Gå til innhold

Hva er egentlig problemet med overvåkning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det er mange sider av dette.

 

1 -Si at man havner i en konflikt med arbeidsgiveren og vil diskutere dette med f.eks tillitsvalgt eller fagforening. Da ønsker man ikke at arbeidsgiver skal overvåke hva som blir sagt for å bruke det mot seg.

 

2 -Overvåking handler også om id-tyveri. Man ønsker normalt ikje at fremmede skal overvåke en.

 

3 -Mange har ideer og oppfinnelser de jobber med. Man ønsker normalt ikke at hvem som helst skal snappe opp dette og stjele ideen.

 

4 -Overvåking handler også om informasjonskontroll. Npr et land overvåker sine innbyggere, kan de f.eks arrestere kritikere eller blokkere negativ omtale.

 

5 -Overvåking handler også om intimovervåking. Ikke alle setter pris på å ha et kamera på badet som filmer alt og viser til alle.

 

6 -Overvåking handler også om samfunnskontroll. Om jeg f.eks overvåket alle og visste f.eks partitilhørighet kunne jeg ringt f.eks bare høyresymtemmere og høre hva de vil stemme og dermed få skyhøye meningsmålinger.

 

7 -Industrien overvåker for å vite detaljer og priser om konkurrentene. Microsoft kunne sikkert tenkt seg å overvåke Sony for å vite ytelser og pris slik at de kan lage en litt bedre konsoll litt billigere.

 

8 -Kriminelle kan overvåke politiet for å vite hvor de er og dermed hvor lang tid de har på innbruddet.

 

9 -Kriminelle kan overvåke ofre for å finne ut av rutiner og hvem de bør gjøre innbrudd hos.

 

10 -Ulike land kan overvåke for å finne svake punkter. Når man skal angripe iran vil man vite hvor bl.a antiluftskyts er og hvor stor motstand de kan gjøre.

 

11 -Man kan overvåke ofre for å drive utpressing. Man finner f.eks ut hvem som er ungen til en millionær og hvilken skole ungen går på så kidnapper man ungen og krever løsepenger.

 

Er en million grunner til, men poenget er vist.

Lenke til kommentar

Mao du snakker bare piss for å fyre oppunder. Hvis myndighetene har slik info skal det ikke mye til før det forsvinner ut på nettet enten ved lekkasjer eller hackere. Det fins ikke holdbare argumenter for slik overvåking, beklager Priim

 

Sensetiv informasjon er allerede lagret i statsdatabaser, typ personalia. Så det argumentet der kjøper jeg ikke, om en hacker finner utav at du leser vg hver dag er det ikke verdens undergang.. hoho ordspill

  Hva hindrer Staten i å misbruke informasjonen?

 

Det samme som hindrer dem i å missbruke resten av informasjonen dem sitter på.

Lenke til kommentar

Det er mange sider av dette.

 

1 -Si at man havner i en konflikt med arbeidsgiveren og vil diskutere dette med f.eks tillitsvalgt eller fagforening. Da ønsker man ikke at arbeidsgiver skal overvåke hva som blir sagt for å bruke det mot seg.

 

2 -Overvåking handler også om id-tyveri. Man ønsker normalt ikje at fremmede skal overvåke en.

 

3 -Mange har ideer og oppfinnelser de jobber med. Man ønsker normalt ikke at hvem som helst skal snappe opp dette og stjele ideen.

 

4 -Overvåking handler også om informasjonskontroll. Npr et land overvåker sine innbyggere, kan de f.eks arrestere kritikere eller blokkere negativ omtale.

 

5 -Overvåking handler også om intimovervåking. Ikke alle setter pris på å ha et kamera på badet som filmer alt og viser til alle.

 

6 -Overvåking handler også om samfunnskontroll. Om jeg f.eks overvåket alle og visste f.eks partitilhørighet kunne jeg ringt f.eks bare høyresymtemmere og høre hva de vil stemme og dermed få skyhøye meningsmålinger.

