Gå til innhold

Teknisk fagskole Elektro


spøkelset

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg er en utdannet elektriker som vurderer å søke meg inn på deltidsstudium Teknisk fagskole Elkraft til våren.

 

I den forbindelse lurer jeg på om det stilles noen karakterkrav for å komme inn på et slikt studie? Isåfall, hvilke karakterer blir regnet med og hva bruker snittet å ligge på? Jeg har i tillegg til elektro VK1, også gått Almenn påbygg.

 

Er desverre av typen som ga litt blaffen på skolen, men har virkelig fått interessen for elektro etterhvert som jeg begynnte å jobbe med det. Litt kjedelig om mine relativt dårlige karakterer fra skoletiden skal sette en stopper for mine utviklingsmuligheter.

 

FInt om noen som har kunnskap om dette kan ta seg tid til å svare :)

Endret av spøkelset
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorvidt karakterene dine vil ha noe å si kommer helt an på hvor i landet du søker. Hvis det er en trend for fulle linjer hvert år så blir karakterer vurdert. Men normalt sett så kommer de fleste inn.

 

MEN det jeg absolutt vil anbefale deg er å se på muligheten for å studere fulltid istedet for deltid. Vei opp hva du kan få av studiestøtte i forhold til hvilke utgifter du har, og evt hvilke utgifter du kan redusere.

 

De fleste jeg snakker med på deltid angrer på at de ikke valgte fulltid. Deltid betyr mye egenlæring og egeninnsats, noen fag får du ingen undervisning i osv.

 

Kom gjerne med en tilbakemelding på hvor i landet du søker, så kan jeg kanskje komme med litt mer fornuftig svar til deg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorvidt karakterene dine vil ha noe å si kommer helt an på hvor i landet du søker. Hvis det er en trend for fulle linjer hvert år så blir karakterer vurdert. Men normalt sett så kommer de fleste inn.

 

MEN det jeg absolutt vil anbefale deg er å se på muligheten for å studere fulltid istedet for deltid. Vei opp hva du kan få av studiestøtte i forhold til hvilke utgifter du har, og evt hvilke utgifter du kan redusere.

 

De fleste jeg snakker med på deltid angrer på at de ikke valgte fulltid. Deltid betyr mye egenlæring og egeninnsats, noen fag får du ingen undervisning i osv.

 

Kom gjerne med en tilbakemelding på hvor i landet du søker, så kan jeg kanskje komme med litt mer fornuftig svar til deg :)

Hei og takk for svar!

 

I utgangspunktet er det deltidsstudium jeg ønsker. Jeg eier leilighet , og er lite lysten på leiemarkedet som forøvrig er veldig dyrt her i Stavanger. Samtidig er jeg motivert for dette og regner med at det blir mye arbeid. Jeg får nok til en dialog med arbeidsgiver om tilrettelegging ifht. dette og muligens kan jeg søke om å jobbe 80 prosent om arbeidsgiver vil tilrettelegge.

 

Det beste for meg hadde jo vært deltidsstudium ved Stavanger tekniske fagskole. Jeg har vært inne på deres hjemmesider, men der står det ingen informasjon. Skal ta kontakt med dem på telefon, men si fra om du vet noe :)

 

Ellers har jeg hørt noe om at det ved noen skoler kjøres samlinger hvert kvartal for deltidsstudenter og at resten tas som selvstudium. Hadde vært greit å vite hvilke skoler dette gjelder og hvilke muligheter jeg har der.

Endret av spøkelset
Lenke til kommentar

Hvis du eier leilighet i stavanger, så ville jeg snakket med banken, de er ofte villige til å hjelpe i slike situasjoner. Kamerat av meg fikk fryst hele lånet og betalte bare littegrann renter, og kunne da gå på skolen med kun studielån som "inntekt".

 

De fleste arbeidsgivere er også villige til å tilrettelegge.

Et deltidsstudie på fagskolene innebærer ofte at du skal ha 100% av fagene på 3 år. Du får ca 60% undervist, resten må du finne utav sjøl. Ofte er det slik at du må en dag og en kveld i uka på skolen. Og det er slitsomt å henge med når man da jobber ved siden av.

 

Så som du skjønner så anbefaler jeg på det sterkeste å ta utdanningen, men samtidig se på mulighetene for å få ordnet det på fulltid :) Det har du mye mer igjen for selv.

