Gå til innhold

Hva er egentlig problemet med overvåkning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Problemet med overvåking, eller den typen overvåkning Edward Snowden avslørte, er at det går imot prinsipper, lover og rettigheter som gjør det ulovlig å overvåke personer uten en rettskjennelse. I USA har man den retten skrevet inn i grunnloven, og det er altså grunnlovsstridig å overvåke amerikanske borgere uten en rettskjennelse. Internasjonalt tror jeg ikke en har lover som sier det er imot internasjonal lov å bedrive overvåking av annen nasjons borgere.

 

Som flere skriver er det imot menneskerettighetene, da en har rett på privatliv.

 

Jo - jeg forstår i grunn det.

 

Men jeg ser ikke helt hvordan enkel nettlogging krenker privatpersoner som bare gjør 'vanlige ting' nevneverdig.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale trådstarter å lese 1984 av Orwell. Det kan muligens gi deg litt innsikt.

Det står tidligere i tråden her at han har allerede lest den. Men likevel er det vanskelig å forstå at hvis noen får en viss makt så er det kanskje greit. Muligens helt fint. Men så kommer den neste regjeringen, eller det neste statskuppet eller invasjonen som da bruker denne makten, med loven i hånd, mot borgerne i staten.

 

Det jeg er redd for er at hvis vi godtar total overvåkning (nett og telefoni) av Kongeriket Norges befolkning er at en senere regjering eller annen form for styringsmakt vil legge på dette til å gjelde kamera i alle gater. Deretter mikrofoner som plukker opp nøkkelord. Før du vet ordet av det så sitter du i en politistat hvor du som borger er uten makt.

Dette er min frykt imot overåkning.

Edit: rettet skrivefeil.

Endret av Flux1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har borgerne, eller undersåttene som grunnloven så fint uttrykker det, noen makt idag?

Jeg liker å tro at vi har det. Om det faktiskt er slik kan jeg ikke svare på. Men vi har muligheten til å stemme frem representanter som fremmer vårt syn på samfunnet.

Selv om det demokratiske systemet vi har i Norge i dag er langt fra perfekt så er det det vi har. I det minste kan vi si det vi vil uten å være redd for å bli satt i fengsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dersom dette kunne bevises ville det vært en sak for domstolen. Korrupsjon vil også bli lettere og avsløre med overvåkning, siden di fleste slike ting blir sporbare.

 

Problemet er bare det at når staten begynner med utrstrakt overvåking av borgerne, så gjør de det fordi de allerede kontrollerer rettsvesenet og domstolene.

 

Mao de kan gjøre det kun når vi ikke lenger har et uavhengig rettsvesen og uavhengige domstoler fordi alt kontrolleres av staten.

Lenke til kommentar

Jøder har heller ingenting å skjule, untatt under andre verdenskrig...

 

Dårlig eksempel.

Jødene har veldig mye som de ønsker å skjule for oss.

Det er bla derfor jødene og deres lakeier kaller det for "jødehat" eller "antisemittisme" om noen våger å ytre noe som ligner kritikk av jødene.

 

Og dette på tross av at jødene ikke er semitter, de har aldri vært semitter, og de vil aldri bli semitter.

Men jødene vil selvfølgelig ikke bli overvåket av det nåverende regimet noe sted i verden,kanskje bortsett fra i muslimske land, fordi dette jo er "antisemittisme"

Lenke til kommentar

Men så kommer den neste regjeringen, eller det neste statskuppet eller invasjonen som da bruker denne makten, med loven i hånd, mot borgerne i staten.

 

 

Politikerne har alt gjort statskupp to ganger, og begge var brudd på grunnloven.

 

Det første var innføringen av parlamentarismen i 1884, der de kuppet makten og samlet all makt på egne hender.

Det andre kuppet var 22 april 1938, da de forlenget regjeringsperioden fra 3 til 4 år.

 

Siden har de brutt grunnloven utallige ganger, og laget mange lover og innført mange eu- direktiver som bryter grunnloven.

Og de gjør nå stort sett som de selv vil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Men jeg ser ikke helt hvordan enkel nettlogging krenker privatpersoner som bare gjør 'vanlige ting' nevneverdig.

 

Fordi; DET ER IMOT MENNESKERETTIGHETENE. Det er imot internasjonale lover.

Lenke til kommentar

Legg ut nettloggen din her og signer med fullt navn.

Det ville vært fjerde gang jeg presiserte det

 

Men sitter på telefonen her er det følgende:

Gmail

Vg

Smp

Diskusjon.no

Hotmail

Treningsforum

Hegnar

Dagensnæringsliv

Yr

 

Lite spennende egentlig

 

Fordi; DET ER IMOT MENNESKERETTIGHETENE. Det er imot internasjonale lover.

Det er mulig å forandre

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det er mulig å forandre

 

.. Du ser ikke ut til å forstå dette, gjør du? Poenget her er ikke om det er mulig å forandre eller ikke, men at det HAR foregått i lang tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...