Gå til innhold

Sjakk-VM i India


Geir44

Anbefalte innlegg

Hva er grunnen til at folk legger opp som sjakkspillere? Blir man dårligere med årene eller går dem lei?

Hvorfor legger fotballspillere opp i en alder av 32-33 når de er mer enn gode nok til å spille på høyt nivå i 3-4-5-6 år til? Det tar på å trene til turneringer, samt at man kanskje mister litt motivasjon når man har vunnet _alt_?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

I tillegg så er det mange tidligere enere i sjakk som sliter med psykiske problemer etter årevis med sjakk. Det kan være en faktor som gjør at Carlsen ikke har motivasjon så lenge.

Lenke til kommentar

Ser for meg at det kreves enormt mye tid til trening, lesing, studier osv for å holde seg helt der oppe i toppen. Klart det kan være tungt i lengden.

 

Edit:

Jeg trenger et liv, sitter og loker på wiki natt til søndag og leser om Carlsen.

Fant denne godbiten.

 

Om ratingen hans.

Carlsen's September–October 2009 victory in the Nanjing Pearl tournament raised his FIDE rating to 2801, making him at age 18 years, 336 days, the youngest player ever to break 2800.

The youngest before him was Vladimir Kramnik at age 25.

Before Carlsen, only Kasparov, Topalov, Kramnik, and Anand had achieved a 2800+ rating.

 

Vanvittig imponerende. Ikke bare er han den yngste av ytterst få spillere som har klart å komme over 2800 i rating, men han var i tillegg syv år yngre enn forrige yngstemannen.

 

Han har nå hatt den høyeste ratingen sammenhengende siden sommeren 2011. Og det ser ikke ut til at noen er i nærheten av å true han med det første. Han har knust den gamle ratingrekorden til Kasparov som var på 2851 og ser ut til å forbedre denne stadig vekk, Carlsen har i følge Wiki 2870 poeng.

 

Vinner han VM vil han naturlig nok bare øke ratingen enda mer.

Bak han på ratinglisten følger Aronian, Levon med "usle" 2801. Ikke usannsynlig at Carlsen blir den første som bryter 2900 barrieren.

 

Når jeg tenker Magnus Carlsen, så tenker jeg Maskin! Med stor m.

Endret av Alt-Ctrl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg har hatt hodet inne i sjakkverdenen veldig mye denne uka. Drømte i natt at nøkkelen til Magnus' suksess var at han sniffet kokain før hvert parti :p

 

Er uansett svært imponert over prestasjonene. Tenker at Anand bruker denne hviledagen godt og mistenker at han vil komme veldig sterkt i morgen.

Lenke til kommentar

Bobby fisher, som åpent avfeide holocoust? Som var antisemitt selv om mora var jøde og som støttet osama bin laden etter 9/11?

 

Sånn passe skrudd var han nå. Hvis ikke hadde han hvertfall helt på cunten gale meninger etter min smak :)

 

 

Edit: fra denne artikkelen http://www.nettavisen.no/sport/article3713102.ece

 

Sist, men ikke minst, må vi selvfølgelig ha med Bobby Fischer - en av sjakkens aller største legender, kanskje den største - på en slik liste.

Fischer var fra tidlig av en uttalt antisemitt, selv om moren var jødisk. Han benektet holocaust, og etter at han la sjakkbrikkene på hylla i 1975 forkynte han sågar at livskallet hans var å avdekke denne «løgnen» for resten av verden.

Ettersom årene gikk utviklet han også et intenst hat overfor hjemlandet USA, som kulminerte i uttalelsene på filippinsk radio 11. september 2001 - kort tid etter at flere passasjerfly hadde krasjet inn i World Trade Center og Pentagon:

- Ja, dette er fantastiske nyheter, det er på tide at de j... jødene får hodene sine sparket inn. Det er på tide å gjøre slutt på USA en gang for alle.

Senere skrev han et utkast til et brev til Osama Bin Laden, der han ukritisk delte sin sympati med terroristlederen.

Fischer ble senere arrestert i Japan, sa fra seg sitt amerikanske statsborgerskap, og fikk til slutt islandsk statsborgerskap i 2005. Han bodde på sagaøya fram til sin død i 2008.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Tror jeg har hatt hodet inne i sjakkverdenen veldig mye denne uka. Drømte i natt at nøkkelen til Magnus' suksess var at han sniffet kokain før hvert parti :p

 

Er uansett svært imponert over prestasjonene. Tenker at Anand bruker denne hviledagen godt og mistenker at han vil komme veldig sterkt i morgen.

 

Hehe, jeg har også drømt en del om sjakk i det siste. Her om dagen drømte jeg at jeg oppdaget en ting ingen andre visste om, nemlig at Kasparov utseendemessig lignet på pressekonferansen etter det ene sjakkpartiet. Ansiktet til Kasparov lignet på bordet og stolene der Carlsen og Anand satt og svarte på spørsmål fra journalistene. Det var visst en skikkelig oppdagelse av meg å finne den likheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merker det samme selv. Var i middag med jobben nå nettopp, og det jeg tenkte på rundt bordet var om jeg hadde satt en løper rett forran meg så hadde den dekket personene til venstre og høyre for meg og at den hadde truet tilsvarende personer på andre siden.

 

Byttet jeg den med et tårn ville den dekket meg, holdt linja i midten og truet personen rett over meg.

 

Og sånn gikk nå middagen, lurer på om Carlsen har det sånn,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...