Gå til innhold

? Playstation 4 bygges av ubetalte studenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tipper du ikke ble satt til en jobb tilsvarende det å sitte i kassa på Rimi? Det er nemlig det artikkelen her beskriver. Sammenligningen din er mao ikke spesielt relevant.

 

I beg to differ. Å stole blindt på hva medier som dette bare skriver om saken er ikke noe særlig. Ting som dette er opphauset, og opphauset av en grunn. Det er nemlig det som er medienes jobb. Har selv vært i på internship i forbindelse med studier og endt opp med å gjøre kanskje 30% relevante oppgaver og 70% forefallende arbeid. Har hørt historier fra andre studenter som har hatt internships innenfor økonomi og administrasjon og brukt så og si hele perioden på å kopiere, behandle post og være sekretær.
Lenke til kommentar

Det er helt utrolig naivt og ignorant å sammenligne denne arbeidsplassen med noe som helst i fra Norden.

Det er ganske åpenbart at en slik fabrikkjobb foregår i meget hurtig tempo, og med høy disiplin. Søk litt på youtube og se hvordan det faktisk foregår i slike fabrikker, det er som regel samlebånd og du må gjennomføre repetative og hurtige oppgaver i 8-16 timer. Det er ikke uten grunn at FoxConn har montert opp gittere foran vinduene for å hindre selvmord (true story, google it)

 

Å sammenligne det med luksus-utplasseringene dere fikk via deres rikmannsutdannelser i Norge, er rett og slett usaklig. Dere fikk sikkert gratis kaffe der også.

 

Jeg er ganske sikker på at disse menneskene rett og slett risikerer å få ørefik og fysisk straff for å f.eks jobbe for tregt eller klage. Slik fungerer det ofte på asiatiske fabrikker, tro det eller ei - moderne slavedrift hvor pisken er byttet ut med gjeld, eller i dette tilfellet trussel om å trekke studiepoeng.

 

At dere skal sitte her og leke dere med usakligheter, er rett og slett trist å se. Trodde gamers var av det folkeslaget som faktisk brydde seg om ting og brukte huet...

 

Jeg tror de fleste av oss nordmenn hadde vurdert selvmord etter 1-2 dager på en slik fabrikk, så ikke sitt her og lek casual. Dere skylder dem hvertfall litt omtanke, de har tross alt laget pc'en du sitter på, eller konsollen du spiller med.

 

Helt utrolig naivt av deg å dømme etter en artikkel i en avis. Hva har du lest om saken? Har du sett intervju med noen av studentene? Har du i det hele tatt peiling på hvordan det er? Å si at de fleste av oss nordmenn hadde vurdert selvmort etter 1-2 dager på en slik fabrikk er HVERTFALL naivt. Det er OK av deg å bli provosert av manglende forståelse av folk her, men du må nesten skilte med litt forståelse selv. Forståelse får man ikke ved å kun høre én side av saken.

Lenke til kommentar

Tabloiddritt, spar oss.

 

De som har følgt med i timen vet så godt som alt av forbrukerelektronikk, leker og klær er produsert under svært tvilsomme forhold, det er ikke bare snakk om PS4 og iPhone.

 

Underbetalt eller ulønnet arbeid som del av utdanning er også noe som forekommer, du kan finne det i Norge, og du skal ikke lenger enn til England eller Tyskland før det blir mer vanlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er helt utrolig naivt og ignorant å sammenligne denne arbeidsplassen med noe som helst i fra Norden.

Det er ganske åpenbart at en slik fabrikkjobb foregår i meget hurtig tempo, og med høy disiplin. Søk litt på youtube og se hvordan det faktisk foregår i slike fabrikker, det er som regel samlebånd og du må gjennomføre repetative og hurtige oppgaver i 8-16 timer. Det er ikke uten grunn at FoxConn har montert opp gittere foran vinduene for å hindre selvmord (true story, google it)

 

Hvorfor kan vi ikke sammenligne? praksisplass i Kina skjer selvfølgelig på prinsipper og verdier lagt til grunn i Kina, og ikke her. Det er urealistisk og naivt og mene at nordiske forhold kan gjennomføres i Kina på kort sikt, og en forvridd virkelighetsoppfatning av å grine over dette . Faktum er at disse studentene har en langt lysere fremtid foran seg enn de ufaglærte som jobber på fabrikken fast. Her snakker vi om mange som vil være med å utforme Kinas fremtidige middelklasse. Bare det at disse studentene faktisk går på studier vil vel si at de egentlig har det ganske godt i forhold til mange andre? Og du vet ikke hva denne praksisplassen innebærer, og det har ikke artikkelen belyst særlig godt heller. Å få arbeidsoppgaver på praksis i Norge som ikke har noe med utdanningen å gjøre er også svært vanlig. Så ikke sitt for godt på den høye hesten din.

