Gå til innhold

Åpne skattelister, åpne trygdelister


Anbefalte innlegg

Argumentene for å ha åpne skattelister er at det har en disiplinerende effekt og at det mottas tips om mulig skattesvindel.

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2701772.ece

 

Så da bør det jo være helt naturlig at vi har åpne trygdelister også.

Hvem mottar hva. Av nettopp samme grunn.

 

Personlig syns jeg jo faktisk sistnevnte er verre enn å unnlate å betale litt skatt.
Jeg syns egentlig ingen av de skal være offentlige, men vi ser jo kun argumenter for åpne skattelister, men aldri noe prat om evt trygdelister.

 

Hva er dine tanker?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil jo bidra til å få fjernet de som ødelegger for de som faktisk trenger trygden.

 

Hvorfor skulle jeg ha vært for offentlige sykehuslister?

 

De fleste trygdede i dag mottar uføretrygd. Dette får man på bakgrunn alvorlig sykdom eller lyte. Å legge ut lister over trygdede vil være det samme som å offentlig vise frem alle som alvorlig sliter fysisk og/eller psykisk. Jeg har selv en kronisk sykdom som potensielt kan føre til uførhet, men verken sykdommen eller eventuell trygd er noe jeg ønsker å dele med gud og hvermann.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Tenk på barn hvor foreldre sliter økonomisk feks. Det er kanskje ikke så veldig morsom at alle i klassen din vet at foreldrene dine er "fattige".

 

Godt poeng, og det er mange liknende situasjoner. For folk flest er det ingen annen nevneverdig verdi i skattelistene enn å stimulere folks nysgjerrighet og til tider egoisme. Skattelistene gir heller ikke et godt bilde av økonomisk situasjon da den ikke oppgir bl.a. fradrag. Dette resulterer i at mange urettmessig mener at andre skatter for lite, eller tjener for lite.

Lenke til kommentar

Jeg vet at journalistene elsker å påstå at de trenger skattelistene for å gjøre samfunnsoppgaven sin osv. men det eneste jeg ser når jeg leser nettavisene i dag er en masse graving i enkeltmenneskers økonomi, uten annen verdi enn å tilfredstille snokelysten.

 

Jeg synes rett og slett det blir i overkant smålig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kunne på en måte tenke meg lukkede skattelister, men har noen forbehold:

 

Skattelistene gir en realitetssjekk, det gjør det mulig å ta stikkprøver på at skattesystemet virker som det skal. Det er viktigere enn å se hva enkeltpersoner tjener. Får vi lukkede skattelister så blir skattevesenet og politikerne sine egne kontrollører.

 

Om det skulle vært lukket, så burde det være unntak for de politikerne som bestemmer våre skatter og avgifter, så vi kunne se at de ikke "beriker seg selv" ved å vedta fradrag som gavner dem personlig.

 

Prinsipielt og ideologisk er jeg for et åpent samfunn, hvor ingen offentlig informasjon er skjult for almenheten. Men så er jeg jo også for et samfunn hvor mye mindre av vår utgifter dekkes over skatteseddelen, og da hadde jo denne informasjonen blitt mer transparent i alle fall. Det er jo kompleksiteten i skattesystemet som skaper ulikheter idag. Hadde vi hatt en lav flat skatt uten fradrag (kanskje utenom bunnfradraget) hadde vi ikke hatt samme problemet.

 

Trygder og andre ytelser er oppgitt på skattelisten, du ser bare ikke hvor de kommer fra, som med all annen inntekt. Skulle de trygdede måtte oppgi hvor pengene kom fra, så skulle andre lønnsmottagere også oppgi sine arbeidsgivere.

 

Hvis noen finner på å sjekke min: Det er ikke mange kronene og i fjor kom det meste fra staten i arbeidsavklaringspenger og litt fra mitt forsikringsselskap i uførestønad. I år har jeg faktisk tjent litte grann utenom fordi en snill gammel kunde har gitt meg noen oppdrag jeg kan fikse i mitt eget tempo.