 

7 -Industrien overvåker for å vite detaljer og priser om konkurrentene. Microsoft kunne sikkert tenkt seg å overvåke Sony for å vite ytelser og pris slik at de kan lage en litt bedre konsoll litt billigere.

 

8 -Kriminelle kan overvåke politiet for å vite hvor de er og dermed hvor lang tid de har på innbruddet.

 

9 -Kriminelle kan overvåke ofre for å finne ut av rutiner og hvem de bør gjøre innbrudd hos.

 

10 -Ulike land kan overvåke for å finne svake punkter. Når man skal angripe iran vil man vite hvor bl.a antiluftskyts er og hvor stor motstand de kan gjøre.

 

11 -Man kan overvåke ofre for å drive utpressing. Man finner f.eks ut hvem som er ungen til en millionær og hvilken skole ungen går på så kidnapper man ungen og krever løsepenger.

 

Er en million grunner til, men poenget er vist.

 

Noen av argumentene svinger begge veien, men her var veldig mange gode poeng. Spesielt rundt det med patenttyveri, fikk meg egentlig inn på litt baner som kan gjøre at mange gjør seg gode penger på aksjemarkedet.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at overvåkning er ett sårt tema og da spesielt etter mange avsløringer i det siste. Uten å gå så nøye innom hvem, hva og hvordan ting blir gjort så har jeg egentlig aldri sett problemet med overvåkning av Ola Dunk eller av mennesker generelt, det har jo til en viss grad en hensikt.

 

Man kan ikke alltid se den forkledde ulven i fåreklær, og di fleste mennesker har lite og skjule, for min del hadde jeg ikke hatt store problemer om ett statlig organ hadde overvåket mine aktiviteter, dem hadde nok oppdaget at det å lese vg, bruke minimalt med tid på Facebook og andre sosiale medier og i tillegg til dette diskutere ting litt tykt og tynt på forskjelliga fora ikke akkurat fanger opp stor interesse. Mine telefonsamtaler er stort sett jobb og rein arrangering av forskjellige ting som skal skje, eller bare løst preik om tykt og fast som ikke engang jeg alltid finner så veldig interessant.

 

Viss man ikke har noe å skjule, er da overvåkning ett problem? Hva er egentlig det største problemet? Hvorfor er det så gale?

Jeg kan ikke fatte og begripe at noen ikke ser problemet med dette. Hvordan kan du vite at ikke staten eller noen andre vil misbruke denne informasjonen i fremtiden?

Staten har ikke noe med hvem jeg snakker med, hvilke sider jeg besøker på nettet osv. uten skjellig grunn til mistanke. Det strider mot rettsprinsippet om at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist.

 

"Jeg har ikke noe å skjule, ergo er ikke overvåking av befolkningen noe problem" er så uendelig naivt og ignorant at jeg ikke finner ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette noe som blir gjort?

 

Ikke meningen å kuppe diskusjonen, men jeg har et lite spørsmål. Jeg kan til dels være enig i at det i dagens Norge ikke vil være et stort problem å bli mer overvåket enn man er i dag. Jeg er veldig motstander av prinsipp, og er ganske sikker på at det vil gå galt for noen få, men alt i alt, det blir ikke 1984 med det første.

 

Hvor mange stater kan du si det samme om? Er det problemfritt at afrikanske diktaturer overvåker og (til gangs) bruker all informasjon de sitter på? Kina? USA? etc. etc.

 

Kan du peke på en eneste stat som i løpet av de siste 200 årene ikke har vært massive drittsekker? Kan vi garantere at staten, om ikke nå, en gang i fremtiden vil finne det hensiktsmessig å bruke informasjon de sitter på til å fengsle/drepe motstandere eller folk de rett og slett ikke liker?