 

Ved å bruke et litt bedre kilde så kan vi se hva disse studentene studerer:

"IT engineering program at the Xi’an Institute of Technology"

http://www.gamesinasia.com/report-foxconn-using-forced-student-labor-to-build-sonys-ps4/

Endret av Kron
Lenke til kommentar

I beg to differ. Å stole blindt på hva medier som dette bare skriver om saken er ikke noe særlig. Ting som dette er opphauset, og opphauset av en grunn. Det er nemlig det som er medienes jobb. Har selv vært i på internship i forbindelse med studier og endt opp med å gjøre kanskje 30% relevante oppgaver og 70% forefallende arbeid. Har hørt historier fra andre studenter som har hatt internships innenfor økonomi og administrasjon og brukt så og si hele perioden på å kopiere, behandle post og være sekretær.

Poenget mitt er fortsatt at noen studenter blir utnyttet i Norge ikke gjør det riktig at studenter blir utnyttet i Kina.

 

Litt avsporing:

Av det jeg kjenner til av utplassering av studenter i Norge, så er det typisk betalt også. NRK er f.eks ganske sleipe her og gir noe sånt som 8.000kr i måneden, mens andre betaler 16.000kr i måneden.

 

Jobbet selv på et stort prosjekt for en bedrift med null betaling, men så hadde vi så å si full kontroll på prosjektet selv, så skjønner godt at det ikke var lagt opp til noe betaling.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Poenget mitt er fortsatt at noen studenter blir utnyttet i Norge ikke gjør det riktig at studenter blir utnyttet i Kina.

 

Noen? Jeg vil påstå majoriteten av studenter i Norge som må i praksis blir utnyttet på en eller annen måte. Her går også NAV-utplasseringer som bedrifter får helt gratis, her er det mye råtten praksis. Utnyttelse til en viss grad mener jeg derimot man må leve med, det er naturlig å stille seg til disposisjon for noe urelaterte jobber så lenge bedriften ikke misligholder opplæringsdelen.

 

Det gjør det kanskje ikke riktig, men jeg må si at informasjonen om denne saken er litt mangelfull før vi kan konkludere med det. Videre mener jeg at om man skal fokusere på hva som er galt med Kina er dette feil ende å begynne på, etter min mening.

 

Litt avsporing:

Av det jeg kjenner til av utplassering av studenter i Norge, så er det typisk betalt også. NRK er f.eks ganske sleipe her og gir noe sånt som 8.000kr i måneden, mens andre betaler 16.000kr i måneden.

 

 

Lærlingplasser ja. Praksis nei. Praksis er uten betaling. Du kan kanskje finne unntak, men det er nettopp det, unntak.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Har _DU_ i det hele tatt peiling på hvordan det er?

De har måtte montere opp egne gitter som skal hindre ansatte i fra å hoppe ut av vinduene og ta sine egne liv i enkelte av fabrikkene. Sier ikke dette nok? Forstår du ikke hvor sinnsykt intenst det må være når mennesker får så kraftige impulser at de faktisk TAR SITT EGET LIV PGA JOBBEN?

 

Greit at selvmord etter 1-2 dager sikkert ikke stemmer, men det var bare for å prøve å få folk til å forstå at dette er helt sinnsykt intense og uvandte arbeidsforhold for de fleste nordmenn.

 

Og hva er den andre siden av saken du prater om? De stakkars massive korporasjonene som utnytter studenter?

Stakkars dem, virkelig. ..

 

Greit at du skal kverulere, men det gir deg vel ingen rett til å bestemme at jeg baserer alle argumentene mine på kun ett innlegg fra en avis. Dette er en sak som er ganske globalt kjent, og har vært det i mange år nå. Selvfølgelig gjør de store selskapene som benytter FoxConn alt de kan for å hysje det og prøve å skjule det. Det er åpenbart dårlig "reklame".

 

Hva er poenget ditt med å "ta meg" her egentlig? Jeg sliter med å finne noe fornuftig i "den motsatte enden".

 

Det er jo åpenbart utnytting av mennesker i overpopulerte land. De som arbeider der fast får jo luselønn, så hvorfor skal det være mer rettferdig å bli lurt inn i det UTEN lønn i det hele tatt?

