at hun trenger en relativt billig, men rask telefon. Hun har sagt at rundt 4,3" er helt grei størrelse. Jeg har også tenkt at det må være litt prosessorkraft i telefonen. Det er viktig at telefonen funker som den skal, uten at den etter tid begynner å virke litt træg, som jeg har hatt erfaring med på mid/low-end-telefoner. Jeg har derfor sett på Huawei P6. Den er visst full av funksjonalitet, rask for prislappen og en relativt god mobil, uten at jeg selv har prøvd den. Men etter å ha lest tester virker det egentlig som en perfekt mobil.

 

En iPhone blir for dyrt, og Windows Phone som jeg håpte hun kunne få har dessverre ikke appen tilgjengelig, så da faller det på en Android-telefon. Er dere enig i valget mitt, eller har dere kanskje noen andre tips? Det er også viktig at prisen ikke er mye over 2000,-

Takk! :D

Uansett hvilke telefon du velger, skulle det bli en Android, anbefaler jeg Big Launcher. Den gjør det utrolig enkelt å bruke telefonene (Spesielt for svaksynte) samt at du kan ta litt tid og sette den opp med hurtignumre etc. rett fra hjemskjermen. Har hatt utrolig god tilbakemelding fra de jeg har hjulpet inn i smarttelefonverden av eldre/svaksynte som jeg kjenner. Du kan forandre så godt som alt på utseende, slik at det passer perfekt for den som skal bruke telefonene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er sammen med ei som har åtte tommeltotter når det gjelder smarttelefoner.

Jeg har løst det ved å sette opp hennes androidtelefon med Nova launcher og låse oppsettet.

Før jeg gjorde dette, så rotet hun bort ikoner innimellom. Men nå fungerer det veldig bra.

For hun har ikke noe problem med å bruke selve appene.

 

En søster jeg har er svaksynt, og hos henne satte jeg opp skriftstørrelse i system og satte 3 x 3 ikoner i Nova.

 

Ellers har DORO en softwareløsning med android, hvor en teknisk kyndig kan administrere telefonen.

De har også mobiler som er enkle å bruke.

Lenke til kommentar

Det er veldig individuelt. Jeg jobber innenfor kundeservice i mobilbransjen og må jo si at jo eldre folk blir jo større sjanse er det for å ha store problemer med å lære seg ny teknologi.

Det er sikkert sant at du i din jobb treffer mange eldre som har problemer med ny teknologi. Men husk at det kun er de som har problemer, som du kommer i kontakt med ..:). Og husk at PC kom i 1981, og mobiltelefoner til dumpet pris ble allemannseie ca 1991. Smarttelefoner kom utover 2000-tallet. Mange som er seksti i dag har vært med på hele denne reisen. Det er ikke vitenskapelig belegg for å si at læreevnen svekkes med årene. Men mange tror det, også eldre, og da svekkes selvtilliten.

 

Jeg mener fortsatt at mobiltelefoner aldri har vært så enkelt som i dag, med store lettleste touch-skjermer og brukervennlige programmer. Iphone er nok enklest, dvs. har lavest brukerterskel, men jeg foretrekker android. Jeg tror det vil komme mer nyutvikling der, og integrasjonen med Google er genial når man skal skifte telefon.

Lenke til kommentar

Iphone er nok enklest

Jeg vil ikke skape OSwar, men jeg ser ikke hvordan folk kan si dette lenger. Det er litt det samme som "MAC får ikke virus, fordi atte det er sant fordi atte de sier det er sant". Android i dag er enklere på så godt som alt. Alt fra å starte med å bruke telefonene, til å få den akkurat slik du vil (nok å bytte launcher f.eks, man trenger ikke custom ROMs), samt at du ikke er i ett lukket økosystem. Dette har spesielt mye å si blant mennesker som ikke nødvendigvis har teknisk innsikt nok til å installere iTunes på alt de eier etc.

 

Om jeg skal velge, vil jeg påstå at Windows Phone er det letteste for nye brukere, da alt er mye klarere fra start av. Men å si at iOS er lettest ser jeg meg direkte uenig i, og forstår ikke hvorfor folk anbefaler iPhone for letthets skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er sikkert sant at du i din jobb treffer mange eldre som har problemer med ny teknologi. Men husk at det kun er de som har problemer, som du kommer i kontakt med .. :). Og husk at PC kom i 1981, og mobiltelefoner til dumpet pris ble allemannseie ca 1991. Smarttelefoner kom utover 2000-tallet. Mange som er seksti i dag har vært med på hele denne reisen. Det er ikke vitenskapelig belegg for å si at læreevnen svekkes med årene. Men mange tror det, også eldre, og da svekkes selvtilliten.

Unntaket bekrefter regelen. Beklager det altså, men jeg vil faktisk tippe at det er flere mellom 60 og 70 som kan bruke en smarttelefon fullt ut enn det er folk mellom 20 og 30 som ikke kan. Min erfaring er jo som du sier at folk tar kontakt når de har problemer. Forskjellen er at de litt eldre har mye vanskeligere for å forstå hva jeg forklarer til dem enn de yngre. Ingen regler uten unntak da :) Kjekt å høre alle de som klarer å bruke ny teknologi på tross av høy alder.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke skape OSwar, men jeg ser ikke hvordan folk kan si dette lenger. Det er litt det samme som "MAC får ikke virus, fordi atte det er sant fordi atte de sier det er sant". Android i dag er enklere på så godt som alt. Alt fra å starte med å bruke telefonene, til å få den akkurat slik du vil (nok å bytte launcher f.eks, man trenger ikke custom ROMs), samt at du ikke er i ett lukket økosystem. Dette har spesielt mye å si blant mennesker som ikke nødvendigvis har teknisk innsikt nok til å installere iTunes på alt de eier etc.