 

Hva det har for interesse for noen kan jeg ikke se, men jeg har heller ikke behov for å skjule det. Noen av oss er syke, og det blir ikke noe færre av oss av at man (eller vi) later som vi ikke finnes. Hvis noen vil bytte (du får min sykdom, jeg får din jobb) så er det bare å si fra...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Argumentene for å ha åpne skattelister er at det har en disiplinerende effekt og at det mottas tips om mulig skattesvindel.

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2701772.ece

 

Så da bør det jo være helt naturlig at vi har åpne trygdelister også.

Hvem mottar hva. Av nettopp samme grunn.

 

Personlig syns jeg jo faktisk sistnevnte er verre enn å unnlate å betale litt skatt.

Jeg syns egentlig ingen av de skal være offentlige, men vi ser jo kun argumenter for åpne skattelister, men aldri noe prat om evt trygdelister.

 

Hva er dine tanker?

Ser jo hva de som er trygdet tjener som er mye mindre enn alle andre?

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt behovet for å ha "trygdelister". Absolutt ikke. Med dagens "system" så er man nødt for å få "lønna" kontant i lomma for å lure seg unna. Og det er jo faktisk i seg selv kriminelt. Ja, faktisk, svart arbeid tapper "staten" for mer penger enn trygdesvindel. Nei, dette er tåpelig.

 

Jeg har ikke engang begynt å gå inn på taushetsplikten helsepersonell har engang... :roll:

Lenke til kommentar

Bruker bare samme argumentasjon for åpne skattelister.

Tviler på at alle er syns det er greit at folk kan sjekke inntekten din.

 

Tenk på barn hvor foreldre sliter økonomisk feks. Det er kanskje ikke så veldig morsom at alle i klassen din vet at foreldrene dine er "fattige".

 

Hensynet til privatlivet veier vel tyngre for de som er trygdede enn for arbeidstakere, investorer, etc. Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar

Snip

Trygder og andre ytelser er oppgitt på skattelisten, du ser bare ikke hvor de kommer fra, som med all annen inntekt. Skulle de trygdede måtte oppgi hvor pengene kom fra, så skulle andre lønnsmottagere også oppgi sine arbeidsgivere.

 

Mulig jeg tar feil her, men skal det være noe poeng med å oppgi hvor pengene kommer fra, så må det være brutto? Og det er kansje ikke det trådstarter vil?

Lenke til kommentar

Hva er dine tanker?

Å holde hemmelig hva/hvem offentlige penger blir brukt på høres ut som en bananrepublikk.

 

Skal ikke de som betaler kalaset få vite hva/hvem pengene deres blir brukt på?

 

Hvordan forventes det at demokratiet skal kunne velge "gode" ledere om det disse gjør er hemmelig? Leie inn synske?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Et problem med åpne skattelister er personvernet. Kanskje spesielt for eldre enslige med litt formue, som kan bli oppsporet av krimninelle.

 

Nå er det blitt sånn at man må logge inn for å se de siste listene, men lister for et par tre år tilbake ligger forsatt åpne for hele verden. De burde fjernes, ettesom reglene er endret.

Hvorfor skal hele verden ha tilgang til Norske borgeres private forhold?

 

Hvis skattelistene skal være tilgjengelige for allmennheten synes jeg også det burde blitt laget til sånn, at de som vil sjekke andres lister må svare på noen standardspørsmål, og at det er lagt inn kvittering for hvem som har vært og sett, slik at de som eier listen kan se det.

 

Men egentlig ser jeg ikke noen grunn til at allmennheten skal ha tilgang til det der. De kan heller tipse skattemyndighetene om de tror at noen gjør noe tvilsomt. Det er nok at de sjekker.

Det er jo privatsaker for pokker. Du kan ikke gå i banken og spørre hva naboen har av penger der. Hvorfor skal det legges ut på nettet..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...