 

Skolen vår samarbeider med Stavanger offshore tekniske skole, hvor de følger en del av vår undervisning. Og virker som den skolen er ganske bra hvertfall :) finner ingen info om noen annen fagskole, så er kanskje den du mener?

Lenke til kommentar

Det er relativt greit å komme inn på skolen. De ønsker mest mulig studenter og så fremst det ikke er fullt på skolen du søker, så holder det at du tilfredsstiller inntakskravene. Nå vet jeg ikke hvordan det er med akkurat dine karakterer, men du kan trøste deg med at du sikkert ikke er den eneste med mindre gode karakterer. Jeg usikker på om yrkeserfaring har noe å si, men jeg la merke til at jeg måtte oppgi hvor/hva jeg hadde jobbet med når jeg søkte på skolen via Vigo.

 

Jeg driver forøvrig på med første av tre år på teknisk fagskole (elkraft), på deltid. Så langt angrer jeg ikke på at jeg har valgt deltid over tre år. Jeg mister ca. 25 arbeidsdager pr. skoleår de to første årene, mens siste året mister jeg noe mindre siden det siste halvåret er avsatt til hovedprosjektet og dermed har mindre samlinger. Skolen jeg går på har lagt det opp slik at det er en samling på fem dager (kl. 09-18) annen hver måned.

Det er ikke slik at man ikke får undervisning i enkelte fag, men jeg skal ikke legge skjul på at det er mye selvstudium i enkelte fag. Dog er det aldri slik at du skal gå inn på emner som ikke har vært omtalt på forelesninger. Med andre ord får du en innføring på samlingene også må du sette deg ned hjemme og bli flink.

Arbeidsmengden er ikke uoverkommelig, faktisk langt i fra. Skolen jeg går på gir ut innleveringene ca. tre uker før fristen, av og til tidligere eller senere (avhengig av hva den består av). Hvis jeg jobber effektivt så får jeg unnagjort en innleveringsoppgave på ca. to timer, så når vi har sju fag på første året så ofrer jeg omlag fjorten timer fritid iløpet av tre uker. I realiteten fordeler det seg litt annerledes, siden vi til nå ikke har fått innleveringer i alle fagene samtidig. Så mangel på fritid er ikke noe som jeg har noe problem med. Men det er jo også slik at enkelte oppgaver krever mer arbeid, f.eks. en rapport. Heldigvis ser det ut til at de forskjellige faglærerne er litt samkjørte, så man ikke blir overøst med arbeid.

Når det kommer til finansiering så er det slik for min del at jeg har innarbeidet avspasering og unngår dermed lån. Det jeg kan få i studielån dekker så vidt jeg husker akkurat det jeg taper i inntekt, og jeg tjener dessverre for mye til å få deler av lånet ettergitt som stipend.

 

Nå går jeg riktig nok ikke på fagskole i Stavanger. Så opplegget der er sikkert annerledes.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

 

Denne tråden passet egentlig meg perfekt. Jeg vurderer også om jeg skal studere ingeniør eller teknisk fagsklode deltid. Velger jeg ingeniør studiene så må jeg mest sannsynlig selge leiligheten og snu om på hver ei krone, noe som ikke er så veldig fristende i 3 år. Teknisk fagskole kan jeg ta deltid, men jeg vet svært lite om det da det ikke akkurat står så mye om dette her på nettet. Så viss noen har noen linker eller informasjon så hadde det vært glimrende.

 

Jeg er 23 år og jobber i en elektrobedrift i Sandnes og ønsker nå og ta utdanning slik at jeg kan ta installatør papirene en gang. Jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre med teknikken, skal jeg offshore så er det vel ingenting annet en master ingeniør utdanning som teller lenger? Jeg vet om mange med teknisk fagskole som enda jobber som elektriker, så hva er denne utdanningen gir meg? hvilke jobber kan jeg sikte meg inn på?

 

Flott hvis noen som har sjekket ut dette kunne hjulpet meg litt her. Er usikker på valget, selv om det økonomisk sett bare er et valg..

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det er litt feil å si at valget står mellom en ingeniørutdanning og en fagskoleutdanning. Da begge ofte ender i en ingeniørstilling ;) og noen fagskoler benytter også tittelen Ingeniør på sine avgangsstudenter. Dette har litt med at faginnholdet på fagskolen har endret seg de siste årene.