 

Om jeg skal velge, vil jeg påstå at Windows Phone er det letteste for nye brukere, da alt er mye klarere fra start av. Men å si at iOS er lettest ser jeg meg direkte uenig i, og forstår ikke hvorfor folk anbefaler iPhone for letthets skyld.

Jeg er i den "heldige" situasjonen at jeg er nerden i familie/vennegjengen. Å jeg kan kun snakke for min erfaring, og det er at for mennesker som enten ikke kan, har lite erfaring eller rett og slett ikke er interessert så er det å lære se ios er myyyyye myyye enklere enn Android. Selv om jeg setter opp telefonen så den skal være enkel så synes de i denne målgruppen det er vanskelig. Det finnes en del mennesker som hadde klart seg med Doro men som ikke vil ha det ;-).

 

Å som en mann sa. Etter jeg fikk iPhone så er jeg faktisk blitt interessert og bruker mange funksjoner som jeg ikke trodde jeg var interessert i. Fordi det er så enkelt på min IPhone.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke skape OSwar, men jeg ser ikke hvordan folk kan si dette lenger. Det er litt det samme som "MAC får ikke virus, fordi atte det er sant fordi atte de sier det er sant". Android i dag er enklere på så godt som alt. Alt fra å starte med å bruke telefonene, til å få den akkurat slik du vil (nok å bytte launcher f.eks, man trenger ikke custom ROMs), samt at du ikke er i ett lukket økosystem. Dette har spesielt mye å si blant mennesker som ikke nødvendigvis har teknisk innsikt nok til å installere iTunes på alt de eier etc.

 

Om jeg skal velge, vil jeg påstå at Windows Phone er det letteste for nye brukere, da alt er mye klarere fra start av. Men å si at iOS er lettest ser jeg meg direkte uenig i, og forstår ikke hvorfor folk anbefaler iPhone for letthets skyld.

Nå ville jeg vært forsiktig med å si at Android er enklere enn iOS. Jeg er selv "Android-frelst", men har også brukt iOS en del. Jeg vil si at de aller mest generelle funksjonene er hakket lettere på iOS, men at det litt mer avanserte er lagt opp på en greiere måte på Android.

 

Jeg vil også tro at WP8 er veldig bra, ettersom jeg føler det er "avansert på en enkel måte"! Får se hva det blir. Virker som det står mellom Huawei Ascend P6 og en Nokia Lumia :D

Lenke til kommentar

Nå ville jeg vært forsiktig med å si at Android er enklere enn iOS. Jeg er selv "Android-frelst", men har også brukt iOS en del. Jeg vil si at de aller mest generelle funksjonene er hakket lettere på iOS, men at det litt mer avanserte er lagt opp på en greiere måte på Android.

 

Jeg vil også tro at WP8 er veldig bra, ettersom jeg føler det er "avansert på en enkel måte"! Får se hva det blir. Virker som det står mellom Huawei Ascend P6 og en Nokia Lumia :D

Nå tenker ikke jeg på å skrive en melding, der de er like begge to, om du ser bort fra at tastaturene du kan bruke på android er (mye) bedre enn på iOS. Jeg har f.eks vist en eldre dame hvordan man "swyper", noe som gjorde hele opplevelsen med å taste inn ord mye lettere for hennes del. Dette i kombinasjon med at du kan få tastaturet så stort du bare vil, gjør det veldig nyttig for svaksynte f.eks. Jeg snakker om ting som f.eks å dele via sosiale medier på tvers av apper. Velge hvilke nettleser du vil bruke f.eks når du klikkerpå en link. Velge hva du vil bruke til hva, i stede for at Apple låser deg. Dette vet jeg noen vil si er "brukervenlig", men det er ikke alle som liker Safari f.eks, men heller vil bruke Opera. vel, får du en link sendt på facebook/sms etc. tough luck. Du må via Safari, kopiere linken, så åpne den i f.eks. Opera.

 

Så har du enda enklere ting som f.eks hvordan du vil låse opp telefonen.Noen like vanlig slider, noen vil beskytte telefonen. Noe så enkelt som mønsterlås har de ikke, man er tvunget til å bruke tall. Tall, som for enkelte kan være vanskelig å lese. Og da snakker jeg om mennesker som låner telefon, ikke som eier den selv, da nummerene vil gå på husk der.

 

Jeg har vanskelig for å finne en eneste funskjon som er lettere på iOS enn Android eller Windows Phone. Jeg snakker bare om den generelle anbefalingen "for enkelhets skyld", ikke hva personlig preferanse er.

 

Meldinger er ikke lettere, om noe er det bedre på Android og Windows Phone, samme med telefon. Kamera er alle tre så godt som identiske, og hva gjelder tredjeparter som facebook etc. er de så godt som identiske (uten at jeg selv har brukt facebook appen på Windows Phone). Dette er hva jeg anser som basisfunksjoner på en telefon, i tilegg til kalender og alarm. Rett ut av boksen ville jeg nok anbefalt Windows Phone, etter det Android, om de vil ha noe de kan forandre på etter ønske (som størrelse/utseende på ikoner etc.). Ser ikke hva iOS tilbyr som er letter enn de to andre. Så har iPhone i tilegg en skjermstørrelse, der du ikke har valg om større, skulle du trenge det.

 

Som sagt, er ikke ment å skape krig, jeg har bare til gode å høre/se/prøve ett eneste eksempel som er bedre på iOS. Etter det jeg har sett og erfart har iOS vært på etterskudd en god stund nå. Både når det gjelder brukervenlighet og funksjonalitet.

Endret av Halsoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...