Å pakke et produkt inn i esker o.l har ingenting med spilldesign å gjøre... Det kunne like så godt vært hårfønere o.l

Det fremstår bare som en elendig unnskyldning for noen å tjene litt enkle penger på godtroende studenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt utrolig naivt og ignorant å sammenligne denne arbeidsplassen med noe som helst i fra Norden.

Det er ganske åpenbart at en slik fabrikkjobb foregår i meget hurtig tempo, og med høy disiplin. Søk litt på youtube og se hvordan det faktisk foregår i slike fabrikker, det er som regel samlebånd og du må gjennomføre repetative og hurtige oppgaver i 8-16 timer. Det er ikke uten grunn at FoxConn har montert opp gittere foran vinduene for å hindre selvmord (true story, google it)

 

Å sammenligne det med luksus-utplasseringene dere fikk via deres rikmannsutdannelser i Norge, er rett og slett usaklig. Dere fikk sikkert gratis kaffe der også.

 

Jeg er ganske sikker på at disse menneskene rett og slett risikerer å få ørefik og fysisk straff for å f.eks jobbe for tregt eller klage. Slik fungerer det ofte på asiatiske fabrikker, tro det eller ei - moderne slavedrift hvor pisken er byttet ut med gjeld, eller i dette tilfellet trussel om å trekke studiepoeng.

 

At dere skal sitte her og leke dere med usakligheter, er rett og slett trist å se. Trodde gamers var av det folkeslaget som faktisk brydde seg om ting og brukte huet...

 

Jeg tror de fleste av oss nordmenn hadde vurdert selvmord etter 1-2 dager på en slik fabrikk, så ikke sitt her og lek casual. Dere skylder dem hvertfall litt omtanke, de har tross alt laget pc'en du sitter på, eller konsollen du spiller med.

 

Fantastisk sagt av deg :) Vi nordmenn er ganske egoistiske vettu :/ Ikke en bra ting akkurat...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så det blir det samme som Sykepleierstudentene i Norge? De jobber ulønnet ca. et og et halvt år i løpet av en 3 års studieperiode.

 

Det er tull!

Sytepleiere "jobber" 34 uker på tre år under den såkalte "høgskoleutdaningen" sin.

Da siter de gjerne på ræva fem timer daglig å skravler med villederen om hvor vanskelig alt er. En time går med til å trøkke føde inn i trynet, og de to siste timene går med på å overtale andre til å gjøre det de egentlig skulle ha gjort for å lære seg det praktiske yrke de egentlig skulle utført.

Lenke til kommentar

Det vi må "forstå" her er at dette blir godtatt pga markedet for elektronikk i "rike" land. Hvis de skal få solgt enheter og sjefene skal få litt mer enn bare smør på brødskiva så må de ha "lave" priser på produktene. Det som da skjer er at de dysser slike saker ned eller regelrett driter i det.

Hvis Foxconn's arbeidere skulle ha fått rettferdig lønn og ordentlige arbeidsdager (i forhold til Norge) så hadde produktene blitt over dobbelt så dyre, forutsatt at sjefene fortsatt skulle tjent like mye.

Dette her er forferdelig, men ett nødvendig onde hvis vi skal kunne fortsette å være ett bruk/ kast samfunn, som de fleste av oss vil og er.

Jeg sier bare lykke til, for å endre dette så kreves det en revolusjon på STOR skala. Å åpne øynene på ett sovende (forbrukerne) folk er vanskelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er tull!

Sytepleiere "jobber" 34 uker på tre år under den såkalte "høgskoleutdaningen" sin.

Da siter de gjerne på ræva fem timer daglig å skravler med villederen om hvor vanskelig alt er. En time går med til å trøkke føde inn i trynet, og de to siste timene går med på å overtale andre til å gjøre det de egentlig skulle ha gjort for å lære seg det praktiske yrke de egentlig skulle utført.

Heisann,

 

Hyggelig at du svarer, om enn med litt vel negativ tone. Nå vet jeg ikke hvor godt du kjenner deres utdannelse, men jeg sjanser på at det ikke er stort basert på holdningen din til sykepleieutdannelsen. Det er en Bachelor-grad like fullt som alle andre Bachelor-grader. Der jeg tok min Bachelor i Elektronikk hadde sykepleierstudentene 90 av 180 studiepoeng i praksis. Legger man til forberedelse og refleksjon, så hadde de ca. halve utdannelsestiden, altså 1,5 år, i praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...