Gå til innhold

Hva er egentlig problemet med overvåkning?


Anbefalte innlegg

Informasjonen blir til en viss grad lagret allerede. Noe av den i verfall.

Via data og mobiltrafikk får du fatt i det meste i grunn

 

Vell, det kommer Ann på hva du legger i å missbruke den egentlig..

 

Med misbruk så mener jeg at de vil bruke informasjonen om det for å finne grunner til å arrestere deg, og det blir din jobb og bevise at du ikke har gjort det de sier du har gjort, eller tenkt de tankene de sier du har tenkt.

 

Med ren kameraovervåking så vil de kontrollere hvor du er til enhver tid, det vil jeg også kalle misbruk.

 

Men du vil vel like det, og du har vel heller ikke noe imot om de kommer og henter deg og setter deg på bås ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Folk flest i Norge akkurat nå, i Norge historisk sett, verden akkurat nå eller verden historisk sett?

 

 

Med misbruk så mener jeg at de vil bruke informasjonen om det for å finne grunner til å arrestere deg, og det blir din jobb og bevise at du ikke har gjort det de sier du har gjort, eller tenkt de tankene de sier du har tenkt.

 

Med ren kameraovervåking så vil de kontrollere hvor du er til enhver tid, det vil jeg også kalle misbruk.

 

Men du vil vel like det, og du har vel heller ikke noe imot om de kommer og henter deg og setter deg på bås ?

 

Det vil jo skape en del rettssaker som kommer ned på rent planleggingsnivå, det er nok mange som planlegger ting og kommer på bedre tanker, så dette er jo ett godt poeng.

Lenke til kommentar

Hadde man vært kikker, hadde man blitt rævkjørt av politiet, samme hvis en var blotter.

 

Men når myndighetene - fra diverse land tar på seg kikkerdrakta - da er det grei skurring.

 

Jeg liker ikke at andre roter i mine saker og ting.

 

Det jeg utbasunerer på telefon eller via det skrevne ord, enten pr. brev eller på nett, vil jeg kun skal være forbehold den jeg sender dette til.

 

Alt annet kalles normalt for spamming.

Endret av Vårbris
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Overvåking har to sider, en negativ og en positiv.

 

På den positive siden har man f.eks at man overvåker en terrorist for å forhindre terror, eller at man gjør som i London hvor man bruker ansiktsgjenkjenning ok kamera sammen med matcher mellom person, bygg, sted, personer osv. Om en kjent bankraner nærmer seg en bank popper det opp et varsel på skjermen og man kan følge med på hva personen gjør og være klar om ransalarmen utløses. Samme med pedofile som nærmer seg skoler og barnehager, og personer som har fått besøksforbud mot noen.

 

På den negative siden har man f.eks når norge skal kjøpe nye jagerfly. Da sitter USA med info om norges interne diskusjoner om dette, samt all info om eurofighter, jas gripen og andre konkurrenter og kan tilby egenskaper og priser som er bedre enn konkurrentenes og akkurat hva norge diskuterer. Det er en fordel for norge, men enormt konkurranseskjevt.

 

Overvåking handler også om målrettet reklame og angrep. Hvis noen skal kidnappe en rikings datter og kreve løsepenger, overvåker man for å finne ut av hvor mye man kan kreve, hvordan man lettest kan kidnappe, og hvilke rutiner de har.

 

Overvåking har også en politisk side. Politisk ukorrekte overvåkes for å vite hvor de er, hva de skriver og om de forbereder noe. Dette kan da brukes til å tilpasse andres program. Vet man at det skal være en demonstrasjon utenfor en bestemt ambassade, kan man starte noe veiarbeid osv slik at demonstrantene ikke får tilgang. Skal det være en demonstrasjon mot en politikers tale, kan man flytte talestedet eller nekte demonstranter adgang.

 

Fra IT verdenen overvåker man hva folk laster ned. Dette er både type musikk og bøker man kjøper, produkter man bestiller, piratkopier man laster opp og ned, videoklipp man legger ut, meninger man har i diskusjonsforum osv.

 

En side med overvåking er at det gir overvåkerne stor makt. Det er for fristende for overvåkerne å ikke overvåke eksen, naboen, kollegaer osv kun for å snoke.

 

I tillegg er det et problem at krimunelle vil true overvåkere til å gi fra seg info. Har bl.a sett endel eksempler på at kriminelle har truet moderatorer til å oppgi navn på forumnavn slik at de kan hevne seg på den som skriver et upopulært innlegg.

 

Teknologisk sett vil jo også hackere hacke seg inn på overvåkingssystemene og få tilgang til overvåkingen. Dette så man vel det beste eksempelet på når en hacker hacket overvåkingssystemet i mobiler og klarte å målrette dette til pavens mobil og fikk et lydopptak av et møte paven hadde.

 

Dette er vel det mest skremmende med overvåking. Man bygger opp overvåkingssystemer overalt, og når en hacker får tilgang så får hackeren enormt stor tilgang.

 

Moderatorer ser heller ikke ut til å forstå sikkerhetstrusselen de befinner seg i. Det vil komme flere og flere tilfeller hvor kriminelle banker på døra med krav om å oppgi navn på x forumbruker. Det hjelper ikke om moderatoren ikke har slik tilgang, moderatoren får knuste kneskåler før de godtar at moderatoren ikke lyver. Med den utviklingen jeg har sett på dette hadde jeg aldri tørt å være moderator og håper de har et opplegg for å verne om egen sikkerhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...