Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av bil - hvordan ordne med forsikring o.l.


Anbefalte innlegg

Skal innen kort tid nå få kjøpt meg førstebil. Lurte dermed på hvordan jeg skal ordne med forsikring og registrering osv. Kjøpe bilen først, så gå på en forsikringspris kalkulator, velge den billigste og bestille?

 

Og en annen ting. Jeg kan ikke ta lappen før i juni, og har tenkt til å bruke bilen til øvelseskjøring fram til da. Det vil si at jeg ikke kommer til å kjøre like mye, noe som kan gjøre forsikringen betydelig billigere (?). I så fall, er det mulig å velge så og så mange kilometer på forsikringen når jeg kjøper, også heller høyne dette etter at jeg får lappen?

 

Og enda en ting: Når jeg sjekket forsikringspriser så fant jeg alt fra 8-9 tusen til 35 tusen. Hva gjør at noen blir så billige i forhold til andre? Noe jeg burde passe på?

 

Og hvis jeg skal kjøpe en bil som er fra 1992 eller tidligere så vises ikke prisene på nett. Hvordan kan jeg på en lett måte få tilbud fra de forskjellige da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kalkulatorene gir egentlig ingen indikasjon på hva det koster.

 

For å forsikre bilen, må du bare ringe selskapet og si at du vil forsikre et kjøretøy, og oppgi kjennermerke.

 

De fleste har jo valgt en type bil, og ser etter den, så om du vet hvilken type bil du skal ha, kan du jo allerede begynne å ringe rundt. La oss si at du vet du vil ha en BMW 3-serie fra 1981-1991(E30). Du vet at det er galskap å forsirke en 325, så du ser etter en bil med en av de mindre motorene. Da er det bare å innhente priser. Du får raskt en idé om hvem som er billigst, selv uten helt spesifikke data.

Lenke til kommentar

Du vet at det er galskap å forsirke en 325

Har tenkt meg en E34, mest sannsynlig en 520 eller 525 da det er disse det er flest av tilgjengelig, så dyrt blir det nok uansett, men hvordan finner jeg ut hvilken som er billigst av forsikringsselskapene? I og med at disse bilene er produsert fra 1988-1995, kan det godt hende at den jeg kjøper er før 1993, som gjør at det ikke engang står på nett. Må jeg ringe til hvert eneste selskap og se hva de tilbyr?

Lenke til kommentar

Kjøp forsikringen rett før du kjøper bilen, hvis det skulle skje noe før du får forsikring på bilen er jo det ganske kjedelig.
Hvis prisen varierte så veldig på forsikring kan det vel ha vært delkasko etc. på billigste og fullkasko på de dyrere? Kanskje noe forskjell i KM man kan kjøre på forsikringen også.

8000km er vel den normale grensen for km. Trur banken jeg bruker har 12000km som minste.

Lenke til kommentar

Det er ingenting i veien for at man kan ha forsikringer i forskjellige selskap, som én bil her og én bil der. Men det lønner seg ofte å samle forsikringene, og skaffe seg "grupperabatt".

 

Og det tar ikke lange stunden å sjekke forsikringspriser. Mange selskap har kalkulatorer på nett, og da er det gjort på fem minutter hos hvert selskap. Men det går også fint å kjøpe bilen på mandag ettermiddag og bestille forsikring tirsdag formiddag. Forsikringen er gyldig umiddelbart etter at du legger på røret hos selskapet, eller har klikket "bestill" i nettløsningen.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal forsikre på pappa eller mamma, må jeg bruke samme selskap som de, da? Og kan jeg si til forsikringsselskapet at jeg skal ha bil men at jeg skal registrere på en forelder, eller må jeg si at det er en av de som skal kjøpe?

Jeg tror ikke du kan stå som eier av bilen når den forsikres av en forelder (rettere sagt: av en annen person). De to første bilene mine hadde jeg hvert fall forsikret på moren min og da sto hun også som eier (uten at jeg husker om det MÅTTE være sånn eller om vi bare gjorde det sånn).
Lenke til kommentar

Du bør sette forsikringen på deg selv, og heller betale det det koster. Dette må du uansett gjøre en eller annen gang, og da er det bedre å ha tjent seg opp bonus på gamle, billige biler fremfor å skulle begynne på bar bakke når du skal ha fullkasko.

 

Noen forsikringsselskaper lar deg "overta" litt av bonusen til en av foreldrene dine (de gjorde i hvert fall det da jeg var ung), så det kan jo være verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...