 

Tror du (antatte) kommunister etter 2. verdenskrig satt pris på overvåkningen (og behandlingen) de ble utsatt for? Tyskertøsene, og folk (bortsett fra politikerne selvsagt) som arbeidet for tyskerne? Jødene for 150 år siden? Taterne som ble tvangssterilisert? Homofile inntil relativt nylig? Narkomane og andre utsatt for bergenspolitiets vold?

 

Edit: Ops. Mange spørsmål.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke meningen å kuppe diskusjonen, men jeg har et lite spørsmål. Jeg kan til dels være enig i at det i dagens Norge ikke vil være et stort problem å bli mer overvåket enn man er i dag. Jeg er veldig motstander av prinsipp, og er ganske sikker på at det vil gå galt for noen få, men alt i alt, det blir ikke 1984 med det første.

 

Hvor mange stater kan du si det samme om? Er det problemfritt at afrikanske diktaturer overvåker og (til gangs) bruker all informasjon de sitter på? Kina? USA? etc. etc.

 

Kan du peke på en eneste stat som i løpet av de siste 200 årene ikke har vært massive drittsekker? Kan vi garantere at staten, om ikke nå, en gang i fremtiden vil finne det hensiktsmessig å bruke informasjon de sitter på til å fengsle/drepe motstandere eller folk de rett og slett ikke liker?

 

Edit: Ops. Mange spørsmål.

 

Tror du (antatte) kommunister etter 2. verdenskrig satt pris på overvåkningen (og behandlingen) de ble utsatt for? Tyskertøsene, og folk (bortsett fra politikerne selvsagt) som arbeidet for tyskerne? Jødene for 150 år siden? Taterne som ble tvangssterilisert? Homofile inntil relativt nylig? Narkomane og andre utsatt for bergenspolitiets vold?

 

Spørsmålet kan bli ganske enkelt besvart;

 

Overvåkning kan bli brukt til feil hensikt, men når feil hensikt er til stede så er det dundrende likgyldig for dem om overvåkning er ulovelig eller ikke, dette er det disse spørsmålene retter seg imot.

Lenke til kommentar

Viss du leser førsteposten så ser du at jeg ønsker staten skal ha kontroll på dette, for å hindre sånne som deg å eventuelt missbruke informasjonen jeg gir deg uten jeg får vite hvor du bor :-)

Jeg ønsker at ingen skal ha kontroll på dette. Lagrer man ikke informasjon, kan man heller ikke misbruke den.

 

Spørsmålet kan bli ganske enkelt besvart;

 

Overvåkning kan bli brukt til feil hensikt, men når feil hensikt er til stede så er det dundrende likgyldig for dem om overvåkning er ulovelig eller ikke, dette er det disse spørsmålene retter seg imot.

Hvor mye informasjon kan man samle om hvert enkelt menneske gjennom bare å logge datatrafikk?

 

Redigert: Skrivefeil.

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar

Jeg ønsker at ingen skal ha kontroll på dette. Lagrer man ikke informasjon, kan man heller ikke misbruke den.

 

 

Hvor mye informasjon kan man samle om hvert enkelt menneske gjennom bare å logge datatrafikk?

 

Redigert: Skrivefeil.

Informasjonen blir til en viss grad lagret allerede. Noe av den i verfall.

Via data og mobiltrafikk får du fatt i det meste i grunn

 

Hva mener du med dette ?

 

Det er vel egentlig vanskelig å bruke informasjonen i "feil hensikt" Når statens hensikt med å samle inn informasjonen er å misbruke den.

Vell, det kommer Ann på hva du legger i å missbruke den egentlig..

Lenke til kommentar

 

Spørsmålet kan bli ganske enkelt besvart;

 

Overvåkning kan bli brukt til feil hensikt, men når feil hensikt er til stede så er det dundrende likgyldig for dem om overvåkning er ulovelig eller ikke, dette er det disse spørsmålene retter seg imot.

 

Så vi burde gi fra oss all informasjon fordi de kan skaffe seg informasjonen ulovlig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...