 

Men vi kan godt skille på en Bachelorgrad (via høyskole/universitet) og en Vocational diploma (fagskole) som sier noe om hvilken bakgrunn man har innenfor faget, hvor universitetene har større fokus på det teoretiske og forskningsbasert undervisning. Og fagskolene har en praktisk rettet undervisning, det vil si at man tar i bruk de hjelpemidler og teori som faktisk benyttes i arbeidslivet.

 

Mange vil kanskje tro at fagskolene i stor grad bare sitter i laben og kobler opp ting, men det er ikke tilfellet, det er mer lab-øvelser på universitetene.

Men på universitetene er du mer overlatt til deg selv hva angår oppgaveløsning og også noe selvstudie. På fagskolen er det mer oppgaveløsning og studie i samarbeid med foreleser.

 

 

Så noen av fordelene med teknisk fagskole er:

Kjent bakgrunn og teori da den er knyttet til praksis.

Gjennomføres på 2 år fremfor 3 år på universitet. (Heltid)

Man kan søke til ingeniørstillinger etter endt utdanning hvis man ønsker det.

 

Lykke til med utdanningen, jeg kan på det varmeste anbefale fagskole hvertfall, og lurer dere på noe mer spesifikt er det bare å spørre her eller sende PM :)

Lenke til kommentar

Jeg ville vurdert ingeniør hvis du får en deal med jobben. Jeg har selv nesten fullført et 3-årig løp hvor jeg var borte over halvparten av tiden. Motivasjon og innsats var nøkkelen. Samt svært relevant praksis underveis i jobben.

 

Mitt inntrykk er at fagskoleingeniører blir ofte sett på som Elektriker+ enn Ingeniør-.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Tenkte jeg skulle oppdatere denne litt med min erfaring fra Teknisk Fagskole linje Elkraft siden dette er ett av søkene som kommer først på google.

 

Inntaket til teknisk fagskole baserer seg på at du har fagbrev innenfor studieretningen. For elkraft er dette: Elektriker, Energimontør, Heismontør, Automatiker osv.

 

Du får 1 poeng pr år med relevant yrkespraksis, 20 poeng for fagbrev, 50 poeng for meget bestått på fagbrev osv.

 

Har du ett fagbrev, 10 års praksis og meget bestått har du 80 poeng. Det er også noen andre kriterier som gir poeng. Da jeg søkte og kom inn var det 30 stk på venteliste.

 

Vi var 33 stk i klassen og hadde samling hver 7 uke der vi var på skolen man - fre 08.00 - 15.30. Når vi var ferdig var vi hele 30 stk igjen noe som var ny rekord.

 

Det er en del arbeid hjemme, men det er avhengig av hva du gjør det til. Hvis du er som meg og ikke bryr deg allverden om karakterer og er fornøyd med C og D så er det minimalt som trengs å gjøres hvis man er litt oppegående. Samlingene må du nesten gå på uansett ellers vil man henge så langt bak i de vanskelige fagene siden disse er veldig vanskelig å bedrive selvstudie i. (Elektriske maskiner og omformere). 

 

Alt i alt var det overkommelig å kombinere fagskole på deltid over 3 år med jobb og 3 unger. Fikk ingeniør stilling dagen etter jeg var ferdig på skole så han over her som kategoriserer fagskole som elektriker+ i 2014 har nok langt ifra rett. Fagskoleteknikere er ettertraktet og får jobb med en gang i dag.

 

Når det kommer til installatørpapirer som man kunne ta etter tenknisk fagskole før så kan man ikke det lengre da det er kommet krav om minst 3 års praksis som "saksbehandler" før man får gå opp til installatørprøven. (Overgangsperiode til 2016).

Lenke til kommentar

Det er avhengig av hva bedriften vil betale og hvor i landet du bor. Jeg har endel mer enn din kamerat pr time.

Når det er sagt så er det ikke uvanlig at montører i slike bedrifter tjener mer. Dette fordi mange har 8 timers betalt arbeidsdag, mens de på kontoret ofte har 7,5 timers betalt arbeidsdag.

De fleste plasser jeg har jobbet, litt i oljesektor og litt i håndverksyrker så er lønna basert på stilling/erfaring, og ikke utdannelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...